روزهای تلخ هرات
قطب اقتصاد افغانستان اگرچه روزهای سخت آشوب کم ندیده اما در روزگاری که کسب و کار در آن بیش از هر منطقه ای در کشور پررونق تر می باشد دست های پشت پرده در پی به بحران کشاندن سرزمین مهد و هنر است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۱    ۱۳۹۶/۴/۲۸ کد خبر: 136091 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قطب اقتصاد افغانستان همواره کانون بحران بوده و باشندگان آن اگر چند صباحی در اوج امنیت و پویای کسب و کار به سر می برند، تلخ ترین روزهای را نیز به تکرار به چشم می بینند در حالی که یکی از بزرگترین پایگاه های امنیتی در هرات مستقر است.

طی ماه های گذشته شهر هرات درگیر با ناامنی های شده است که به دست نیروهای مسلح آنهم در روشنایی روز به سرقت، کشتار و ایجاد هراس می پردازند و پولیس ناتوان از برقراری امنیت می باشد.

اگر همواره تاریکی هوا بهترین فرصت برای اخاذی، آدم ربایی، سرقت و دیگر جرایم بوده اما چنان فضا برای متخلفان در این شهر هموار شده که طی ساعات روز دست به ناامنی می زنند و در مقابل نیروهای امنیتی به سطحی از ناکارآمدی رسیده است که اذعان به وجود نفوذی ها می کنند.

افغانستان در روزگار رکود اقتصادی وابسته به تعداد انگشت شمار مناطق اقتصادی خود می باشد اما چرا باید شهری چون هرات چنین مورد هجوم قانون شکنان و پولیس بی تدبیر باشد؟

پولیس یکی از فاسدترین نهادهای افغانستان می باشد و در حالی که همراه با نیروهای امنیتی در جبهه های جنگ در حال نبرد با مخالفان مسلح است در تمامی رده های آن چنان فساد لانه کرده که خود یک سر بروز ناامنی ها و ایجاد فضای نامساعد امنیتی در مناطق مختلف و بخصوص در هرات می باشد.

در همین راستا، حکومت مرکزی با اختلاف های درونی چنان مشغول یارکشی های سیاسی و سرکوب می باشد که نه تنها زمانی برای بررسی اوضاع امنیتی در ولایت های کشور ندارد بلکه توان سازماندهی نیروهای امنیتی و نهادهای قضایی را نداشته و برهمین اساس گروه های هراس افکن و تروریستان به راحتی می توانند مهم ترین شهرها را به ناامن ترین ها بدل کنند.

فقر و بیکاری در اقتصادی ترین شهر افغانستان روبه افزیش است، در کنار اوج گیری ناامنی ها سبب شده که اقتصاد هرات رو به وخامت رفته و سرمایه گذاران به فکر نجات سرمایه و انتقال آن به مناطق امن تر باشد.

هرچند پولیس از بازداشت شماری از دزدان و برکناری برخی مقام های محلی خبر می دهد اما ریشه این مشکل در همین نهاد و اختیارات فراقونی مقام های مسوول در کنار گروه های مسلحی ای می باشد که با تکیه بر برخی چهره های سیاسی به تاخ و تاز در ولایت هرات مشغول هستند.

در این میان، تا زمانی که مبارزه اساسی با فساد در نهادهای پولیس و قضایی صورت نگیرد و امنیت به شهر مهد و هنر بازنگردد باید شاهد سقوط اقتصادی هرات و تبدیل شدن به منطقهِ ناامن باشیم که نه تنها به ضرر مردم و کسب و کار است بلکه حکومت نیز زیان های غیرقابل جبران خواهد دید.

جابجایی برخی از باشندگان دیگر مناطق در اطراف ولایت هرات نیز یکی از دلایل افزایش ناامنی ها می باشد که رابطه مستقیم به رویکرد حکومت اشرف غنی برای پشتونیزم کردن قدرت دارد، طی سال های گذشته قومیت های رانده شده سرحدات پاکستان به عنوان عودت کننده گان و یا مهاجران اخراج شده در مناطق مختلف بخصوص اطراف رود هیرمند جابه جا شده اند که موجب تقابل میان آنان و مردم این ولایت شده و ناامنی هایی را در پی داشته است.

سلاح های که بدون نظارت قانونی در میان گروه های مختلف وجود دارد و با سود بردن از عملکرد ضعیف نهاد امنیت حتی در روز روشن و در ساعات پرتردد دست به جرایم جنایی زده و به راحتی از مراکز فروش در بازارهای پرتردد سرقت می کنند همان اوج بی قانونی و فساد در ارگان های امنیتی و دولتی می باشد.

اگرچه این ولایت باستانی روزهای بد امنیتی و آشوب کم به خود ندیده اما پس از 15 سال از دوران جدید با حکومتی مشروع چنان در ناامنی فرو رفته است که گمان می رود اقتصاد آن به مانند فضایی سیاسی کشور دستخوش تغییر شده و زندگی مردم را به نابودی کشاند.

