از تصامیم پشت پرده ریاست‌جمهوری مطلع شوید
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۶/۶/۲۷ کد خبر: 138834 منبع: پرینت

اخیراً در کانال تلگرامی «General/عمومی» که اکثراً کارمندان نهادهای ریاست‌جمهوری، به‌خصوص کارمندان «ریاست عمومی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری» در آن عضو هستند، فایلی بارگذاری شد که محتوای آن برای بسیاری‌ها گیج‌کننده بود. بعد، ثواب‌الدین مخکش، کسیکه این فایل را بارگذاری کرده بود، ادعا کرد که از کمپیوتر (لپ‌تاپ‌اش) سوء استفاده شده و بخش تکنولوژی معلوماتی IT این اداره به آن رسیدگی خواهد کرد. آن فایل حاوی چه‌چیزی بود و کجایش مایه‌ی نگرانی است؟

پس از آنکه ریاست عمومی اداره‌ی امور از ریاست دفتر ریاست‌جمهوری جدا شد، رییس آن داوود نورزی انتخاب شد. آقای نورزی پیش از آن، رییس بخش «تنظیم و اداره‌ی ریاست‌ها و ادارات مستقل بودجوی» و از حامیان رییس‌جمهور غنی در زمان کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری بود. زمانیکه نورزی به‌ عنوان رییس اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری تعیین شد، ثواب‌الدین مخکش نیز به این اداره آمد. آقای مخکش در صفحه‌ی تویترش، خود را نویسنده، سیاستمدار، فعال عمومی و معاون ریاست نظارت و ارزیابی عمومی اداره‌ی امور ریاست جمهوری معرفی کرده است. ثواب‌الدین مخکش از اعضای مورد اعتماد و نزدیک به آقای نورزی در دفتر اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری است. غالباً بسیاری از سخنان آقای نورزی از طریق وی به کارمندان و زیردستانش می‌رسد.

در فایلی که ثواب‌الدین مخکش در این کانال تلگرامی بارگذاری کرده، متنی وجود دارد که حاوی ۱۲ بند می‌شود. این متن شامل سه بخش است: شماره، توضیح کار، مسوولیت‌ اجرای آن. در هر بند، کاری توضیح داده شده و کس یا کسانیکه باید آن را به پیش ببرند نیز مشخص شده است. به‌صورت عموم، در این متن به چند مورد بر می‌خوریم:

۱- تغییر سکرتر داوود نورزی و گماشتن کسی به جای وی که به زبان‌های پشتو، انگلیسی و فارسی آشنا است و پشتون است.
۲- اختصاص دو یا سه کارشناس برای دفتر «قاضی دلاور». حمایت از قاضی دلاور برای رسیدن به ریاست ارتباط بین‌المللی این اداره.
۳- گرفتن کارت دخولی ارگ از بعضی از اشخاص. باید به کسانی این کارت داده شود که قابل اعتماد باشند، نه مخالف ما.
۴- عبدالرحیم‌زی باید از جاها و ریاست‌های مهم دور نگهداشته شود.
۵- علی خان درست کار می‌کند، اما هزاره‌ها را می‌آورد و در جاهای خوب مقرر می‌کند. به‌جایش، یک پشتون توانمند پیدا کنیم که به تمام زبان‌ها آشنا و نویسنده باشد.
۶- همه به این نظر اند که «تیموری» برای «تیم» و «رفقا» همکاری درست نمی‌کند… برای او پست کمیشنری کمیسیون مستقل حقوق بشر از رییس‌جمهور درخواست کنیم…
۷- در اداره‌ی امور با هر رییس، باید دوستان توانمند خود را به‌صورت مؤقتی جابجا کنیم، تا کدام «رییس» از صلاحیت‌هایش استفاده‌ی نادرست نکند و به ضرر ما تمام نشود…
۸- دوستان خود را باید در پست‌های خوب تعیین و امکاناتی مانند موتر، کارت و مانند آن فراهم کنیم.
۹- پشتون‌های هرات را که پشتو نمی‌فهمند جابه‌جا کنیم و تاجیک و ازبیکی که مطلقاً مطابق خواست ما کار کنند را به‌صورت نمونه‌یی تعیین کنیم، تا مردم فکر کنند که از هر قوم کسی در این‌جا (اداره‌ی امور) است.
۱۰- به نورزی باید بگوییم که در نشست‌های کابینه شرکت ورزد، تماس‌اش را با رییس‌جمهور بیشتر کند و با نزدیکان رییس‌جمهور، مانند ملکزی، اجمل غنی، روشان تماس‌اش را بیشتر سازد.
۱۱- با وزرایی که رییس‌جمهور آن‌ها را می‌پسندد، بیشتر کار کنیم تا رییس‌جمهور در مورد ما نظر مساعدی بیابد و توصیف کند.
۱۲- با فراهی کمک کنیم.

