تحصن حق مردم است و دولت باید پاسخ دهد
چند نفری که در راس قدرت قرار دارند، به خودشان فکر کنند و بدانند همین ها هستند که هم جامعه را به نابودی کشانده و خود و جامعه را بی آبرو و حیثیت کرده اند و هم خود جایگاهی در محافل سیاسی ندارند 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۱    ۱۳۹۶/۳/۲۴ کد خبر: 134506 منبع: پرینت

کابل شاهد انفجار وحشتناک و دردناکی در نزدیکی جمهوری و در چند قدمی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی بود که در اثر آن، تعداد زیادی از شهروندان کشور، کشته شدند و تعدادی هم زخم برداشتند. پس از این انفجار بزرگ در کابل، شهروندان کابل و مردم افغانستان دست به اعتراض زدند و از حکومت وحدت ملی خواستند تا امنیت شان را تامین کند و کسانی که عاملان این قضیه هستند باید به پنجه قانون سپرده شود. از سوی دیگر زمانیکه اعتراض کننده ها، به جاده ها ریختند با خشونت نیروهای امنیتی کشور روبرو شدند و این اعتراض به خشونت گرایید و در اثر این همه خشونت و شلیک هایی که از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفت، تعدادی از اعتراض کننده ها شهید شدند و تعدادی هم زخم برداشتند. حالا اعتراض کننده ها خیمه تحصن برقرار کرده اند تا حکومت صدای آنها را بشنود و حالا تحصن به روز نهم رسیده است و حکومت بسیار بی تفاوت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالمقدم امین، آگاه مسایل سیاسی، در برنامه «راه حل» گفت: جنگ افغغانستان بسیار طولانی شد و طولانی شدن جنگ هم فساد ایجاد می کند. دیدگاه های متفاوتی درباره دشمن در کشور ما وجود دارد. اگر ما با یک زبان و با یک دست در رابطه با قضایای کشور برخورد می کردیم افغانستان در این مرحله قرار نمی گرفت. اما باید بپذیریم که قبل از اینکه ما استخبارات منطقه و استخبارات بیرونی ها را مقصر بدانیم، مشکلات داخلی را به عنوان یک حصر انکار ناپذیر باید بپذیریم. آنچه شما در سطوح بالای رهبری می بینید این است که هیچ کسی مسوولیت پذیر نیست و هیچ اراده ای برای حل اساسی مشکلات و اختلافات در این سطوح وجود ندارد. این سه حمله ای که پشت سرهم صورت گرفت، حمله چهارشنبه و شلیک مرمی به سوی مردم و انتحار در مراسم تشییع جنازه ها، به اینها نمی شود حمله گفت بلکه یک جنایت جنگی است که هیچ توجیه دینی، انسانی و قانونی ندارد. حمله به قل اردوی شاهین و حمله به چهارصدبستر حداقل توجیه نظامی داشت.

وی ادامه داد: حالا جای سوال اینجا است که برای این حادثه که هیچ توجیه نظامی ندارد، چه کسی باید پاسخ دهد. طالبان آن را رد کرده است، داعش هم آن را به گردن نگرفته است. حکومت پاکستان آن را رد کرده و تمام کشورهای منطقه و جهان هم آن را محکوم کرده اند. حالا حکومت ما با این را نمی تواند روشن کند که استخبارات پاکستان در آن دست دارد یا آمریکا، روسیه یا مخالفان داخلی حکومت کدام دست داشته اند. هیچ فرضیه ای وجود ندارد و حکومت در مشخص کردن آن ناکام است.

امین، وقوع چنین حوادثی را از بی برنامگی دولت برای تامین امنیت دانسته و بیان داشت: برنامه های دولت و مخالفان دولت، برنامه هایی ملی نیست. شما گرایش ها را می بینید، موضع گیری ها را می بینید، موقف گیری ها را وقتی در برابر قضایای داخلی و بیرونی می بینید مشاهده می کنیم که هنوز ما به عنوان یک کشور، ملت ومردم مسلمان، تشریک مساعی و وحدت نظر نداریم. در سطوح بالای تصمیم گیری، هم قانون نقض می شود و یک نوع بی اعتمادی و ورشکستگی کلی در نظام وجود دارد و یقین دارم که اگر یک بار وضعیت کلی بازنگری نشود، و یک طرح جدید افغانی در قضایا ریخته نشود و هر کس تصویر خود را در این طرح نبیند، وضعیت بهتر از این نمی شود.

