راز كاميابي عطا محمد نور در چي است و چه بايد كند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۴    ۱۳۹۶/۹/۲۸ کد خبر: 143411 منبع: پرینت

رهبران هميشه در بحران تولد شده اند.
قبل از اينكه داخل بحث اساسي شويم، مي خواهم چند نقطه را يادآور شوم:

اول، نمي خواستم در مورد سياست مزخرف 270 ساله اوغاني چيزي بنويسم، چون اين درامه خونين ادامه دارد.

دوم، عطا محمد نور در واقع از بنده حداقل بيش از 11 هزار دالر بدهكار است، چون يازده ماه در تلويزيون ميترا كار كرده بودم اين را بخاطري يادآور شدم كه وي براي من هيچوقت كدام كمك مالي نكرده و من هم از ايشان هيچ چيزي توقع نداشته و ندارم، بر عكس اگر وي كمك مي خواهد اكنون برايش خواهم كرد. من هيچگاهي براي كسي چك چك و خوش خدمتي نكرده ام و به همين خاطر هم است كه صاحب هيچ مقام دولتي نيستم و جسورانه مي انديشم، مي نويسم، مي گويم و نقد مي كنم!

سوم، نمي دانم اين مشاورين و مجاورينی كه عطا در سراسر دنيا انتخاب كرده كجا اند و چرا سكوت كرده اند و يا نمي خواهند خواهرخواندگی خود را با سپيداريان بيرق فروش و هويت فروش به مخاطره بي اندازند.

جنگ رو در رو غني و عبدالله در مقابل عطا را به فال نيك مي گيريم و خرسنديم كه چنين آزمون تاريخي پيش آمده است. جیم روهان گپ تاريخي دارد و مي گويد: فرصت ها همواره مخلوط با مشكلات است و اين مشكلات است كه استيفن بيكو، گاندي، مسعود، مانديلا، چاويز، ملكم و چكوارا بدنيا مي آورد! بنابراین عطا ناب ترين فرصت را در اختيار دارد و يا اينكه مبارزه مي كند و از خود يك ارث بجاي مي گذارد و يا مانند ديگر رهبران قلابي منزوي و به يك جوك سياسي تبديل مي شود. عطامحمد نور در مقابل ایتلاف ناميمون عبدالله و غني مي تواند كامياب شود اگر اين راهكارها را به دقت عملي نمايد.

در قدم نخست يك سال و چندي از عمر اين رژيم نامشروع مانده است و اين رژيم توان مقابله با يك تصميم قاطع مردمي را ندارد و همچنان اين دو چهره عبدالله و غني در ذهنيت هاي مردم ما خرد و خمير شده اند و توان دوباره شخصيت شدن را از دست داده اند چون عبدالله چند نفر چك چكي در قصر سپيدار و غني هم در قصر دلكشا دارند و اين دو شخص بي كفايت جهان را نيز به كام مردم ما تلخ نموده اند و هر روز ما شاهد يك حادثه خونين و عقبگرد امنيتي، اقتصادي و سياسي هستيم! اضافه بر اين افتضاح، بزرگترين توطیه ناجوانمردانه را چند نفر اجير در قصر سپيدار توام با ارگ مهندسي و عملي نموده اند و اين ایتلاف ننگين درج صفحات تاريخ ما خواهد شد.

شايان يادآوري است كه امريكايي هاي و انگليس هاي هيچ تمايلي و اشتياقي براي برهم زدن بلخ و بي جا كردن عطامحمد نور ندارند و اين يك شایعه كاملا زرد است كه از طريق رسانه ها دولتي و امنيت ملي تبليغ و ترويج مي شود. پس راز كاميابي عطا در چي است و چي بايد كند؟

1. آماده شدن براي يك نبرد مسلحانه طولاني با ارگ، خلق بحران، بچالش كشيدن رژيم و خسته ساختن تمويل كننده های آنها.
2. تفاهم با كنگره ملي، رستاخيز تغير و ديگر نهادهاي خوشنام بخاطر فدرالي سازي اوغانستان ويا تجزيه كامل آن.
3. گفتگوي مستقيم با سفير امريكا و فرستادن يك نامه "سر بسته" براي ریيس جمهور امريكا آقاي ترامپ و توضيح دادن پيشرفت هاي بلخ از منظرگاه اقتصادي و اعلام همگرايي اقتصادي با اداره ترامپ بدون قيد و شرط.
4. لابينگ قوي رسانه اي در داخل اوغانستان و خارج آن، بويژه در نهاد هاي تصميم گيرنده.
5. بسيج ساختن مردم در داخل اوغانستان مانند آيرلندي ها و ساختن هسته هاي اكمالاتي(اقتصادي) قوي در خارج از اوغانستان براي يك نبرد طولاني مانند كوردستاني ها و تميلي ها.
6. نزديك شدن با پاكستاني ها بخاطر شناخت خط ديورند و صحبت كردن با اداره پوتين بخاطر جلوگيري كردن بيشتر داعشيان در شمال و خطرات افراطگيرايي در مناطكق آسيا ميانه و قفقاز از طريق بلخ و در اختيار قرار دادن منابع طبيعي شمال براي چينايي ها، هندي ها و ديگر كشورهاي مشترك المنافع ما.

