پدرام: در کشور، جمهوری فدرال ایجاد خواهیم کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۶/۲/۱۹ کد خبر: 132848 منبع: پرینت

واشنگتن در تلاش ایجاد یک حکومت تک قومی و سلطه گرایانه در افغانستان است.

داکتر عبدالطیف پدرام، رییس حزب کنگره ملی روز دو‎شنبه (18 ثور) درکابل تحولات اخیر کشور را نشان دهنده وارد شدن افغانستان به یک جنگ خونین دیگر خواند.
دبیر کل حزب کنگره ملی، آمدن حکمتیار به کابل را از برنامه های آمریکا خواند و اظهار می کند که امریکا می‎خواهد یک حکومت سلطه گرایانه در افغانستان ایجاد کند و این حکومت را از طریق همین گروه‎هایی که به کشور آمده‎اند تأمین خواهد کرد.

پدرام، کشته شدن اسدالله کوهزاد، یکی از اعضای بلند پایه‏ این حزب در بغلان را نیز یک سوی قصد و رویداد سیاسی می‎داند و در اینباره گفته است که این رویداد پس از آخرین گردهمایی درباره‎ مرز دیورند و ایجاد حکومت فدرال در افغانستان، در بغلان اتفاق افتاد و این رویداد ترور، یک رویداد سیاسی است.

رهبر حزب کنگره ملی، باردیگر بر رسمی بودن مرز دیورند تاکید می ورزد و علت حساسیت شماری از افراد در برابر این موضوع را، قدرت طلبی و انحصار گرایی یک قوم می‎داند و تاکید کرده است که این حزب، درافغانستان یک جمهوری فدرال و حوزه‏های دموکرتیک ایجاد خواهد کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
جمهوری فدرال
نظرات بینندگان:

>>>   این خیال است ومحال است وجنون درخواب هم چنین چیزی را نخواهید دید چی رسد دربیداری

>>>   من هزاره هرچند حرفهای اقای پدرام را تایید میکنم و خیلی دوست دارم به شما تاجیکها اعتماد کنم واز این خواسته ایشان حمایت کنم ولی متاسفانه شما تاجیکها هر وقت مست قدرت هستید .دیگر اقوام را فراموش میکنید.هیچ گاه فکر روزهای بد را نمیکنید.

>>>   پدرام صاحب حرفهای را بزنید که ار طاقت تان پوره باشد در تغیر ساختار نظام باید قوت فزیکی وسیاسی خود را تول کند که به تول برابر است یا نه ما قبلا هم در نظر خویش شرایط را یاد اورشده بودم اګر ان شرایط فعلا در افغانستان وجود دارد؟ خواهش بنده این است که موصف اذهان مردم را مشوش نسازد. با احترام فراوان
ححح

>>>   اجازۀ بدهید از آقای پدرام بپرسم، هرچند پاسخ نخواهند داد اما میپرسم که آقای محترم:
1- این ایدۀ فدرال تان را چند فیصد ملت افغانستان میداند، حتی از اعضای حزب خود شما؟
2- آیا نشانه های نا کارایی و شکننده گر نظام پارلمانی در سمت شما را همین اکنون ملاحظه نمیکنید؟
3- چه تفاوتی خواهد داشت آن نظام رویایی شما با احکامی که اکنون در سمت شمال حکومت میکنند؟
4- تقسیم قدرت در نظام فدرالی تان را چگونه پیشبینی میکنید؟ مگر به گونه ای نخواهد بود که همین حالا است؟

شاید پاسخ تان از نظامهای فدرال موجود در دنیاه باشد و مثالهایی را از این نظامها داشته باشید اما! آقای پدرام این افغانستان است، اینجا مردم بشمول اعضای حزب شما نمیدانند که نظام فدرالی یعنی چه؟ فقط عناصر انگشت شماری شاید باشند که کلام شما در قبال نظام فدرالی را حفظ نموده و بدون درک مفهومش، طوطیوار آنرا تکرار میکنند. آقای پدرام! نظام فدرالی شاید بهترین نظام برای آیندۀ افغانستان باشد اما نه در شرایط فعلی! بافت اجتماعی اینکشور حکم نمیکند که بالای نظام فدرالی حتی فکر کنیم، شاید دید شما همیش همان دید اقلیت و اکثریت بودن ملیت ها در محلات (سمت) شمال باشد اما آنجا هم جفا های بیشماری در حق بسیاری از اقلیتها صورت گرفته است که اینک آنان نیز خواهان حقوق شان در محدودۀ یک نظام قانونمند اند! شما همیش از پشتونها مینالید اما اگر یکبار دقیق شوید، جفای شما در حق اقلیت قومی و زبانی در سمت شمال کمتر از پشتونها نیست! جبر شما عده ای از اقلیت ها در شمال را از خود بیگانه ساخته و از بین برده است، شما حتی پاسخی به این اقلیت ها ندارید که چرا چنین کردید زیرا پاسخ واضح است که غرور و خودکامگی شما بنام تاجک باعث از بین رفتن زبان و فرهنگ عده ای از اقلیت ها در سمت شمال شده است. به باور من شما که در موجودیت یک نظام مرکزی توانستید چنین ظلمی را در حق اقلیت نمایید، بانام فدرالیزم خدا دنا چه سرنوشتی را بر سر این اقلیتها خواهید آور در حالیکه آنان نیز آنقدر اقلیت نیستند.
درست است آقای پدرام! منهم با این تیوری فدرالیزم شما کنار میآیم اما قبل از این از شما میخواهم که:
1- تعریف یک ملیت را با معیارهاییکه در آن وجود دارند ارائه بداریدو
ترکیب ملیتی نظام فدرالی که شما خواستار آن در سمت شمال استید، از چه قرار است؟
2- در سمت شمال منهای فارسی زبانان یا بفرمودۀ شما (تاجک) به چه تعداد ملیت های دیگر نزد شما رسمیت دارند، شاید این سوال نزد شما مسخره باشد اما خیر، ما باید بدانیم.
3- نظام فدرالی مورد نظر شما برمبنی ساختار جغرافیایی شکل خواهد گرفت یا ساختار ملیتی؟

