کودتای سفید قندهار
کرزی در پشت پرده نشست بزرگان قندهار با تکیه بر عقبه قومیتی و ثروت تباری در پی حذف غنی برای قد علم کردن دگرباره درانی ها است و حال، نقش رهبران غیرپشتون در نبرد کرزی و غنی چه خواهد بود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۲    ۱۳۹۶/۹/۱۰ کد خبر: 142419 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سران وحدت ملی در هراس از پاگرفتن حکومت در سایه به تقابل با جناح کرزی، برگزاری نشست بزرگان را غیرقانونی عنوان کرده است و هدف از آن را از میان بردن نظام می دانند.

کرزی اما سیاستمداری که هم دلیل قدرت یافتن غنی بود و هم بدل به مخالف سرسخت حکومت وحدت ملی شد اکنون در بهترین زمانی که کشور غرق در فقر و ناامنی و درگیر با اختلاف های درون حکومتی است با گزینه لویه جرگه در پی حذف غنی و قد علم کردن دگر باره قومیت درانی و تضعیف غلجانی ها می باشد.

از سوی دیگر، نشست رهبران و مقام های بلندپایه مخالف حکومت در قندهار توسط جنرال رازق همچنان که باردیگر خاری به چشم ارگ است نشان می دهد که تا چه میزان کرزی دلگرم به عقبه قومیتی و قدرت پول و حامیان خود می باشد.

اشرف غنی هرچند مدیون کرزی برای رسیدن به ریاست جمهوری است اما پس از توافقنامه صلح با حزب اسلامی در برابر زیاده خواهی های کرزی ایستاد و تکیه بر قدرت نفود و نظامی حکمیتار کرد، رهبری که به محض پاگذاشتن به کاخ و برخورداری از امکانات بی حد و اندازه ارگ، انگشت تهدید را به سوی جریان مخالف و کرزی گرفت و بی محابا افکار افراطی و قبیله گرایی گذشته را تکرار می کند.

قندهار پایگاه قدرت و ثروت کرزی در برگزاری این نشست به غنی و حامیان وی این پیام را مخابره می کند که با وجود تنگ تر شدن فضا، همچنان کرزی قدرت پایان دادن به عمر وحدت ملی با حکومت در سایه را دارد.

ارگ در هراس از کودتای سفید از دل نشست بزرگان با برگزاری آن مقابله می کند اما کرزی نه جنرال دوستم است که با اتهام، روانه تبعید شود و نه عطا محمد دلخوش به ولایت بلخ و یا دیگر رهبران وابسته به امتیازهای ناچیز بلکه وی با تجربه سیزده سال قدرت به کمتر از حکومت راضی نمی شود.

در این میان، اگر چه درگیری های درون پشتونی در میان قومیت های غلجانی و درانی به اوج رسیده اما رهبران پشتون با سیاست استفاده از دیگر قومیت ها، همواره متحد در تصاحب حکومت هستند.

کرزی که با ریشه کردن فساد به قدرت و ثروتی بی مانند رسید و بدل به سیاستمداری با نفوذ در افغانستان شده است تنها با تاکید بر پایان دادن به حکومت وحدت ملی دم از برگزاری لویه جرگه می زند که مجرای مشروعیت بخشیدن به اعمال قبیله گرایی حکومت وی بوده اما چرا نامی از طالب و داعش نمی برد؟

طالب برای وی به مانند غنی حکم ذخیره های قومی را دارد و داعش سلاحی برای اهداف پشتونیزمی است و بر همین مبنا، همچنان که از لویه جرگه بدون برنامهِ هدفمند به عنوان سکوی پرتاب خود به قدرت استفاده می کند، نیروی طالب و داعش را حافظ نظام فاسد و معامله گر خود می داند.

در این میان، حضور رهبران مخالف غیر پشتون در نشست جناج پشتون های مخالف حکومت، تداعی کننده صندوق های رای غنی در انتخابات ریاست جمهوری است که بدل به اوج گیری رییس جمهوری از دل پشتون شد و نزول قومیت های دیگر.

قوم گرایی کرزی هیچ تفاوتی با رویکرد غنی و ایدیولوژی حکمیتار ندارد و می ماند سیاستمداری که باید در میان رهبران دیگر اقوام بیدار شود زیرا تهدید داعش و طالب در یک قدمی نابودی شمال است و انزوای تاجیک، ازبک و هزاره.

و حال، از عطا محمد گرفته تا اسماعیل خان و دیگر رهبران تاجیک که قرار است در نشست بزرگان قندهار توسط جنرال رازق شرکت کنند، بار دگیر بازیچه کرزی خواهند شد و وسیله ای برای برقراری حکومت فاسد و قبیله گرا یا با عبرت از گذشته، در حد و اندازهِ رهبری برای مردم خود عمل می کنند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست قندهار
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   خوب عطا محمد. نور را اجازه پرواز ندادند. حالا کرزی چه خواهد کرد نمیدانم عطا از یک طرف حق تاجکها را میخواهد واز طرف دیگر با مفاهمه ومذاکره پشت پرده دارد پس کفته میتوانیم که این اشخاص و افراد جز قدرت طلبی جز دیگر نمیخواهند کوشش کنند. دولت افغانستان را تقویه کنند. تا بتواند. در مقابل دشمنان خود چون داعش وطالب مبارزه کند.
عبدالله ریحان