نقطه اخير
بيش از 90 درصد رسانه هاي كشور در محور عطامحمد نور مي چرخند و اين دلالت واضح به خلق كردن كلان ترين شتاب رسانه اي و سياسي در كشور و منطقه به حساب مي آيد. بخاطر داشته باشيم كه رهبران همواره از سه حالت منتفي نيستند. حالت پرواز، حالت اعتدال و حالت هبوط. بنظر بنده عطامحمد نور اكنون در حالت پرواز است كه بايد برگردد به حالت اعتدال تا از حالت هبوط نجات يابد.

شفیق الله


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   شفیق الله جان حتماّ خودت در خارج افغانستان زندگی می کنی و در جنگ های مجاهدین نیز در کابل نبودی، ورنه خواستار " يك نبرد مسلحانه طولاني با ارگ، خلق بحران...." نمی بودی. ما مردم کابل هنوز آن صحنه ها را خوب به خاطر داریم.

>>>   ماشالله فرد فرد این ملک پلان های وسیع وبه جاه دارند. انشاءالله (اوغانستان ) گل و گلزار میشود.
فقط شفیق الله جان این نامه را سر بسته و مخفیانه برای اقای نور بفرستید تا دیر نشده.

>>>   جناب شفیق الله همین وقتش هست دعوا کنی و11 هزار معاشت را از او بگیری

>>>   چوندك نشسته چاي بخورد ........

>>>   هیچ بدی نمی تواند، شما خواهید دید . از این جرت و فرت ها زیاد کردین ، مثال زنده آن متباقی بسمچی هاست . اگر دل تان در افغانستان تنگ شده برین به ملکهای آبایی تان تاجک به تاجکستان ازبک به ازبکستان و غیره به ممالک آبایی خود و خانه بیگانه را به خودشان واگذار شوید.خدا یار و مددگارتان.

>>>   بعد از نور نوبت محقیق می اید

>>>   خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار است.
مردم شریف نجیب افغانستان اگر میخواهید زنده بانید این غنی ..... متعصب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ بیرون کنید و یک دست شوید سلاح بردارید در جای زندگی دشمن خاک ، دین و فرهنگ نیاکان تان حمله کنید.
بخاریکه همین غنی .... کم اصل مغز تعصب...... اقوام شریف افغانستان را بنام پشون دارانی غلجی تاجیک هزاره از بیک ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع نفاق قوم انداخته است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و پشتون ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد زمامدار استبدا میهن
بیاید ملک را از دست زمامدار استبداد آزادسازیم با همدلی یکدیگر آباد سازیم

بـیـا ای همـوطن تا یار باشیم
به اهل مملکت همکار باشیم
نورعلم و معرفت سازد بری
ملک آباد وصفای رهبری
این کم اصل غنی احمدزی شوونیسم قبیله فاشیت تا ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد
قرن ها هم طول بکشد اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روزبروز بدتر هم خواهد گردید.

>>>   اینم شد روشن فکر اخه چه قدر بد بختیم ببینید جهان کجاست وما کجا

>>>   وقت آن رسیده که تمام فارسی زبان ها یکی شوند یکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگر می خواهید که تاریخ تکرار نشود
یکی شوید یکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فرق ندارد معامله سران اوغان با بیگانگان برای به قدرت رسیدن چه در دوران حبیب الله کلکانی چه در دوران فعلی
یک راه است و آن ایستادگی و مردانگی و از خود دفاع کردن

>>>   Ariaie
منافع استاد عطا تنها مورد بحث نيست. كشور به شدت به سوى قومى شدن روان است. از ادارات و نهاد ها مدارك تبعيضى دارد بيرون ميزند، عليه زبان هاى كشور تبعيض وجود دارد، هويت تحميل ميشود، در سطح پارلمان اخطار نسل كشى داده ميشود ، خلاف راى مردم عمل ميشود و قدرت سياسى حق يك قوم دانسته ميشود، افراد اگاه و شناخته شده يك جريان به صورت برنامه ريزى شده ترور ميشوند، محافل اقوام مشخص مورد حمله قرار مى گيرد، و ده ها مورد ديگر...