این آگاه سیاسی، در خصوص وضعیت به هم ریخته و آشفته کابل می گوید: در حال حاضر، موقف گیری احزاب سیاسی، علمای کشور، حکومت افغانستان، هیچ کدام به سود این ملت نیست. طالبان به عنوان وارثین پیغمبر، شریعت را در اختیار خود گرفته اند. دولت حکومت وحدت ملی، به عنوان اینکه می گویند ما مطابق با قانون اساسی در راس مردم آمده ایم، قانون را در اختیارشان گرفته اند و حکومت با استفاده از قانون، مخالفان با استفاده از شریعت، همه بر سر این ملت می کوبند. حق ملت تلف می شود. ملت است که ضرر می بیند. چنانچه وضعیت در کابل وحشت است. هیچ تفسیری ما از وضعیت کابل، نمی توانیم داشته باشیم. حرف بر سر این است که ما قبل از اینکه استخبارات منطقه را مقصر بدانیم و گروه های مخالف را مقصر بدانیم، این چند نفری که در راس قدرت قرار دارند، به خودشان فکر کنند و بدانند همین ها هستند که هم جامعه را به نابودی کشانده و خود و جامعه را بی آبرو و حیثیت کرده اند و هم خود نیز جایگاهی در محافل سیاسی ندارند. در نشست های بین المللی می نشینند از چه آدرسی می توانند صحبت کنند؟ مثلا دو روز پیش جلسه ای در وزارت خارجه بود، وزیر خارجه حضور ندارند. رییس اجرایی حضور ندارد. در چهار طرف ارگ تظاهرات جریان دارد. هشتاد در صد راه کابل را حکومت بند کرده است. ده درصد را تظاهرات کنندگان و خیمه نشینان بند کرده است و ده درصد برای مردم باقی مانده است. ما برای این وضع باید به چه کسی مراجعه کنیم تا پاسخ بیابیم؟

امین می گوید: رییس اجرایی و رییس جمهور افغانستان درک درستی از وضعیت افغانستان ندارند که بفهمند مردم چرا تظاهرات می کنند. آنها نمی دانند که تعداد فقیر و بیکار و معتاد به مواد مخدر وجود دارد. من یقین دارم که اگر اینها از واقعیت های جامعه آگاهی داشته باشند، جرات نمی کنند که در این موترها سوار شوند، دیگر جرات نمی کنند که چندین نوع غذا در هر وعده بخورند. اینها کسانی هستند که نسبت به جامعه شنوایی و بینایی خود را از دست داده اند و نه جامعه را می بینند و نه حرف مردم را می شوند.

