نشست قندهار می توانست فشاری بر آمریکا باشد
کسانیکه در جلسه قندهار عضویت دارند افرادی هستند که یک بار امتحان خود رابرای ملت داده اند. هرکدام از آنها پرونده های سیاسی دارند، اما در کل این نشست می توانست فشاری بر آمریکا و حکومت باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۰    ۱۳۹۶/۹/۱۳ کد خبر: 142613 منبع: پرینت

اعضای نشست قندهار مدعی هستند که این نشست به منظور ارایه برنامه هایی برای بهبود وضعیت فعلی برگزار می شود. گفته می شود که حکومت با این نشست از راه های مختلف مخالفت کرده است. اخیرا گفته می شود والی قندهار و رییس امنیت ملی این ولایت به علت کم کاری در وظایف شان برکنار شده اند. که از سوی والی قندهار این گفته ها رد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سیدعبدالمقدم امین، آگاه سیاسی در برنامه «راه حل» گفت: حکومت وحدت ملی تعهداتی را که در مجامع بین المللی بر مبنای توافقنامه سیاسی به مردم داده بود عملی نکرد. یعنی بحران افغانستان آهسته آهسته زیاد شد و در نهایت روی افکار عامه تاثیر گذاشت و در نتیجه می بینیم که مردم از بدنه دولت جدا شدند و حرکت های منفی شکل گرفت و گاها استخبارات منطقه هم فعال شد.

وی، اوضاع سیاسی و امنیتی و اقتصادی کشور را بسیار نامناسب عنوان کرده و بیان داشت: ما امنیت در کشور نداریم و در حوزه اقتصادی اگر قضایا را دنبال کنیم می بینیم که اقتصاد مردم کاملا ورشکسته است. اقتصاد کشور در سطح پایین و بالا متکی به درآمدهای بیرونی است. در حوزه اجتماعی می بینیم که مناسبات قومی دامن زده شد و در برابر هم قرار گرفتند. بحث مواد مخدر و پولشویی که عوامل ناامنی در کشور هستند روزبروز گسترش یافتند. باوجودیکه مبارزه های زیادی در برابر این پدیده های شوم انجام شد و پول های هنگفتی به این عرصه ها وارد شد اما قدم به قدم می بینیم که حکومت هیچ موفقیتی در این عرصه ها و در عرصه هایی که ارتباط به مردم می گیرد نداشته است و در آخرین تعریف بحث استبداد مطرح شد و آهسته آهسته دولت در قدم اول معاون خود را جواب داد و در بخش دیگر می بینیم که مطابق با توافقنامه سیاسی کار نکرد و داکتر عبدالله نیز جایگاهش از لحاظ قانونی مشخص نیست. اینگونه کاسه صبر کسانی بیرون از ارگ که خود را در برابر مردم مسوول می دانستند منجر به یک مجمع عمومی در قندهار شد. یقین دارم که اجماع بزرگی که در قندهار دایر شده است نمی تواند به وضعیت ناامنی افغانستان پایان دهد. یا نهایتا فکر نمی کنم اینها برنامه ای جدی برای ختم جنگ داشته باشند ولی حداقل می تواند فشاری بر آمریکا باشد و هم بالای حکومت وحدت ملی که اینها حداقل به همان جایگاهی که قانون برایشان تعریف کرده برگردند.

امین، در ارتباط نشست قندهار و نتیجه آن می گوید: با به نظر من در این مقطع زمانی نیاز بود چنین نشستی برگزار شود. گرچه من به این نشست و اینگونه نشست ها خوشبین نیستم. شاید در نهایت تاثیر گزار در وضعیت سیاسی نباشند چراکه اعضای این نشست هر کدام به نوعی به نوبه خود امتحان خود را پس داده اند. اما وقتی که حکومت به بیراهه روان می شود وقتی حکومت عرصه خدمات را به مردم تنگ می کند و برای توسعه اقتصادی فعالیتی ندارد اینها باعث می شود که جایگاه حقوقی دولت از لحاظ توافقنامه سیاسی مشخص نیست اینها باعث می شود که همچون جلساتی به عنوان یک اهرم فشار در برابر حکومت و جامعه جهانی قرار داده شود.

این آگاه سیاسی با بیان اینکه، در این حکومت قانون اساسی در سطوح بالا نقض شد، افزود: دولت از ملت فاصله گرفت تا برخی ها تصمیم گرفتند چنین جلسه ای برگزار شود. کسانی که در این جلسه عضویت دارند افرادی هستند که یک بار امتحان خود رابرای ملت داده اند. هر کدام از این افراد پرونده هایی سیاسی دارند، هر کدام مشکلات خاص خود را دارند. اگر بخواهیم در کل انتقادی صحبت کنیم هیچ کس را نمی توانیم برائت بدهیم. یعنی همه به نحوی در ناامنی افغانستان دست دارند. چه در سطوح بالا و چه پایین و هر کدام به نحوی آلوده در وضعیت کنونی هستند و بی اعتمادی سیاسی در سراسر کشور حاکم است. نه ملت از دولت باور دارد و نه دولت ملت را دارد. تکلیف شهروندی را قانون اساسی در برابر دولت مشخص کرده است. ولی به هر صورت اگر ما وضعیت کنونی را تعریف کنیم در ده سال گذشته اولین جلسه ای است که برای فعلا از تمام احزاب و نهایتا گروه ها و زبان و یا هرچه که فکرش را کنید گرد هم پیرامون حوزه افغانستان جمع شده اند که اگر شما در منطق آنها ببینید توام با خشونت نیست. بحث اصلاحات مطرح است، بحث قانون اساسی مطرح است. بحث ناامنی مطرح است. من به این نظر بودم که دولت از آن استقبال می کند و دولت رسما نماینده خود را هم در اینجا معرفی می کند و یک گفتمان ملی یکجا شکل می گرفت و قضایا با دلایل صورت می گرفت. حتی می توانست که کشورهای همسایه مطالبه می کردند که به حیث عضو ناظر در این جلسه در اینجا حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: دولت هم نباید از خشونت کار می گرفت. حرکت های مدنی پالسی دولت باید بر افکار عمومی چه در حوزه سیاسی و چه اجتماعی تاثیرگزار باشد. اما دیدیم که دولت دو عکس العمل بسیار خطرناک را نشان داد. یکی اینکه چه نیازی بود که پرواز محمدعطانور را کنسل کند. اگر دکتر اشرف غنی واقعا در حوزه سیاسی فعال می بود این جلسه را به نوعی متاثر از اندوخته های فکری و علمی اش می توانست اداره کنداما با این کارها و خشونت ها بیشتر دامنه جنگ و نفاق را بیشتر می کند. بخواهیم یا نخواهیم هم کسانی که در قندهار هستند همه جزو یک پروسه هستند. در بخش دیگر شما دشمن را ببنید. دشمن مشترک است. دشمن اگر موفق شود نه جلسه قندهار را آرام می گذارد نه دولت افغانستان را و نه گروه های دیگر را.

به باور این آگاه سیاسی، بی اعتمادی سیاسی فضا را کلا آلوده ساخته است. یعنی حتی این جریان هایی که در قندهار و جاهای دیگر هم که شکل می گیرد می تواند فشاری بالای حکومت باشد ولی اگر بخواهیم برای ختم جنگ و رفتن به ثبات از این نشست ها استفاده کنیم مفید نخواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست قندهار
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   این نشست ها هیچ تاسیر بر امریکاه ندارد بخاطریکه شما وطن فروش ها وطن را به امریکاه چندین بار فروختین حال او به زودی شما را نمیگذارد که ارام باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است