اولین جشنواره دمبوره در بامیان آغاز شد (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۵    ۱۳۹۶/۴/۱۶ کد خبر: 135577 منبع: پرینت

با وجود مخالفت برخی از علما، به ابتکار استاد وحید قاسمی موسیقیدان و خواننده ملی و پر آوازه کشور نخستین جشنواره دمبوره در بامیان آغاز بکار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) قصر شاهی بامیان، میزبان هنرمندان و هنر دوستانی بود که از سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره به بامیان آمده بودند.

در این جشنواره، آهنگ، شعر خوانی و رقص به سبک‌های گوناگون حوزۀ موسیقی هزاره ‌جات اجرا می شود.

کد (4)




این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جشنواره دمبوره
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   بنده به عنوان یک انسان وجوان
جشنواره مبتذل و ....وغیر اخلاقی دمبوره را محکوم میکنم

>>>   دنیا هواپیما می سازد بامیانی ها دل به تار دمبوره و رقص زنانه خوش کرده اند.
بلبل به باغ و جغ به ویرانه تاخته اند
هرکس به قدر همت خود خانه ساخته اند.
آفرین به زهیر نامرد که همیشه میزبان مراسم لهو و لعب است.

>>>   زهير والى نام نهاد باميان پيسه سكينه ره بده در غير آن حسابت را مردم ميرسد

>>>   علمای شیعه ایران چرارسما کنسرت های دوتار برپا میکنند؟؟ در انترنت ببینید بارها این کنسرت ها رسما برگذار شده آیا آنها نمیدانند؟؟

>>>   همو یاری که داشتم شیخ علیه شیخ علیه.
دو چشمان و بینی اش چون پری یه.
یاد صفدر جان بخیر همراه خواندن هایش.

>>>   كشور ما در جه حالت است در روز صد ها إنسان كشته مى شود خارجى ها جوانان ما را مصروف رقص و بازى نموده است اين شادى وبكر بازى ها جه درد مردم ما را دوا مى كند . إنسان فكر مى كند كه در افغانستان به عوض باران سازنده باريده است .

>>>   بگذارید مردم ازاد باشند در دین خدا اجباری نیست .
حبیب الله یوسف زی

>>>   بلبل به باغ و جغ به ویرانه تاخته
هرکس به قدر همت خود خانه ساخته
زهیر دیگر استعداد و توان سازندگی ندارد جز دمبوره و ساز و آواز توسط یک تعداد انسان هایی که بدون دهل مستند.

>>>   دمبوره یک وسیله است مثل ضبط یا تلویزیون مربوط به شخص ونحوه استفاده آن است
بااحترام

>>>   هر چیز بجای خود نیکوست. پتسداشت از موسیقی محلی و فرهنگی نیز کار نیکویی است که انجام شده است.

>>>   شاید درچندصد متری اینها انسانهای مغاره نشین نان خوردن ندارند اینها به رقص ودنبوره یاطنبور دلخوشند وفاصله طبقاتی راجشن میگیرند .
من تعبیر زیبای گشنه مست هارابراینهامیمانم .
حسینی بلخی معروف شیوای بلخی

>>>   گرچه دمبره ودوتار یک امرمعمول است هم درایران وهم درافغانستان مثلا درایران بسیار معمول ومطلوب است که درهفته وحدت ومیلاد پیامبر گرامی اسلام وسایرمناسبتها وبی مناسبت ازرسانه سراسری پخش می شود ودرافغانستان درشبکه های متعدد دمبوره وبالا ترازآن پخش می شود کسی نمی بیند وحرام نمی داند . فقط اینجا که چندتا هنرمند ملی می خواهدبعضی مشکلات اجتماعی را ازطریق دمبوره که یک هنرناب است ومردم عادی می فهمد ،بیان کند ،حرام می شود ومخالف اسلام . جالب تراینکه کسانی این جشن دمبوره راتحریم کرده اندکه بارها درچنین مجالس شرکت نموده ( گرچه اسم دیگری داشته ).ومضحکتر اینکه کسانی این جشن راتحریم کرده اند که هزاره را سگ خطاب می کند !... وازدواج باهزاره هارا حرام ومخالف اسلام می داند !
بهتراست این شیادان وتزویر گران چوب تکفیر را پایین بیاورند والا سابقه شانرا مستند بافیلم وتصویردرفضای مجازی ودر اختیار عموم خواهیم گذاشت تامردم وتاریخ بهتر بشناسند وعادلانه قضاوت کنند .
عبدالله منصف

>>>   اين والى چاپلوس موزه پاك مشاور امنيت ملى است

>>>   انجام جشنواره دمبوره در ولایت بامیان یک کج دهنی به اسلام و توهین و تحقیر به مردم مظلوم تشیع و هزاره افغانستان بود که توسط والی بی کفایت ولایت بامیان صورت گرفت.و این عمل نا روا را محکوم میکنیم.
محمدی از قم

>>>   مردم بامیان! دیدید که مسئله فقط دمبوره نیست. رقص مختلط زنان و مردان از هوش رفته و مست را در حضور والی بی کفایت تان دیدید و ناموس تان چگونه در پیش چشم نامحرمان چرخیدند و خندیدند و بی غیرت های روزگار چگونه به یکدیگر چسپیدند؟؟ می گفتند مردم بامیان بی غیرت اند ما باور نمی کردیم با دیدن این چشنواره بی غیرتی تان برای همه مردم افغانستان محرز گردید. روحانیت بامیان و مجاهدان بامیان کجایند؟ نمایندگان بی کفایت این ولایت چه زمانی احساس مسدولیت می کنند؟ این چشنواره نوعی تجاوز ناموسی به مردم هزاره و بامیانی ها بود. بیدار شوید مردم به خدا قسم این والی شما مردم را آخر بدبخت می کند.

>>>   روحانیت بامیان کجایند؟ جهادگران و خانواده شهدا کجایند؟ یک عمر جهاد کردید تا جشن دمبوره بگیرید؟ شهید دادید تا ناموس تان با نامحرمان برقصد؟ این دختران و پسران که به یکدیگر مالیدند و چسپیدند و نشتند و برخاستند و همه شان لباس ها را خراب کردند این شد فرهنگ؟ کجای این اقدام ضد اسلامی و انسانی فرهنگ است؟ مردم دوران بودایی گذشته است در عصر بودا نیز چنین نبوده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است