>>>   جلسه مربوط قاچاقبران غاصبان وقانون شکنان همین 15 سال اخیر هستند
ر

>>>   کرزی .عطا. اسماعیل. قدیر. همایون. رازق ... ترین. فاسدترین ... ترین اشخاص استند باید توسط انتحاری نابود شوند

>>>   آنکه نیاموخت از گذشت روزگار
هیــچ نیاموزد زهیچ آموزگار
زمانیکه احمد شاه درانی حکومتش را بنیاد نهاد اولین کارش دادن امتیازات فراوان به سردسته های قومی بود معاشات بالا مقام های بالا به اینطریق توانست حکومتش را پایدار سازد ، همین چند ی پیش کرزی دست همه دزدان وغاصبان راباز گذاشته بود سیزده سال بدون درد سر حکومت کرد ، اگر هند بریتانوی معاشات وامتیازات سرداران قومی را درزمان مکناتن کم نمیساخت تا هنوز انگلیس همینجا می بود چرا همه عبدالله خان اچکزی ملا مشک عالم محمدجان خان همه اینها به دلیل کسر جیره شان از طرف مقامهای انگلیس درکابل طغیان کردند
- حالا که اشرف غنی می خواهد این قاچاقبران غاصبان وراهزنان را تابع قانون سازد نتیجه اش همین کودتا ها وبد تر ازان میشود
ر

>>>   کرزی .....می خورد. همراه این کاراش .همه دزد قاچاقبران مواد مخدر دور خود جمع کرده. از غنی بیحث ریس جمهور خواهش می کنیم.کی این دزد ها را از بین ببرد. همین سه سال ناآرامی در وطن همه را همین دزد مافیا انجام میدهد. از زیر پل سوخته خبر دارد. این پول امریکا را گرفته می خواهد پادشاهی کند. امریکا به دار بزند. این بی .....را.تمام جنایات در دست این دزد ها است. ما دیگه حکومت جرگه کی چهار دانه دزد باشد. قابل قبول نیست....

>>>   کرزی قدرت نمیخواهد و خودش بارها گفته است که دیگر نمیخواهد رییس جمهور شود.
بنیادگذار حکومت وحدت ملی خودش است.
خودش بخاطری که بین اقوام غلزایی و احمد زایی اختلاف پیدا نشود،قدرت را به اشرف غنی داد.
حتی در زمان ریاست جمهوری اش،کوچکترین بمبارد مان در پکتبا و خوست و لغمان و لوگر و غیره مناطق صورت میگرفت، عاجل بخاطر دلجوبی شان میرفت و برایشان پول توضیح میکرد.
دوستم و عبدالله و محقق و ضیا مسعود را نیز خودش در ترکیب دولت وحدت ملی آورد که وحدت برهم نخورد.
مخالفت اش با امریکا در آخر ریاست جمهوری اش،بخاطر این بود که روابط خود را با روسیه و چین و ایران نگهداری.
زیرا وظیفه روابط ستراتیژیک با امریکا وظیفه حکومت وحدت ملی است،نه از کرزی.
اشرف غنی بخاطری که از اپوزیسیون اصلی دولت بیغم باشد،اپوزیسیون ساختگی دولتی ایجاد کرده است.
باز هم بخاطری که اپوزیسیون ساختگی خودش به اپوزیسیون اصلی تبدیل نشود،گلبدین را در مقابل شان از پاکستان آورده است.
بنأ همه اینها چهار تگ ها و داره مار ها است که مردم را بازی میدهند.

>>>   دیگر کودتا از افغا نستان از بین رفته است زیرا امریکا غلا م خود را تقویه می کند در افغا نستان و طیاره بی 52 در بالای هر افغان امریکا نصب کرده که کسی کون خود را شور داده نمی تواند

>>>   دیگر اقوام نباید خود شان را در این اختلاف و درگیری دو قوم پشتون شریک سازند. بیا اید دو قوم در سیاستهای شان نسبت به اقوام غیر پشتون هیچ تفوتی وحود ندارد. بگذارید خود شان مشکل شان را حل کنند.

>>>   همین قند هاری ها راستی که در طول تاریخ مخالف کفر درافغا نستان هستند چون قندهاری ها غیرت افغا نی دارند مانند میرویس خا ن که انگلیس ها را از خا ک کشید و حالا انها باز از خود غیرت وشحا مت نشا ن می دهند تا امریکا را از خا ک بیرون کنند افرین به غیرت شما قندهاری هاافتخار ما هستید

>>>   Kohistani
خطاب به استاد عطا محمد نور
خود را خورد وکوچک نساز جرگه قومی است برای احراز کرسی قدرت نه برای منافع همه این جا اطاق جرگه است وتنها مطرح هم کرزی وبرادر کرزی ایا این ها عکس دیگری ویا برزگ دیگری بجز از حامد وولی ندارند
جناب استاد با خورد ساختن خود ما را هم خورد میسازی با باتو دوستم کار ندارم چون پدرش رفیق ناراضی ارگ است

>>>   فقط عکس ملا عمر اخند کم است

>>>   لطیف پدرام:
بعضی چیز ها است که نمی شود یاد داد، و نمی شود یاد گرفت، عقل و شعور حساس و تیزبین نیاز است که رخداد ها را درست تحلیل کند. رخداد هایی که تازه اند و درباره ی شان نوشته نشده است. به قول یک دوست مبارز فلسطینی من: بعضی وقت چیز هایی اتفاق می افتد که هر چه بگویی از تو نمی پذیرند، باید منتظر زمان بمانی تا حقانیت ات را بدانند، ولی افسوس آن زمان بسیار دیر است و چه فرصت های نازنینی که از دست رفته است!

