رویدادها و تحولات عراق در 17 ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۰    ۱۳۹۶/۲/۱۸ کد خبر: 132786 منبع: پرینت

** گزارش ماهانه وزارت نفت عراق از کاهش میزان نفت صادراتی این کشور از سه میلیون و 259 هزار بشکه در ماه مارس به سه میلیون و 252 هزار بشکه در ماه آوریل حکایت دارد.
مسوولان نفتی عراقی معتقدند که بغداد 99 درصد به توافق آذرماه سال گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش تولید نفت پایبند بوده است.
اوپک در نشست رسمی دهم آذر سال گذشته در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد، اقدامی که برای کاهش مازاد عرضه نفت در بازار و افزایش سطح قیمت ها صورت گرفت.

** 'سمیره الموسوی' عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با صدور بیانیه ای ضمن هشدار نسبت به تبعات منطقه ای اقدامات نامسوولانه رژیم آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب بحرین، اقدام دولت بحرین در اهانت به این مقام مرجعیت را سبب تزلزل امنیت و ثبات در منطقه دانست.

** فرماندهی عملیات 'نینوا ما می آییم' از آزادی سازی کامل منطقه مشیرفه در بخش غربی شهر موصل از چنگ گروه تروریستی داعش خبر داد.
نیروهای عراقی با آزادی این منطقه پرچم های ملی عراق را بر فراز ساختمانی این محله بالا بردند و در مقابل محله 30 جولای سنگربندی کردند.

** جدیدترین نقشه منتشره از روند عملیات موصل و عموم استان نینوا در شمال عراق، نشان می دهد که نیروهای عراقی بخش اعظم شهر موصل را آزاد کرده و فقط 12 محله تا آزادی کامل بخش غربی این استان فاصله دارند.
در نقشه ای که به مناسبت دویست و دومین روز شروع عملیات آزادسازی نینوا از سوی فرماندهی مشترک عملیات آزادسازی این استان منتشر شد، رنگ های خاکستری نشان می دهد که فقط 12 محله در تصرف گروه تروریستی داعش است.

** ارتش سوریه و همپیمانانش با حمایت روسیه در آستانه انجام یک عملیات نظامی برای بستن مرزهای مشترک سوریه و عراق هستند تا مانع نفوذ عناصر تروریستی داعش به این کشور شوند.
این در حالی است که ارتش سوریه بار دیگر کنترل ارتفاعات الرجم العالی واقع در شمال سلسله کوه های شومریه در حومه شرقی حمص را به دست گرفته است.

** محمد سعدون الصیهود نماینده پارلمان عراق با صدور بیانیه ای در واکنش به فراخوان های مکرر مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق به انجام همه پرسی در این منطقه ضمن این که بارزانی را برند منحصر به فرد رژیم صهیونیستی و سرباز گوش به فرمان سازمان اطلاعات این رژیم خواند از سیاسیون کرد خواست تا برای پایان دادن به حاکمیت خانواده بارزانی بر مقدرات اقلیم کردستان عراق، نقش خود را ایفا کنند.
این نماینده پارلمان عراق، بارزانی را اسباب همه مشکلات و بحران های داخلی و خارجی عراق و عامل اصلی ورود گروه تروریستی داعش به دو کشور عراق و سوریه دانست.

** سید عمار حکیم رهبر ایتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی دولت و بزرگ ترین فراکسیون پارلمان عراق طی دیداری با مقتدا صدر رهبر جریان صدر در نجف اشرف، ضمن تاکید بر طرح جامع آشتی برای همه مردم عراق، آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در این کشور، همچنین مراحل بعد از نابودی گروه تروریستی داعش را ارزیابی کردند.

** بنا بر اعلام تشکیلات مردمی الحشد الشعبی، نیروهای یگان این تشکیلات طی یک عملیات نفوذی به عمق مواضع داعش در غرب موصل، یک رایانه حاوی اطلاعات مهم این گروه تروریستی را به غنیمت گرفتند.
تشکیلات مردمی الحشد الشعبی درحال حاضر با زدن کیلومترها خاکریز در طول مرز عراق با سوریه در غرب استان نینوا در شمال عراق، ارتباط عناصر تروریستی داعش در اراضی سوریه را با داخل عراق قطع کرده و همزمان عناصر این گروه تروریستی را در تلعفر و موصل به محاصره کامل در آورده است.

** نیروهای ایتلاف، ستونی از عناصر وابسته به داعش شامل 15 خودروی حامل سلاح و بیش از 60 تن از عناصر این گروهک را در جاده بغداد طریبیل واقع در غرب عراق هدف حمله قرار دادند که در اثر این حمله، موترهای وابسته به داعش منهدم و دهها تروریست این گروه به هلاکت رسیدند.

** انفجار یک دستگاه خودری بمب گذاری شده در نزدیک یک بازار واقع در مرکز شهر الحدیثه در استان الانبار واقع در غرب عراق پنج کشته و هشت زخمی برجای گذاشت.

**‌دفتر العبادی نخست وزیر عراق تنها ساعتی بعد از انتشار خبر رسانه های آمریکایی مبنی بر وجود مذاکراتی مستمر میان بغداد - واشنگتن برای دستیابی به توافق بر سر باقی ماندن نظامیان آمریکا بعد از داعش، با صدور بیانیه ای این گزارش ها را قویا تکذیب کرد.
صبح جمعه رسانه های عراقی به نقل از آسوشیتدپرس و ای بی سی نیوز آمریکا، از وجود مذاکرات میان مقام های آمریکایی با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، درباره باقی ماندن نظامیان آمریکایی بعد از پایان کار داعش در عراق خبر دادند و ادعا کردند که دو دولت بر ضرورت ابقای نظامیان آمریکا در عراق برای یک دوره بلند مدت با هدف تامین امنیت عراق توافق دارند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است