>>>   و قتى نيا كا نت و أردأ تى از هندو ستان با شد و .... احمد خا ن تا هنوز در كو ه هاىً سليمان خشك نشده است در حاليكه در اين سر ز مين تا جيك ها تنها ٧٠٠٠ سال نوروز تجليل مى كنند و هزاران سال. ز با ن و فر هنك فار سى بالاى تان حكو مت كرده و مى كنند
و نيا كا نت را ز با ن تا جيك ها با سو اد سا خته و مسلملن سا خته اند
تَو كى هستى كه اد عاى
ملكيت مى كنىً نيا كا ن من
حضر ت نعمان / اما م ابو حنيفه اجد ا دت را خدا پر ستى ياد دا ده است تَو كسى و حيزى نيستى
كه بر اى گفتن حر فى دا شته با شى !

>>>   ........ همیشه نظریه ......... میدهد

>>>   این کشورقبل اینکه افعانستان نامیده شود .خالی ازسکنه نبود .باشنده بومی این مرزوبوم ازبیک ها وتاجک ها ترکمن ها وقزاق ها درشمال تاجک ها وهزاره هادرمرکروغرب درجنوب وجنوب غرب بلوچ ها وپشتون ها.درجنوب وشرق تاجک ها پشتون ها پشه بی ها وسایر اقوام زنده گی داشتند. درست است یک تعداد تاجک ها ازبیک هاوترکمنها و قزاق ها بعداز اشغال آسیای میانه به افغانستان مهاجرت نمودند .که متاسفانه ذره کمک به خاطرآزادی کشورشان نشد. اگرمی شد ممکن ما امروز کاملاً آزاد می بودیم.بامطالعه تاریخ افغانستان بانی افغانستان باصطلاح کبیر پسرصدوخان ازقبیله صدوزایی ازملتان امروزی به دربار نادر افشار آمد .باید آنها نیز به ملتان بروند .اما کی پشتون افغانی درپاکستان امروزی قبول می شود بلکه بنام کابلی ردمرز میشوند .همچنان دیگراقوام درايران همه روزه رد مرز می شوند .ازبیک ها تاجیک ها ترکمنها وقزاق بیدون ویزا به کشورهای همسایه شمال رفته نمیتوانند.زیرا خواهی نخواهی اینها افغان هستند .درآینجا تولد شدند خدمت عسکری ومکتب خواندند.درجهان هیچ کشور نیست که ازیک قوم تشکیل یافته باشد . اگر همین مفکوره باشد درهزار سال هم درافغانستان حکومت شکل نمی گیرد.میخواهم بایک مثال باصحبت هایم خاتمه دهم.داکترنجیب الله بادرک حقایق با یک وحدت ملی وحزبی مستحکم توانست بعدازخروج شوروی ها مدت تقریباً چهارسال حکومت نماید.بدبختانه روزیکه پای نحس تعصب بمیان آمد یکدم سقوط کرد.تاوقتی که ما وحدت ملی وعدالت اجتماعی واقعی رادرکشور حاکم نسازیم .دیگرما روی آرامی ویکپارچگی رانخواهیم دید .بلکه شاهد روزهای بدتر ازگذشته خواهیم بود.