>>>   حکو مت موقت سیستم حکومتی گفته می‌شود که در شرایط اضطراری یا پس از فروپاشی حکومت و ایجاد خلا سیاسی به طور موقت ایجاد می‌شود»
حامد صاحب کرزی بحیث رییس حکومت موقت تنها برای دوسال
عطامحمد نور معاون اول
دوستم معاون دوم
استاد خلیلی مشاور ارشد حامد کرزی
استاد عبدالرب سیاف قاضی قضات
حاجی محمد محقیق ریس شورای صلح ،حکمتیار صاحب ، مولوی صاحب متوکل اعضای ارشد آن
داکتر صاحب محمد اشرف غنی وزیر پلان
محمد یونس قانونی وزیر معارف
احمدولی معسود وزیر مهاجرین
ارغندیوال بحیث وزیر تجارت
صلاح الدین ربانی وزیر حیج و اوقاف
اسپنتا بحیث وزیرخارجه
عبد الرزاق وزیر دفاع
حنرال مراد علی وزیر داخله
امرصالح ریس امنیت
داکتر داود شاه صبا وزیر معدن
بسم الله محمدی والی پنچشیر
احمد ضیا مسعود والی بدجشان
امیراسماغیل خان والی هرات
فیاض مهرآین والی بلخ
فیض الله ذکی والی جوزجان
داکتر ضیا والی قندوز
شیرآغای شیرزی والی قندهار
عبدالجار قهرمان ولی هلمند
سید شفی عیار وزیر فرهنگ
مسکین یار ریس رادیو تلویزیون
داکتر غبئالله عبدالله وزیر صحت عامه
داکتر یارمحمد حیدر زاده وزیر زراعت آبیاری
شمس الرحمان صافی وزیر انرژی و آب
محمد شاکر کارگر وزیر تراسپورت
داکتر بشر دوست وزیر مالیه
مجیب‌الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف
بی بی گل غنی وزیر امور زان
فرخنده زهرا نادری وزیر تحصیلات عالی
حنیف اتمر وزیر کار و معلولین
دكتر ملك ستیز ریس حقوق بشر
داکتر سرو دانس وزیر عدلیه
حضرت علی والی ننگر هار
مصطفی ظاهر ریس شهرداری کابل
همایون همایون والی خوست
اسماعیل یون وزیر اقوام قبابیل
لطف پدام ریس تدابیر کسیون انتخابات
ظاهر قدری والی لوگر
داکتر حبیب سواربی والی غزنی
عمر داود زوی والی پروان
محمد ایوب ایوبی وکیل والی بعلان

انجنیر رحمت الله نبیل بحیث مشاور امنیت ملی حکومت
نعیم لالی حمیدزی والی زابل
عبد الحدود پیمان والی سمنگان
ازعملکرد حکومت بی بزنامه حکومت نا وحدت ملی مردم رضایت ندارد دارد.

>>>   مانند مهمانی سفیر امارات نشود
عبدالرزاق یک قاچاقبر است ،یک ظابط کم سواد حالا راجع به سرنوشت افغانستان تصمیم میگیرد
یاشاید راجع به نحوه قاچاق در سال های بعد بحث صورت گیرد

>>>   موضوع عینو مینه کلان شده میرود

>>>   رئیس جمهور باید فورا این ظابط قاچاقبر رابرطرف سازد وبجایش یک جنرال مطیع حکومت مقرر نماید

>>>   اول اینکه چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا این افرادواشخاص هیچ به هم پیوند نمیخورند. منافع شان در تضاد است .گیریم نشست صورت گرفت ایا افراد بی کفایت چون نبیل سپنتا دیگر برای مردم قابل قبول اند عبدارازق هم باید بداند که موصوف دیگر یکه تازو بی بدیل نیست . تمام این افرادمهره های سوخته اند چرا درکابل گرد هم جمع نمی شوندحالا در غم مردم قندهار خود را شریک میدانند همایون همایون ظاهر قدیر ایوبی لالی وافراد که در بالا تذکر یافته نه تصامیمی اتخاذ خواند نمودند و نه انرا عملی خواهند توانستند اینها صرف تشنه قدرت و گشنه پول اند مردم ووطن برای شان در جایگاه اخر هم قرار ندارد.

>>>   دو حالت وجود دارد؟
یا همه شان را بی اهمیت جلوه میدهند و یا این که اگر اهمیت داشته باشند، همه شان را توسط یک حمله انتحاری از بین میبرند.