وی، تحصن و تظاهرات را حق مردم و پاسخگویی به آنان را وظیفه آنان می داند و می گوید: در این شکی نیست که مطابق با قانون این حق مسلم تظاهر کنندگان است که تظاهرات کنند. دلایل شان موجه بود و دولت باید حرف آنها را می شنید ونمی گذاشت از یک روز به دو روز و به سه روز کشانده شود. باید از طریق پارلمان، جامعه مدنی و جامعه سیاسی و به هر شکلی می شد، پاسخ آن را می داد و قضیه ختم شده اعلام می شد. اما آنها به طرف مردم شلیک کردند، این شلیک کردن به طرف مردم غیر قانونی بود. دولت باید هرچه زودتر پاسخ تحصن کنندگان مردم را بدهد و به قضیه خاتمه دهد. تحصن حق مردم است و دولت باید هرچه زودتر پاسخ دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحصن
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   هوالله
بزرگوارم
سخن از حق مردم میزنید
مکر مردم ما اینقدر ده دور از واقعیت ها شده اند که یک تعدا افراد خودفروخته غلام اجنبی ها که از طرف دولت ها وسفارت های که توظیف شده اند دست به این گونه تحرکات منفی میزنندنمی دانند مکر شما دراینه خود همه مردم را بی عقل وکودن فکر مینمایید هرجه که باداران شما برای شما دستور میدهند انرا عملی مینمایید نخیرز مردم ما میدانند که دست های مرعی که دراین دسیسه ها اشوب ها کارمینماید میدانند که این دست هارا چکونه از بیخ قطع نمایند وجهار پنج نفر پودری چرسی از خود واسلام وارایما واز وطن بیخبر که درداخل خیمه ها جابجا نموده اید ودرداخل ان دراین ماه مبارک رمضان غیر از روزه خوری وبالانمود پیک ها به سرسلامتی صالح پدارم ضیا خان دیگر چی هست چراکه دراصل ضیا خان پدارم وصالح خان سیکولار مطلق بوده واز پیروانان مخلص ماویست ها میباشند ومردم چهره های منفور اینهارا شناخته اند ونام این اشوبه وفتنه انگیزی هارا گذاشته اید تحسن
تحسن دراین ماه مبارک رمضان که میلونهای مسلمانان را سرگردان وبه مشکلات عظیمی مواجه نموده اید روزانه میلونها افغانی به این کشور خسارت وارد مینمایید واگر منظور از تحسن این باشد که در دولت کنونی عمال ای اس ای وسایر شبکه هیا جاسوسی کشور های منطقه نفوذ دارند واینگونه عمال تخریبی از طرف انها سازماندهی میشود حرف شمارا بجا میدانم مکر ضربه های مادی معنوی که بر پیکر این ملت شما وارد مینماید به مراتب بزرگتر از توطعه های بیرونیست شما مردم وملت از درون منفجر مینمایید کی را از ازقالب پشتون دیگری از قالب ازبک دیگری از قالب هزاره برعلیه یکدیگر تحریک مینماید وپیشوایان این اشوب ها به مانندپدارم ضیا خان صالح خان بیژن اینها کسانی اند که اینگونه فتنه گری هارا از مرشد اصلی خویش به ارث برده اند وخداوند بزرگ را سپاسگذارم که این توطعه تجزیه طلبی ونشنلیستی شما خنثی گردید ورنه شما خو از پنچشییر پروان وبلخ اوباشان مفسیدین خویش را جمع نموده بودید که بیتوانید داخل ارگ شده واین حکومت به اصطلاح جان کیری را سرنگون نمایید مگر خداوند چگونه شماراذلیل وخوار نمود که افراد مسلح خودشما بالای افراد مسلح خود شما اتش گشودند مثال ان قتل فرزندایزد یار توسط فرزند ژنرال جرعت ورنه کابل را به حمام خون تبدیل مینمودید
پس بزرگوارانم اینگونه تحسن های خیالی چرسی وپودری جای را نمیگرد بیایدمتحدانه به دور از تعصب وپوک گری جهت التیام نمودن زخم های سی ساله مردم کمر همت بی بندیم
بااحترامات فایقه
محمد کبیر
از اندراب

>>>   نظام مافیایی
نـظــام ارگ کابــل مافـیـاییست
درون فاسـد و برونش کذاییست
اساسش انتحـار و تریاک اسـت
حصولش اعتیاد و بی نواییست
نـظام فـاسـد دزدان پــوچ اسـت
چـپاول جـای کار زیـربناییست
نـیـابـی نـقـشـۀ پاکیـزه در ارگ
همه تـوطـئه و مادر خـطاییست
بخاک و خون فتاده خلق مظلوم
غـنی سـرگـرم آهنگ غناییست
شود معـدوم خلق و کـشـور مـا
غنی درفکر تیم و تیمگراییست
پلان ارگ یکسر انحصار است
وطـن قــربـانـی بی اعتـناییست
به مثل شاه شجاع و عبدالرحمن
امیر ارگ غرق خود نماییست
چـه می پرسی زعبدالله ونازش
بـه دنـبال لـبـاس و دلــرباییست
شـــده اتمــر کلان ارگ طالــب
به افراطی وراچون همنواییست
رئیس امـنـیـت هـمکار طـالــب
همه ضعف وبکلی رسواییست
قضـاء و پارلمـان مـزدور دالـر
همه باخصم میهن همصداییست
مــده آخـند دربـاری بـه مـا پـنـد
دل وعمامه وریش ات ریاییست
بـود چـون غـــدۀ بـدخیـم دولـت
برای طالب و داعش سراییست
گروه دزد و فـاسد بـر سر کار
که کاروبارشان چوروگداییست
مرام ارگ بحران آفـرینی است
نه این جنجال وبحران نهاییست
شده خاک وطن سـکّـوی داعـش
درین بازی نه چونی وچراییست
غنی چون کودک هردم خیالست
بـه پـاکـسـتان وی را آشـناییست
وطـن مـیــدان جـنگ اطلاعـات
جهان مشغول نیرو جابجاییست
به مرگ ما کند دشمن عـروسی
به خون خلق دستانش حناییست
به نزدخالق ومخلوق خواراست
نماد زشت بی شرم و حیاییست
سران ارگ غرق ناز و نعـمت
فغـان خلـق ما از بی غـذاییست
به جای عـدل وداد وفهم ودانـش
فقط بحران جنگ قومگراییست
بــه نـام قـوم آتـش می فـروزنـد
میان خون و آتش، همگراییست
تمام پول و قـدرت بهرقوم است
بـرای شـهــرونـدان نـارواییست
اگر دولت به دست شیطان است
ولـی کار وطـنـداران خـداییست
جـوانــان وطـن روشـنگران اند
مرام و مقصد شان رهنماییست
بـه چـنگال سـتـم تـاکی و تا چند
تـلاش و هـمـدلی راه رهاییست
طی چل سال درخاک وطن وای
فـقـط جنگ زمینی و هـواییست
بـه جـنگ داخـلی نـابـود گـردیم
ولی ازهمدیگر مشکل جداییست