سوالات دیگری هم وجود دارند اما به بعد موکول میگردند. موفق باشید

میهن زرغون

>>>   گفت : پادشاها من زعشقت گوسفندی میخودم گفت ! اگر دیدی گاوی بخور
حال اگرتوانست مطابف به راهای سیاسی وقانونی که نوش جانش منتهی خودش هم میداند که نمیتواند وفقط این کارش به جان انداختن مردم است
قاضی زاده

>>>   هرکس یک نظر دارد مگرنظرما ونظر اکثریت مردم مخالف این نظرپدرام است یعنی هرکس برای خودش ودرکارخودش خوب میداند که چی کند به مشوره های کس دیگرضرورت نیست واین وطن بی صاحب هم نیست که هرکس هرچیزدلش خواست تاخت وتازکند

>>>   جرررررررررررررررررت پدرامو ف این کار شدنی نیست بیمورد و غیر مسولانه حرف میزنی

>>>   ایالت میالت میسازد یا صوبه ؟ جاغوری چی میشود ؟
اگر فدرالی شود امنیت میشود چون کم از کم هشت ایالت یا حکومت باید ساخته شود وچندین وزارت خانه دیگر ایجاد میشود برای همه دزدان واختلاس گران چوکی های وزارت میسر میشود

>>>   بالاخره باید برای مشکل افغانستان و رفع قوم گرایی راهی حلی وجود داشته باشد. نمی شود همیشه تحت سلطه ق=فاشیستها زندگی کرد.

>>>   جناب پدرام! به نظر من راه حل وضعیت نابسامان کشور، حکومت فدرالی است. ولی سؤال من این است که اگر حکومت افغانستان فدرالی شود، به چند منطقه فدرالی تقسیم خواهد شد؟
ضیایی

>>>   آقای پدرام صاحب اندیشه ونسخه های رهبرشهید بابه مزاری را بیشتر مطالعه نماید اولین بار این نوع حکومت رابابه مزاری شهیدارایه داد اما درآنوقت سرمستان قدرت گوش شان شنوای این حرفها نبود ماتا تحقق بخشیدن کامل اندیشه های رهبرشهیدبابه مزاری ایستاده ایم بایددرکنار هم باشیم تا مطلوب حاصل گردد. بااحترام

>>>   پدرام: در کشور، جمهوری فدرال ایجاد خواهیم کرد!اگر ّشتونها اجازه دهد!!
گویند روزی یک نفر نفر دیگری را در جنگ خوابانده بود ولت میکرد!!! اما نفر زیر میگفت: اگر خیستم همرایت کار دارم!!!!!!!!!!!!!
ما افغانها همه مرده ایم وبر قبرهای ما زاغهای سامانی میگردد! ما همانیم که تاریخ زنده داریم نه مثل تو واری ریخ!!!!!!!!!!!!!!
ای کاش در تاجک کسی پیدا میشد که تاجک را متحد ساخته میتوانست تا از برکتش همه ما خیر میدیدیم اما بهد از اسمعیل سامانی مرد رهبر صادق نداشت!همه یا در جامه سقاو یا وندباز ظاهر شدند وبیشترین خساره را به تاجکان رساند!
پشتون

>>>   مرغ ولیسیدن نمک؟؟؟!!!پدرام ونظام؟؟؟؟؟اول چای بخور بعدا جنګ کن چای ناخورده جنګ نمی شود
پدرام! لطفا حق مارا از دزدان شمالی بګیر تا ما هم با شما باشیم!!!!
ما خاک میخوریم وزنهای پنجشیر طلا میخورد!و حال نوبت خود میدانی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کنجاره را بخواب نبین!

>>>   پدرام دیوانه شده است حالا مرداری خود را لګد مال میکند. و در علی اباد یک بستر برایش پیدا کنید چون ارزش بستر را ندارد خیر نظر به انسانیت و حقوق انسانی برایش بدهید

>>>   درنظام فدرالی همه ای مردم درباز سازی کشور سهم فعال دارند

>>>   زنده باد پدرام . نابود باد حکومت تکقومی فاشیستی دیکتاتوری. ناگفته نماند که این ترورها توسط ارگ احمدزی صورت میگیرد.