>>>   هیچ چیزی هم نمیتوانید حاصل ان مثل ایتلاف دوستم عطا و محقق میشود

>>>   Mujahid
امید وارم
استر جنرال استاد عطا محمد نور
در مجلس کندهار شرکت نکند
چون همه کاره کرزی پدر شیطنت و دسیسه پدر معنوی جنرال کندهاری است
حرف های سال گذشته این جنرالک را نباید فراموش کرد
اینها بخاطر بدست آوردن هدف شان برادر خود را هم کشته اندو شاید هم این جنگک ها بین کرزی و غمی دسیسه ای علیه دیگران بخاطر بقا فاشیزم باشد
چون کرزی اتمر غنی گلبدین استانکزی ووووو
فرزندان فاشیزم صد کله و یک هدف دارند

>>>   Ariaie
ائتلاف ها و مخالفت ها!
از قندهار تا بلخ و هرات، ايا فاتحه حكومت توافقى خوانده ميشود؟
در حاليكه غنى مورد حمايت أمريكا و كرزى مورد حمايت روسيه و ايران است، ايا نياز به فرد سوم نيست؟
رهبران و سياسيون كه از جبهه مقاومت در خط مخالفت با دولت قرار گرفته اند و حق هم دارند تا مخالفت كنند، ايا موافقت خود را در جبهه كرزى مجانى عرضه ميكنند ؟
هر گونه دست حمايت جبهه مقاومت و اقوام حامى دموكراسى بر طرف چى غنى و يا كرزى بايد با حفظ منافع مردم و تجربه گذشته باشد وبا پيش شرط هاى تغير نظام، تغير قانون اساسى ، سرود ملى دو زبانه ، مصطلحات ، در يك كلام #شالوده ريزى نو براى اينده و دموكراسى باشد.
تحولات جارى يكبار ديگر اين فرصت را براى عبدالله بوجود اورده تا براى تغير روى ارگ و حاميان خارجى ان فشار بياورد.

همچنان با توجه به اينكه داكتر عبداللطيف پدرام از حمايت گسترده مردمى برخوردار است در هر گونه مذاكرات بايد از ادرس مردم ما سهيم باشد چون مهره هاى سوخته و ازموده شده از هيچ اعتبار و شعور سياسى برخوردار نيستند.

>>>   هیچ چیزی هم از دست این دزدان نه می اید
اگز دقت شود همه اینها یک وجهه مشترک دارند

>>>   کرزی طی سالهای متمادینی به ملت ما چه کرد که حال کند
بجز تفرقه افگنی دزدی چور و چپاول غصب زمین و چور بانکها که کار دیگر بلد نیست ولی صد در صد مطمینم هیچ چیزی کرده نه میتواند

>>>   وقتی اشرف غنی حکم بررسی شهرک عینو مینه را صادر نمود
گروه لنده غران به سرکردگی کرزی همه به فکر اینده خود افتادند

>>>   اینها تشنه گان قدرت است و بس و چیزی هم از دست شان نه می اید فقط پف

>>>   چند مرغ باز جمع می شوند تا مرغ جنگی و کوک بازی کند
به لحاظ خدا کدام اینها ادم درست است

>>>   به راستی لنده غری هم نه مذهب داره و نه قوم
ببینید همه لنده غران جمع شدند چه از شمال باشد چه از جنوب
جاوید قاری زاده

>>>   داد فر اویانی‎

روان کش های «تفرقه انداز و حکومت کن» در بار افغان-انگلیس ارگ کابل را بگویید که شهروندان تاریکستان بچنگ دیورند های انگلیس و رحمان های افغان، دیگر باور ندارند به جهاد افغان-انگلیس در خاک خراسان!

خدا را که نمی شناسید میدانم؛ چون هیچ خود کفان و آدمکشی خدا را نشناسد.
مگر از مردم ما بشرمید و بدانید که آنها نیز می خوانند کتاب ها و این چتیات اسپنتای پرورش دیده انگلیس را زیر نام «کتاب»، نیز میخوانند.

من خوانده ام این اسپنتا را و در هیچ برگه اش ندیده ام این برساخت شما را.
بس باد نیرنگ ستم و برساختکاری و کشتن و خود کفانی های افغانی!

ببینیم این پروپاگند های گند گمارده های «فیسبوکی»ی باشگاه های برساختگریی رژیم ستم ملی را و بخوانیم این برگه های (39 و 417) کتاب اسپنتا -ی درباری را برای دانستن اینهمه برساختکاری های افغانی:

>>>   Sediq
اين مردم بار ها امتحان خود را داده اند، نبايد فريب ... هاى انها را خورد.

