حکمتیار و شعبده‌بازی قدرت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۶/۵/۱۶ کد خبر: 136827 منبع: پرینت

گفته می‌شود مرحوم ظاهرشاه که پس از سه دهه زندگی در تبعید در رم به عنوان تشریفاتی «بابای ملت» بازگشته و چند سال آخر عمر ساکن در حرم‌سرای ارگ بود، گاهی پیرمرد تصور می‌کرده هنوز پادشاه کشور است، می‌گفته «ای بچه احدخان(منظور حامد کرزی) چرا به خانه خود نمیره که همیشه این‌جاست» حکمتیار نیز در پس پیری به کابل بازگشته یا بازگردانیده شده تا عاقبت به‌خیر باشد، سرنوشتی مشابه ملاعمر نداشته باشد و بازگردانیده شده به‌خاطری که در جبهه جنگ قافیه را عملا باخته است حداقل در فضای سیاست یک مهره بازی بماند.

اما حکمتیار، کهنه چریک همیشه فراری گویا از بازگشت به قدرت زیادی سرمست است، به شعبده‌بازی با سیاست افغانستان روی آورده و گفته است رئیس جمهور آینده را تعیین می‌کند. آیا غنی را حکمتیار تعیین کرده (یا امریکا)، کرزی در سه دوره انتخاب حکمتیار بود (یا امریکا) اصلا حکمتیار از کنفرانس بن (۲۰۰۱) کنار مانده شده بود، آیا ملاعمر انتخاب حکمتیار بود (یا پاکستان) و آیا ربانی را حکمتیار انتخاب کرده بود. و آیا اصلا خود حکمیتار به انتخاب خودش در کابل است؟
آن همه شعبده‌ها عقل که می‌کرد آنجا
سامری پیش عصا و ید بیضا می‌کرد (حافظ)

یاسین رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
ظاهرشاه
نظرات بینندگان:

>>>   آیا کارمل انتخاب ما بود یا روس ، آیا شاه شجاع
انتخاب مابود یا انگریز آیا عبدالرحمن خان انتخاب مابود یا انگریز آیا مصطفی مستور انتخاب مردم است یا ع آیا اتمر صاحب انتخاب ماست یا امرکه آیا دوست محمد خان انتخاب مابود؟ یا بریتانیای کبیر؟؟

>>>   درین جای شک نیست که هر رییس جمهور جدید امریکا در باره افغانستان سیاست و استراتیژی خویش را دارد.
چنانچه بارک اوباما نیز به همین منظور قبل از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان، داکتر عبدالله و گل آغا شیر زوی و جلالی را نزد خویش به کاخ سفید به ملاقات خواست تا از میان آنها یکی را منحیث رییس جمهور انتخاب کند.
اما از آنجایی که کرزی در جریان شش سال رهبری خویش در افغانستان ، روابط مستحکم با قوماندان های نظامی امریکا و روابط نزدیک با اقوام داخل کشور اعم از تاجک و پشتون و ازبک و هزاره و روابط خوب با همسایه گان کشور اعم از پاکستان و ایران و هند و روسیه و همچنان کشور های منطقه و بین المللی داشت و بالاخره روابط نزدیک با مافیای مواد مخدره افغانستان داشت، در نتیجه قوماندان ها و جنرال های نظامی و مشاورین نظامی بارک اوباما به او مشوره دادند که پیدا کردن الترناتف کرزی مشکل است و باید او به کار خود در افغانستان ادامه دهد.
این کار مشاورین نظامی امریکا سبب آن شد که کرزی دوباره رییس جمهور امریکا شود. اما
بارک اوباما بخاطر آن که قصد خود را از مشاوران نظامی گرفته باشد، به سیاست بمباردمان هوایی توسط طیاره های بی پیلوت در افغانستان ادامه داد و در نتیجه سبب قهر کرزی شد و کرزی هر روز ازین عملیات هوایی انتقاد میکرد و در نتیجه به مشاورین نظامی اش نشان داد که از شخصی که شما طرفداری کردید، حالا خود شما را مورد انتقاد قرار میدهد.
بهرصورت، اشرف غنی نه جایگاه مردمی در داخل افغانستان دارد و نه هم روابط خوب با همسایه ها و نه هم روابط نزدیک با مافیای مواد مخدره.
بنأ فکر نمی کنم که در انتخابات آینده او منحیث رییس جمهور دوباره انتخاب شود.
بنأ دولت دونالد ترامپ تا آن زمان الترناتیفی برای اشرف غنی پیدا خواهد کرد و او رییس جمهور خواهد شد.
فردی که رییس جمهور آینده افغانستان خواهد شد، تعلق میگیرد به سیاست های جدید دولت دونالد ترامپ در ارتباط به پیمان شانگهای و روابط او با روسیه و چین و پاکستان و ایران و هند.
رییس جمهور جدید افغانستان جز استراتیژی جدید دولت امریکا در قبال منطقه خواهد بود.

