شورای امنیت ملی به مسایل قومی دامن می زند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۳    ۱۳۹۶/۲/۳۰ کد خبر: 133320 منبع: پرینت

شورای امنیت به جای سهولت‌آفرینی برای جامعه به مسایل اکثریت و اقلیت قومی دامن زده است.

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در یک گفتگوی ویژه با طلوع نیوز، جایگاه شورای امنیت را زیر سوال قرار داد و گفت: فضای پیچیده در شورای امنیت ملی باعث شده تا در تصمیم‌گیری های کلان، سکتگی ایجاد گردد.

نبیل همچنین از شورای امنیت به عنوان نهادی یاد کرد که به جای سهولت‌آفرینی برای جامعه به مسایل اکثریت و اقلیت قومی دامن زده است.

چنانچه دیده می‌شود، این بار نخست نیست که جایگاه شورای امنیت به مشاوریت حنیف اتمر به عنوان یکی از چالش‌های کشور، مورد بحث قرار می‌گیرد.

مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای امنیت ملی
نبیل
نظرات بینندگان:

>>>   بگونه ي در افغانستان تاريخ تكرار ميشود. براي ديدن و شنيدن سخنان كليشه حكمتيار مردم را به ستوديوم بردند تا نشان بدهند كه چقدر مردم شائق ديدار قاتل شان استند. در حاليكه مردم در چند كيلومتري ارگ نان و سر پناه ندارند، ديدار حكمتيار چند ميليون دالر هزينه گرفت. در ضمن شاگردان مكاتب را از درس و تعليم كشيده بزور به ستوديوم بردند. عين كار در زمان حكومت خلقي/ پرچمي بود كه شاگردان را از مكتب و مأمورين را از دفاتر ميكشيدند تا در خيابان ها حورا صدا كنند. هيچ چيز تغير نكرده ، بجز تغير حورا به ناره تكبير. در غير آن حفيظ الله أمين همتبار حكمتيار است و هر دو دوروي يك سكه فراموش نكنيم كه روسها در انوقت مانع حكومت ائتلافي اين دو شد. ماهيت شان يكي است. حكمتيار از كلمه مقدس اسلام استفاده ابزاري ميكند.
موضوع دوم تكرار تاريخ مقايسه تركي و اشرف غني است. تركي را در زمان حكومتش بنام ستاره شرق، رهبر انقلاب ... مصروف ساخت و تمام كار هارا شاگردان وفادارش أمين پيش ميبرد. حالا اين رول به اشرف غني رسيده و تمام كارها از طرف حكومت موازي بنام شوراي امنيت پيش ميرود. غني بحيث مغز متفكر راستي فكر ميكند كه او بعد از تركي دومين ستاره شرق است. بيچاره انقدر غرق جهالت خود است كه نميداند اتمر اورا مثل يك گديگك ميرقصاند.

>>>   شما دو نفر یعنی امرالله صالح و رحمت الله نبیل فکر میکنم که چشم دارید و کور نبودید و میدیدید که تمام تروریست ها از خاک پاکستان مسلح به افغانستان می آیند و در مقابل نیرو های امنیتی میجنگند و خود را در میان مردم انفجار میدهند، چرا اقدام به ساخت یک دیوار امنیتی در سرحد بین افغانستان و پاکستان نکردید که مردم از شر این تروریستان رها شوند.
سرحد بین افغانستان و پاکستان حدود یک هزار کیلومتر است و در نهایت ساخت یک دیوار امنیتی فی کیلومتر یک میلیون دالر زیاد مصرف ندارد و در مجموع یک ملیارد دالر میشود.
از پانزده سال بدینسو هر سال حدود پنج ملیارد دالر مصارف نظامی افغانستان است که تقریبأ صد ملیارد دالر میشود، علاوه بر آن نیرو های خارجی نیز بخاطر تامین امنیت افغانستان( به گفته خودشان) صد ها ملیارد دالر دیگر مصرف کرده اند. پس چرا دولت های خارجی با همکاری دولت افغانستان و پاکستان در ساخت چنین یک دیواری اقدام نمی کنند؟
کشور های اروپایی فقط برای یک ماه سرحدات خود را برای پناهندگان باز گذاشتند، یک و نیم میلیون پناهنده داخل خاک اروپا شدند، بعد از یک ماه با ترکیه موافقت نامه امضأ شد و سرحدات اروپا بسته شد و جلو پناهنده گرفته شد، با وجودی که اینها مسلح نبودند و از جنگ گریخته بودند و بخاطر حفظ جان شان به اروپا پناهنده شده بودند.
اما در افغانستان، سرحدات آن مثل قبر ملانصرالدین باز است و هر روز ده ها و صد ها و هزار ها فرد مسلح داخل این کشور میشود، بدون آن که کوچکترین اقدامی دولت افغانستان و کشور های خارجی و دولت پاکستان در جهت بستن این سرحد انجام دهند.
چرا از واقعیت های پشت پرده انکار میکنید؟ چرا خاک در چشم مردم میزنید؟آیا فکر میکنید که مردم حیوان هستند؟ مردم عقل ندارند؟ مردم نمی فهمند؟
همه تان تبصره های بیجا و بی معنی میکنید و در عوضی که به واقعیت ها انکار کنید، خود را به کوچه حسن چپ میزنید.
یکی تان از گلبدین شکایت میکنید که عذر خواهی نمی کند، دیگر تان از تفرقه قومی گپ میزنید ، در حالی که خود گلبدین نیز یک فردی از قماش خود شما است، که در طول زندگی اش بخاطر بدست آوردن قدرت ، با آی،اس،آی پاکستان بغل کشی کرده است، با شیخ های سعودی بغل کشی کرده است، با دوستم اتحاد کرده است و همین حالا نیز با همین دولت مفسد نیز یکجا شده است.

>>>   برادر عزیز ! هر که به مسایل قومی دامن میزند ولو در هر مقام وهر موقفی که باشد محکوم تاریخ واز جمله .... است . تعصب ملی یک پدیده بسیار زشت و غیر انسانی است. در جهان متمدن مانند اروپا و یا کانادا مهاجرین مورد احترام قرار میگیرند ولو که اتباع این کشور ها نیستند به مثابه انسان با ایشان احترام میشود نه بر اساس نژاد ، ملت و قوم و رنگ پوست. اما در وطن ما بعضی افراد به خاطر منافع و حفظ چوکی وبه معنی اینکه من از همه به این کشور وفادار هستم و سایرین مانند من محبت و وطندوستی ندارد در پهلوی سایر دسیسه ها از تعصبات قومی نیز استفاده میکنند و تاریخ این افرادی را بنام سیاه رویان در حافظ خود ثبت میکنند .
اینها درس های مکتب خودرا خوب بیاد ندارند که در کتاب دری این شعر سعدی را می خواندند :
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک جوهرند
چو عضو به درد آورد روزگار
دیگر عضو ها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است