این متن دوازده‌ ماده‌ای، شرح وظایفی است که اعضای «تیم» که عمدتاً بر محور ثواب‌الدین مخکش و اطرافیان مورد اعتماد داوود نورزی جمع شده‌اند، انجام بدهند.

سه نکته در این متن برجسته است:
۱- تقویت روحیه‌ی قومی و برخورد گزینشی با فرصت‌ها و پست‌های دولتی.
۲- آسیب زدن به کارمندانی که با این تیم نزدیک نیستند و برای آن‌ها مزاحمت می‌کنند.
۳- تقویت اعضای تیم برای گرفتن پست‌های مهم این اداره.

در این متن به‌صورت مشخص آمده که در اکثر پست‌ها کسانی باید حمایت شوند که پشتون هستند.
همچنان آمده که از باقی اقوام کسانی را به‌صورت نمایشی، صرفاً برای فریب افکار عمومی در این اداره تعیین کنند؛ آن‌هم کسانیکه مطلقاً مطابق علاقه‌ی این «تیم» کار کنند.
در این متن چنانچه آمده، دیده می‌شود که برای دور کردن برخی از چهره‌های این اداره، تلاش می‌شود تا از طریق نورزی او را به‌عنوان کمیشنر کمیسیون حقوق بشر انتخاب شود.
به همین ترتیب، چنانچه در این متن آمده، برای اعضای تیم، از جمله به‌صورت مشخص، قاضی دلاور، چند مشاور اختصاص داده شود. به‌علاوه‌ی اینکه از تمام اعضای تیم حمایت می‌شود تا امکانات بهتری از حکومت بردارند.

چه‌طور این فایل به بیرون درز کرد؟
شنیده می شود اکثر کارمندان نهادهای ریاست‌جمهوری از تلگرام برای ارتباطات‌شان استفاده می‌کنند. آنها با نام‌ها و عکس‌های جعلی حساب می‌سازند و با همدیگر و دوستان‌شان در ارتباط‌ اند. اما در کانال تلگرامی که این فایل در آن بارگذاری شد، بسیاری از کاربران با حساب‌ها و نام‌های واقعی خود حضور دارند. دلیل آن این بوده که این کانال تلگرامی بیش از ۸۰۰ عضو داشته و اکثر آن‌ها نیز کارمندان اداره‌ی امور و دفتر ریاست‌جمهوری بوده‌اند.
در کانال مسایل عمومی مطرح می‌شده. برای مثال، در یکی از این پست‌های تلگرامی، ثواب‌الدین مخکش از قول رییس اداره‌ی امور نوشته که «همه باید برای خوردن نان چاشت به طعام‌خانه بروند.» یا کسانی از آمدن داوود نورزی در دفتر کارش ابراز شادمانی کرده‌اند. در میان این گفتگوها، ناگهان فایلی از حساب کاربری ثواب‌الدین مخکش بارگذاری می‌شود. به‌دنبال آن، آقای مخکش نوشته است که کمپیوترش مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و او این متن را رد می‌کند. اما اعضای دیگر این کانال تلگرامی که همه از کارمندان رده‌ی میانی اداره‌ی امور ریاست جمهوری‌اند، واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند. احمدفرید فیضی گفته که باید تیمی در این مورد تشکیل و مسأله‌ را پیگیری کند. بهزاد سلام نوشته که نورزی و تیمش هرگز تعصب را قبول ندارد. برخی نیز تأیید کرده‌اند که از حساب تلگرامی آقای مخکش سوءاستفاده شده است.

به نظر می‌رسد این فایل بر اثر یک خطا به‌ عوض بارگذاری در یک کانال یا حساب ارتباطی خاص‌تر، در کانال عمومی‌تری بارگذاری شده است. آقای مخکش پس از آن، از چند تن از کارمندان این اداره طرز حذف مطلب از تلگرام را پرسیده؛ مسأله‌ای که به نحوی ناآشنایی آقای مخکش را با این شبکه‌ی ارتباطی مجازی نشان می‌دهد و احتمالاً دلیل اصلی درز این متن نیز در این کانال به‌حساب می‌آید.

