برابری جنسیتی نفی مردان نیست
برابری به معنای تقویت و توانمند سازی مردان و زنان جامعه و با هدف از بین بردن خشونت است. اطاعت میان زن و مرد باید دو طرفه باشد و اینطور نیست که زنان تنها از مردان اطاعت کنند. هر دو طرف باید احساس مسوولیت کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۶/۱/۲۲ کد خبر: 131586 منبع: پرینت

برابری به معنای تقویت و توانمند سازی مردان و زنان جامعه و با هدف از بین بردن خشونت است. اطاعت میان زن و مرد باید دو طرفه باشد و اینطور نیست که زنان تنها از مردان اطاعت کنند. هر دو طرف باید احساس مسوولیت کنند.

کنفرانس کمیسیون حقوق بشر امروز سه شنبه 22 حمل 1396 با موضوع برابری جنسیتی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشر در این مراسم در خصوص اهداف و مرکزیت برنامه اس تی جی گفت: هدف اصلی و اساسی تشکیل این برنامه احترام به کرامت و آزادی های انسانی است و هیچ کس فارغ از رنگ پوست، جنسیت، دین و جغرافیای زندگی نباید از این اهداف بی بهره بماند.

سمر گفت: در جامعه ای که برابری زن و مرد مطرح نباشد و اکثریت جامعه در پیاده کردن سیاست ها و تطبیق پالیسی ها اشتراک نداشته باشند، آن جامعه به انکشاف نایل نمی آید و صلح در آن پایدار نیست.

رییس کمیسیون حقوق بشر، در خصوص اهداف برنامه برابری جنسیتی اظهار کرد: هدف اصلی از بین بردن هرگونه تبعیضی است که بخاطر جنسیت بوجود آمده باشد. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که حتی نان خوب در خانواده به پسر داده می شود و حتی در عادی ترین خانواده در هر ولایت اگر پسر مریض شود تمام فامیل سر آن بچه هزینه می کنند تا در کابل، غزنی و یا هر جای دیگر تداوی بشود درحالی که برای دختران کسی این کارها را انجام نمی دهد. اینها واقعیت هایی است که انکارش مشکل را حل نمی کند اما لازم است که این موارد خاتمه یابد.

وی، در خصوص محو انواع خشونت علیه زنان و دختران گفت: تبعیض خود عامل خشونت است. هر گونه خشونت علیه زنان احترام نکردن به کرامت انسانی کسانی است که ادامه دهنده نسل بشریت هستند. نصف جامعه از خشونت رنج می برند. خشونت و تبعیض از نان ندادن و نان کمتر دادن و لباس ارزان خریدن شروع و تا تعلیم، صحت و تمام مواردی را که همه می دانیم در بر میگیرد.

سمر افزود: برای خانم هایی که در پولیس و ادارات کار می کنند، همواره مساله محرم و نامحرم مطرح می شود؛ درحالی که اگر فضای احترام به کرامت انسانی فراهم شود و زنان مصونیت داشته باشند، ضروری نیست که در محیط همه محرم به وی باشند. دولت مسوولیت مستقیم مصونیت این افراد را برعهده دارد. موقعیت زنان در جامعه نشان دهنده مدنیت، انکشاف و صلح در آن جامعه است و لازم است که هرنوع خشونت علیه آنان محو شود چرا که درغیر این صورت افغانستان به صلح نمی رسد.

رییس کمیسیون حقوق بشر، درباره رسوم ناپسند در برخورد با خانم ها گفت: بسیار دیده ایم که دختر را به بدل، ازدواج اجباری یا با کالا مبادله می کنند. برای مبارزه با این عنعنات ناپسند مبارزه همگانی نیاز است. فاکتورهایی که کرامت انسانی زنان را مراعات می کند را هیچ کس با آن مبارزه نمی کند اما رسوم ناپسندی که یک جنس را بر جنس دیگر ترجیح می دهد،لازم است که مبارزه علیه اش صورت بگیرد.

