رییس کوچی ها: دولت به کوچی ها کم توجه نباشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۶/۷/۱۷ کد خبر: 139738 منبع: پرینت

اداره انسجام کوچی ها خواهان توجه حکومت به این قشر از کشور شد.

دلاور فیضان، رییس اداره کوچی ها با انتقاد از کم توجهی حکومت نسبت به کوچی ها در کشور می گوید که نفوذ آنان در کشور به 6 میلیون نفر می رسد و این تعداد می توانند در عرصه رشد اقتصاد و زراعت برای دولت یک بازوی قوی باشند اما دولت به کوچی ها توجه آنچنانی ندارد.

بگفته فیضان، نداشتن شناسنامه و مقرر نشدن بودجه مناسب برای کوچی ها از دغدغه های آنان است که حکومت باید برای حل این موارد راه حل مناسب در نظر بگیرد.

رییس کوچی ها می افزاید که در اکثر موارد افراد پاکستانی نیز در میان کوچی های فصلی جای می گیرند که این امر نگران کننده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی ها
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   کوچی های نامحترم:
شما که نان این وطن ( افغانستان )را میخورید ونوکری پاکستان را میکنید لطفا از همان پاکستان انتظار توجه داشته باشید.

>>>   کوچی ها چند رئیس دارند ملا تره خیل اجمل غنی ، جنرال طاقت ،فیضان ،

>>>   اشرف غنی خودش کوچی است چه کند دیگر برای شما

>>>   امدن کوچی ها از آن طرف مرز دیورند یک آفات طبیعی خطر ناک سر طان زا در جامعه افغانستان هستند
اقوام کوچی در فصل بهار به چراگاه های افغانسان از بیرون مرز دیورند می آیند, آنها دارای زمین و خانه ای نیستند و «چادرنشین » غژدی نیسن اند, در ایام تابستان برای استفاده از علف خوش خوار به چراگاه های مناطق کو هستانی افغانستان بطور مؤقت به همرای گله بز , رمه گوسفند, گله گاو , شتر ,اسپ به مناطق چراگاه های مرتفع کوچ مي نمایند. این سیستم چرای عنعنوی مفرط وغیر علمی در واحد های چراگاهی افغانستان از طرف کوچی ها معمول بوده که باعث پایمال حاصلات کشور زیبا ما توسط رمه ای های آنها و در نهایت تخریب فرسایش نبتات و فرسایش خاک در مناطق دشتی وکوهی افغانستان گردید ه است.
بسیاری ازچراگاه های کوهی و دشتی افغانستان بعلت چرای بی رویه کوچی ها از بی مسولیت دولت نابکار طرف دار قبیله آنها موجب تخریب بیش از حد با بحرانی عمیق مواجه شده اند وادامه ی این روند کشور ما را با مشکلات بسیار خطر ناک از بابت پامال شدن گیاهان توسط رمه کوچی مانند آمدن برف کوچ ها روا ناب بارانها های موسومی سرازیر شدن سیل های مخربه و کم آبی ,طوفان شن های روان و پیامد آن الوده گی بصری محیط زیست در بعضیر محالت و خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان روبه رو کرده است. در اثر چرای بی رویه تنوع حیات وحشی , گیاهان دچار مشکالت بیشتر می شود و با انقاض روبر خوا هد شد. برای کمک این مطلب قوانین برای حمایت ازحیات پوشش گیاهی باید تصویب به اجرا در اید تا گیاهان و جانوران بتوانند دوباره زندگی خود را بازیابند. چرای بی رویه دام ها یک از دالیل سرزمین های تخریب شده ای کاهش پوشش گیاهی می باشد.
واین نوع چرای بی مسولیت طبیعت سرسبز زیبای کشور ما را لکد مال و خاک آلوکرده اند. ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده در شیب ها ی تند تپه ها و دامنه کوه ها مشکل و تقریبا غیر ممکن است. رعایت فصل چرا و آماده گی چراگاه جهت استفاده از چرا گاه ها الاقل یک ماه بعد از آب شدن برف ها ویا از اولین بارنده گی در منطقه تا موقع ای که گیاهان به ارتفاع 21 سانتی نرسیده اند چرا غیر علمی و غلط است. چرای دامها کو چی ها در بلندی و ارتفاعات چراگاه ها باعث از بین رفتن پوشش گیاه وبدون رشد ونمو گیا در سالهای آینده و هم موجیب اصلی تخریب منابع طبیعی می شود و نیز از جمله عوامل تهدید کنند اکوسیتم کوهستانی است و پیامد آن آمدن برف کوچ , فرسایش آب ,خاک و سیالب های ویرانگری را به بار می آورد.
هوطنان مهن دوست نمونه ای آفات طبیعی خطر ناک در جامعه افغانستان به نسبت تهيه و تحقق راهبرد تعصب آميز ثواب الدين مخكش کوچی معاون پيشين اداره امور، و بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام بومي كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امور اقاي مخكش از سوي ارگ جهت تحقيقات بيشتر به داد ستاني معرفي گرديد.
از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.

>>>   دلاور فیضان کوچی پاکستان عاید خوب می از کوچی ها می گیرد نه افغانستان. اما عوامل چراء بیرویه کوچی ها خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان روبه رو کرده است.

>>>   اول باید کوچی تعریف شود و بعد دیده شود که مطابق آن تعریف کی کوچی است و چه کاری میشود برایش کرد.
اشرف غنی احمدزی و باقی تمام فامیلش و قوم هزار بز که سرمایه دار ترین ها هستند و ملا تره خیل و قوم یوسف زی وووووووووو اینها همه خود را کوچی میگویند در حالیکه اکثریت شان نه رمه دارند و نه غژدی و نه هم درحال کوچ دایمی هستند.
اول باید کوچی گری همراه با حقوق و وجایب شان تعریف شود و بعد کوچی های واقعی تثبیت شوند و ثبت احصایه مرکزی شوند و به مثابه بخشی از شهروندان این وطن به گونه یی که دل شان است زندگی کنند.
امتیاز گرفتن از نام کوچی و سلطنت کردن در ارگ با هم جور نمی آید

>>>   زینده باد فیضان صاحب ، افغانستان کبیر وطن اول و آخر کوچی هاست ، بقیه باید به تاجیکستان و مغولستان و یا به گورستان بروند
عبد القیوم

>>>   اشرف غنی رئیس جمهور کوچی است توجه از این بالاتر؟ واقعا که تقاضای کوچی ها فراتر از ریاست جمهوری است تلاش کنید شاید به ریاست سازمان ملل متحد برسید. خواستن توانستن است. در این کشور به جایی ها توجه نمی شود تا رسد به کوچی ها؟؟؟؟

>>>   افغانستان شاید سرزمین کوچی ها باشد ولی خراسان بزرگ ان مردم غیر پشتون است. مردمی سالها با فرهنگ و تمدن زیسته ووصاحب اثار وتمدنی دراز در این سرزمین کهن میباشند
به زودی کوچی سینگها به سرزمین مادریشان یعنی شبه قاره فرستاده میشوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است