چرا بی بی سی در پشت روستار تره کی پنهان شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۴    ۱۳۹۶/۸/۲۷ کد خبر: 141690 منبع: پرینت

مسوولان و متصدیان بی بی سی برای افغانستان بر خلاف ادعا های شان که از "نزدیک با شیوه و لهجه مخاطبان " شان روابط برقرار می کنند، اعتراضات مدنی و خیابانی در مقابل دفتر بی بی سی در لندن، نامه ای سر گشاده نخبگان فرهنگی سر شناس ایران، افغانستان و تاجیکستان و هم چنان اعتراضات گسترده در رسانه های اجتماعی، رسانه های داخلی و خارجی را نا دیده گرفته، در عقب روستار تره کی پنهان شدند. آنها بجای پاسخگویی به خواستهای معقول و برحق معترضان، روستار تره کی ، دشمن شناخته شده زبان فارسی و نظریه پرداز تروریزم طالبانی را بحیث نماینده شان در بی بی سی وارد میدان کردند. چنانچه بیش از سه دهه است که روستار تره کی از بی بی سی بحیث تریبون نفرت پراگنی، دفاع از تروریزم و برتری طلبی نژادی استفاده کرده است، از سیاست جدید فارسی ستیزی بی بی سی با دل و جان استقبال نمود. جالب اینست آقای تره کی فارسی و دری را دو زبان جداگانه می داند، عملاً به فارسی صحبت می کند، ولی آنرا دری می نامد و به ترجمان ضرورت ندارد.

باید گفت فارسی ستیزان در بی بی سی هیچ مضمونی جالب برای جلب توجه برای مخاطبان افغانستان که در بحران هویت، جنگ قومی، ترو و انتحارمی سوزند پیدا نکردند، به دنبال به جان هم انداختن مردم افغانستان از طریق جنگ روانی، فرهنگی و زبانی میان فارسی و پشتو در زیر نام دری افتیده اند. روی تصادفی نیست که رویا رویی فارسی و پشتو در بی بی سی دقیقاً در راستای تنفر آفرینی های زبانی و قومی گلبدین حکمتیار که جنگ افغانستان را نه بازی قدرت ها، بلکه جنگ میان فارسی زبانان و پشتو زبانان تلقی می کند، براه افتیده است.

واقعیت این است که پشتونیزم گستاخ، بی شرم و بی منطق بجای رشد زبان و فرهنگ عقب مانده قبیلوی خود ،بخود حق می دهند که برای زبان ، فرهنگ و هویت دیگران نام، خط و مرز بکشند.

هر چند فارسی ستیزی یک پدیده تازه در بی بی سی نیست، انگلیس ها و روس ها امپراطوری گسترده زبان فارسی را در هند و آسیای میانه در "بازی بزرگ" معروف یک سده قبل ویران کردند و سپس جنبش فارسی ستیزی را از طریق تحمیل زبان پشتو در افغانستان وارد میدان کردند. چنانجه در افغانستان جنبش فارسی ستیزی در تحت رهبری محمود طرزی در حکومت شاه امان الله شروع شد و در قانون اساسی ظاهر شاه در 1964 "دری" بحیث ابزار برای تضعیف زبان فارسی در راستای تطبیق سیاست پشتونیزم و تحمیل زبان پشتو استفاده شد اما هرگز نتوانست ریشه های تاریخی و فرهنگی صدها ساله فارسی را برچیند. فارسی زبانان به بهای جان و مال خویش از زبان و هویت خویش دفاع کردند و امروز نیز خواهند کرد.

