فقط شیطان می تواند هنر را تحریم نماید
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۰    ۱۳۹۶/۴/۱۶ کد خبر: 135573 منبع: پرینت

"دمبوره" جزو هنر است و هنر هم ارایه و عرضه تناسبات هستی. چنانچه "علم" کشف تناسبات و "اخلاق" هم عمل به هارمونی و تناسبات گیتی است.
موسیقی، معماری، نقاشی، مجسمه سازی، خطاطی و... همه هنر است و ارایه درست آن همان نشان دادن تناسبات هستی است.

نوت های موسیقی با محاسبات ریاضی نواخته می شود و می دانیم که آفرینش یعنی همان محاسبات ریاضی. یعنی همان تناسبات و هارمونی.
موسیقی و هنر خوب در واقع نشان دادن و ارایه تناسبات هستی است.

این نوع عالی و متعالی هنر است و موسیقی ما و دمبوره ما باید چنین باشد. اما همین موسیقی و دمبوره می تواند بد ترین و بی کیفیت هم باشد و مثل کالای تقلبی و بی کیفیت. تولید کالای تقلبی و بی کیفیت بحال جامعه مفید نیست. مثل شراب که نوع متعالی آن شراب طهور و شراب نور و شراب معرفت است و اما نوع بی کیفیت و مضر آن شراب انگور است.

اینکه می گوید بزن که روشن شویم. چهل سال است که می زند روشن نمی شود چون جنس شراب خراب و بی کیفیت و شیطانی است.
دمبوره هم که بحث اش داغ شده است نوع متعالی آن خوب است و باید آن را گرفت اما نوع پایین آن که تحقیر و اهانت باشد و از نوع دمبوره اسد خان، شیطانی است.

بهر حال موسیقی هنر است و گیتی پر از موسیقی و پر از هنر و هارمونی است و روح آدمی را به وجد می آورد. من موسیقی سماع و رقص آن را دیدم این موسیقی و این رقص آسمانی است و هماهنگ با آهنگ و با رقص عظیم خلقت. فقط شیطان می تواند آن را تحریم نماید چون به مزاقش نمی خورد. شیطان نوع پایین و بی کیفیت رقص و موسیقی و شراب را می خواهد.

محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دمبوره
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   چرا در عربستان نمیگویند ناجایز است؟؟
چرا درایران که علمای شیعه ما شاگردان آنها هستند در ایران ممانعت نمیکنند ؟ آیا شاگردان بهتر از استاد میدانند؟؟؟

>>>   اما در پیش مسلمانان، هنر تجسم و کار شیطان است.
چنانچه میگویند: ایتو یک رسم کرده که بخدا اگه شیطان ایتو رسم کنه. ایتو رقص میکنه که شیطان نمی تانه. ایتو دنبوره میزنه که شیطان نمیتانه.
اما هیچ کس نمیگوید که: ایتو قراعت میکنه که شیطان نمیتانه، بلکه میگویند که ایتو قراعت میکنه که قاری عبدالباسط و قاری برکت الله سلیم ایتو قراعت کرده نمیتانه.

>>>   واقعاً همين طور است بخاطرى كه أولين اله ساز را شيطان اختراع نموده است وهمين شياطين غربى هم كه أمده اند بخاطر كمراه نمودن جوانان ما هم از همين اله شيطانى و كمراه كننده استفاده نموده اند وفابريكه هاى سازنده كرى و رقاصه كرى را براى مردم ما ساخته اند تا همه غرق در ساز ورقص باشند و خود شان ازادانه مصروف غارتكرى . اين يك تكتيك نو استثمار است . واين را ما هنر كفته نمى توانيم زيرا هنر يك تعريف بسيار وسعى دارد . توهين به هنر وهنرمند واقعى نكنيد . امروز رقصاندن بجه هم هنر است در افغانستان. .

>>>   كجاي دمبوره هنر است مه كدام هنري جالب در دمبوره نديدم باور كنيد

>>>   جناب اقای ناطقی
عنوانی که انتخاب کردید خیلی نازیبا ونا مربوط است در قدم اول تداعی می کند که هروس با موسیقی مخالف است در خط شیطان ....
در حالیکه آنچه که امروز عرف عامه مردم می فهمند همین موسیقی که همراه با رقص وآواز وگناه جزء آلودگی روحی ثمره دیگری ندارد وشما آن را از اعمال شیطانی می داند ،را می فهمند خوب بود به جای نوشتن چنین مقاله
به مفاسد چنین جشنواره های مانتد دمبوره که ارزش های معنوی وخون های شهدا را زیر سوال می برد ومردان وزنان به صورت اختلاط به رقص وآواز می پردازند را ، آگاه می کردید و متاسفانه کسانی هم که ازخون شهداء استفاده کردند وبه نان ونوایی رسیدند سر درآشخور خود بردند ومشغول خوردن وخوابیدن اند سکوت خفت باری را اختیار کردند متاسفانه .......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است