>>>   Mujahid
نشست جلال آباد در زمان حکومت مجاهدین که بخاطر از بین بردن سران جمعیت طرح ریزی شده بود
چون امر صاحب شهید در آن نشست شرکت نکرد دسیسه فاشیزم ناکام شد
نشست کندهار هم دسیسه ای علیه سران جمعیت خواهد بود
چون در این روز ها فاشیزم به نابودی نزدیک است کرزی خاین با ده ها دسیسه و ...میخواهد جلو از بین رقتن فاشیزم را بگیرند

>>>   Khurasani heeft 3 nieuwe foto's toegevoegd.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد

>>>   Lalzad heeft 3 nieuwe foto's toegevoegd
اکثریت سازی پشتون ها!
==============
(اقلیت سازی سایر اقوام)
پارچه سازی اقوام غیرپشتون و پشتون سازی تمام قبایل پشتو زبان...
این موضوع که بار اول در مقاله سلیمان لایق (ترکیب قومی کشور...) در زمان حاکمیت حزب دموکراتیک به نشر رسیده بود و حالا توسط غنی جامه عملی می پوشد، گام مهم دیگری در راستای اکثریت سازی پشتون ها برای تطبیق اهداف زیرین است:
* افغان سازی،.
* پشتون سازی،
* پشتو سازی.
+ + +
یا تسلیمی و یا مبارزه و مقاومت تا پیروزی!

>>>   Ariaie
لطيف پدرام : من در جلسه قندهار دعوت شده ام اما نمى روم چون اين جلسات و گردهمايى ها راه حل دايمى براى حل مشكل نيست.
نوت: بنا به دلايل امنيتى بسيارى از مردم مخالف حضور استاد عطا و پدرام در جلسه قندهار اند.

>>>   بالای نواسه های نادر غدر اعتماد کردن خوب نیست! از گذشته باید عبرت گرفت.

>>>   Arianfar
خوب، از دست ما کاری بر نمی آید. رسالت ما روشنگری است. کسانی که در داخل اند، باید هشیاری خود را از دست ندهند و فریب توطیه های بیگانگان و نیز ایادی داخلی شان را نخورند. مردم باید در شمال در اندیشه دفاع خودی برآیند. زیرا ارگ و شوزای امنیت خود در خدمت پروژه قرار دارند.

>>>   به دوستان بگویم من از حکمتیار خوب آموخته ام. حکمتیار و جناح های مختلف پشتون که از چپ و راست با او متحد اند، هیچ گاه به خاطر این که مثلا اسمعیل خان به قدرت برسد یا آقای قانونی، انرژی اش را خرچ نمی کند و ابزار دست این ها قرار نمی گیرد یا به طور مثال ابزار دست کسان دیگری،غیر از تبار خودش. او از همه ی این ابزار ها استفاده می کند برای حفظ سلطه ی قوم و تبار اش. حالا نگاه کنید افراد تبار شما برای چه هدفی و برای چه کسانی کار می کنند؟ یک عده پشت سر کرزی صف کشیده اند و یک عده پشت سر غنی و شمار دیگری هم پشت سر استاد سیاف. مگر غیر از این است؟ و آخر سر بگویم آن قدر شعور و تجربه دارم که برنامه ی آزادی بخش ملی را از پروژه های شخصی ی مدعیان تشخیص بدهم و تفکیک کنم.

>>>   لطیف پدرام:
پیروزی هیچ کدام از سران غلزایی و درانی به نفع ما نیست. باز هم تاکید می کنم چه کرزی پیروز شود، چه غنی چیز مهمی را برای ما تغییر نمی دهد. همین آقای کرزی پایتخت تاریخی و باستانی فارسی زبان ها را وشهر قصه های زال و رودابه و مهراب کابلی را به نام خود تغییر داد. چه فرقی می کند که یک برده به چه کسی سواری می دهد،ممکن است تعداد تازیانه ها کم یا زیاد باشد. در هر حال تازیانه از دست اربابی به ارباب دیگر می رسد.
این جا مسایل مهم تری از کوشش کردن برای به قدرت رسیدن کرزی برای ما وجود دارد.زبان، هویت و تقسیمات قومی است که همه خاموش اند و به جای رفتن به دنبال کرزی یا غنی به این کار مهم باید می پرداختند، مارا میخواهند تکه تکه کنند. تمام خشت های اساسی بنای فاشیزم در زمان حاکمیت کرزی گذارده شده است.قتل های زنجیره یی در همان زمان اتفاق افتاد. حافظه مان را فرا بخوانیم و دوباره یاد آوری کنیم. برای ما عاقلانه این بود که می گذاشتیم که این ها با هم بجنگند، تا فرصتی برای عدالت خواهان در یک محور جدید به وجود بیاید. آن هایی که وارد این بازی شده اند در نهایت به نفع تقویت پایه های یکی از این دو جناح فاشیستی انرژی های شان را تباه خواهند کرد. فردای پیروزی یکی از آنها، باز نق نق و گله و شکایت شروع خواهد شد. ای وای! باز اشتباه کردیم، باز به قول شان وفا نکردند! همان تجربه های تلخ گذشته تکرار خواهد شد.
البته بعضی چیز ها است که نمی شود یاد داد، و نمی شود یاد گرفت، عقل و شعور حساس و تیزبین نیاز است که رخداد ها را درست تحلیل کند. رخداد هایی که تازه اند و درباره ی شان نوشته نشده است. به قول یک دوست مبارز فلسطینی من: بعضی وقت چیز هایی اتفاق می افتد که هر چه بگویی از تو نمی پذیرند، باید منتظر زمان بمانی تا حقانیت ات را بدانند، ولی افسوس آن زمان بسیار دیر است و چه فرصت های نازنینی که از دست رفته است!
چون من مساله ملی را تا حدودی می دانم نگران رخداد ها هستم. می خواهم بگویم در آن مبارزه ی ملی ای که بعضی دوستان ما اشاره کرده اند، سرمایه دار ملی در کنار ملت خودش ایستاد می شود، ملت خودش را می خواهد به زعامت برساند، مظلومان اقوام تحت ستم را می خواهد به قدرت برساند، نه این که در خدمت شوونیزم قوم حاکم شمشیر بزند، و ابزار استحاله ی قدرت از دست یک فاشیست به فاشیست دیگر شود.
به دوستان بگویم من از حکمتیار خوب آموخته ام. حکمتیار و جناح های مختلف پشتون که از چپ و راست با او متحد اند، هیچ گاه به خاطر این که مثلا اسمعیل خان به قدرت برسد یا آقای قانونی، انرژی اش را خرچ نمی کند و ابزار دست این ها قرار نمی گیرد یا به طور مثال ابزار دست کسان دیگری،غیر از تبار خودش. او از همه ی این ابزار ها استفاده می کند برای حفظ سلطه ی قوم و تبار اش. حالا نگاه کنید افراد تبار شما برای چه هدفی و برای چه کسانی کار می کنند؟ یک عده پشت سر کرزی صف کشیده اند و یک عده پشت سر غنی و شمار دیگری هم پشت سر استاد سیاف. مگر غیر از این است؟ و آخر سر بگویم آن قدر شعور و تجربه دارم که برنامه ی آزادی بخش ملی را از پروژه های شخصی ی مدعیان تشخیص بدهم و تفکیک کنم.

