رویکرد مثبت ایران را به فال نیک می گیریم
آغاز سال تحصیلی جدید در ایران، دیگر رنگ و بوی نومیدی از تحصیل و ترس از بازماندگی سواد آموزی را نمی دهد و این نویدبخش اتفاقات خوب در آینده خواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۳    ۱۳۹۶/۶/۲۷ کد خبر: 138809 منبع: پرینت

سیاست های اخیر کشور ایران در قبال مهاجران و سعی بر تعدیل برخی سخت گیری های سلیقه ای و غیرضروری، پنجره ای از امید در دل اتباع افغانستانی مقیم شهرهای مختلف ایران روشن کرده است که گویا اگر ادامه یابد؛ نوید بخش اتفاقات خوب دیگری نیز خواهد بود.

درحالیکه در دهه های گذشته مشکلات متعددی بر سر راه کار و زندگی و ازدواج و علی الخصوص تحصیل مهاجران در ایران وجود داشت و تاحدودی ادامه شرایط با همین منوال را برای بیجا شدگان و آوارگان و پناهندگان به کشوری با بیشترین اشتراکات مذهبی و فرهنگی و سیاسی را غیر ممکن کرده بود؛ اما...

اما تعدیل و تصحیح برخی مفاد بخش نامه ها و اضافه کردن بعضی بندهای گره گشای دیگر، سبب شد تا بارقه ای از امید و نهالی از اعتماد دوباره به حسن مناسبات مهاجرتی تهران کابل در دل هموطنان افغانستانی مقیم ایران روشن شود و جوانه بزند.

ثبت نام تمامی فرزندان مهاجر (حتی افراد بدون مدرک) در مدارس ایرانی و بورسیه شدن تعداد ده نفر از جوانان نخبه و ممتاز مهاجر که حایز رتبه های تک رقمی و دو رقمی در کانکور سراسری ایران شده بودند نیز مصداقی بر این مدعا است که 10 سفیر صلح دیگر از آدرس تهران کابل به جهانیان معرفی شدند تا اثرات و نتایج درازمدت آن به صلاح و مصلحت خسروان دو مملکت باشد.

در همین راستا، به وضوح می توان دریافت که ماه میزان و آغاز سال تحصیلی جدید در ایران، در سال های اخیر برخلاف سنوات گذشته دیگر رنگ و بوی نومیدی از تحصیل و ترس از بازماندگی سواد آموزی را نمی دهد؛ از این رو با تداوم و تقویت این روند و سیاست های جدید اتخاذ شده از سوی این کشور می توان به دوستی و نزدیکی هرچه بیشتر تهران کابل دل خوش کرد و امید بست!

ناگفته نماند که کشورهای اروپایی و غربی علیرغم تمام ادعاهای خود در خصوص نوعدوستی و حمایت و پناه دادن به آوارگان و بیجا شدگان افغانستانی و عراقی و سوری، بیش از 300 هزار نفر بیگانه را در دل خود تاب نیاوردند و به بهانه های مختلف سعی در اخراج آنان یا محدود نگاه داشتن در کمپ ها و اردوگاه ها دارند درحالیکه...

