اندونزیا 2017: سیاست و اقتصاد و فوران آگونگ
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۲    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143964 منبع: پرینت

درحالیکه اندونزیا به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جنوب شرق آسیا درسال 2017 در تلاش بود تا دو موضوع سیاسی و اقتصادی را به طور متوازن به پیش برد اما خروش کوه آتشفشان آگونگ و وقوع بلایای طبیعی همواره بیشترین توان و نیروی این کشور را به خود اختصاص داده است.
چهارمین کشور پرجمعیت جهان اگرچه یکی از کشورهای فعال در عرصه سیاسی و اقتصادی منطقه است اما چالش های زیست محیطی همواره در طول سال تمام ظرفیت های این کشور را به چالش کشیده است.
اندونزیا در خلال روزها و ماههای 2017 شاهد فراز و نشیب های بسیاری در عرصه های داخلی و خارجی بود. برخی از مهمترین رخدادهای این کشور بزرگ جنوب شرق آسیا به شرح ذیل است:

**اقتصاد
شرایط نسبی روبه بهبود اقتصاد جهانی در سال جاری به همراه برخی اقدامات منطقه ای توسط دولت اندونزی باعث شد این کشور سال 2017 را با قدرت آغاز کند و مدیریت مالی و اعتباری در این کشور بهبود یافت.
رشد تولید ناخالص داخلی بر اساس محاسبه فصلی (سه ماهه) از 4.9 درصد در آخرین سه ماهه 2016 به پنج درصد در سه ماهه نخست سال 2017 رسید، که این رشد ناشی از افزایش صادرات و کاهش مصارف دولتی عنوان شد.
ثبات ارزش پول این کشور و همچنین نرخ پایین تورم باعث شد که مصرف بخش خصوصی در سطح قابل قبولی قرار گیرد. سرمایه گذاری در این کشور جان گیرد و تداوم انجام اصلاحات اقتصادی در دولت 'جوکو ویدودو' رونق محیط کسب و کار شده را به دنبال داشته باشد.
اگرچه بهای برق در پنج ماه نخست سال 2017 در اندونزیا افزایش یافت و بخشی از تورم 3.9 درصدی این کشور نیز ناشی از این افزایش بود، اما تاثیر بهای بالاتر این حامل انرژی با کاهش بهای محصولات غذایی تعدیل شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند: با این تعادل پیش بینی می شود که اندونزیا سال جاری را با نرخ تورم 4.3 درصد که در حدود نرخ پیش بینی شده بانک مرکزی این کشور است به پایان برساند.
تداوم افزایش صادرات در این کشور که باعث شده آمار صادرات بر واردات فزونی یابد، کسری بودجه این کشور را به میزان یک درصد از تولید ناخالص داخلی رسانده است. پیش بینی می شود که کسری بودجه این کشور تا پایان سال جاری 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی باشد.
همچنین ارزیابی های اقتصادی حاکی از آن است که اندونزیا سال جاری را با رشد پنج درصدی تولید ناخالص داخلی پشت سر بگذارد، که در مقایسه با سال پیش از آن دو دهم درصد کاهش دارد. اما این رقم برای سال 2018 میلادی به سه دهم درصد بالاتر رقم 5.3 درصد پیش بینی شده است.
سهم اندونزیا از سرمایه گذاری مستقیم خارجی که در 15 سال گذشته رشد قابل توجهی داشته، اما همچنان نسبت به سایر کشورهای منطقه سهم ناچیزی را در مقایسه با تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص داده است. از اینرو، اصلاح قوانین موجود و فراهم کردن جذب سرمایه از جمله شاخص هایی هستند که می توانند در سالهای آینده به رشد اقتصادی اندونزی کمک کنند.

**سیاست
-اندونزیا در سال 2017 میزبان برنامه ها و حوادث سیاسی عمده ای بود. حضور 'ملک سلمان' پادشاه عربستان سعودی در این کشور از جمله حوادث سیاسی این کشور بود که تامین نشدن اهداف میزبان این سفر ناخشنودی دولتمردان اندونزیا را در پی داشت.
پادشاه عربستان سعودی که با کاروان یکهزار و 500 نفره خود به اندونزیا وارد شد، بر خلاف انتظار مقامات اندونزیا تنها به یک قرارداد یک میلیارد دالری بسنده کرد، موضوعی که باعث تحلیل های زیادی پیرامون آن شد.