>>>   حق موتر شوی هاست

>>>   خيابان
خيابان را بسياري ها معبر آزادي مي خوانند. چون:
١) مارتين لوتر كينگ از طريق مارش هاي خياباني قانون تبعيض نژادي را در امريكا ملغا ساخت؛
٢) گاندي با مبارزات خياباني و خشونت پرهيز استقلال هندوستان را كسب كرد؛
٣ ) حسني مبارك با مبارزات خياباني مردم مصر از قدرت كنار رفت؛
٤) همين چندي پيش با حضور ميليوني مردم كره جنوبي در خيابان ها، رييس جمهور آن كشور كه متهم به فساد بود، از قدرت كناره گيري كرد.
و...
اما چيزي را كه نمي دانستم نقش خيابان در گسترش فلسفه و عقلانيت بود.
امروز از لوك فري، فيلسوف معروف فرانسوي، خواندم كه يكي از دلايل ظهور فلسفه در يونان باستان، نظام دموكراتيك آن جامعه بوده است كه به مردم اجازه بحث و گفتگو در باره مسائل عامه در حوزه عمومي را مي داده است.
خيابان فضيلت هاي ديگري هم دارد. بنابراين، ملتي كه خانه را بر خيابان ترجيح دهد سرنوشتش بردگي و بي خردي است.

شهید ثاقب

>>>   عبدالمنان شیوای شرق
ما نيروي جاگزين براي اين حكومت داريم، خرد مان فعال است و نبايد سخن از قحط الرجالي بگوييم! اين روز ها بزرگترين جريان ها را مي بينم، هراسان اند كه اگر عبدالله و غني كنار برود، زمين و اسمان فرو خواهد ريخت. من بدين باور ام كه اينها از ناتواني خود هراسان اند نه از پي آمد رفتن اين دو. استدلال شان اين است كه جامعه جهاني اين ها را قبول دَارد. حرف ما اين است كه بايد جامعه جهاني را قناعت بدهيم ونگذاريم كه حمايت بي دريغ شان در افغانستان هدر برود. جنبش رستاخيز تغيير خواهان گفت و گو و حتا برگزاري يك كنفرانس جهاني در اين مورد است. ما بايد روي گذار از غني و عبدالله فكر كنيم و زمينه را براي فراهم سازي تعديل قانون اساسي، اداره موقت و برگزاري انتخابات زير نظارت سازمان ملل را فراهم سازيم.

>>>   Omar Ahmad Parwani

بی ادبی معاف

وقتی کسی در مورد این شایعه ها می پرسد و یا بد تر از آن به این شایعه ها باور میکند خوش می شوم که بینی اش بالای دهن اش قرار دارد.

شنیده بودم که می گفتند بعضی ها اگر بینی شان بالای دهن شان نباشد گوی خود را میخورند.
ولی حالا دارم باور میکنم یک تعداد آدم نما های بظاهر مبارز بحدی غافل اند که مصداق عملی همین ضرب المثل اند.

شما خودتان قضاوت کنید، ما ۱۳ روز است در خیابان استیم. شهید دادیم، تهدید شدیم، از کار و زندگی ماندیم، خسته و بی خواب شدیم، با غنی و عبدالله و اتمر و وزیران دستگاه امنیتی به سطح رسانه های ملی و بین المللی مخالفت اشکار خودرا اعلام نمودیم. از پرونده های اتمر و اتهام های سنگینی که متوجه او بود در رسانه ها صحبت کردیم. در بدل این همه زحمات تغیری خواستیم برای همه. چرا این کار کردیم چون رسالت خود میدانیم و رسالت ما از جنس آگهی است نه منفعت محور و نه هم خیالی.