این متن ۱۲نکته‌ای نشان می‌دهد که فساد، نگاه تعصب‌آلود و گروه‌گرایی ناسالم بر سر انحصار منابع و قدرت، حتی در رده‌های میانی و کاربردی‌تر اداراتی به اهمیت اداره‌ی امور ریاست‌ جمهوری وجود دارد؛ مسأله‌ای که بارها از سوی رسانه‌ها مطرح شده، اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است. رییس‌جمهور غنی در کارزارهای انتخاباتی شعار معروف «هیچ افغان از افغان دیگر کمتر نیست» را باب کرد؛ باید دید که تا کجا به این شعار اعتماد دارد.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)




این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست جمهوری
اداره امور
نظرات بینندگان:

>>>   این که عملا مشخص است و همه می بییند که اشرف غنی و اطرافیانش در راستای تقویت پشتونیزم قدم بر می دارند. چه در حوزه فرهنگی و چه نظامی و اقتصادی و چه اجتماعی در تمام حوزه ها تلاش شان بر همین هدف است و بس. به همین علت است کشور ما اصلاح نخواهد شد و امنیت بر این کشور حاکمیت پیدا نخواهد کرد.

>>>   امروز عصر ریاست جمهوری اعلام کرد که این فرد از اداره امور اخراج شده است اما شاهدان عینی می گویند که برای چند ماهی به وی مخصی داده اند تا آبها از آسیاب بیفتد.
معین>>>   علوم نیست سلام رحیمی که اصلاً در ادارات دولتی کار نکرده است چه موقف دارد همه فراهایان از بیوگرافی شان خبر دارد که با برادران خود چه کاره بوده است دوره جوانی خود را چطور سپری کرده است خاک بر سرت غنی که همچو اشخاص بدن اینکه از او کدام معلوماتی داشته باشید در پست های کیلید مقررمیکنید

>>>   این تیم ویا رفقا همان خلقی پرچمی های سابقه هستند که از طریق اتمرخودرا جابجا نموده باز میخواهند کودتاه نمایند باخبر باشید.

>>>   این که چیزی تازه ای نیست
ولی سوال اینجاست نویسنده گرامی زحمت کشیده یکبار به امنیت ملی وزارت داخله خارجه و هوانوردی بروند تا موضوع را بیشتر بفهمند
این یک شایعه بیش نیست و منظور نویسنده هم معلوم است تفرقه اندازی ولی تعصب در وزرات های نامبرده همه حقیقت محض
چشم پوشی نکنین گناست

>>>   طی ۱۷ سال گذشته وزارت ها و ادارات دولتی که همه به دست لنده غرها بودند بگذار قوم دیگر را به جز پنجشیری و بدخشی تاجک دیگر را نمی شناختند
بارها رفتم به وزارت خارجه در حالیکه خط حاجی الماس در دستم بود ولی وظیفه را یک بیسواد مطلق پنجشیری گرفت چرا ؟؟
اول خو تعصب نکنین باز اگه میکنین من هم تاجکم فرق میان من و پنجشیری در چیست او چه فوقیت داشت
خلاصه برادرها همه قصه مفت است
وقتی که بالای شان زور بیایه باز همه یک تاجک میشیم ولی در وقت ارامی تاجک همان تاجک پنجشیری و بدخشی است و بس
کوهدامنی

>>>   دوستان پشت گپ نگردین
در زمانیکه متعلم بودم در لیسه داوی
یکی به نام گل محمد از لیسه خوشحال خان تازه به صنف ما تبدیلی گرفت
یک روز خیلی پریشان بود گفتم رفیق چه مشکل داری؟
گفت فلان استاذ هنگامیکه فهمید من پشتونم شروع به تمسخر کرد و گفت تو هم از خوشحال خیلی ها هستی ؟؟؟
خلاصه برادران پشتون هنوز خیلی مهربان هستند ظلم و ستمی را که ما بالای انها کردیم هیچگاه قابل بخشیدن نه بود
هزاران پشتون بیگناه را به نام طالب و این و ان بندی نه کردند
بم های سنگین ننداختند
میدانم این کار های ما تاجکهای اصیل و متدین نه بود ولی کار انعده پست فطرت و لنده غر های وحشی بودند که بنام تاجک و مجاهد واین وان دست از هیچ وحشت نه برداشتند
با احترام
جاوید قادری
محصل دوکتورای علوم دین ریاض

