افغانستان بار دیگر میدان رقابت روسیه و آمریکا
افغانستان یکبار دیگر در حال تبدیل شدن به میدان رقابت و جنگ روسیه و آمریکا است، اشرف غنی و یک حلقه اطراف آن تمام هم و غم شان این است که چطور می توانند با مطرح کردن استاد عطا عبدالله را مهار کنند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۱    ۱۳۹۶/۱/۲۳ کد خبر: 131657 منبع: پرینت

سفارت روسیه در کابل در خبرنامه ای ادعا ها در باره مسکو از طالبان در افغانستان را بی بنیاد، شایعه و خیالی گفته است در حالیکه مقام های ارشد فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان چندی پیش در اظهاراتی در روسیه از حمایت طالبان سخن بر زبان آوردند اما سفارت روسیه در کابل می گوید که در پشت نشر چنین مفکوره های مزخرف یک کمپاین کارگردانی شده ای است که به طور ماهرانه می توانند توجه را از ناکامی های کارفرمایان خود منحرف ساخته و به طرف دشمن ناموجود منحرف سازند. اما مقام های آمریکایی بر اساس چه استدلال و مدارکی روسیه را به حمایت از طالبان در افغانستان متهم می سازد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر جعفر مهدوی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: تا زمانی که ما یک سطح فراتر از وضعیت یا مناسبات حاکم درروابط آمریکا و روسیه را یک بررسی دقیق تر نکنیم، نمی توانیم بدانیم چه چیز واقعا در پشت پرده جریان دارد. نباید فراموش کنیم که با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا ما بخواهیم یا نخواهیم شاهد تغییر در این قسمت ها هستیم.

وی، معتقد است، ترامپ بر خلاف شایعه هایی که در مورد وی بود، مبنی براینکه با روسیه همسو است عمل می کند و افزود: متاسفانه شایعه هایی که در آمریکا بود مبنی بر اینکه که ترامپ یا تیم ترامپ تیم دست ساخته و مورد حمایت روسیه و پوتین است، بیشتر تیم ترامپ و حلقه ترامپ را وادار کرده است که با یک سلسله رفتارهای کاملاً غیر قابل پیش بینی و فاقد یک منطق سیاسی سعی کند با یک سری اقدامات در سوریه و در افغانستان، در اوکراین و دربسیاری از استقامت ها به نحوی این اتهام را از خود رفع کند و یکی از موضوعات مورد بحث افغانستان است. علی رغم خوش بینی هایی که وجود داشت و در همان زمان هم کاملاً قابل پیش بینی بود که حکومت سایه در آمریکا به هیچ عنوان نه به ترامپ نه به تیم ترامپ و هر حکومتی که روی کار می آید اجازه نخواهد داد در ارتباط با خطوط قرمزی که در سیاست خارجی آمریکا به صورت یک اصل و به صورت یک استراتژی جزو ماهیت تاریخی سیاست خارجی آمریکا شده بتواند عدول کند و یکی از آنها نزدیک شدن به روسیه و پوتین است.

مهدوی، در مورد صدور بیانیه از جانب روسیه اظهار کرد: فکر می کنم طبیعی است که کشورها به صورت رسمی با صدور بیانیه مداخله در بسیاری از استقامت ها را رد کنند. اما مردم افغانستان بسیار به خوبی شاهد بسیاری از موضوعات هستند. مثلا آمریکا بسیار واضح از مستمری خود برای مبارزه با داعش صحبت می کند ولی وقتی مردم به ما مراجعه می کنند. مردم می بینند که نیروهای خارجی که در افغانستان هستند، به دنبال تقویت گروه های خارجی هستند که تصمیم دارند از افغانستان به عنوان یک دالان و به عنوان یک کریدر به آسیای میانه انتقال پیدا کنند. ما در جریان بودیم که چندی پیش قوماندان قوای سرحدی تاجیکستان به صراحت عنوان کرد که مقام های ارشد استخبارات بعضی کشورهایی که در افغانستان حضورنظامی و سیاسی دارند، حدس زده می شود به دنبال انتقال گروه های خارجی برای انتقال به آسیای میانه هستند.

این نماینده مجلس، در خصوص ارتباط طالبان با روسیه اظهار داشت: اما در ارتباط با اینکه طالبان در یکی دو سال اخیر سطح تماس های سیاسی و دیپلماتیک خود را علاوه بر روسیه و بسیاری از قدرت های منطقه ای و جهانی افزایش داده در این شک و تردیدی نیست و من فکر می کنم که یک سنتی در سیاست خارجی افغانستان از قدیم حاکم بوده و آن این بوده است که اینها هیچ وقت که با مردم افغانستان واقعیت ها را شریک بسازند. ناکارآمدی حکومت حکومتی که امروز به نام حکومت وحدت ملی مسما است وفقدان استراتژی در سیاست خارجی آن وجود دارد و همین امر هم موجب بوجود آمدن چنین مشکلاتی شده است.