ملک سلمان پیش از عزیمت به اندونزیا چهار روز را در مالزیا گذراند و با سرمایه گذاری 9 میلیارد دالری خود باعث شدکه اندونزیایی ها روی جذب بیش از 25 میلیارد دالر سرمایه گذاری حساب ویژه ای باز کنند.
آنگونه که تحلیلگران نوشتند، کاروان عربستانی که ظاهرا اهدافی غیر از اقتصاد را در این سفر دنبال می کردند، حتی به اندازه هزینه هایی که اندونزیا به دلیل این سفر متقبل شده بود نیز در این کشور سرمایه گذاری نکرد.
-حذف احزاب تندرو
اندونزیا در سال 2017 با پدیده ' تندروی ها ' روبرو بود. پدیده ای که دولت این کشور آن را بر خلاف اصول 'پانکاسیلا' می داند و در عمل نیز نشان داد با هر نوع رفتاری که به نحوی تهدید کننده این اصول باشد، برخورد می کند.
نمونه بازر این برخورد را می توان در انحلال حزب التحریر اندونزی مشاهده کرد که 'جوکو ویدودو' رییس جمهور اندونزی با امضای فرمانی به دولت قدرت داد تا به فعالیت این حزب و همچنین سایر گروههای افراطی پایان دهد.
یکی از اتفاقات مهم امسال در جاکارتا مخالفت با فرماندارمسیحی جاکارتا بود.
''باسوکی تجاهاجا پورناما' فرماندار مسیحی چینی تبار جاکارتا اظهاراتی را مطرح کرده بودکه باعث شکل گیری اعتراضات گسترده ای علیه وی شد و دستاورد آن نه تنها شکست وی را درپی داشت ، بلکه باعث برخی تحولات در عرصه سیاسی اندونزیا نیز شد. تغییر و تحولاتی که برخی از نتایج آن دستکم در انتخابات بعدی اندونزی قابل مشاهده خواهد بود.
اصول پانکاسیلا که دولت فعلی اندونزی تاکید ویژه ای بر آن دارد، شامل اعتقاد به خدای واحد، عدالت اجتماعی، دموکراسی، وحدت ملی و بشریت متمدن و عادل است و به عنوان پنج ستون اصلی نظریه فلسفی بنیادی دولت کنونی مطرح می باشد.
دولت این کشور اعلام کرده است : قصد دارد با رفع چالش ها و تهدیدات مختلف ضمن محقق کردن این اصول مسیر توسعه یافتگی را بدون چالش افراط گرایی طی کند.
- حمایت گسترده از قدس و فلسطین
یکی دیگر از وقایع بسیار مهم اندونزیا حمایت قاطع مردم و مسئولان این کشور جنوب شرق آسیا از فلسطین و قدس بوده است.
جوکو ویدودو رییس جمهوری اندونزیا از جمله نخستین رهبران کشورهای اسلامی بود که با اظهارات ترامپ در مورد قدس مخالفت کرد و گفت که این اقدام وی برخلاف قطعنامه های سازمان ملل است.
علاوه براین مسوولان مختلف این کشور نیز در اظهاراتی متنوع با این اقدام آمریکا مخالفت کردند.
اندونزی مدتها است حامی قوی برای فلسطینی ها است و روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ندارد. اقدام ترامپ نیز مانند کاتالیزوری باعث شد تا پرچم های فلسطین بار دیگر در سراسر این کشور برافراشته شود.
درپی این اقدام ترامپ، صدها هزار نفر از مردم اندونزیا در راهپیمایی هایی اعتراض آمیز، مستمر و گسترده درسراسر این کشور، مخالفت و انزجار خود را با این تصمیم نشان دادند و همین امر سبب شد تا صحنه های کم سابقه ای از حمایت فلسطینیان درجهان به تصویر کشیده شود.
شورای علمای اندونزیا و بسیاری از گروههای مختلف سیاسی از جمله جنبش محمدیه و حزب عدالت مرفه، در این کشور با شعار 'اندونزی برای قدس متحد می‌شود' تظاهرات مردمی این کشور را مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا برنامه ریزی کردند.
مردم اندونزی در چندین تظاهرات میلیونی ،رسما از دولت این کشور خواستند تحت هیچ شرایطی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و کالاهای صهیونیستی- آمریکایی را تحریم کند.
شعارهای مردم اندونزی مانند'سفارت آمریکا از قدس بیرون برو، بیت المقدس و فلسطینی ها باید آزاد شوند و ما با فلسطینی ها همراه هستیم ' پیام شفاف آنها به این تصمیم آمریکا بود.
مردم اندونزیا همچنین خواستار اتحاد کشورهای اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات در حمایت از قدس و فلسطین شدند.