>>>   شعر بى رنگ
مسلميار خواستار مجازات محقق شد.
گلبدين رفت پيش رفيق ها !
كرزى خريطه هاى پول ايران را گرفت عيبى نيست
چون دانشگاه گفت پدرام نوكر ايران شد
از كتاب شيونيست نامه
اثر خودم

>>>   غنی احمدزی و حامد کرزی هردو محور شرارت اند!
شانزده سال تمام این هردو شریک قدرت و جز از همان حلقه خبیثه(کانون توطئه) اند که کشور را بطرف نا امنی و بی ثباتی و نفاق و شرارت سوق داد.
غنی احمدزی و حامد کرزی عاملین اساسی جنگ تریاک یعنی ادامه شرارت و تروریزم درکشور اند.
دست آورد همین حلقه خبیثه که( کانون توطئه) نامیده می شود :
طالب ، ترور وتریاک و فساد و فقر وفحشا درین کشور است .
هرانسان عاقلی درین کشور میداند که شانزده سال غنی و کرزی هردو طراح به وخامت کشیدن وضعیت و طالب پروری و نفاق افگنی و ترور های زنجیرهء ، برتری جویی قومی و زبانی و انحصار قدرت قومی بودند.
حالا راه نجات این کشور نه درمحور کرزی تروریست پرور و نه در محور غنی داعش پرور است .
راه نجات از وضعیت کنونی جمع شدن در محورمردمی مقاومت ملی علیه طالب پروران و داعش پروران وتریاک سالاران به اشتراک همه گروه های مخالف طالب پروری و داعش پروری وتریاک پروری می باشد.

>>>   پلان ارگ و حكمتيار نباشد كه از شر مخالفين يكبار خود را خلاص نمايند.