در حالیکه کشور همسایه ما، ایران برای بیش از سه دهه جمعیت چند میلیونی از اتباع غیر ایرانی را با وجود تمام ناامنی در مرزهای خود با همسایگان شرقی و غربی و جنگ و تحریم ها به ناچار پذیرفته است (هرچند بار این همجواری بیشتر برعهده میهمان بوده تا میزبان)؛ پس در یک کلام باید گفت بوی خوشی از تغییر سیاست های ایران به مشام می رسد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجران
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   مهاجرین مقیم ایران همان مهاجرین سالهای گذشته است، باید دانست که چه عاملی باعث ترحم ایرانیان بر کودکان افغانستانی مقیم آن کشور شده است؟ درحالیکه سالیان سال است که آموزش وپرورش ایران ازثبت نام دانش آموزان دارای مدرک اقامت معتبر(کارت مهاجرت ازوزارت کشور ایران) بابهانه های مختلف مانند نداشتن اجازه ویا عدم دریافت ابلاغیه یا بخشنامه ازسوی وزارت آموزش وپرورش خود داری میکردند، وحتی درسالهای اخیر باشهریه های بالا واجباری ازتمام دانش آموزان افغانستانی، مدارس ثبت نام میکردند.
دوعامل مهم درتسهیل ثبت نام دانش آموزان افغانستانی درایران نقش مهم دارد:
1- جنگ سوریه یک جنگ نیابتی بزرگ معاصرما بود، که ایران ازابتدای آن درخط مقدم آن قرارداشت، دلیلش این بودکه ایران میخواست جنگ باداعش را بیرون ازمرزهای خود نگهدارد تا مردم شان ازگزند این گروه افراطی وشیعه ستیز درامان بمانند، چونکه طعم تلخ هشت سال جنگ با عراق هنوز درضایقه مردم شان باقیست، برای پیشبرد جنگ سوریه ازنیروهای افغانی مقیم ایران استفاده کرده وتیپ فاطمیون راتشکیل داده وباتشویق آنان، جنگ را بخوبی اداره کرده وبرنده شدند.
مهاجرین افغانستانی مقیم ایران در بدترین شرایط ممکن ایران را ازیک خطر جدی ازسوی داعش وسایرگروههای افراطی وتکفیری نجات داد، اگرچند درآنطرف جبهه ازاتباع افغانستان درصفوف داعش نیزحضور داشتند که دربعض موارد، ازافراد فاطمیون ازطریق بی سیم میخواستند که با معاش بالا به صف داعش بپیوندند.
2- عذاب وجدان از ظلم وتبعیض ناروا برمهاجرین درسالهای گذشته وبرنده شدن ایران درجنگ سوریه، ایران خود شانرا مدیون تیپ فاطمیون دانسته وباردیگر خاطرات جنگ هشت ساله باعراق وحضورمهاجرین افغانستانی درآن جنگ، و آمار وارقام کشته های مهاجرین افغانستانی درآن جنگ برسرزبانها افتاد، تازه ملت ودولت ایران به فکرافتادند که مهاجرین درسخت ترین شرایط جنگی ایران خون داده اند، که خدمت این جماعت مهاجر در آبادی شهرها وکارهای شاقه منحصرنبوده بلکه درنجات جان وخاک وناموس ایران سهم دارند. خلاصه، ایرانیان تازه فهمیده اند که این مهاجرین بار دوش آنان نیستند.
جوان

>>>   آقای جوان بسیار واقع بینانه ودرک صحیح ازشرایط ایران ومهاجرین تحلیل وبررسی کرده است.
نجیب الله

>>>   این تغییر به خاطر این است که ایران از زیر فشار تحریم ها خود را رها کرد و امروزه نفت و گاز و سایر تولیدات خود را صادر میکند و دولت ایران به سرمایه دسترسی دارد به خاطر همین میتوانند در موضوعات مختلف هزینه هایی را بپردازند در حالی که در گذشته مشکلات مالی فراوانی داشتند.

>>>   اقای جوان داستان زیاد خوندی
بیدارشو بابا

>>>   به هیچکدام از اینها که در نظریات پرداخته شده ربطی ندارد
دستور رهبری ایران است که باید همه شامل مدرسه شوند
این دستور در دوسال گذشته خیلی جدی گرفته نشد تا اینکه رهبری ایران دوباره تاکید کردکه باید فرزندان مهاجر حتی بدون مدرک ها در مدرسه ها ثبت نام شوند
لیلما مهاجر افغانستانی در تهران

>>>   سالانه 15 میلیون دانش آموز در ایران تحصیل میکنند و مشخص است که این 15 میلیون یک هزینه سنگین را برای دولت ایجاد میکنند.
حقوق معلم هزینه آب و برق و گاز مصرفی در مدرسه و سایر هزینه ها باید از جایی پرداخت شود.
به همین خاطر دولت ایران از همه دانش آموزان چه ایرانی یا افغانستانی شهریه دریافت میکرد که در این میان برادران و خواهران ما به دلیل مشکلات مالی مضاعف نسبت به مردم ایران پرداخت این شهریه بریشان سخت تر بود
اما 2 عامل باعث فشار بر دولت ایران شد که برای مهاجران شرایط دیگری قائل شود
یکی دستور چند سال قبل رهبر ایران مبنی بر ثبت نام مهاجران بود و دیگری هم فشارهایی که ایرانی ها امسال از طریق اینترنت به وزیر آموزش پرورش و دولت آوردند.با #از_مهر_جا_ نمانند

>>>   تمام مهاجرین افغانستانی باید به کشورخود بازگردند. تحصیل صدهاهزار دانش آموز افغان هزینه های هنگفتی را به ما ایرانیان تحمیل کرده است

>>>   معلوم است کسی که به نام جوان کامنت گذاشته دشمن ایران است چون افغانهای دشمن ایران از هرچیزی حتی یک اتفاق خوب یک چیزی بهانه‌ای می تراشند مقابل توجه افغانها کمی چشمتان را باز کنید ... گاهی اوقات گفتن یک سپاسگزارم دوستیها را عمیقتر می کندودشمنی ها را از بین می برد به زمین و زمان غر می زنید کمی هم تشکر کنید

>>>   مهاجرین افغان بسیار کار نادرست واشتباهی کردند که درجنگ هشت ساله وهمچنین در جنگ سوریه برای ما جنگیدند...برای ما نجنگیدلطفا...
شما اگر جنگجو هستید بروید کشورخودتان را از شر طالبان و داعش و نیروهای آمریکایی نجات دهید که اینهمه کشتارنکنند وبه زنان ودخترانتان تجاوز نکنند...
هزینه شما میلیونها افغانستانی از جیب ما مردم ایران وثروت وسرمایه ی کشور ما ایران است...بروید...بروید و بروید و هم ما وهم خودتان را آزاد کنید.