>>>   بردِ عطا و باختِ غني حتمي است
به چهار دليل

بزرگترین اشتباه سیاسی اشرف غنی در سه سال حکومت او اینست که با یک حرکت عجولانه و تحریک آمیزِ حکمتیار و پشتونیزم اطراف او، خود را به درد سر با یک والی کله شخ انداخت.
به چهار دلیل اشرف غنی درین بازی اشتباه ستراتیژیک کرده است:
۱) تاریخ بیاد ندارد که در نیم سده اخیر کسی با همدستی با حکمتیار ، این موجود نحس به کام رسیده باشد.
۲) هیچ استعفا نامه ی بدون تاریخ اعتبار حقوقی ندارد. این یک بیسوادی کامل است.
۳) هیچ استعفانامه کهنه بعد از ماه ها اعتبار قانونی ندارد.
۴) مهمتر از همه والی بلخ حاضر به استعفا نیست و آماده زور آزمایی است.
واقعیت اینست که پیامد چنین یک بازی ماجراجویانه منجر به افتضاح بزرگ سیاسی شده است که یک والی در برابر یک رئیس جمهور زور آزمایی می کند که در تاریخ سیاسی این کشور سابقه نداشته است.
عبدالله و باند او نیز درین بازی خائنانه و رذیلانه که از پشت بر استاد عطا، جمعیت اسلامی افغانستان و تاجیکان افغانستان با همدستی به گلبدین و اشرف غنی و پشتونیزم خونخوار خنجر زدند، بجز از نفرت مردم شمال چیزی بیشتر بدست نیاوردند.
برخی ها استدلال می کنند که والی بلخ را اشرف غنی فریب داد و نباید او عبدالله را دور می زد و وارد بازی بزرگ با رئیس جمهور، مغز متفکر میشد. اما واقعیت اینست که تا حال بازی به نفع استاد عطا بحیث یکی از معادلات قدرت تمام شده است. استاد با سپردن یک استعفا نامه بدون تاریخ و بی اعتبار یک متفکر دوم جهان را در بازی قدرت فریب داد. حالا غنی دو راه دارد: وارد مذاکره سیاسی برای شکست بن بست کنونی با والی بلخ شود و مقام او را تا یک دوران نا معلوم تمدید کند و یا وارد میدان جنگ شود.
غنی حتا اگر جنگ را هم به کمک حامیان خارجی خود ببرد -كه آسان به نظر نميرسد وُ به سادگي ممكن نيست- میدان سیاست و شمال را باخته است.
قیمتی را که اشرف غنی درین بازی ساده لوحانه به تحریک گلبدین و پشتونیزم اطراف او می پر دازد قابل جبران نیست.

هارون اميرزاده

>>>   اقای نور و جمعیت اسلامی خود را مسقره عام میسازند نور هم کشت و هم دزدی و چور و چپاول کرد اقای نور و ......... های شان مانند منصور و سعیدی و صالح.....و وکیل های ...... و رشوت خورد میخواهند بحران را به وجود بیاورند غافل از ااینکه مردم از شما دزدان و رشوت خوران و قاتلین مرم نفرت دارند بحران افریدن شروع نابودی تان است عساکر در مزار شریف به حالت اماده باش درامده و وزیر داخله پولیس در کابل هم اماده باش کرده اقای نور جنبش روشنایی و جنبش رستا خیز باعث کشتن صد ها مردمان بیگناه شدند اما خود شان زنده ماندن مانند بهزاد و و پدرام و باقی سران ان اقای نور با اوردن بحران شما هم باعث کشتن صد ها مردم بیچاره و ستنمدیده و خوش باور خواهید شد وشاید حیات شما و لنده غره های تان به خطر موجه شود
بصیر نظری

>>>   قانونیت در هر کشور یک نیاز حیاتیست. فاجعه افغانستان از قانون جنگل است. در افغانستان ظاهرا قانون اساسی و قوانین نسبتا مدنی و انسانی وجود دارد، ولی قدرتمندان آنرا مطابق به منافع خود پیاده می کنند. مثلا شناسنامه های برقی بعد از تصویب پارلمان و توشیح رئیس جمهور از طرف خود رئیس جمهور دو باره باطل شد و در یک توطئه هویتی نام افغان را که هویت همه نیست بحیث هویت اجباری یک تبار بار دیگر وارد شناسنامه های برقی شد. درینجا قانون و حقوق مدنی مردم زیر پا شد.
در بحث بر کناری استاد عطا آیا یک توطئه است و یا یک عمل قانونی؟
هر رئیس دولت حق دارد یک والی را به هر دلیلی که است غزل و نصب کند. اما چرا غنی بحیث رئیس جمهور این صلاحیت را ندارد؟
دولت وحدت ملی بر پایه قانون اساسی ایجاد نشده بلکه بر اساس یک توافقنامه سیاسی شکل گرفته و قدرت ۵۰ و ۵۰ میان دو تیم تقسیم شده. مطابق به قانون رئیس جمهور حق و دست باز به غزل و نصب از تیم خود را دارد ولی از تیم مقابل را بدون تفاهم ندارد. هر نوع حرکت غیر ازین یک توطئه سیاسی به منظور حذف طرف مقابل از قدرت در راستای تمرکز قدرت بدست یک جناح است. برهم خوردن این توازن به معنای بحران و یا سقوط حکومت است و باید انتخابات زود هنگام اعلام شود تا نظم و قانونیت برهم‌نخورد.
باید دانست که منظور جناب عالی از قانونیت چیست؟