>>>   اینها که خوبند به نمایش یک جند تن از اقوام دیگر هم میگیرند
ولی تیکه داران قومی ما به طور نمایش چند تن از هرات و دیگر ولایات فارسی زبان می گرفتند تا کسی تهمت قومگرایی نه بندند
حامد امیری
هرات

>>>   اینها شاید در کوتاه مدت به هدف برسند مثل شاهان و اجیرتن گذشته مگر در درازمدت از پا می افتند و در نهایت کاسه و کوزه میشکند و بعد روز از نو و روزگار ار نو

>>>   تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها
این گپ واضح و اشکار است که اشرف غنی احمدزی و تیم همکار اش متعصب قومگرا و دور کردن اقوام دیگر را از صحنه سیاست دولت در کارنامه شان دارند و پوشیده هم نیست اما اینکار انها ازیکطرف بی اعتمادی بین دولت و مردم را بوجود اورده واز جانب دیگر با عث نا امنی کشور شده در نتیجه طوریکه تجربه گذشته نشان داده سبب بربادی و از بین رفتن خودشان هم میگردد چیزی که کشتی کنی درو میکنی .

>>>   كسيكه تعصب و قومگرا باشد، از جمله أمت محمد صلي الله عليه والسلم نيست، و قومگرا ها از دائرة إيمان خارج ميشوند، يعني ديگر مسلمان نميمانند.

>>>   اگر این کارهای عمده عملی شد افغانستان به جنت تبدیل میشود
نام این نادان را ببینید (مـخ کش) این جاهل از اداره خارج شده چون میخش را کشیده وحالا آزاد است هر طرفی خواست میرود

>>>   حالا به اساس پخش شدن مکتوب های سری که از اداره امور در تلگرام پخش شده است، منم میخواهم یک سر گذشت را تعریف نمایم، اگر چند نمیخواستم این موضوع را به صفحه اجتماعی یاد آوری کنم ولی بعضی از دست های که در بین شهروندان ما نفاق میندازد مجبور میکند که همچنین موضوعات را یاد آوری نمایم.
روزی به اداره امور کاری داشتم با یک برخورد جالب رو برو شدم!
پولیس : بیبخشید خانم کجا میروید ؟
من : اداره امور.
پولیس: به کی کار داری؟
من: به کسی کار ندارم به اداره کار دارم.
پولیس: ما نمیتوانم شما اجازه بدم!
من : چرا؟
پولیس : به نفری که در اداره امور میشناسی زنک بزن که شما را بخواهد.
من : بیبخشید محترم من هیچکسی در این اداره نمیشناسم و به شخص کار ندارم به اداره کار دارم.
پولیس: بیبخشید نمیتوانم اجازه بدم.
بعد از چند لحظه صبر در پیش دروازه ، در آن زمان یک پسر آمد و اون هم کسی را نمیشناسید.
پولیس : بیبخشید برادر شما کجا میروید؟
پسر: در اداره امور.
پولیس: تلفن کرد به داخل و گفت یک پسر آمده داخل کسی را نمیشناسد اجازه بدم و پشتون است.
ادمین تلفن: من نشیندم اما فکر کنم گفت راه بدی.
پولیس : بفرماید برادر شما میتوانید بروید.
من : بیبخشید چطور او برادر را اجازه دادید او هم کسی را در اداره نمیشناخت؟!
پولیس: چیزی نگفت به من، اما دوباره تلفن کرد ، به تلفن گفت یک خانم هزاره است کسی نمیشناسد راه بدم یانه ؟
ادمین تلفن : صدایش نشیندم ولی فکر کنم گفت نخیر اجازه نیست.
پولیس : بیبخشید خانم از داخل اجازه نداد.
واقعا در آنجا خیلی ناامید شدم و گفتم به پدر این چنین تعصب لعنت که کشور را ویران کرد و اجازه نمدهد که جوانان دور از تعصب باشد.

