افغانستان مقصر خشکسالی ایران نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۰    ۱۳۹۶/۷/۱۵ کد خبر: 139636 منبع: پرینت

تحریک دیدگاه ها عادلانه نیست.

به نقل از طلوع، نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در ایران در گفتگو با خبرگزاری کار این کشور درخصوص انتقاد ایران از مدیریت آب های افغانستان گفته است که هر زمان که خشکسالی در ایران رخ می دهد، افغانستان مقصر شناخته می شود.

به گفته نور، اینگونه تحریک دیدگاه ها عادلانه نیست و افغانستان بارها تاکید کرده است که به معاهده 1351 آب هیرمند پایبند است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفیر افغانستان
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین کار اسکان مجدد مهاجرین افغانی در یک کشور ثالث میباشد

>>>   زابلستان کهن مركز افسانه و تاريخ و زادگاه زبان پارسی
زابلستان یکی از مناطق جفرافیایی در اطرارف دریاچه هامون هیرمند و نود درصد سیستان تاریخی جنوب افغانستان را این منطقه در برمی گیرد. و مرکز این ناحیه شهر بزرگ غزنه نامدارد. زابلستان باستانی از جمله آباد ترین و زیبا ترین شهر بزرگ ایالت خراسان به شمار می آمده است و مردم آن از آغاز آریایی تبار« تاجیکان » و زادگاه زبان پارسی اند.
زابلستان هزاران باب مدرسه علمی داشته است ، مرکز تجمع داشمندان استانهای خراسان مانند ابوریحان بیرونی ، فردوسی طوسی، ابوالفضل بیهقی، عبدالحی گردیزی ، حکیم سنایی ، مسعودسعد سلمان ، عنصری بلخی و فرخی سیستانی بوده است.
اقلیم وشرایط آب زابلستان و جلگه حاصلخیزی با اوج رونق زراعت در اطراف دریا چه هامون هیرمند دردوره سامانیان برشد شهر نشینی رسید وانبارغله آسیا از بابت رشد کشاورزی لقب داده اند.
بنابرین عربان در قدیم به آریایی اصل صاحب ملک و زمین کلمه دهقان اعم به ده نیشن وشهرنشین اطلاق می شده است ودر سد ه پانزدم میلادی زابلسان دوران طلای داشت و مراکز ارتبطات تمندن های بزرگ ماوراء النهررین ، بین النهرین ، هند ، چین به شمار می رفته است و بعد به ظهور غلجایی غژدی نیشن و زوال ابدالی ها زابلستان از چشم تاریخ دورماند و ظهور غلجایی ها به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز را دلیل عمده گسترش و جابجایی قبایل غلجایی کوچی در زابلستان و با بالا رفتن آمار گله ها سیستان دستخوش تغیرات حوادث منفی آلودگی محیط زیست شده است و دریاچه هامون هیرمند مساحت خود را از دست داد و به محیط زیست منطقه ضربه زده است.
دریاچه « تالاب یا جهیل » بخشی از اکوسیستم های آبی و از جمله مهمترین عرصه های حیاتی در جهان محسوب می شوند که تحت تاثیر مستقیم آب و خشکی قرار دارند و به این دلیل علی رغم داشتن وسعت کم دارای ساختاری پیچیده بوده و عملکرد دریاچه دامنه وسعه دارند.
دریاچه ها بر مناطق حاشیه ای و دور از خود نیز اثرات متنوعی می گذارند و با توجه به تنوع زیستی منحصر به فرد ، حجم بالای زیست توده « مردم ، خاک ، هوا ، آسیاب و قنات گاریز » و جمعیت حیات وحش ، نقش کنترلی در سیستم های هیدرلوژیک ، تعدیل درجه حرارت ، کنترل بیولوژیک امراض و بیماری ها ، ارشهای بی شمار علمی و تحقیقاتی و اندوخت گاه های بیوسفری از جایگاه ویژه ای برخوردارند در فاجه محیط زیست دریاچه هامون هیرمند هم دولت ایران و هم حکومت محلی انمیروز مقصر هستند، یکی از عوامل خشکشدن مساحت در یاچه هامون از طرف ا فغانستان نبود نحوه اداره چرای گله در اطراف دریاچه هامون ودگر دلیل عمده آن آبگیری غیر قانونی دولت ایران از دریاچه هامون هیرمند درفصل تابستان برای کشت برنج هزرا هکتار زمین وسالانه 199 هزارتن تولید رب بادنجان رومی ایران از برکت آب دریاچه هامون هیرمند رسیده است.
منبع
هروی، جواد: چهل داستان از تاریخ سامانیان، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۹۲
هروی، جواد: تاریخ سامانیان عصر طلایی تاریخ ایران، تهران، امیر کبیر، چاپ چهارم ۱۳۹۳
سيمای رستم در شاهنامه، طبع ا. ع. ا.، 1990م.
مالکيت ارضی و جنبش های دهقانی در خراسان در قرون وسطی، چاپ ا ع ا (اکادمی علوم افغانستان)، 1983 م

>>>   افغانستان بابستن سد برروی رودخانه هیرمند وجلوگیری ازجریان طبیعی اب مسول خشک شدن دریاچه هامون وخشکی زمبن وطوفان شن درمنطقه است
محمودیان زاهدان

>>>   ولی افغانستان رود هیرمند رابسته است ملت ایران هم میدانند

>>>   نظر دهنده دوم
تاریخ وآثار تاریخی ثابت میکند این سرزمین خواستگاه ترک ها وترک تبار ها بوده ناق تاریخ را تحریف نکن وشما روس تبارها بهتر است از تاریخ تزار و روسیه صحبت نمایید شما راچه به خراسان .

>>>   دولت افغانستان همه آب های که طور رایگان به کشورهای همسایه سرازیرمیشودودرعوض آنها برای ما انتحاری روان میکنند باید هرچه عاجل جلوگیری نماید. ویا دربدل آن به افغانستان راه ترانیزیتی به بحر بدهند

>>>   مسئله خشک سالی نیست. اگر مانند اتفاقی که در تتیجه ی سیاست های ترکیه برای باتلاق های دجله و فرات افتاد برای هامون هم بیفتد. تمام منطقه پر از گرد و خاک می شود و احتمالا حیات انسانی تا چین و هند هم غیرممکن می شود.

>>>   راست میگوید سفیر کشورم

>>>   مشکل ایران نه یک هامون بود
مشکل ایران دو صد جیهون بود
مشکل ایران ز شرق است تا به غرب
از شمالش تا جنوب محزون بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است