اجلاس استانبول فقط یک طنز تلخ است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۶/۹/۲۲ کد خبر: 143069 منبع: پرینت

قرار است در شهر استانبول ترکیه سران ده ها کشور اسلامی عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی به دعوت رجیب طیب اردوغان رییس دوره ای این سازمان گردهم آیند تا در مورد بیت المقدس که از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پایتخت اسراییل اعلان شد تصمیم بگیرند. سران این کشور ها چه تصمیماتی برای مخالفت با تصمیم ترامپ می گیرند و یا می توانند بگیرند؟

طنز تلخ اجلاس استانبول در اینجا است که شماری از کشورهای موثر و مهم اسلامی عضو این سازمان به خصوص کشورهای اسلامی عرب، دوستان و متحدان بسیار نزدیک آمریکا هستند و دوستان آمریکایی شان در جغرافیای آن ها پایگاه و نیروی نظامی دارند:
در عربستان سعودی، عمان، قطر، کویت، امارات متحده عرب، بحرین، عراق .... و به شمول ترکیه و اردوغان میزبان این اجلاس که عضو پیمان نظامی ناتو به رهبری امریکا است.

صدها میلیارد دالر عربستان و امیران نفت فروش عرب مسلمان سرمایه بانک ها و شرکت های آمریکایی است و عرب ها در کشور خودشان با پرداخت صدها میلیارد دالر مشتریان اسلحه و تجهیزات نظامی فابریکه های تولید سلاح آمریکا و اروپا هستند.

محمد اشرف غنی ربیس جمهور افغانستان نیز وارد استانبول شد تا در این اجلاس به تصمیم ترامپ رییس جمهور آمریکا نه بگوید و مخالفت کند.
رییس جمهور کشوری که بودجه نیروهای نظامی و امنیتی اش را آمریکا و متحدین غربی اش می پردازد و دولت و حکومت اش با کمک مستقیم نظامی و مالی آمریکا مجال حیات و بقا می یابد. اینجا است که اجلاس استانبول شبیه یک طنز تلخ می ماند و یک نمایش تلخِ مضحک.

اجلاس استانبول بر سر بیت المقدس و فلسطین به عنوان یک قضیه گویا مربوط به جهان اسلام در حالی برگزار می شود که جهان اسلام بیشتر از هر زمان دیگر درگیر تفرقه و نزاع خونین درونی است. آتش بی ثباتی و جنگ از پاکستان تا افغانستان و خاورمیانه تا شمال آفریقای عربی و اسلامی شعله ور است و دو کشور مهم اسلامی ایران و عربستان در جنگ نیابتی به سر می برند.

در اجلاس استانبول هیچ تصمیمی علیه آمریکا و ترامپ اتخاذ نمی شود تا رییس جمهور آمریکا حرف اش بر سر شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل را پس بگیرد. هیچ امیر و سلطان و حاکم عربی حاضر نمی شود تا از فروش نفت خود برای آمریکا و اروپا امتناع کند، پایگاه های نظامی آمریکا را در خاک خود ببندد، پول های خود را از بانک ها و شرکت های آمریکایی پس بگیرد و از خرید اسلحه آمریکایی اجتناب کند.

اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اجلاس استانبول
کشورهای اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی مستقیمآ برسمیت شناختن بیت المقدس منحیث پایتخت اسراییل را از جانب امریکا تقبیح نمیکند، بلکه او به حل منازعه فلسطین و اسراییل از راه صلح آمیز توصیه میکند که در آن حقوق هردو کشور فلسطین و اسراییل در نظر گرفته شود.

>>>   در واقع تنها کشور مستقل منطقه که آمریکا و ناتو و یا هیچ قدرت جهانی دیگر در آن پایگاه نظامی ندارد ایران اسلامی است و البته سوریه هم بود که در سال های اخیر آمریکایی ها به بهانه مبارزه با داعش در مناطق کرد نشین آن پایگاه نظامی احداث کرده اند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است