>>>   با سلام خدمت جناب جوان و دیگر خوانندگان
نوشته شما دقیق نیست. یک: بسیاری از دانش آموزان افغانستانی در ایران به مدرسه و بعد هم به دانشگاه رفتند و حتی بعضی از آنها الان جزو نخبگان علمی هستند بیشتر دانش آموزانی که نتوانستند به مدرسه بروند افرادی بودند که مدرک اقامتی معتبری نداشتند. دوم: طبق گفته های آقای نصیر احمد نور- سفیر افغانستان در ایران- در مورد افراد بدون مدرک هم رهبر انقلاب سال 88 به مسئولین دستور داده بودند که بدون مدرک ها از تحصیل جا نمانند اما برخی از مسئولین بود به حرف های رهبر ایران بی اعتنایی کردند.
سوم: نمی دانم چه کسی گفته که تحصیل در ایران رایگان است. هر فردی که می خواهد تحصیل کند باید پول بپردازد چه افغانستانی باشد و چه ایرانی. سالهاست که تحصیل رایگان به خاطره ها پیوسته است.
با تشکر همسایه شما امیر از ایران

>>>   با نظر اقای جوان کاملا مخالفم و سه عامل را دلیل ابن رویکرد ایران میدانم :1.دستور رهبری 2.توجه به مشکلاتی و هزینه هایی که در صورت بی سوادی ابن قشر برای جامعه ایران در اینده ایجاد خواهد شد 3.ایران کشوری است که میزان با سوادی در ان از 90 درصد بیشتر است و در برخی از روستاها مدارسی با 2دانش اموز دارد و سعی در رفع کامل بی سوادی دارد ونمی خواهد برگشت به عقب داشته باشد.
هرات زیبا

>>>   سلام
ثبت نام دانش آموزان افغان در سالهاي قبل از اين دستور سازماني
و پيش از فرمان مقام معظم رهبري ، به اشكال مختلف انجام ميشد
من خود شخصاً بارها در مدارسي كه ابلاغ داشتم اينكار را با انجام
يكسري كارها ميكرديم، اين دانش آموزان را ثبت نام ميكرديم ولي در
سيستم رايانه اي وارد نمي كرديم و اينكار با هماهنگي و راهنمايي
اداره انجام ميشد و اطلاع داشتند، ولي اين چندسال ، ثبت نام ها
قانوني انجام ميشود،
چند مورد؛ دانش آموزان "شهروند ايراني "محروم از تحصيل در ايران
هم وجود دارد و اين به دليل فقر و بي عدالتي در جامعه است
اطفال افغان هم به دليل فقر و محروميت از تحصيل محروم
ميشوند و كمتر در گذشته و حال ديده شده كه ان دسته از
برادران و خواهران افغان كه تمكّن مالي دارند از تحصيل
محروم بوده باشند .
دريافت شهريه از همه دانش اموزان بصورت برابر انجام
ميشود (كمك هاي مردمي ) موضوع افغان و ايراني در دريافت
وجه من نديده ام كه اعمال بشود و مثلا شخصي را به صرف
افغانستاني بودن بخواهند درخواست پول براي مدرسه كنند
در سالهاي گذشته چنين كاري انجام ميشده ولي مبلغ بصورت
بالا نبوده امّا شايد بار تبعيض ان براي افغان ها به نظر رنج اور بوده
مطلب ديگر اينكه؛ حقوق تابعيت در هر كشوري براي شهروندان ان
كشور امتيازاتي در نظر ميگيرد كه طبيعتاً افراد غيرشهروند از ان
بهره اي ندارند و اين امر نه غير اخلاقي است و نه غير عادلانه و
نه غير انساني و غير شرعي ،
هر انساني بنا بر توافقات اجتماعي و ميثاق هاي ملّي
داراي وظايف و تكاليف و حقوقي در جامعه خودش هست
و مثلا يك ايراني در افغانستان داراي امتيازات شهروندي
برابر با يك افغان نيست و اين جاي گله مندي نبايد باشد
فرزند من در كشور خودش از حقوقي برخوردار هست كه
در كشور ديگر اين حقوق را برابر با شهروندان ان كشور
نخواهد داشت و اين طبيعي و معمول هست
ان چيزي كه مذموم هست نه نابرابري است بلكه
بي كرامتي است كه البته طبيعي است كه هر كسي
در شهر و كشور خودش از عزت و كرامت بيشتري
بايد برخوردار باشد
فرصت هايي كه در ايران به مهاجرين افغانستاني و
عراقي داده شده شايد به اندازه انتظار اين عزيزان
نباشد ولي از كشوري با ابعاد و مشكلات ايران ،
پذيرايي ٤٠ساله از سه ميليون و شايد بيشتر افغانستاني
و يك ميليون عراقي با اين شكل ، شايد يك دستاورد
بي رقيب در جهان باشد كه فقط از يك كشور وسيع و
پرجمعيت و پيشرفتهء بين المللي ساخته باشد
تصوّر اينكه چهار ميليون ايراني در كشور شما
چهل سال مهمان باشند و شما و حكومت شما
صبوري كنيد براي خود شما هم تصور سختي
است ،، يادتان باشد ما در منطقه اي هستيم
كه بحران هاي مختلف امنيتي و زيست محيطي
و اقتصادي دارد كه حتي در كشورهاي همسايه
مردمان همديگر را تحمل نمي كنند
ايران هميشه پناهگاه همه برادران و خواهران
از كشورهاي همسايه بوده و خواهد بود
شايد بخاطرمشكلات اقتصادي
ايرانيان گاهي خسته شوند و ناراحتي كنند و اخم كنند و چيزي بگويند
ولي دل مردمانش درياست و هميشه مهمان نواز بوده و خواهند بود

