تجاوز به ناموس شهیدان ناجوانمردانه است
این بسیار ناجوانمردانه است که جوانان ما برای اینکه از ناموس و وطن خود دفاع کنند به جنگ می روند و شهید می شوند اما بعد به ناموس شان تجاوز می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۳    ۱۳۹۶/۷/۴ کد خبر: 139213 منبع: پرینت

بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان می گوید که بیوه های سربازان افغان در بدل گرفتن معاش تقاعدی شان مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرند. وزارت دفاع افغانستان از ایجاد یک کمیسیون در این مورد خبر می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، قدریه یزدان پرست کمیشنر کمیسیون حقوق بشر در برنامه «نگرش» گفت: مساله آزار و اذیت زنان نه تنها در جاهایی که بازرس ویژه آمریکا بررسی کرده وجود دارد بلکه در همه جا وجود دارد. در محیط های کاری، در خیابان ها، در مدرسه در همه جا اذیت و آزار زنان وجود دارد و به شکل گسترده ادامه دارد. در سال های اخیر شما می بینید که این آزار و اذیت به شکل گسترده رایج است و می تواند یک نهاد بین المللی یا یک نهاد بیرونی با داشتن اسناد و مستندات چنین گزارشی را ارایه کند. برداشت عمومی ما از جامعه افغانی این است که زنان در هر محله ای که هستند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

وی، دلیل وجود چنین مسایلی را در افغانستان چنین بیان می کند: این مساله با اینکه در هر جامعه ای امکان دارد وجود داشته باشد اما قابل توجیه نیست. در جامعه افغانستان به دلیل جنگ های طولانی و تصاعدی و از هم پاشی شیرازه یک زندگی نرمال در جامعه افغانی، فقر اقتصادی که ناامیدی را در بین جوانان ایجاد کرده، ازدواج های بسیار پر مصرف که باعث شده است جوانان از ازدواج باز بمانند. همچنین عدم باورهای ارزشی میان جوانان و بسا مسایل دیگر همه دست به دست هم دادند و این پدیده را به یک پدیده همه گیر و سخت جان در جامعه افغانی تبدیل کرده است.

یزدان پرست، در ارتباط با دلیل سکوت زنان در این ماجراها می گوید: درست است که این جرم از جانب مردان تبارز می یابد اما آن را سکوت زنان گسترده ساخته است. زنان به دلیل عدم اعتماد به نفس و ترس از ابراز چنین مشکلاتی برای حفظ آبرویشان و از ترس فروپاشی شان اجتماعی خود آن را ابراز نمی کنند. ولی بیشتر چیزی که ما را رنج می دهد سکوت زنان و نپرداختن حکومت و مسوولین برای مجازات مجرمان است. چنانی که شما می فهمید که قربانی سرگردان تر از مجرم در جامعه افغانی است اگر شما به مشکلی در این جامعه برخورید بسیار سرگردان می شوید تا آن را اثبات کنید. و در چنین قضیه ای در قضیه آزار و اذیت می فهیمم که اثبات آن بسیار زیان بار تر از اصل ارتکاب این جرم است و بیچاره قربانی با توجه به نوع نگرشی که در جامعه نسبت به زن و نسبت به قربانی وجود دارد خیلی متضررتر می شود و به دید تحقیرآمیزتر نسبت به جنایتکار به آن نگاه می شود.

وی در خصوص وجود این مساله در نیروهای امنیتی بیان داشت: این بسیار ناجوانمردانه است که جوانان ما برای اینکه از ناموس و وطن خود دفاع کنند به جبهه جنگ می روند و شهید می شود اما وقتی خودشان شهید می شوند به ناموس شان تجاوز می شود. این نشان دهنده ضعف فرهنگی، فکری، نشان دهنده ضعیف ترین حالت فکری و باوری است. اما یک مساله را هم می خواهم بگویم که اخیرا اردو و پولیس مورد و ارزیابی زیاد نیروهای بیرونی قرار گرفته اما امیدوار هستم که به این مساله هم توجه شود که ما نه تنها یک کشور در حال جنگ هستیم اردو و پولیس ما نباید به نحوی بسیار منفی در اذهان عامه نشان داده شود که این مساله شامل همه افراد پولیس و اردوی ملی نیست. یعنی ممکن است بعضی افراد این کار را کرده باشند اما پولیس و اردو را خیلی ضعیف نشان دادن و صف آنها را آلوده به فساد مختلف نشان دادن این هم جفا در حق نیروهای امنیتی است.

این کمیشنر کمیسیون حقوق بشر می گوید: دیدگاه مردسالارانه در جامعه افغانستان حاکم است. وقتی خانمی به محاکم برای این موضوعات مراجعه کند و شوهرش بداند که کجا رفته است و برای چه مساله ای رفته است پس این خانم در خانواده هم تحقیر می شود که چرا رفته ای و چرا این مساله را بازگو کرده ای. زن خوب آن است که از این مساله بگذرد و آن را بازگو نکند.

وی در خصوص وظایف کمیسیون خودشان تشریح می کند: یکی از وظایف اساسی کمیسیون این است که جامعه را باورمند بسازیم به ارزش های حقوق بشری و باورمند به این شویم که اعتراض حق زنان است. اما می دانیم که این موضوع به دلیل بافت سنتی جامعه یک پدیده سخت جان است و با تلاش هایی که تا بحال صورت گرفته است نمی توانیم این پدیده را با تمام عوامل و انگیزه ها و ریشه هایی که برای این موضوع وجود دارد به سادگی از میان بریم. بلکه آگاهی بخشی های بیشتر، کار بیشتر، فرهنگ سازی بیشتر و با باور و برنامه کار کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیروهای امنیتی
تجاوز
نظرات بینندگان:

>>>   اگه موضوع رو با یک علمای دینی مطرح کنید و ان جناب هم در این مورد زن رو مجرم قلمداد می کند، چون کشور افغانستان ۹۹، ۹۹٪ مسلمان و همه تابع قوانین آخوند هستند چرا این علمای دین از حق زن دفاع نمی کند ،حالی که خود از یک زن زاده شده شده است حرف های خانم یذدان پرست بجا و منطقی ، این روال کار از دیگه جای می لنگد، چون کشور مرد سالار تشریف دارند ،هیچ حقی رو در مورد زنان قایل نیستند ، اگه زنان هم از خود شون هم دفاع کنن باز هم مجرم شناخته می شوند .

>>>   درتمام ادارت دولتی آذار اذیت جنسی وجود دارد بعضی به میل خود وبعضی به خاطر کار خود من ریسان سراغ دارم به خاد قسم می خورم در اداره خود این کار شوم را انجام میدهد اگر کسی گزارش دهد از کار برکنار ش میکند خدا این حکومت را هر چه زوتر نابود کند این ها همه فرهنگ غرب است که درکشور آمده است اگر کسی درمودر اعتراض کند میگوید تروریست است از اسلام فقط اسمی مانده است وبس

>>>   بلا زده است خانم هارا در خانه شوهران شان ازدست آنها روز ندارند باز دربیرون از منزل موش مرده میشوند باید این چنین بی ناموسان را با مشت لگت و کوری بوت خود از بین ببرند
حاجی بابه

>>>   بعد از بررسی و خواندن این موارد به نتیجه رسیدم که بهترین حکومت حکومت طالبان بود نه این چهره های کثیف.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است