>>>   زنده باد آقای پدرام. برای یک کشوری با تنوع های قومی و سلیقوی بهترین روش حکومتداری همان فدرالی شدن کشور است و اینکار بلاخره شدنی است.

>>>   اوبچه ارام درجایت بشی که نفتی واوگارنشی

>>>   چرا ازسیستم فیدرالی باید ترسید؟ شاید کسانی که مخالف طرح اند روزی با اجرائی شدن طرح فیدرال خوشبخت شوند وبه حماقت ها وکوته فکری های امروزی خویش افسوس بخورند. شرط آن است که عقل سلیم وجود داشته باشد.
کسانی که ترس ازتجزیه دارند باید گفت که افغانستان دربد ترین برهه تاریخش تجزیه نشد یعنی باشندگاه این سرزمین ازهرقومی که باشند خواهان تجزیه نیستند. رهبران غیرپشتون دردهه 90 میلادی ثابت کردند که خواهان تجزیه این مملکت نیستند بلکه احمد شاه مسعود برای تمامیت این کشور جان خویش را به قمار گذاشت. درآخرهم ازجان خود گذشت وازمملکت نه.
درتجزیه کشور تاجیک ها وهزاره ها بیشترین زیان را خواهند دید. دلایل آنرا هم همه میدانند که چرا.
پس نباید به طرح فیدرال به دیده شک وتردید نگریست بلکه باید به آن به حیث یک گزینه نگریسته شود.

>>>   حتی رسانه های جمعی آمریکا مانند واشنگتن تایمز غنی را به دلیل اقدامات عملی آن به قوم گرائى و خود محور ى متهم کرده است . مريضى اوهم در عدم موفقيت اش در امور دولتدارى خوب بررسى شده.
غنی خود را یک قربانی فکر و بینش خود ساخته است. او در واقع به عنوان یک سیاستمدار پشتون و نه یک رئیس دولت یک کشور چندين ملتى و وچندين زبانى محسوب می شود. غنی متحد نمى کند، او ساکنان را جدا مى کند ت. انتصاب دیپلمات , سفرا مقامات دولتى بر پايه کیفیت و توانایی حرفه و سياسى انجام نمى شود زبابلکه بر پايه عرف قومى ملیتی و زبان یست.
باپرتاب بم مادر خود امريکا براى اش نشان داد که وى هيچکاره است. وبا بم فيل پشه را نمى توان ازبين ببرد. اگر ترامپ پيش از پرتاب راکت مادر خود (راکت سمبول فالوس) با غنى در مورد آن گفت و شنود کرده حماقت ترمپ است واگر نکرده بى کفايتى غنى است که وى را به عنوان نفر مسوول کشور فغ و فغان وافغان نمى شناسد.
اين نام منحوس به ايشان مايل نستم افغان باشم.

>>>   نظر هر کس برای خودش نیکو است ،نظر خودت هم به نظر خودت خوب است اما نمیتوانی این نظر بالای دیگران بقبولانی ،تو. بسیار نقایص سیاسی زیاد داری هر چه که در دهن آمد بیرون تفاله میکنی کمی دقت وبعدآ حرف دل را بزن ،در افغانستان حزب خودت فکر کنم جا ندارد چون تو. وحزب ات به اساس یک تیؤری مائوستی عمل میکنید بهتر خواهد. چند. صباعی در نزد کمونستان درس عبرت وپشیمانی را بخوانی ولع بدخشان را خوبتر بشناسی ،در آن زمان دوباره از سر خر ات پایین میایی ؟؟؟؟
عبدالله ریحان

>>>   پديده هاى دولت متمرکز زياد است و آنهم در کشوريکه سلسله مراتب عمودی و افقی دولتى و غير دولتى مقاماتى و خاندانى و ملتى بيشمار است.
يکى ازپديده هاى دولت متمرکز به حاشیه راندن است و یا به عبارت دیگر در یک سیستم دولتی متمرکز می تواند مارژینالیزاسيون (حاشیه راندن) به خوبی رشد کند. در اینجا، گروه های قومی به حايشه رانده شده یک فرصت برای برابری و حقوق برابر زندگی را ندارد.
اکثريت و اقليت مليتى و ملتى با اکثريت واقليت رايگيرى در يک مجلس و جلسه مخلوط مى شود.
بخاطر که اکثريت ملتى چه واقعيت وچه مجازى همان قدرت سياسى نبازد دست به تقلب مى زند.
تقلب پديده جدا ناپذير سيستم دولت متمرکز با سلسله مراتب, مقاماتى عمودی و افقی بى شمار دارد. از همين سبب است که يک کار با کاغذ پرانى بيشمارى از بالا به پايين از يک دفتر بدفتر ديگر رفته و سرانجام همان کار انجام نشده است.

>>>   زنده باد پدرام. پدرام مفکوره آینده این کشور است. قبیله جاهل بخواهد یا نخواهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است