>>>   امرالله صالح
ولسوالی موسهی در یک قدمی کابل زمانی پایگاه اش بود. حالا توان رفتن به فاتحه و نماز را به آنجا ندارد و هی صدا میزند که من شمال را آرام میکنم. توان رفتن وقدم زدن در چهار آسیاب را که زمانی مستحکم ترین پایگاهش بود و موسوم به راکت سرای شده بود ندارد چه رسد به تعین سرنوشت نظام و کشور. بخاطر گریز از انتخابات و مانع شدن بر ایجاد حکومت مردمی نزدیک به سی سال به طرح های دسیسه و استخباراتی بیگانه پناه برد حالا از سلامت نظام سخن میگوید. به بیگانه ها صدا میزند که راه مداخله بیگانه را بگیرید. عجب . هنوز حاضر نیست بگوید قبل از "ظهور" در لغمان در کجا بود و چه میکرد. حالا هم حاضر به انجام مصاحبه اختصاصی نیست زیرا میداند که برای دو تا سوال پاسخ ندارد و آن اینکه در کجا بود و چه میکرد و مصارف اش را کی میداد و اینکه حالا چه میکند و مصارف اش را کیها میدهند. اگر گروه این شخص کدام فابریکه تولیدی یا منابع معلوم عایداتی دارد چرا آنرا به معرفی نمیگیرند. گاهی وقت که متوجه میشوم من او از یک وطن استیم و درین وطن چنین چشم ها و کله هایی نیز زیست دارند سر و رویم را عرق تعجب و نارضایتی می پوشاند. خدا یا به تو پناه مي برم
أمين

>>>   همان طوریکه بعضی دروغگویان و باتوکان از شکم خالی عارق میزند و به جانب مقابل خود طوری وانمود میکند که گویا خیلی خیلی خورا عالی و شکمسیر خورده که عارق میزند گلبیدین حکمتیارهم که دیگر نه پشتوانه مردمی دارد و نظامیان جنگی و نه حیثیت سیاسی و اجتماعی ناگزیر به چنین باد وپتاق ها خود را تسلی کند اگر چنین دروغ های شاخدار دور از عقل ومنطق را نزند طاقتش نمی شود در سابق زیر چتر ای اس ای در پاکستان بود بارهاوعده نماز خوانی رادر مسجد پل خشتی میداد اما سال ها گذشته دروغ اش به حقیقت مبدل نشد و در شانزده سال اخیر بار بار سقوط حکومت کرزی و غنی احمدزی را در روز های نزدی وعده بمردم میداد امابر خلاف خودش سقوط کرد و بدولت تسلیم گردید دلیل ناتوانی گلبیدین در زان انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۳ که قطب الدین هلال معاون خود را برای انتخابات فرستاده بود و مصارف زیادی را ای اس ای پاکستان هم کرده بود و گلبیدین صدای حمایتی اش راهمبلند کرده بود اما کمترین رای دو فیصد را را هم از مردم گرفته نتوانسته بود دروغگویان دروغ گوید عاقلان تمیز کند .

>>>   حكمتيار مشكل دماغي دارد، إنسان نارمل هيچ گاه مانند او لاف هاي بلند بالا نميزند، مگر اين بيچاره از اول تا حال ضعف شخصيت دارد، خودش خود را انجينير و سائنس دان ميگفت، در حاليكه تنها يك سال در فاكولته انجينيري بوده، خود را عالم دين شيخ حديث و ....، همه گفتار و كردارش ازيان گوئي است،

>>>   ه قلم نورالله وليزاده سلام!
"گلبدین حکمتیار، از حکومت انتقاد کرده که به توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی پای‌بند نبوده و برخلاف تعهد انجام شده، حکومت 150 تن از اعضای این حزب را، پس از انعقاد توافق صلح با حکومت، بازداشت کرده است.
حزب اسلامی هم متهم به عدم پای‌بندی به توافق صلح با حکومت بوده است.گفته می‌شود این حزب، خلاف تعهد، به جمع آوری سلاح از نزد افراد وابسته‌اش، اقدام نکرده است.
واقعیت از چه قرار است؟
حزب اسلامی در حالی حکومت را به عدم پای‌بندی به تعهداتش متهم می‌کند، که حکومت همچنان متهم است که خلاف اصول و موازین پذیرفته شده، بیشترینه براساس تعلقات قومی، با حزب اسلامی صلح کرده و امتیازهای زیادی را به این حزب واگذارکرده است.
آقای حکمتیار مشخص نکرده که اعضای تازه بازداشت شده حزبش کی‌ها بوده، در کجاها بازداشت شده‌اند و چرا بازداشت شده‌اند؟ اگر این افراد مسلح بوده و به دلیل فعالیت‌های ضد دولتی بازداشت شده‌اند، پس بازداشت شان یک امر عادی است و حزب اسلامی نه تنها حق ندارد از این بابت شکوه کند، بلکه باید به مردم پاسخگو باشد و بشرمد. زیرا این به خوبی تعهد شکنی این حزب را نشان می‌دهد.
یک احتمال دیگر این است که حزب اسلامی در پی توافق صلح با حکومت، در تلاش رها سازی اعضای گروه تروریستی طالبان بوده است که اساس این کار نیز تعلقات قومی دانسته می‌شود. اکثراعضای طالبان، پیشنه حزب اسلامی دارند و بعید نیست که، زندانیان طالبان اعضای حزب اسلامی معرفی شده و از بند رها شوند.
یک احتمال دیگر این است که حکمتیار با طرح این گونه ادعاها، می‌خواهد امتیازهای بیشتری از حکومت بگیرد.
احتمال دیگر این است که آقای حکمتیار در تبانی با تیم تحول و تداوم، با طرح این گونه ادعاها، می‌خواهند تیم اصلاحات و سایر جریان های درون حکومتی مخالف سیاست‌های ارگ را زیر فشارقرار دهند. هدف، شاید خلق این ذهنیت باشد که اگر دوستم، نور و محقق می‌توانند علیه حکومت موضع گیری کنند، حکمتیار نیز می‌تواند. و این که حکومت این همه امکانات ندارد که به هرکه بدهد! شاید ایجاد نوعی توازن قومی، در آنچه که شکل‌گیری اپوزیسیون های درونی حکومتی دانسته می‌شود!
و در آخر، به فرض این که تمام احتمالات فوق‌الذکر، قرین واقعیت نباشد، وای به حال رهبری حکومت وحدت ملی و به ویژه رأس رهبری حکومت، که حتا حکمتیار نیز آنان را «جفاکار» می‌خواند!!"