از این رو پنهان شدن متصدیان دری بی بی سی از پاسخگویی در برابر پاسداران زبان فارسی و استفاده از فسیل های پوسیده همچون روستار تره کی با افکار تاریخ زده و پوسیده نمی تواند برای بی بی سی در میان فارسی زبانان حیثت و اعتبار کمایی کند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فارسی
امیرزاده
نظرات بینندگان:

>>>   ما نه پشتنون می خواهیم.نی دری نی فارسی. شرم است.به همه شما ما مسلمان بنده خداوند استیم. امنیت می خواهیم. چرا پشت نخود سیاه شما را سرگردانن کردند. بالای شانه بیسواد سلاح داده،در کوه بالا کرده.جنگ می کنند. چند نفر جوان کی درس خواندن. در گوش شان پشتنون و تاجک زمزمه می کنند. این بچه روز شان در فیسبوک سرگردان دری و فارسی استند. یکجا شوید‌احمق ها. در ک..همه شمای پشتنون. تاجک هزاره ازبک چوپ می کوبد. یکجا شوید.در مقابل همه این جنایت کاران. چهار دزد از دین استفاده کرده. جیب خود را پر کردند. چرا اولادهای این استفاده نمی شود.

>>>   كب هاى أين ياوه كُويى أين مجنون باز شروع شد!!! اكر إز زبان فارسى به قيمت جان دفاع كرده ايد بس لطفا" يك اثر إز همين متعصبين به و اصطلاح تاجيك كه در أفغانستان زندكى مى كنند نشان بدهيد!! تمام عمر إز لغتنامه هاى ايرانى استفاده مى كرديد و مى هنوز هم مى كنيد، شما متعصبين و كور دلها خوش باشيد كه در أفغانستان اجازه زندكى داريد!!! انشالا زود گلم تان جم مى شود!! به اميد چنان روزى!!!!

>>>   بی بی سی از کسی تقدیر می کنن که اجیر شده شان باشد ، این سند اجیر بودن شان از سال۱۶۰۰ میلادی بدست دارند به همان قبال چک سفید هم در یافت می کنن ، در بی بی سی جز تفرقه چبزی بیان نمیشه ، خصوصا در مورد کشور افغانستان که مستمره دایمی شان تشریف دارند، یه قوم بخصوص ، که سالهای سال از بی سوادی و جهالت شون استفاده می کند، مثل که ۴۰ سال اخوند انگلیسی مردم بیسواد رو جماعت نماز می داد ، همین آش همین کاسه، همین آش .

>>>   هرکه با پولاد بازو پنجه کرد
ساعد سیمین خود را رنجه کرد
با فارسی پنجه کرون خودرا رنجاندن است.
روستار ترکی از پشتو کرده فرانسوی را بیشتر یاد دارد.
در فارسی شاید به سطح یک نیمچه ملا چیزکی بفهمد.
اما در پشتو اگر امتحان لسان پشتو را در پیشاور یونیورستی بگذراند به یقین که ناکام است.
پشتون های پاکستان شاید سه چند پشتون های افغانستان باشداما اگر در تمام پشتونخوا صکبه بگردی یک پوهنتون را نمی بینی هرچه است یونیورستی است.
مگر در کابل سر ما دانشگاه را پوهنتون ساختند.

>>>   بيان حرف حق وظيفه اى هر إنسان ازاده و مسلمان راستين است. مسلمانى بدون عدالت و حق خواهى مسلمانى نيست بلكه خود و خدا را فريب دادن است.

>>>   از گروهاي مسلح ترورستي بخاطر اعمال زشت شان گله نيست، زيرا انها بهمين منظور و بخاطر بدنامي اسلام تشكيل شده اند. انها به ماشين جنگي تبديل گرديده ، در مقابل پول در خدمت بيگانگان اند. اما روستا تركي يك آدم تحصيل يافته با مدرك دوكتورا از سالهاست مصروف نفاق افگني ، تفوق طلبي و پخش تيوري فاشيزم قبيله است. چون درس، تعليم و تحصيل تا سويه دوكتورا نتوانسته در أفكار فاشيستي اين فسيل پوسيده تأثيري باندارد، ميتوان او را به حيواني مقايسه كرد كه محموله اش كتاب باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است