ناسیونالیسم تباری افغانی، روش تبلیغات را نمی داند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۲    ۱۳۹۶/۲/۲۶ کد خبر: 133161 منبع: پرینت

ناسيوناليسم تباری افغانی در پی خط و مرزكشی ميان فارسی و دری است. به همين خاطر مجريان اين سياست گاهی "ميهن دوستی" را به "حب الوطن" ترجمه می كنند و گاهی "شهروند" را به "تبعه". اما عمده ترين اشتباه اين ناسيوناليسم اين است كه روش درست پروپاگند و تبليغات را نمی داند. يک دستگاه پروپاگند و تبليغات اهداف و منويات خود را علنی نمی كند، بلکه پيش فرض می گيرد. امر و نهی كردن و دستور دادن در پروپاگند، زهری است كشنده و نتيجه معكوس در پی می داشته باشد.

اين روش، روش اتحاد جماهير شوروی است كه به قول چامسكی خيلی ناكام است. در افغانستان نيز اين روش ناكام بوده است؛ به گونه ای كه از هنگامی كه يون ها و خرم ها با تحكم گفتند فارسی و دری دو زبان جداگانه است، مردم ما بيشتر از پيش به فارسی سره و سچه گراييدند.

باورم اين است، خدمتی را كه از اين بابت -اشتباها- ناسيوناليسم تباری افغانی به زبان ما كرده، بی نهايت ارزشمند است. حداقل حس پاسداری از زبان فارسی را در وجود ما بيدار كرده اند.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
ناسیونالیسم
نظرات بینندگان:

>>>   آقای عبدالشهید ثاقب! اعتراف نموده اید و آنهم چه اعترافی! بسادگی پذیرفته اید که فارسی و دری در واقع دو زبان جداگانه ای بوده اند اما با سیاسی شدن مفهوم زبان توسط عده ای فارسی گرایان افراطی و عده ای از پشتونهای افراطی که زبانرا فراتر از (وسیله ای برای افهام و تفهیم) قدسیت داده اند، این دو زبان (دری و فارسی) بهم آمده و بگفتۀ جناب تان (حس پاسداری را در وجود تان بیدار نموده است) یعنی تا به حال این حس بکلی در خواب بوده است! حقیقت هم همین است، شما و امثال تان از فارسی ایکه اساس انسانیت را در چند مصراع نظم (بنی آدم اعضای یک دیگرند ..... که در آفرینش ز یک جوهرند ...... . تا آخر)به معرفی گرفته است، یک وحشت ساخته اید، من در اینمورد بین شما و اسماعیل یون هیچ تفاوتی را نمیبینم، شما دو روی یک سکۀ ارتجاع سیاه استید و سر انجام شماها نا کامی است،
میهن زرغون

>>>   آیا به کمپیوترهم نام دارید ؟

>>>   اول بايد به حاکمان پشتون با لقب افغان بايد این مضون «حب‌ااوطن» را تدريس شوند زيرا آنهاوطن فروش , نماينده و دست نشانده کشورخارجى چه غربى و شرقى .
چه در گذشته و چه اکنون. همين حاکمان پناهندگان و دستنشانده گان امريکا اند.

>>>   درنوشتنت بجای استعمال امرو ونهی چرا اززبان خود پاسداری نکردی

>>>   اگر وطن دوستى آن است چنين که سخنگوى وزارت معارف گفته است که همين مضمون اززبان سامى عربى که به فارسى وطن دوستى برگردان شده را در تاريخ و فرهنگ خلاصه کرد , بدين معنى که آموزگار تاريخ و فرهنگ تدريس کند,
پرسش نياز است که تاريخ افغانستان وفرهنگ اش چه است?
يکى!
دوم: "فرهنگ افغان" و "تاريخ افغان" چه است?
و سوم: تاريخ و فرهنگ قانون اساسى اى و فورمولى الجبرى و معادله کمياوى (شيميايى) به زبان ديگر يک چيزى غيرطبعيي و ساختگى ومصنوعى مندرج قانون اساسى که "افغان" متشکل از ملتها با زبانها و رسوم وسنتهاى وهنرها گوناگون و جشنهاى گوناگون مى باشد!
زبان فرهنگ است , توليد کننده فرهنگ است , زبان نگهبان فرهنگ است ,هنر و موسيقى و جشنها و خوراک پوشاک..... فرهنگ است. زبان و چندين زبان مندرج به قانون اساسى به معنى فرهنگهاى گوناگون در قانون اساسى است يعنى زبان تاجيک و فارسى زبانان گذرگاه و دانشگاه گو هم زبان افغانى است?
اما يک "مشکلک" که هاجى بابه هاى حاکمان افغان در قانون اساسى دارند که افغان لقب, همچم, صفت, چگونگى و مترادف براى هويت پشتون در تاريخ و ازديدگاه تاريخى است.
تو چگونه و با فرمان کى نام هويت ملى قوم پشتون را که در ادوار تاريخ از پشتون هاست به غير پشتون مفت بخشش ميکنى??
همين مشکل عمده و بنيادى را چه گونه از فرهنگ و تاريخ پشتون از ابيات خوشحال ها و دولتها يعنى غلامان رحمان بابا تير مى کنيد.
غير پشتون مدارا خود "سست غيرت" است ,"ساده" است , "عقل اش پسان" مى آيد خوب بازى ميخورد, همين پشتونهاى "باغيرت" وشجاع راچه مى کنى?
پشتون چرا هويت تاريخى وفرهنگى خود را مفت و رايگان به غيرپشتون دودسته تقديم کند?
"کدام ماش سياه در دال است"! در زير کاسه نيم کاسه اى است!
من همين نام را نمى خواهم من شکر فرهنگ وتاريخ پيش از نام افغانستان حد اقل ٥٨٥٦ ساله دارم درآن زمان فقط
وطنم آريانم آرياورتا واز ٢٠٠٠ سال توران وايران نام داشت.
در تاريخ و تاريخ فرهنگى نام افغانستان پيش از مونت استوارت الفيستون 1834 نبود?
ولى افغان در صورت پشتون بازتاب مى کرد پشتو

>>>   واقعان درست است بین فارسی دری فرقی نیست تنها بعضی استیلاهات و لحجها اگر به دل این فاشیست های قومی باشدهیراتیها را فارسی زبان و بدخشانیهارا دری زبان تا با ایجادفاصلها خواستهای شومی خود را که حکومت تک قومی و زبان خودرا بالاه دیگران به زور بقبولانند و خود را اکثریت بگویند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است