>>>   لطیف پدرام:
نبرد کفتار ها!
گرد همایی قندهار برگزار می شود اگر اتفاق خاصی رخ ندهد.
من از طریق دوستانم در مجلس نمایندگان در جریان قرار داده شده ام و در این باره با چند تن از وکلای مجلس، که از جمله ی گردانندگان مهم جلسه ی قندهار اند گفتگو های مفصلی داشته ام- در منزل برادر عزیزم ایوبی، درمنزل لالی حمیدزی باشرکت همایون همایون، آقای درزابی و نیز چندتن دیگر. و یک جلسه دیگر با چند تن از این دوستان در منزل خودم داشته ایم.
من نیز به این گردهمایی دعوت شده ام، اما دیروز تصمیم گرفتم در این گردهمایی شرکت نکنم. چند تن از وکلا منجمله جناب درزابی را که از مدعوین بود از این تصمیم آگاه کردم و دلیل آن را گفتم، در آخر آقای درزابی گفت در این صورت من هم شرکت نمی کنم.
به هر حال!شکی نیست که رقابت میان درانی ها و غلزایی ها ادامه دارد. معلوم است که یک طرف قضیه کرزی است. اما، یک عده هم ناراضی هایی اند که برای غنی و عبدالله کمپاین کرده اند و چیز زیادی به دست شان نرسیده است.جز رقابت نامیمون، درانی-غلزایی، موقف آن هایی که دست شان خالی مانده است، و عاشق قدرت و ثروت اند، شکننده است. همین که پولی و منصبی برای شان رسید موضع خود را تغییر می دهند از صف ای به صف دیگر می روند، و از آخوری به آخور دیگر!.
این رقابت کثیف هر گونه ی که ختم شود(به نفع غنی یا کرزی)نتیجه برای اقوام مظلوم و مردمان فقیر جامعه ی ما تغییر نمی کند. قدرت از یک ستمگر به ستمگر دیگر، از یک فاشیست و شوونیست به فاشیست و شوونیست دیگر انتقال میکند. یا به زبان عامیانه از یک پشتون به پشتون دیگر. با تاسف مثل همیشه فاشیست ها یک یا چند مزدور قومی را که مذهب مشترک شان پول است(ولتر) اجیر می کنند و چونان ابزاری برای تداوم رنج و بدبختی مردم ما و اقوام غیر پشتون مورد استفاده قرار می دهند، و صد البته لاشه ی گندیده ی را هم جلو پای شان میریزند.
پیشنهاد من برای نیروهای ملی و مترقی و عدالت خواه این است به جای تبدیل شدن به ابزار دست این کثافت ها جبهه ی متحد و مستقل خود را تشکیل بدهند و برای آزادی مردم خود از دست نوکران استعمار کمر ببندند. حدود 17 سال است این آدم ها را در موقعیت های قدرت و ثروت می شناسید و تجربه می کنید. فریب این کفتار ها را نخورید. از هر کجایی که هستند شرق، غرب، شمال، جنوب و هر جای دیگر. با ابزار قراردادن خود، دست های پاک خود را آلوده نسازید. اقوام تحت ستم و نیروهای مترقی، ملی و اسلامی باید برای در هم کوبیدن این کفتار های وابسته به بیگانگان کمر ببندند و در یک جبهه ی متحد و آزادی بخش برای ایجاد یک دولت واقعا اسلامی، عدالت خواه، ملی و دموکراتیک که حقوق همه ی اقوام و شهروندان را عادلانه تامین کند مبارزه نمایند. باید خود به فکر گرفتن زعامت باشیم نه نوکری به کرزی یا غنی و عوامل شان! یا به زبان دیگر مزدوری و خوش خدمتی برای سران فاسد درانی و غلزایی!

>>>   سخنان امروز لطیف پدرام در مجلس نمایندگان:

- چرا قندهار با احترامی که به مردم قندهار دارم چرا باید قندهار تصمیم بگیرد،این استمرار یک استبداد است، استمرار یک شوونیزم قومی است.

- شکی نیست وضعیت بحرانی است،ما بار ها تاکید کردیم رژیم غنی مشروع نیست غیرقانونی و قابل قبول نیست. پارلمان می باید در چنین شرایط ابتکار عمل را به دست می گرفت که متاسفانه به دلیل فساد گسترده در سطوح مختلف اعتبار خود را پیش مردم از دست داده.

-حالا میگویند گردهمایی قندهار، اما اونجا شاید بگویند همین لویه جرگه بود.

- این لویه جرگه میخواهد مشورتی باشد،عنعنوی باشد بحث من در مورد لویه جرگه ها معلوم است که لویه جرگه ها غیردموکراتیک،عقب مانده، و غیر قابل قبول برای ما، مردم ما، حزب من و طرفداران من است.

-آقای کرزی از کدام پایگاه حقوقی میخواهد لویه جرگه دایرکند، ریس جمهور بوده اما حالا یک شهروند عادی است. اگر قرار باشد به روش،کرزی کسی لویه جرگه دعوت کند، من شخصا و شما هر کدام تان میتوانید 5 تا 10 هزار نفر از ولایات مختلف، از اقوام مختلف دعوت کنید و بگویید لویه جرگه است و اگر این لویه جرگه فقط مربوط برادران پشتون ماست، بحث اش علیحده است.اما اگر لویه جرگه گویا ملی و سراسری است،هرکس میتواند ،احزاب میتواند لویه جرگه دعوت کند.

-دیروز بحث دیورند را گفتم حل شود بعضی ها خشمگین شدند، اما امروز پاکستان دیوار کرده و شما تدابیر گرفته نتوانستید، امروز می گویم اگر افغانستان فدرالی نشود با توجه به مداخله ی کشور های مختلف این کشور به طرف تجزیه می رود.

>>>   خوش به حال شان خوب راه در آمد پیدا کرده اند.
نعمت الله وفا

>>>   ای کاش به راستی خارجیها با افرادی بیفرهنګ تسلیمی طالب برخورد بد کنند، که نمیکنند.