بی نظیر یکتا

>>>   Motaref
کوچکترین کاری که آقای غنی می‌تواند انجام بدهد، برکناری فوری تمام کسانی است که در این جدول از آن‌ها نام برده شده و مسوولیت سپرده شده است. آقای غنی یا نمی‌داند در دفتر کار او چه می‌گذرد یا نمی‌خواهد بداند. این نوع نگاه به حکومت در میان نسل ظاهرا جوان، ناامیدکننده و تباه‌کننده است و ما را به قهقرا می‌برد. حکومت وحدت ملی و شخص آقای غنی چطور اجازه می‌دهد در اداره زیر امرش، یگ گروه معلوم‌الحال این‌گونه تخم نفاق و کنیه می‌کارند. آقای غنی بخواهد یا نخواهد، این‌ها همه در کارنامه نه‌چندان خوب کاری او ثبت خواهد شد و مردم و تاریخ از روی همین موارد، او را قضاوت خواهند کرد. این دیدگاه قطعا برای افغانستان ویران‌کننده است.

>>>   نماد ....عبارت است از شناسایی افغانستان به جهان ومعروف ساختن آن درجنگ وخونریزی وانتحار وترور وخشونت ودزدی وغارت و مزدوری برای بیگانگان و قوم پرستی وبیعیض وفساد. ونیز کشوررا به مقام اول درفساد ونا امنی وبیسوادی رسانده اند.

>>>   تمام داعیه و ماموریت پشتونیزم تکنوکرات، مجاهد و طالب را تداوم خشونت، انتحار، ویرانگری و امتیاز طلبی قبیلوی در سایه ماشین نظامی، مالی و حمایت سیاسی نیروهای خارجی تشکیل می دهد.

>>>   از عبدالرحمن تا نادر و تا امروز تعصب بیداد میکند هیچ کسی از ان دار دسته سدای <صدا > شنیده نشد و نمیشود وقتی دیگران بدفاع از حقوق خویش بپا میشوند متعصب ، مهاجر ... مهرزده میشوند نمیدانم که انها از خردبیگانه هستند که از سر خودخواهی شان پائین نمی ایند که بپذیرند که خیانت و تعصب میکنند و بالاتر از ان که ترور را پیشه کردند
wali

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟
نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.
wahid

>>>   هروی
ما وقتی بخواهیم درست از زبان مادری خود که فارسی دری باشد استفاده کنیم متهم به تفرقه اندازی میشویم. اما آنها یک بانک دولتی را به نام قوم خود نامگذاری میکنند. حالا شما داوری کنید کی کدام حرکت یا عمل تفرقه اندازی است؟
بدون تعصب پاسخ بدهید!
اگر نام اين بانک(پشتنی) "هزاره"، "تاجيك" و يا هم "ازبيك" بانك بود، آيا قابل قبول برادران پشتون ما واقع ميشد؟ و يا هم تحمل چنين برترى جويى را داشتند؟

>>>   Safaa
ولي هيچ ....تَر از نام ميدان هوايي كرزي نيست. جهل جعل وًمزدوري يگانه افتخار و يگانه دست أورد تان.

>>>   Daber
عجب غلم و دانش پشتون داره تمام غلم و دانش پشتنو انتحار- اتن- تریاک و ویرانی است.

>>>   این ....تاریخ ، همه مردم این سرزمین را در تاریکی نگاه داشته اند، به دور از دانستن چگونگی خود و فرهنگ راستین خود، چه هزاره بوده است و چه اوزبیک یا تاجیک ویا دیگر باشندگان این سرزمین، برای شان یک نام ساختگی و دروغین و ننگین را بیشرمانه و به زور تحمیل کرده اند و یک تاریخ دروغ را بافته و تاپه کرده اند و گفته اند چون امروز در کشوری زندگی میکنید که اوغانستان نام دارد، از این روی همه اوغان هستید و همه مسلمان هستید،. و زمان که یک دسته از مردم برمیخیزند در برابر این دروغ و فریب و در کوشش آزاد ساختن راستی ها میشوند، آن ها را دشمنان همبستگی (وحدت ملی) مینامند و یا هزار و یک تاپه دروغین خود را بر آن ها میچسپانند تا نشود که فرزند این سرزمین از چگونگی راستی های خود آگاه شود،kanuli

>>>   اگر ده بار قوم محترم اوغان را بشماری بیش از 25 درصد نفوس کشور را نمیتوانند تشکیل دهند، بنأ دروغ های شاخدار را گفتن اصلأ نه معنا دارد و نه فایده و نه درد فاشیستها دوا میشود
kandahari