>>>   راست میگی محقق و خلیلی جوانان ۲۵ ساله اند.

>>>   جناب رسولی
متآسفانه که برداشت خودت مانند برداشت یگان کاکا که در سماوار چای سبز با نقل خسته یی نوش جان میکند فرقی ندارد
اگر با عقل سلیم و اگاهی سیاسی هدف حکمتیار را درک نمایی حتمآ مشکلت حل میشود
همچنان مقایسه شما از امدن ظاهر شاه با حضور یابی حکمتیار صاحب عقل، منطق و خرد جناب شما را زیر سوال میبرد
ظاهر شاه سالهای متمادی با زن وفرزند و اشپز و دریور خود در تبعید و بالاخره با همان فامیل و اشپز و دریور خود به کابل امدند و چند صبا حیات خود را گذشتاندند
در حالیکه حکمتیار وحزب اسلامی بخش عظیم، بزرگ و سرنوشت ساز اوضاع سیاسی کشور است
امنه سلجوقی

>>>   امرالله صالح یک انسان بی .....است همیشه تاخت وتاز بالای حکمتیار میکند بیخبر از اینکه حکمتیار زمانیکه جهاد میکرد دامن امرالله صالح در پشتی پنگ کرده کی بود تا کالای خود را چتل نکند حالا بالای حمتیار اعتراض مینماید گرچه طالبان انسانهای بیرحم میباشدولی حکمتیا میخواهد از بی رحمی بدر ایند وانسان دوست کردند ولی طعنه شان را برای حکمتیار میدهد اگر تو امرالله غیرت داری برو در ولسوالهای نا امن باز بالای دیگران اعراض کن

>>>   حکمتیار مرد علم و عمل است و افغانسان را به حُکم الله بخیر و عافیت آزاد و مصئون می سازد. اینکه دربارۀ او چه مینویسید و چه میگوئید، آن همه بمثل کف سر آب است که خود به خود و به زودی ازبین میرود.
علی بابا

>>>   انسان های بی شرم مانندی راکیت یار زیاد است آن اگر یک چیزی میبود به انزاوه نمی رفت شرم هم خوب چیز است یک آن وقت انسان را از گمرای نجات میدهد تو هم کوشش کن حکمتیار یکمی هم شرم داشته باشی
بغلانی

>>>   شخصی که هرگز موقف ثابت نداشته است هرگز سخنانش قابل اعتماد و جدی نیست. حالا میخواهد با چرندیات حد اقل خود را در رسانه ها حفظ کند.

>>>   بعد از استقرار دولت اسلامی حملات نظامی برعلیه این دولت وکودتا های برای رسیدن به افراطیت دیگر ارزشها مبارزه چهارده سال کم رنگ شده زیرا بعد از مدت تجاوز دیگر ازطرف پاکستان بکشور به همکاری تعداد کثیر این ازجهادیان
حزب اسلامی ؛ حرکت اسلامی مولوی محمد نبی, اتحاد اسلامی , حزب اسلامی مولوی خالص ویکجا با لشکر ها جوج وما جو بنام طالب برهبری نصرالله بابر وزیر داخله پاکستان کشور اشغا ل گردید دیگر تنهای شخص که درمقابل تجاوز سیاه پاکستان کمر همت بست و زعامت جدید تحت رهبری فرمانده نستوِِ مقاومت مسعود کبیر بود بنا دیگر درمعادلات سیاسی مقاومت گران و تنوکراتها امده از غرب هستن وبس دیگرا ن در جنات شان بشمول حکمتیاردفن شده اند اینرا میداند ولی نسبت مریضی که دارند یگان وقت درخواب خرگوش حرف میزنند
نجرابی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است