فساد معارف و کودکان محروم
میلیون ها کودک محروم از مکاتب که یا زیر بار طاقت فرسای کار اجباری تبدیل به نان آوران کوچک می شوند و یا در میدان های نبرد، قربانی نیات شوم تروریستان و باقی، سرگردان جامعه ای مملو از خشونت و افراط گری 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۶/۶/۱۶ کد خبر: 138350 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معارف در سال های اخیر یکی از شاخص های توسعه و بهبود وضعیت در افغانستان می باشد که می تواند آینه ای از جامعه در حال رشد باشد که هم دلیلی برای کمک های جامعه جهانی است و هم هدف انتقادها.

این در حالی است که افغانستان یکی از جوانترین جمعیت های جهان است که حدود 41 درصد جمیعت آن را زیر 14 سال و 64 درصد زیر 24 سال تشکیل می دهد و به عبارتی حدود 13 میلیون کودک زیر سن 14 سال واجد شرایط مکتب رفتن هستند.

چنین آمارهایی نشان می دهد که تا چه میزان توجه به معارف برای کشور حیاتی می باشد و حکومت تاکنون با وجود دریافت کمک های هنگفت باید اقدامات لازم برای آموزش کودکان فراهم کرده باشد اما آیا شاخصه توسعه و بهبود وضعیت افغانستان نسبت به دوران آشوب رشد کرده است؟

رقم دقیق دانش آموزان، تعداد مکاتب باز و محتوای کتاب های آموزشی در هاله ای از ابهام می باشد زیرا وزارت معارف همچنان که آمارهای غیر قابل اطمینان ارایه می دهد در دریای از فساد غرق است.

فسادی که هزینه های ساخت مکاتب و آموزش دانش آموزان را می بلعد و دلیل مکاتب و شاگران خیالی است، مسوولان وزارت معارف با اعلام بسته بودن حدود هزار و 200 مکتب در سراسر کشور، خبر از محرومیت سه و نیم میلیون کودک از آموزش می دهد.

کودکان با آغاز سال تحصیلی در مناطق گرمسیر به مکاتب نمی روند و دلیل آن، ناامنی و نفوذ طالبانی است که دختران را از حق تحصیل باز می داند با تهدید و جنگ، مکاتب را به روی دیگر دانش آموزان می بندد، وضعیتی که در ولایت های ناآرام زابل، ارزگان، هلمند و قندهار برقرار است.

جدای از مناطق تحت حاکمیت طالبان، حکومت در دیگر ولایت ها نیز ضعیف در معارف عمل می کند که دلیل آشکار آن، فساد است و در نهان، وجود مقام های سلیقه ای و تباری، همچنان که اعتقادی به آموزش و گام نهادن به راه پیشرفت جامعه ندارند در همکاری با گروه های تروریستی مناطق دیگر اقوام را دستخوش ناامنی کرده و با رویکرد قوم گرایی، راه آموزش و تحصیل را بر کودکان می بندند.

و می ماند میلیون ها کودک تشنه آموزش اما محروم از مکاتب که یا زیر بار طاقت فرسای کار اجباری تبدیل به نان آوران کوچک می شوند و یا در میدان های نبرد، قربانی نیات شوم تروریستان و باقی، سرگردان جامعه ای مملو از خشونت و افراط گری.

سنت های رایج جامعه و نفوذ گروه های تروریستی در برخی مناطق سبب زندگی به مراتب سخت تر دختران نسبت به کودکان پسر شده است و قوانین سخت گیرانه که آنان را محروم از هر گونه آموزش و تجربهِ خواندن و نوشتن می کند که در مناطق محروم بیش از شهرهای بزرگ رواج دارد.

یکی از چالش های بزرگ بر سر راه مکاتب جدای از فسادی که آن را در برگرفته، محتوای کتاب های آموزشی و نبود معلم زن می باشد، کتاب هایی که یا با غلط های املایی تدریس و یا در بسیاری از مکان های دور افتاده تنها معطوف به دروس دینی می شود.

هرچند طی شانزده سال گذشته حکومت از بخش معارف به عنوانی دستاوردی ارزشمند یاد می کند اما چالش های عمده در برابر این نظام سبب شده است که رقم بی سوادی به 65 درصد برسد که خود عمق ضعف و فساد در معارف را نشان می دهد.

کشور دستخوش خشونت و افراط گری که طی چهل سال بخش اعظم زیرساخت های خود را در جنگ از دست داده، تشنه پیشرفت و رشد می باشد اما فقر گسترده و ناامنی که دیگر تمامی ولایت ها را تهدید می کند سبب عقب افتادگی است.

و عقب افتادگی که آینده ای تاریک رقم خواهد زد زیرا جامعه درگیر با بی سواد و کودکان محروم از آموزش، قربانیان سلطه گری و استبداد هستند و زمینه را برای بقای حکومت های قبیله گرا به مانند وحدت ملی هموار می کند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معارف
فساد
نظرات بینندگان:

>>>   فقط همان یک طبقه و همان یک گروه بیفرهنگ است که باعث تمام پسمانی، بد بختی، بد نامی، و تمام کشمکش ها در کشور ما شده اند و باعث درد سر برای همه متباقی شده اند۰
مانع سرشماری همین ها میشوند، انتخابات را همین ها گوسفندی ساختند، تقلب همین ها میکنند، انتحار همین ها میکنند، انفجار همین ها میکنند، زورگوئی همین ها میکنند، نوکری پاکستان را همین ها میکنند، دو دشنام و فحاشی همین ها میکنند۰
آمادگی های لازم جهت تجزیه کشور باید گرفته شود۰ پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی باهم فرق ندارند۰ غیراوغان متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و وحشت دائمی پشتونها جدا کنید

>>>   از عبدالرحمن تا نادر و تا امروز تعصب بیداد میکند هیچ کسی از ان دار دسته سدای <صدا > شنیده نشد و نمیشود وقتی دیگران بدفاع از حقوق خویش بپا میشوند متعصب ، مهاجر ... مهرزده میشوند نمیدانم که انها از خردبیگانه هستند که از سر خودخواهی شان پائین نمی ایند که بپذیرند که خیانت و تعصب میکنند و بالاتر از ان که ترور را پیشه کردند

>>>   شما از کسیکه خود از طریق فساد، تقلب، خیانت، مالش آنهای امریکائی ها، و قومپرستی به ارگ رسیده باشد زیادتر از این چه توقع دارید؟  فساد در تمام ارگانها وجود دارد ولی واضع است که بزرگترین منبع و مرکز آن همین ارگ است که فعلن به دیره اوغانها تبدیل شده۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است