>>>   Yaktahparast
ای کاش انحصار طلبی این فاشیست ها در همین حد بود
اسم کشور را به نام قوم خود تغیر دادند ، شما محترم از پشتنی بانک حرف میزنید

>>>   اعلان کاریابی!
ریاست اداره امور جمهوری اسلامی افغانستان به بک نفر بحیث سکرتر که به زبان های پختو دری انگریزی بلدیت داشته باشد ضرورت دارد علاقمندان داخل ارتباط شوند
نوت : کسیکه استخدام میگردد حتما باید پختون باشد ینا صرف متقاضیان پحتون چانس استخدام دارند دیگران وقت خود ومارا ضایع نسازند بروند آنطرف مرز هابرای خود کار پیداکنند
ثواب الدین ( میـخ کــش )

>>>   سقاوی دوم" تحقق پیدا خواهدکرد:
ما شاهد جنگ های شدید وخونین درشمال خواهیم بود-جنگ بلندمدت وطولانی. جنگی که زمین ها وآبادی های دیگری را درشمال دراختیار مهاجمان از جنوب قرار خواهد داد وباعث جابجایی های جدید جمعیتی خواهد شد. کارو انکشاف وسازندگی را در شمال وشمال شرق متوقف خواهد کرد وآن مناطق را به ویرانه مبدل خواهد ساخت. درفرجام برخی از استراتیژی ها وپروژه های مطرح شده در کتاب"سقاوی دوم" تحقق پیدا خواهند کرد. اگر اقوام مظلوم افغانستان به ویژه تاجیک ها با دورزدن رهبران مزدور ومعامله گرخود در یک حرکت سیاسی-نظامی هدفمند متحد نشوند در برابر این تهاجم نمیتوانند مقاومت کنند این استزاتیژی جدید باید معطوف به دفاع وتعرض هدفمند باشد تا بتوانند این نظام تک قومی ی بیرحم را به صورت ریشه یی تغییردهند.
لطيف پدرام

>>>   Said
بزرگوار ازاین سند کرده آشکارتر مردم به چشم خود میبینند اما همه دهان ها قفل گردیده وچشم ها کور تیکه دارانی که از تاجیکها ویادیگر ملیتها خودرا نماینده مردم حساب میکنند درغم پول جمع کردن استند اگر نه همه میدانند که چی جریان دارد

>>>   اصر فیروزی
آقای رحیل. مخکش یک قربانی است. که برای خاموش کردن اعتراضها و جلوگیری از رسوایی بیشتر برکنار شده. اصل گپ خود اشرف غنی است. خودش این دستور را داده بوده. قرار بوده توسط این بیچاره عملی شود. که ناخواسته فاش شده.

>>>   حمد یاسینی زاد
در حقیقت از دو قرن به اینطرف همین شیوه جریان دارد
این ما هستیم که خود را به کوچه حسن چپ میزنیم

>>>   رقم اداره امور اكثر بخش هاي حكومت همين گونه است.
qasani

>>>   حمد یاسینی زاد
مخکش تنهاست که با استعفایش گپ هم ختم شود؟
این دارودسته در حقیقت از خود غنی سرچشمه می‌گیرد تا از ریشه این مسائل حل نشود با رفتن مخکش شاید بدترش جایگزین شود

>>>   ثواب الدین مخكش، تنها نیست
شما را نمی دانم، اما شخصا دستورات پنجم و نهمی که در راهنمای عمل قومی آقای ثواب الدین مخکش آمده است را جالب، هشدار دهنده و زیرکانه یافتم:
" 5 - علی خان درست کار می‌کند، اما هزاره‌ها را می‌آورد و در جاهای خوب مقرر می‌کند. به‌جایش، یک پشتون توانمند پیدا کنیم که به تمام زبان‌ها آشنا و نویسنده باشد.
۹- پشتون‌های هرات را که پشتو نمی‌فهمند جابه‌جا کنیم و تاجیک و ازبیکی که مطلقاً مطابق خواست ما کار کنند را به‌صورت نمونه‌یی تعیین کنیم، تا مردم فکر کنند که از هر قوم کسی در این‌جا (اداره‌ی امور) است. "
---
من آدم بسیار بدبینی هستم، و معتقدم که در سیاست، آنچه بالای آب دیده می شود، بخش بسیار کوچکی از یک پدیده ی زیر آب است. راهنمای قومی آقای مخکش بدون هیچ شکی، خبر از راهنماها و کارهای قومی بسیار دیگر دارد که از دیدها پنهان می مانند.
و همین واقعیت ها است که پدیده هایی چون مثلا، مارش نظامی هواداران احمدشاه مسعود در کابل را نه تنها برای آدم، قابل قهم می سازد که ضروری و حتمی می نمایاند. در مقابل فاشیسم عریان در قلب دستگاه قدرت، تنها بر سخن مستدل و آرام و عمل مدنی تکیه کردن، نوعی بی تفاوتی است، بی خیالی است، گناه است.
در مقابل فاشیسم عریان باید استاد، با سخن، با عمل مدنی و سیاسی، با کارد با تفنگ و با فریاد. استاد نشدن در مقابل آن، چیزی جز پیشیمانی و زیان به دنبال ندارد. خوشا به حال آنانیکه فرصت استادن عملی در مقابل ثواب الدین های نفرت انگیز، خطرناک، فاشیست و تاریک اندیش را دارند.
Abdula Watandar

