مجلس قندهار فرصت یا چالش؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۶/۹/۹ کد خبر: 142387 منبع: پرینت

اگر از صلاح الدین ربانی به عنوان رهبر جمعیت اسلامی افغانستان در قندهار دعوت شده باشد به نظر من نباید فرصت را از دست داد‌ و بایسته است که شرکت نماید. چرا و چگونه؟

1. قندهار نه تنها یکی از مهمترین پایگاه های سنتی جمعیت اسلامی افغانستان تلقی می شود بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدن، هویت و فرهنگ خراسان بزرگ در چشم انداز استراتژیک جمعیت جایگاه و اهمیت ویژه دارد. عدم حضور قدرتمندانه جمعیت به معنی واگذاری جغرافیا و افق سیاسی تشکیلات به رقبا و مخالفان سیاسی تلقی می گردد.

2. بایسته است که حضور رهبر جمعیت با بسته پیشنهادی اصلاحات اساسی در نظام سیاسی، تضمین انتخابات شفاف، مکانیزم عمل به تمام مفاد موافقتنامه سیاسی حکومت وحدت ملی و اولویت برگزاری مجلس بزرگان(لوی جرگه) مطابق قانون اساسی همراه بوده باشد. به عبارت دیگر جمعیت باید در اولویت قراردادن مجلس بزرگان مطابق قانون اساسی را بلافاصله بعد از انتخابات سالم مطرح کند و در برابر طرح غیرقانونی و شخصی حامد کرزی، طرح بدیل قانونی مطابق توافق سیاسی را شامل اجندا نماید.

3. طرح حامد کرزی یک جدال قومی، مافیایی، وابسته به خارج، بحران آفرین و بیگانه محور می باشد در حالیکه طرح جمعیت مطابق قانون، ملی و معطوف به توافق سیاسی حکومت وحدت ملی می تواند باشد که‌ به آن عمل نشده است.

4. حضور صلاح الدین ربانی به عنوان رهبر جمعیت اسلامی هم مجلس را از هویت تک قومی خارج می سازد و هم موقعیت جمعیت اسلامی افغانستان را به عنوان یک تشکیلات سیاسی فراگیر و سرنوشت ساز تقویت می نماید.

نکته آخر
در صورتی که شخص صلاح الدین ربانی با طرح مشخص مشارکت ننماید، حضور پراکنده شخصیت های سیاسی وابسته به جمعیت به عنوان سیاهی لشکر حامد کرزی تلقی می شود و در مجموع سبب کسر شان جمعیت خواهد بود. شخصیت های سیاسی ما نباید به عنوان مواد خام تنور حامد کرزی مورد سوءاستفاده سیاسی قرار بگیرند.

خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست قندهار
حزب جمعیت
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالرزاق خودش کلانترین قاچاقبر است

>>>   آقای خراسانی میتوانید برای ما ذکر کنید که از رهبران بزرگ جمعیت اسلامی در قندهار کیست؟
تا بحال چند جلسه اعضای حزب جمعیت در قندهار برگزار شده است؟
آیا جنرال رازق قوماندان امنیت قندهار جمعیتی است؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است