احتمال آغاز بررسی جرایم جنگی در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۵    ۱۳۹۶/۸/۱۳ کد خبر: 141031 منبع: پرینت

دادستان محکمه‌ جزایی بین‌المللی خواستار اجازه‌ شروع تحقیقات در مورد جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان شد.

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی روز پنجشنبه 11 عقرب 96 در بیانه ای آورد که پس از بررسی‌های همه‌جانبه به این نتیجه رسیده است که تمامی شرایط حقوقی برای شروع تحقیقات در مورد وضعیت افغانستان وجود دارد.

در بیانیه آمده است که ملت افغانستان طی چندین دهه بلای برخوردهای مسلحانه را تحمل نموده است. بدنبال یک بررسی مقدماتی دقیق، نتیجه گیری آن است که به موجب معاهده رم کلیه معیارهای حقوقی لازم جهت شروع تحقیقات بجا آورده شده است. اینجانب درزمان مقتضی درخواست خود را جهت کسب اجازه قضایی برای شروع تحقیقات به ثبت رسانده و معروض می دارد که مبنای متعارفی برای این باور وجود دارد که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت درارتباط با برخوردهای مسلحانه در افغانستان بوقوع پیوسته است.

گفتنی است که در صورتیکه دادستان محکمه بخواهد جرایمی را که محکمه صلاحیت رسیدگی به آن‌ها را دارد (جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی) مورد تحقیق قرار دهد، باید از دیوان پیش از محاکمه خواستار مجوز شروع تحقیق شود. پس از آن در صورتیکه آن دیوان مجوز شروع تحقیق را بدهد دادستان محکمه می‌تواند تحقیقات خود را شروع کند.

دادستان محکمه در بیانیه‌ خود آورده است که در صورت دریافت مجوز، تمرکز دفتر او بر مسوولان اصلی شدیدترین جرایم ارتکاب‌یافته خواهد بود.

افغانستان از ماه می سال 2003 عضو این محکمه جزایی بین المللی شد. این محکمه صلاحیت تحقیق در مورد جرایمی را دارد که پس عضو شدن افغانستان در آن به‌وقوع پیوسته است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرایم جنگی
دیوان کیفری
نظرات بینندگان:

>>>   شاید دراین هم دست ها کار کند و نگزارند که این پروسه به پیش برود به خاطر اینکه چلوصاف شان از آب میبراید
اجمل کابلی

>>>   جرائم جنگی پیش از ۲۰۰۳ به کی تعلق میگیرد آیا ۷۰۰۰۰ شهید کابلی همه محکوم به اعدام بودند؟ و کشتار ایشان مطابق قانون بود؟

>>>   ان شاالله که گل بیدین اولین مجرم جنایات جنگی باشد تحت محاکمه قرار گرفته و حکم الهی بالیش تطبیق شود اگر چنین نشود فلهذا این دادستانیهای بین المللی و داخلی هیچ قابل ارزش ومدار اعتبار نیستند.

>>>   مجاهدین بی وجدان تلاش دارند جرایم جنگی زمان خود را که جنایات بی مثال در تاریخ بشریت است و هنوز هم ادامه دارد، پنهان کنند!!! باید تمام جنایات مورد بررسی قرار گیرد!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است