>>>   افشاي رسوايي و آجنداي تصفيه قومي در اداره امور تنها و تنها به «ميخ كش» تعلق نمي گيرد و بسيار احمقانه خواهد بود كه با بركناري شخص ميخ كش، روي افتضاحات و آپارتايد سازمان يافته را درين نهاد بپوشانيم. ثواب الدين ميخ كش يك مامور بود كه آجنداي ترتيب شده از بالا را تطبيق مي كرد. افشاي طرح پاك سازي قومي درين نهاد نمونه كوچكي از فاشيزم «افغاني» در رژيم فاسد قومي كابل است. افراد دخيل در تلگرام اداره امور و اطرافيان ثواب الدين هرچه زودتر بايد ممنوع الخروج، دستگير و جمعن محاكمه شوند. استعفاي مخكش نمي تواند حجم جنايت قومي را كاهش دهد. اگر مردم تنها در حد استعفاي ثواب الدين قانع شوند، مطمين باشيد چند روز بعد اين چوچه فاشيست در يكي از كشورهاي غربي سفير تعيين خواهد شد.
#نه_به_تبعيض

>>>   Raheel
نظام باید دگرگون شود. مشکل یک اداره دو اداره نیست. نظام دگرگون شود.
باید همه چیز از سر ساخته شود. این قانون اساسی و این نظام پاسخگوی نیازهای جامعه ما نیست. این قانون اساسی یادگار زمان ظاهرشاه است.
بشکن این نظم و نظام و پاره کن تارهای عنکبوتی را.

>>>   برادران همین کار را کرده و هم میکند چه میکنید ؟ آیا توانمندی اینرا دارید که هیچ زحمت هم نکشید تنها توسط فسبوک های تان از ریس جمهور خواهش کنید که به چند آدم کار کشته اجازه دهد که یک بار داخل ادارات دولتی برود از تمام مسایل قوهی هم بگذرید بیبینید که در هر اداره چند نفر با سواد دارید تمام ادارات فامیلی است کلا بدون سواد در صورت که سرنوشت یک مملکت در دست بی سوادان بیفتد از آن کشور چه میخواهید ؟ ناگفته نباید گذاشت که به سند های که از پاکستان آورده اند و شامل وظیفه شده اند اعتماد نکنید فقط سوال کنید در مورد کار که انجام میدهد و بعد تذکره ها را بیبینید که یک وزارت متشکل از یک خانواده است جه رسد به قوم
با احترام یک تن از
کارکنان یک وزارت
از کابل عزیز
و متمدن

>>>   این مخکش بیسواد یک کارمند عادی اداره ما بود از اداره گم شد و روزی شنیدم که معاون اداره امور شده کارمندان با هم نشسته بودند و با هم گفتیم وای بر حال این مردم و این وطن ! اینها بر اساس کدام معیار ها به چوکی های بلند می رسند ؟ اما مردم میدانند که خیانت تهداب این کشور را گذاشته است و از همان خاطر است که بد نامترین مردم جهان ما هستیم.