نيازي - يك فرهنگي- تهران

>>>   اونطور هم نیست که بخوای ربطش بدی به لشگر فاطمیون. اینکه لشگر فاطمیون نزد همه ی ایرانیان از عزت و احترام بسیار بسیار ویژه ایی برخوردار هست هیچ شکی نیست. اما بنظر من تغییر دولت و تغییر رویه ی دولت ایران بود که باعث چنین موضوعی شد.تو زمان احمدی نژاد ببینید چه بود و تو دولت روحانی چه شد.
واقعا فقر توی ایران خیلی زیاده. مخصوصا توی حاشیه های شهر. خود کمیته امداد میگه 12.5 میلیون نفر زیر خط فقر هستند. تو خود بخوان...
توی خیلی از جاها بچه ها روی زمین مینشینند و درس میخونند بجای میز و نیمکت و تخته.بگذریم سخن بسیار است.
ان شالله که همه ی بچه ها رستگار باشند و برای ایران کارا و مفید

>>>   در ایران دولت های اصولگرا خیلی بسته و بد عمل می کنند در قبال مهاجران. دولت های اصلاح طلب و نزدیک به اصلاح طلبان بهتر هستند.

>>>   من از شش سالگی در ایران بودم و لیسانس خود را هم از یکی از دانشگاه های ایران گرفتم. در طول مدت زندگیم در ایران مردم عادی ایران مردم های بسیار با شخصیت خوب هستند ولی سیاست کلان حکومت ایران بالای مردم عادی ایران نیز سایه می افگند و مردم ایران از سیاست های حکومت خود به خوبی حمایت می کند ولو اینکه برای مهاجرین خوب یابد باشد. در کل سیاست های حکومت ایران در قبال مهاجرین افغانستان سیاست نژادی بود و در بعضی موارد سیاست مذهبی را در پیش می گیرد که هر دو سیاست به نفع مردم ایران نیست. اگر سیاست اشتراکات فرهنگی را در پیش می گرفت تا حالا هیچ مهاجر در ایران بی سواد نبود و حالا تازه ایران سیاست اشتراکات فرهنگی و اقتصادی را در پیش گرفته است.

>>>   علتش معلوم است:یک عده ای خلاف میل مردم ایران مشغول تاراج ثروت های ایران در خارج هستند برایشان هم افغان و عرب فرقی ندارد.ثانیا ما ایرانیان اگر نخواهیم برایمان با داعش بجنگید چه کسی را باید ببینیم.اصلا داعش عددی نیست که ما را تهدید کند که افغانی بخواهد ما را نجات دهد.اگر لیاقت دارید وضع فلاکت بار خود را سامان دهید.جنگ در سوریه برای منافع ایران نیست برای منافع دیگران است که پول و اسلحه برسانند به اعراب جنگ عربی اسراییلی را به جنگ غرب ضد ایران تبدیل کنند برای ملت ایران شر درست کنند.فاطمیونتون برای پول می جنگند منت کار نکرده شان را سر ایران نگذارید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است