>>>   Najib Salam
من از عطا و ديگران كه باز ميل دسترخوان كرزى را كرده اند يك پرسش ساده دارم ؛
فرض كنيم بال پرواز تان فعال شد و شما به ديدار يك پاى لچ چون جنرال رازق بخت يافتيد ، نتيجه و فرايندش يعنى چه و شما چه انتظار داريد كه چه شود و كى برود و كى بيايد !
مى خواهيد آنجا چه طرح را مطرح كنيد و براى آينده چه برنامه يى داريد ، آيا غنى برود و كرزى بيايد يا يك زى ديگر و شما باز همان هاى باشيد كه در اين هفده سال بوده ايد !
من اگر جاى شما بودم با اين ادعا هاى بلندكه مردم دنبال شماست ، هراسى از خارجى و داخلى ها نداشتم ، اين حكومت قلابى را به كمك همه نيرو هاى سياسى و ملى نا مشروع اعلان مى كردم و تمام نيرو هاى ملى و سياسى شمال را بدون سبك و سنگين كردن در يك محور غير آيديالوژيك متحد مى ساختم و استان هاى شمال و شمال شرق را خودمختار اعلان مى نمودم و نيرو هاى دفاعى آنرا فعال مى كردم و به كشور هاى كه در افغانستان پايگاه دارند توصيه مى كردم كه در مسايل داخلى مداخله نكنند و طرف واقع نشوند و تلاش شان را تنها عليه نيرو هاى افراطى طالب و داعش متمركز سازند و هم زمان حكومت را فرصت كوتاه تعين مى كردم كه تا استعفا دهد وقدرت را به يك حكومت موقت و بى طرف تسليم دهد و اين حكومت در مدت سه الى شش ماه شرايط را براى انتخابات ، تغير نظام و قانونى اساسى آماده كند.اگر به اين خواست ها تمكين نشد ،شمال و شمال شرق را خودمختار اعلان مى كردم وبا كشور هاى قدرت مند منطقه روى طرح هاى بعدى راى زنى مى كردم .
تحول اينگونه ميسر است ، ورنه اين حكومت ادامه مى يابد ، غنى اگر زنده بود و نمرد دوباره رييس جمهور مى ماند و يا يك زى ديگر مى آيد و اين دور باطل تكرار مى شود و شما هم ماموران شان !

>>>   افغانستان نیازبه یک انقلاب دارد تامردم را از زیر سلطه ظالمان نجات بدهد مردم افغانستان دراین مدت سه سال
حکمومت نامیمون وحدت ملی آنقدر زجرکشیدند که در طی جنگ چهل ساله ودر همه تحولات که بعد از انقلاب
۷ثور رخ داد نکشیده بودند

>>>   به اجازه تان! تا زمانیکه امریکا بر زمین و آسمان افغانستان مسلط باشد و نخواسته باشد که حکومت کنونی به سقوط مواجه گردد, نشست کندهار ره در جایش بگذار اگر تمام این دزدان سی میلیون نفوس را هم در گرد خود جمع کنند از دست شان چیزی پوره نخواهد بود بخاطریکه ایمان این انسان خود فروخته و همیشه آلوده به فساد و آدم کشی امتحان خود را به مردم و جهان داده اند.

>>>   هیچ تشویش نکنید زیرا سرنوشت افغانستان بدست اینها نیست
سرنوشت ما اول بدست خداوند وبعدا بدست باداران همه اینها میباشد اینها گودی گک های باداران شان است هرقسمیکه برای شان گفته شود هماگونه برای خوشی واهداف باداران شان میرقصند

>>>   خطاب به قاچاقبران میخواهن باز یک باردیگر افغانستان را باصفر ضرب بزند اگرشما اینقدر مرد میبودین به زوردست خودطالب راشکست میدادین نه به ظورطیاره بی 52امریک پشت،پشت طیارهبی52امریکا خودرا به قدرت رسانیدن اما حالیکه منافع شخصی تان درخطر است افغانستان رابه صرف ضرب میزند لانعت خداوند به شما ... هاخداوند مارا ازشراین شیطان صفتان خلاص کن

>>>   هههه بمرین کتی امی لویه چرگه تان ..
غاصبین و چپاولگران در غم چیست
اولا های تان بمرند وحشی ها
تا چی وقت به خون مردم شریف افغان بی رحمی میکنید و ....های حلق به گوش خارجی میباشین .

>>>   . بهتر این است که بروید همرایی هم تبار هایت در فرانسه میشت کنید برای تان خوب است از اینکه در افغانستان بی هوده لاولهب بګوید

>>>   طیاره های ب ۵۲ امریکا کس های را که بقدرت رسانده همین دزد های مثل غنی کوچی و کرزی مداری و تیم های فاشیستک های قومی آنها هستند. دیگران که در سابق هم علیه طالب وحشی میجنگیدند حالا هم میجنگند. طالب هم که کدام گوهی نیست و بزور ک.. پاکستان قتل و قتال و انتحار و انفجار میکنند ورنه یکروز هم جنگ نمیتوانند.

>>>   راستش درابتداء فکرمیکردم کرزی پختگی سیاسی دارد مگرازحرکات اخیرش وی راشناختم که وی تاهنوز یک طفل سیاسی است مانند اطفال حرکت کرد ونزد ما باخت
مانند اطفال که دروقت جنگ برای یکدیگرشان میگویند که :
والله اگه بانومیت
حالا عین گپهاراکرزی شروع کرده
اوبرادراینجا 35 میلیون انسان
زنده گی میکند چرابسیاربه بیشرمی تام 10 - 12 نفریکجا شده مزدورکاران چوک راجمع میکنید وشراندازی میکنید
میگویند که :
به عوض آنکه به تاریکی لعنت بفرستیم
باید درآن شمع افروخت
حالا مرد آن است که درین تاریکی شمع روشن کند نه اینکه این تاریکی راتاریکترسازد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است