شمال افغانستان به دلیل بی تدبیری حکومت وحدت ملی و اعمال نفوذ برخی مقام های متمایل به طالبان و دیگر گروه های تروریستی بدل به میدان جنگ کرده اما هرات به عنوان قطب اقتصاد همواره هدفی بزرگ برای مخالفان مسلح بود تا ضربه مهلکی به کشور وارد کنند.

با وجود تداوم بی اعتنایی هایی حکومت به آنچه در هرات رخ می دهد باید شاهد روزهایی ناامن تر و وخامت اوضاع باشیم اگر چهره های سیاسی این ولایت در کنار مقام های محلی و دولتی همچنان به مانند نهاد امنیتی هیچ اراده ای برای بازگردان ثبات و مقابله با بی قانونی ها نداشته باشند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   قبلا معاون اوپراتیفی ریاست امنیت ناملی از هرات بود آنقدر اختطاف وسرقت ودسیسه کرد که خودرا ملیونر ساخت چون رسوائی اش از حد گذشت برای مدتی خانه نشین شد اما چون سیاست حکومت این است که دزدان را به مقام بالاتر تعین میکند او هم به چوکی بالاتر تعیین شد

>>>   هرات و کل افغانستان باید با ایران یکجا شود این راه حل اساسی است .
باخبر از بامیان

>>>   نهادهای امنیتی این ولایت را از پشتونها پاک کنید تا ارام شود. در هر کجا که پشتون است انتحاری ناامنی دزدی است

>>>   ای هراتیهای که ابرقدرت شرق را به زانو دراوردید. هرات را خوتان امنیت بیاورید خایین را خوتان سنگسار کنید منتظر دیکتاتور کابل نباشید.

>>>   سیستم حکومت داری شرارت پیشه گان بی فرهنگ چنین است که باید درین وطن شرارت و فساد داد بزند

>>>   تاجک این رقاص تاریخ به پشتون چرا بد بګوید! تاریخ را بنګرید وشواهد بیاورید! بشرمید ای چای ناخورده کان پنجده! روس را فراموش کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ها چه شدی او پدرو!

>>>   کی مشود دوباره به سرزمین اصلی خود ملحق شویم

>>>   به خدا قسم است که تا به این اندازه دولت مکار ندیده بودم به هر گونه میخواهند جنایات خود را ببوشانند

>>>   Abdul Lalzad
عبدالله و غنی پشت و روی یک سکه است!
======================
* با وجود صد ها انتقادی که در مورد عملکرد های استاد عطا، استاد محقق و جنرال دوستم وجود داشته و هر یک اشتباهات سنگینی را مرتکب شده اند، «صدای ایشان» بر ضد انحصار گرایی و قبیله گرایی، پایه های قدرت قبیله را لرزانده و «ایتلاف ایشان» (اگر واقعا صورت گیرد) سقوط حتمی حاکمیت قبیله را فراهم می سازد...

* در این میان، بزرگترین خطر در مقابل اتحاد اقوام محروم کشور و مرموز ترین شخصی که جاده صاف کن برنامه های قبیله بوده و از پشت سر بر تاجیکان و سایر اقوام محروم کشور خنجر زده، عبدالله است که با گرد آوری و آرایش یکتعداد «معاش خور» در سپیدار، در «ظاهر» نقش نماینده تاجیکان و سایر اقوام محروم کشور را بازی نموده و در «باطن»، پشت همان سکه اي را می سازد که در رآس آن قبیله غنی قرار دارد...

* عبدالله کسی نیست به جز از «مار آستین» در بین تاجیکان و وظیفه ای ندارد به جز از نابودی تاجیکان و سایر اقوام محروم کشور و تحکیم حاکمیت قبیله!

* کسانی که هنوز عبدالله را نشناخته و به دنبال او روان اند و یا خیانت های آشکار یا سکوت مرگبار او را به نام «حوصله استراتژیک» توجیه می کنند، در واقعیت، گور قوم خود را می کنند و آب به آسیاب قبیله می ریزند...

>>>   چوكي و مقام و معاش هاي چند هزار دالري مي تواند بسياري از چشم هاي بينا را كور، گوش هاي شنوا را كر و زبان هاي گويا را بسته سازد...

>>>   شرمنده برادر ما ایرانیها هزاره ها و پشتونها را نمیخواهیم ، مال بد بیخ ریش صاحبش !!!

>>>   شرمنده برادر ، ما ایرانیها هزاره ها و پشتونها را نمیخواهیم ، مال بد بیخ ریش صاحبش
شینواری

>>>   فقط بحث های کلیشه ای وکوچه بازاری وقومیتی .یک قوم قو دیگر متهم میکنه نه شخص وحزب را.
بدون ثبوت ومدارک وآمار ....
وبرخی بیسوادان براین آتش جاهلیت میدمند.
شیوای بلخی

>>>   اینقدر که هزاره ها برای سرزمین مادری شهید دادن هیچ کدام از قوم های دیگه ی این خطه از خراسان که حالا بهش میگن افغانستان نداده.
واقعا یا بی خبری یا بی انصاف.
تنها راه چاره بازگشت به سرزمین مادری ست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است