تصمیم ترامپ دشمنان زیادی برایش خلق کرد
تصمیم ترامپ در روابط آمریکا و کشورهای اسلامی اثرات خود را داشت. ملت های مسلمان انزجار بیشتری نسبت به آمریکا پیدا کرده اند. بسیاری از کشورهای اروپایی را هم اظهار نارضایتی کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143136 منبع: پرینت

نشست سران سازمان همکاری های کشورهای اسلامی با اشتراک رهبران اکثر کشورهای اسلامی در استانبول پایتخت ترکیه برگزار شد این نشست در واکنش به تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا مبنی به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل برگزار شد. اشتراک کنندگان این نشست تصمیم آمریکا را خلاف قوانین بین المللی دانسته و به آمریکا هشدار داده اند که اگر ترامپ از این تصمیمش منصرف نشود باعث ایجاد تنش خواهد شد. آیا برگزاری این نشست ترامپ را از تصمیمش منصرف خواهد ساخت؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: در این نشست دو موضوع مطرح است. شاید آمریکا یا شخص ترامپ این مساله را درک کرده بود که کشورهای جهان اسلام واکنش نشان می دهند. با توجه به نشان دادن واکنش کشورهای اسلامی این کار را کردند ولی این کار در روابط آمریکا با کشورهای اسلامی تاثیر منفی می گذارد. وحدت شدیدی میان کشورهای مسلمان ایجاد خواهد شد. کشورهای جهان اسلام حتما متحد خواهند شد و حتما هم در حوزه خاورمیانه تنش ها زیاد خواهد شد و اسراییل و کشورهای هم پیمان آن با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد.

وی، در خصوص نتیجه هم پیمان شدن کشورهای مسلمان می گوید: شاید در پی مشکلات و ناامنی هایی که در خاورمیانه بوجود بیاید و تیرگی روابط میان مسلمان ها و آمریکا روزی ترامپ به این نتیجه برسد که کار بسیار اشتباهی انجام داده و در آن وقت است که از اشتباه خود برگردد.

فاروق، معتقد است تصمیم ترامپ دشمنان زیادی برایش خلق کرده و اظهار کرد: گرچه امکان دارد ترامپ از تصمیمش برنگردد اما برگزاری این نشست فایده های زیادی دارد اول اینکه این می تواند یک گام برای کشورهای اسلامی باشد و این بسیار به خیر مسلمانان است. دوم، می تواند در روابط آمریکا و کشورهای اسلامی اثرات خود را داشته باشد. ممکن است به خاطر این مساله کشورهای اسلامی روابط خود را با کشورهای همسایه سرد بسازند. ملت های مسلمان نفرت و انزجار بیشتری نسبت به آمریکا پیدا کنند. علاوه بر کشورهای اسلامی بسیاری از کشورهای اروپایی را دیدیم که در اینجا اظهار نارضایتی کردند. همچنین روس ها و چینی ها که به عنوان رقبای امنیتی، نظامی و اقتصادی آمریکا شمرده می شوند استفاده بسیار کلانی می برند. اینها رابطه بسیار نزدیک با کشورهای جهان اسلام پیدا می کنند و با آنها متحد می شوند و این می تواند یک خطر بسیار بزرگ برای آمریکا باشد.

این نماینده مجلس، در خصوص اینکه برخی کشورهای مسلمان که رابطه خوبی با آمریکا دارند در برابر این تصمیم ترامپ باید چه عکس العملی نشان دهند گفت: ببیت المقدس مربوط به همه مسلمانان جهان است. بیت المقدس جزو اعتقادات مسلمانان است، این شهر از مسلمانان و فلسطینی ها است. ما هیچ وقت نمی توانیم این را با رابطه حسنه ای که برخی کشورهای اسلامی با آمریکا دارند معامله کنیم. قطعا اگر نیاز باشد که بین بیت المقدس و رابطه با آمریکا یکی را انتخاب کنند باید بیت المقدس را انتخاب کنند. چرا که ما مسلمان هستیم و سر و بدن ما باید فدای دین مان باشد. سران کشورهای اسلامی که در ترکیه جمع شده اند حتما یک تصمیم معقول باید بگیرند تا خیر مسلمانان جهان باشد. کشورهای اسلامی باید در ترکیه اتحاد کنند.

آقای مجروح، در ارتباط با نتیجه نشست سران کشورهای اسلامی در برابر تصمیم ترامپ می گوید: همین جمع شدن یک اقدام است. وقتی کشورهای اسلامی در یکجا جمع شوند که از یک حریم دینی خود دفاع کنند اقدام بزرگی است و تصمیمات مهمی در قسمت روابط، به حمایت متوسل شدن مسلمان ها حتما تدابیری اتخاذ خواهد شد. من بر این باور هستم که کشورهای اسلامی در این مقطع حساس و زمانی تلاش خواهند کرد که یک تصمیم معقول و همه جانبه ای را در تمام حوزه های سیاسی و امنیتی جهان وجهان اسلام اتخاذ خواهند کرد و اگر ترامپ خواسته های ملت مسلمان را بپذیرد به خیر خودش و آمریکا هم خواهد بود و اگر نپذیرد، چیزی که برای ما بسیار مهم می باشد این است که ما مسلمان ها با یکدیگر متحد می شویم و زمینه ای برای این می شود که دیگر از جنگ و برادرکشی دست برداریم و به عنوان یک ملت واحد و مسلمان راه هایی برای مبارزه با استعمار پیدا می کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
کشورهای اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   ظام الدین غیاثی
کرزی ،اسپنتا ، انجینیر نبیل،خلیلزاد و دیگران خیانت ملی را مرتکب شده اند .
در خیانت به موکراسی آمریکایی ها و ناتو دست دارند

>>>   Arianfar
روسیاهی اردوغان در آزمون بزرگ تاریخ
. از قدیم ها گفته اند دوصد گفته چون نیم کردار نیست. جای آن بودتااردوغان ازتالار کنفرانس سران کشورهای اسلامی قطع روابط بااسراییل رااعلام و سفارت اسراییل رامی بست تا جهانیان باور می کردند که او ارسن لوپن ثانی نیست. اما برعکس ثابت ساخت که هنری جز هنگامه سازی و سر دادن شعارهای دروغین و پرطمطراق و خاک زدن به چشم مسلمانان ندارد و هر چه می گوید باد هوا است.

>>>   ما مسلمانان باید برای یکبار تکلیف خودمان را مشخص کنیم ، آیا ایستادن در طرف و جرگه و جبههً آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان و مدرنیته و حامیان و پشتیبانان آن و یا در طرف متحجرین دینی و اشغالگران آخوندی و دیکتاتوری دینی و قوای غارتگر و چپاولگر و سرکوبگر و ویرانگر آن؟ راه وسط نداریم. در غیر اینصورت عصای زیر بغل و الت دست این و آن سودجوی دینی و یا غیر دینی شده و گرفتار هر بلایی خواهیم شد.

>>>   شما کله فاق ها فقط بدرد گپ مفت میخورید وکالت درست کرده نمی توانید و جرات ترک پست خود را بخاطر جوکی ندارید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است