سمر معتقد است که کار بدون مزد زنان در خانه باید به رسمیت شناخته شود و در این رابطه می گوید: کار زن چون پولی به خانه نمی آورد، کار محسوب نمی شود در حالی که در جاهای دیگر دنیا، کسی که از مادر بیمارش هم نگهداری می کند دولت در ازایش به تناسب ساعت کاری تامینات اجتماعی پرداخت می کند.
وی ادامه می دهد: تمام پالیسی ها، سیستم ها و پلان های انکشافی باید طوری برنامه ریزی شود که این مورد در خصوص زنان جامعه ما نیز محقق شود تا وابستگی اقتصادی زنان کم شود و به سمت جامعه مرفهی که تامینات اجتماعی در آن تسهیل و تطبیق می شود، پیش برویم.

رییس کمیسیون حقوق بشر، اشتراک معنادار و موثر زنان در سیاست، دسترسی به تکنولوژی و زمینه سازی در دسترسی آنان به امکانات را برای آنان لازم و ضروری و به نفع جامعه خواند و دسترسی بدون قید شرط آنان در هر گوشه کشور را به خدمات صحی و بخصوص خدمات باروری لازم ضروری و نیاز فعلی جامعه خواند و گفت: دولت باید تعهد سیاسی در برابری جنسیتی داشته باشد و از حضور زنان در جامعه تنها استفاده سمبولیک نشود.

سمر، درخصوص فرهنگ معافیت از خشونت ها و بخصوص خشونت های جنسی بیان کرد: قوانین باید طوری ساخته شود که قابل تطبیق باشد و مسایل مانند جنگ، ناتوانی اقتصادی و منازعات را نباید بهانه کنیم. حاکمیت قانون باید در مطابقت با ارزش ها انسانی باشد تا زمینه رفع تبعیض ها و خشونت ها علیه زنان در جامعه باشد.

وی افزود: برابری جنسیتی به معنای نفی مردان نیست، بلکه به معنای تقویت و توانمند سازی مردان و زنان جامعه و با هدف از بین بردن خشونت است و نباید این صحبت ها به معنای تحریک زنان جامعه برداشت شود. اطاعت میان زن و مرد باید دوطرفه باشد و اینطور نیست که زنان تنها از مردان اطاعت کنند. باید شرایط طوری مساعد شود که هر دو طرف احساس مسوولیت کنند.

رییس کمیسیون حقوق بشر افزود: قدرت مردم از افرادی که در قدرت هستند بالاتر است. هرچند که مسوولیت دولت در انکشاف بی قید و شرط و مصونیت است اما تا زمانیکه مردم برای تغییر وضعیت شان تلاش نکنند، تنها با کار دولت به این هدف نمی رسیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقوق بشر
سیما سمر
نظرات بینندگان:

>>>   خوب شد که بلاخره از خاله سمر هم چیزی شنیدیم!

>>>   اطاعت یک کلمه یی است که تنها در مورد قانون مدار اعتبار است و همه افراد یک جامعه مکلف هستند که از قانون پیروی کنند و به آن احترام بگذارند.
اما چیزی که به زندگی مشترک فامیلی ارتباط میگیرد، هر عضو فامیل، و لو که خورد باشد و یا کلان، زن باشد و یا مرد، دارای وظایف و حقوق و امتیازات میباشند و در مقابل یکدیگر و در مجموع فامیل مسؤلیت دارند.
درست است که اطفال تا سن بلوغ تحت قیمومیت والدین قرار دارند و از آنها اطاعت میکنند، اما این به این معنی نیست که شما تمام خواسته های آنها را نادیده گرفته و چیزی را که ضرورت آنها باشد و شما توان انجام آن را داشته باشید، نادیده بگیرید.
بنأ در یک فامیل موضوع اطاعت وجود ندارد، بلکه موضوع زندگی مشترک و مسؤلیت ها و حقوق و وظایف وجود دارد.
حتی خود کلمه اطاعت از خدا و رسول، تنها در دین اسلام وجود دارد، در حالی که در دیگر ادیان چنین چیزی وجود ندارد.
در عبادت گاه ها به مردم دین تبلیغ میشود و خوب و بد به آنها تشریح میشود و این عبارت از همان چیزی است که در تمام قوانین مدنی و جزایی تمام کشور ها ذکر است و بدون آن که مبلغین دینی بگویند و یا نگویند، انسانها با پیروی از قانون، زندگی خویش را مطابق قانون عیار میسازند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است