>>>   طندار هموطن
از سخنگویان وزارتهای هم گرفته تا ریاستهای مهم گویندگان یک زبان اند ولی جالبیت حرف اینجاست در مصاحبه های تلویزیونی همه فارسی میگویند تا ساده لوحان تصور کنند همه فارسیوان استند ولی خبر ندارند این یک طرزالعمل تاکتیکی است

>>>   Zamin
بلحاظ خدا، تا چي وقت وحدت ملي گفته پاي مال شويم؟ اصلا اين دولت ما نه بلكه از چند تا پشتون پاكستاني بيوجدان است و بس

>>>   Mlat
ﺧﻮﺏ ﺑﺮاﺩﺭاﻥ اﻳﻦ ﭼﻪ ﺣﺎﻝ اﺳﺖ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ .ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﻲ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻲ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪاﻳﻦ ﺟﻨﮓ ﺭا ﻫﻢ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺧﺘﻪ ﺑﻨﺎﻡ ﻃﺎﻟﺐ ﻭﺑﻬﺎﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﺭا ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﻭﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺩﺫﺩﻱ
ﺗﻌﺴﺐ. ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻗﺮاﺭ د ﻫﺎﻱ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﺩاﻟﺮﻱ ﺑﻪ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ و اﻗﻮاﻡ ﺧﻮﺩ
ﺧﻼﺻﻪ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻴﺪاﻧﺶ ﻭﺣﺸﺖ ﺭا اﻧﺪاﺧﺘﻪ اﻧﺪ.ﻭﺑﻼﺧﺮﻩ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭا ﺷﻤﺎ ﺩﺭﭼﻪﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﺪ ﺑﻨﺪﻩ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﺪﺭاﻟﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﻌﻀﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

>>>   اشرپ غنی بابایشان فرموده:
هیچ اوغان از اوغان دیگر برتر نیست لیکن هر اوغان از غیر اوغان برتر است !
جهالت فاشیزم در اوج خود !

>>>   لطیف پدرام

فرض کنیم سند اداره امور افشا نشده بود عقل ما نمیرسید که بفهمیم در چه وضعیتی قرار داریم؟ آیا اتفاقات مهم تر از این سند در برابر چشمان ما شکل نگرفتند؟ سرود ملی به پشتو تغییر کرد، با درج نام قهرمان ملی در قانون اساسی مخالفت کردند، قانون ثبت احوال نفوس را بعد از تصویب و توشیح ملغی کردند، قانون تحصیلات عالی را به دلیل واژه ی دانشگاه معلق گذاشتند. فرودگاه کابل را به نام یک مزدور(کرزی) نام گذاردند، نمایندگان شان در مجلس تهدید کردند که غیر پشتون ها را از افغانستان اخراج میکنیم چرا که مهاجر هستند، سران برجسته ی ما را به قتل رساندند، قدرت را به زور غصب کردند، کرسی های امتیازی برای خود در مجلس نمایندگان گرفتند و…
چرا این تعدی ها وستمگری های آشکار را ندیدید، چرا سکوت کردید و فراتر از آن جوانان و نیرو های مبارز ما را به نام دروغین وحدت ملی اغفال کردید یا به باد نفرین گرفتید؟

>>>   نعره تکبیر ، محمد گل مومند درقبر به تو افتخار میکند...
جاه دارد که هرکدام مان از فرزند اصیل «محمد گل مهمند» ( ثواب الدین مخکش ) که درحقیقت بخاطر رگ وراست گفتن اش وبخاطر قول مردانگی پشتونوالی اش که " ثواب " دین وآخرت نموده اند اظهار امتنان نماییم ، زیرا وی با این حرکت خویش روح روان نیاکان خویش همچون عبدالرحمن خان ، نادرخان ؛ محمد گل خان مهمند ، ملامحمد عمر آخان ، حفیظ الله خان امین ....را تازه نمودند. نعره تکبیر....

>>>   در ارگ ریاست جمهوری، قوم گرایی به اوج رسیده است.

>>>   اگرهمه چیز های را که نام گرفته شده بنام افغان بوده و ما همه افغان هستیم
افغانها قادر ند در کنارهم زندگی برادانه نمایند .
اما اگر قدرت بدست هزاره ها بیفتد چه خواهند کرد برسرمردم میخ خواهند کوبید و برناموس مردم تجاوز چنانچه در دهه 70 این جنایات را کردند

>>>   واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰

>>>   کشور ما یک کشور چندین قومی است و ملت سازی بر محور نام تاریخی یک قوم اشتباه بوده و است و یک کار فاشیستی میباشد۰ افغان، اپگان، پتهان و امثال نامی است که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکنند۰ خود پشتونها بخود پختون ویا پشتون مینامند۰ این یک واقعیت است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است