وی، در اخیر گفت: افغانستان یکبار دیگر در حال تبدیل شدن به میدان رقابت ها و جنگ روسیه و آمریکا است، اما اشرف غنی و یک حلقه اطراف آن تمام هم و غم شان این است که چطور می توانند با مطرح کردن استاد عطا عبدالله را مهار کنند. متاسفانه کسانی که امروز در سیاست خارجی ما قرار دارند حتی یک تعریف و درک مختصر از سیاست خارجی هم ندارند. اگر از مردم بپرسیم از مردم ننگرهار و مردم شمال می بینیم که نیروهای خارجی با خانواده های خود آمده اند و در آنجاها مستقر شدند چطور می شود که نقل و انتقالات وسیع خارجی ها را آنها نمی بینند. ما نمی توانیم این را بپذیریم. معلوم می شود که حکومت ما هم نسبت به این قضایا بی تفاوت است و در بعضی قسمت ها هم همکاری هایی دارد و همین هم باعث شده است اوضاع اینگونه شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه آمریکا
رقابت قدرت
نظرات بینندگان:

>>>   پرونده شهدای دهمزنگ چه شد مهدوی

>>>   تمام ناکاره گی دولت در تمام عرصه مسولیت ان مستقیا به ارگ بر میگردد که روز تا روز درفکر حذف دیگر اقوام از رده های بلند دولتی اعم از ملکی ونظامی هستند و تقویه و نفوذ خودشان و قوم زبان شان و تفرقه اندازی و بد نام کردن دیگران کار و پیکار دارند بر علاوه اینکه ریاست عمومی اصلاحات اداری انهم نفر خاص طرف اعتماد شخص ریس جمهور در راس اصلاحات اداری قرار دارد یک اداره دیگری را تحت ریاست معاون اداره امور موظف کرده و از بین واجدین درخواست کننده گلچین در پست های مربوط طبق دلخواه خود شان استخدام و مقرر میکنند وعده وتعهد اشرف غنی بمردم از بین بردن ادارات موازی بود نه تنها که ادارات موازی ازبین برده نشده اما خود ادارات موازی دیگری را ایجاد میکند این یک مثال ونمونه از عدم تعهد از تعهدات ریس جمهور بمردم است یکی از تعهدات داده شده ریس جمهور اشرف غنی بمردم عملی نشده است از امنیت و بیکاری خو اصلا قابل حرف زدن نیست که از ان یاد کنیم .

>>>   طالب در ارگ ، در دند غورى ، هلمند ، كندز ، كندهار، وردك و.....آرام چكر مى زنند ولى امريكاى ها دنبال غار ها اند و با بزرگترين بم ، قدرت نماى مى كنند. از اين دروغ هاى بم دار در اين هفده سال امريكاى ها زياد گفته اند.

>>>   Hashimi
آمریکایی ها خودشان پشتیبان طالبان هستند. ...او ملت گوسفندی چی وقت هوشیار میشوید. ..به لهذا خدا او ملت پول پرست و غافل

>>>   Mohammad
اونهاي كه خود را شهر وند درجه يك ميگفتند وبه ديگران حق صحبت نميدادند وميگفتند رييس جمهور بايد شهر وند درجه اول باشد خوش بختانه امروز رييس جمهور هم شهر وند درجه اول است وزيردفاع رييس امنيت ومضاياي حكومت شهر وند اول تا بوده همين طور بوده تمام راكت هاي اسكارت نجيب ووزير دفاع اش جنرال تني بر سر پشتون ها زدند وامروز هم در صفحات اجتماعي بري بخاطر كه از شهر وندان درجه اول بودند نه اينكه محاكمه نميشوند از اونها قهر مان هم ميسازند
اي شهر وند درجه اول از خيانت دست بكش و بيدار شو

>>>   Haroon Amirzada
اگر بزرگ ترین بمب اتمی هم در افعانستان استعمال شود، تروریزم شکست نمی خورد تا زمانیکه:
۱) رهبران در ارگ کابل که قدرت، ثروت و آرمانهای قومی خود را در تروریزم جستجو می کنند از قدرت کنار زده نشوند.
۲) سیاست منطقوی و جهانی بازی با کارت تروریزم کنار گذاشته نشود و مبارزه قاطعانه با افکار، خواستگاه اجتماعی، منابع تمویل اقتصادی و حامیان سیاسی آنان صورت نگیرد.

>>>   عمر راوی
حلقه های مسلط در انگلیس و امریکا و پاکستان، همچنان دولت پوشالی پشتونیستی افغانستان ، با طالب - داعش - گلبدینی و غیره ، دشمنی ندارند و در این شانزده سال ، غیر از جنگ های زرگری و نمایشی، برای سرکوب واقعی دهشت افگنان هیچ کار اساسی نکرده اند. بلکه دولت های مذکور در پیدایش، گسترش و نیرومند ساختن طالب- داعش - گلبدینی و استمرار این وضعیت در افغانستان نقش اصلی داشته اند. این گپ ساده را خیلی مردم می فهمند. اما حیرانم به اینکه برخی از مکتب رفته ها و درس خوانده های ما نشسته اند و هی سفسطه می بافند و میخواهند برعکس این واقعیت را ثابت سازند. پیچیده گی سیاست امریکا و انگلیس و دیگران در کشور های وابسته و زیر سلطه شان، خیلی از این به اصطلاح " کارشناسان " وطنی ما را گنس و گیچ ساخته است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است