ولی حالا یکی می آید و از اکونت مستعاری شایعه های اینگونه ای پخش میکند و بعصی هم مشکوک میشوند که والله کدام گپ نباشه.

او برادر گپ است، مهم ترین اش همین که از عقل خود کار بگیر و گپ رو نباش و بدون سند به هم رزمان خود خصوصا در حال حاضر که دستگاه تبلیغاتی حکومت فاسد علیه ماست باور نکن.

>>>   بهتر آن است که دولت به خواسته های برحق معترضین لبیک بگوید و قطع الرجال نیامده است . زره

>>>   بنام الله مهربان
اقای پروانی
بفکرم همین سخن شما گوارا نخواهد بود که شما مدت سیزده یوم درکدام خیمه که از طرف صالح خان پدارم سیکولار وضیا خان ماوویست قبلا اماده گردیده بود شما سپری نموده باشید چرا..؟مگر میشود این تحسن شما از محور عقلانیت سرچشمه گرفته ویا زا محور تعصب .تعصب که توسط پدارم ضیا صالح خان درمغز شما ترزیق میگردد مگر عقل اینرا ایجاب مینماید که با دور شدن اتمر مسولین امنیت چیزی تغیر خواهد نمود مگر اینکه از بنیادتغیر نخورد
وجالبتر اینکه سخن از رسال میزنیذ
مگر رسالت شما دراین ما مبارک رمضان اذیت مردم گرفتن لقمه نان بخور نمیر مردم از دهانش ضربه زدن به پیکر اقتصاد مردم وحکومت از هم پاشیدن شیرازه وحدت ویکپارچگی مردم تحت نام پشتونها وتاجیکها افروختن اتش عمیق تعصبات قومی لسانی مذهبی ومنطقه وی ویا رسالت اصلی شما دربرابر خدا وخلق خدا همین هست که سیاسر حامله درمسیر راه زایمان نماید پدر ریش سفید که کراچی بدست جهت اوردن یک لقمه نان توسط شما ان لقمه نان از حلقوم خوداش واطفال اش رمیده شد ویا رسالت شما دربرابر خدا وخلق خدا واین مرزوبوم همین هست که باید از افراد منفور کافر بی دینی همچو پدرام ضیا وصالح خان بیژن وسایر پیشوایان مرتد ماوییست ها که به دور هم جمع شدهاند همرکاب شده جهت انهدام کشور از بیخ وبن کمر همت بی بندیدافسوس مینمایم به شما تحسینی ها که چگونه ناخود اگاه به دهل این بی دینان مستانه میرقصید شما که یک جوان روشنفکر منقا به قانون خدا دراین سرزمین میباشید چطور ایمان ضمیر ووجدان شما به شما اجازه داد که از اینها پیروی نمایید شما عملا میبیند که به خون پاک هموطنان مظلوم ومسکین من چگوه بازی می نمایند وچگونه میخواند از این دریای خون هموطنان ما ماهی بیگیرند وخداوند اینها را ذلیل نمود که افراد مفسد اینها توسط یک مفسد خوداینا به قتل میرسد
ومکرو ومکروالله واللهخیر الماکرین
اینها با خلق خدا از خدعه ونیرنگ گرفتندوفکر نمودن که با خدا نیز چال وفریب مینمایم مگر عاقبت چی شد .پس بیترسید از خدا دراین ماه مبارک رمضان بالای هموطنان مظلوم خود رحم نمایید اگر اینکونه تحسن هارا ادامه دهید پس فرق بین شما وانانیکه مردم مارا بخون می نشانند چیست انها توسط باروت میکشند وشما توسط این چادرها
به ایمد یکپارچه واتحاد مردم مظلوم خود
محمد نادر از دره پچغهان

>>>   کاری خوب وبجاشده که جنبش رستاخیز اوباشان ولندغران که درراس ان اوباش مشهور امرالله ناصاصالح ،ضیافاسد وسایرماوویست ها که میخواستند زنده گی نسبتاارام مردم شهرکابل رامختل کند توسط
پولیس بیدار کشورهمراه باخیمه وچادرهای شان رخصت وازاعمال خویش ندامت کردند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است