>>>   .......... اگر بنظر تان تاجیک ها به تاجیکستان ازبیک ها به ازبیکستان ترکمن ها به ترکمنستان وهزاره به مغلستان وتو اوغان هم بکوهای سلیمان وغیره هم ......بروند امریکایی ها وانگلیس باید متوطن این سرزمین شوند احمق تاریخ بخوان این ملیت ها گل های رنگارنگ این دیار باستان اند . امیدوارم روزی همچو تو افرادی انسان شوند . رکن الدین نیکمل
سیدنی استرالیا

>>>   این بار نبرد آخر است .
در پایان این نبرد دیگر تساهل ومصالحه نیست.
آنچه را با خون جوانان مجاهد بدست آمده با خون نگهداری میکنیم.
نبرد ما نبرد زندگانی است
فاشیسم همزمان دو تیر رها کرده
یکی شناسنامه برقی
دیگرش بر اندازی جمعیت
هیچکدامش به هدف نمیخورد.

>>>   شفیق جان فکر کن 11 هزار دالر را برایت داده بازهم همرایش کارمیکنی
ها راستی یک چیزی یادت باشه که میگویند
آزموده را آزمودن خطا است .
قندولک اول خودت یک .....هستی دوم برو اگر واقعت مرد هستی حق خودت رابگیر سوم اینکه در بین ملت رنج دیده مان .......اندازی مکن اگر یک روز هم در این کشور نان خورده باشی این کلمه را به زبان نمی آروی (اوغان)

>>>   رجوع بخداوند ، توبه وتسلیمی دزدی هایش به بیت المال راز کامیابی شان است
این به چی معنی یک ماه ریش دراز بان یک ماه ریش متوسط ویک ماه چپه تراش این بدین معنی که سنت رسول خدا رابرای خودسپرساخته وآخرت را فراموش کرده ازچنین اشخاص متزلزل توقع نداشته باشید
.............

>>>   اوغان ها هم از افغانستان نیستند اینها هم خواسرائیلی هستند اگر بتاریخ برگردید.

>>>   اقای نور باید پول های را که دزدی کرده
است دوباره به دولت تسلیم کند وبس مانند یک شهروند هادی زندگی کند در غیران امریکاه اینطور نمی مانیش که غرمیزند

>>>   سلام شفیق الله جان !
مګر چند روز پیش رفتن قندهار عطا از یادیت رفت نصایح شما مثل چچ بسته کردن در دمب موش است.
نمیدانم تو از ای عطا چی جور کردی او یک والی بود نه کدام چیزی دیګر.

>>>   راز کامیابی اش رجوع بخداوند است وباید توبه کند وپولهای غارت شده رابه بیت المال بسپارد

>>>   جای خجالت است که از یکطرف کسی را شخصیت ملی بتراشی و از طرفی همین شخصیت نامنهاد ملی را وصیت کنی که به سفیر امریکامراجعه بدارد و نامۀ سربسته به رئیس امریکا بفرستد!!!
غیرت و میرت چه گویی فتنه سازی را ببین

>>>   .......خط دیورند را قبول هم کنید...........

>>>   مگرخود ازکدام ..........هستی که بدیگران کشورنشان میدهی ...

>>>   شفیق جان فکر کنم تو از اوضاع وواقعیتهای افغانستان به دور هستی حال دهه ۹۰ است دهه ۷۰ دیگر به تاریخ سپرده شده خوشبختانه تاریخ قضاوت خود را کرده و خوب هم قضاوت کرده حال دیگر وقت سلاح و اسلحه گذشته برادر عزیزم بس است که طالب وداعش مردم مارا میکشند استاد عطا دیگر جوی خون را روان نکند بهتر است یک مشت بالای نفس خود بکوبد به جای هزیان گفتن در خانه نشسته واز پول های حرام ذخیره کرده خود استفاده کند

>>>   این شعار طالبان پشتون است ،به قول معروف دزد که زورش زیاد شد صاحب بز را میکشد!حالا اگر تاجیک،هزاره وازبک بیدار نشوند سر نوشتشان همان میشود که آن دوست پشتون گفته.نادرشاه

>>>   حال که خط دیورند تثبیت شد و دیوار سیمی گرفته شد جا دارد که دولت به خال پشتون های نوار سرحد دیورند نوجه کند تا از فلاکت فعلی نجات پیدا کنند و به عوض طالب و داعس شدن متمدن شوند و مسلمان

>>>   ارگ نشنان بابر داشتن عطا ودوستم فقط یک هدف دارند بس یک حکومت پشتونیزم
قسمی که هر روز ما دیده میروم که در حکومت چه جریان دارد
مردم در آتش جنگ فقرمیسوزند وارگ نشنان در فکر قبضه کردن حکومت در دست خودشان است
با امید نابودی همیشگی خاینین در کشور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است