-روهینگیایی ها
بزرگترین کشور مسلمان جهان همچنین پس از شروع دورحملات جدید ارتش و گروههای بودایی افراطی علیه روهینگیایی ها رسما علیه این رویکرد دولت میانمار موضع گرفتند.
درواقع کشتار مسلمانان روهینگیا در اندونزی نیز مانند سایر نقاط جهان با موجی از خشم و نفرت روبرو شد.
'رنتو مرسودی' وزیر امور خارجه اندونزیا تلاش های دیپلماتیک این کشور را دراین زمینه در عرصه های منطقه ای و بین المللی هدایت کرده است.
وی پس از دیدار با آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم میانمار تاکید کرد: کاهش تنش هادر استان راخین باید در اولویت امور دولت این کشور قرار گیرد.
مرسودی تصریح کرد مقامات امنیتی میانمار باید فوراً هرگونه خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را در استان راخین متوقف و از همه مردم از جمله جامعه مسلمان محافظت کنند.
- مقابله با تروریسم
اندونزیا در سال‌های اخیر به ویژه درسال 2017 میلادی شاهد فعالیت‌های گروه‌های مسلح بومی و غیرقانونی در این کشور بود که بسیاری از آن‌ها تحت تأثیر گروه تروریستی داعش، حیات دوباره‌ای یافته‌اند.
براساس گزارش مسوولان مختلف این کشور ، صدها اندونزیایی در سال‌های گذشته به داعش در سوریه پیوسته بودند که تعدادی از آن‌ها پس از شکست‌ و از دست رفتن قلمرو تحت حکومت این گروه تروریستی، به اندونزی بازگشتند.
مقامات اندونزیا هراس دارند که بازگشت این افراد که بسیاری از آن‌ها آموزش دیده‌ فعالیت‌های تروریستی هستند، سبب برهم خوردن امنیت مناطقی از این کشورِ مجمع‌الجزایری شود.
واحد پولیس ضدتروریست اندوزیا در سال ۲۰۰۳ در پی بمب‌گذاری در شهر «بالی» این کشور که باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر شده بود، تأسیس شد.
تروریست‌های داعش در سال ۲۰۱۶ در مرکز شهر جاکارتا،‌ پایتخت اندوزی دست به حمله زدند و پس از آن روند مقابله با تروریست ها در دولت اندونزیا سرعت گرفت. مسئولان این کشور اعلام کردند که درسال 2018 ، 600 نیرو به واحدهای پولیس ضد تروریسم اضافه می کند.

**بلایای طبیعی
اندونزیا که هر ساله شاهد بلایای گسترده طبیعی همچون سیل، زلزله، رانش زمین و فوران آتش نشان است، امسال نیز همچون سال های گذشته برخی از این بلایا را درسطحی وسیع تجربه نمود.
این کشور فعال ترین منطقه آتشفشانی جهان که بر روی 'حلقه آتش' اقیانوس آرام قرار داد که همواره باعث لرزش های قوی در این کشور می شود.
اندونزیا همچنین میزبان آتشفشان 'دریاچه توبا'ست که بزرگترین فوران آتشفشانی جهان را حدود 77 هزار سال پیش تجربه کرده است.
نگاهی به نقشه پراکندگی آتشفشان ها در اندونزی نشان می دهد که استان های مختلف این کشور میزبان آتشفشان های فعال و غیرفعالی هستند که آسیب پذیری مردم این کشور در برابر بلایای طبیعی را افزایش داده اند.
اندونزیا دارای 34 استان است که عمدتا حوادث طبیعی زیادی را در طول سال تجربه می کنند.
وقوع سیل در شهر 'برِبِس' و آوراگی چهار هزار نفر و زیر آب رفتن چهار روستا درپی آن، در کنار تخریب 499 ساختمان در شهر 'کریان' در اثر سیل و وقوع سیلاب های گسترده در جنوب شرق آچه با پیامد آوارگی بیش از دو هزار و 400 نفرو تخریب بیش از 100 خانه ، از جمله بلایای مهمی بود که بخش های زیادی از اندونزیا را تحت تاثیر قرار داد.
کشته شدن 13 نفر بر اثر وقوع سیل که روستای 'سامبونگرجو' در 'ماگلانگ' را تخریب کرد نیز یکی از پرتلفات ترین سیل های این کشور بود.
وقوع زلزله 5.4 دهم ریشتری در 'تاسیک مالایا' در 'جاوای غربی' با پیامد تخریب دستکم 52 خانه ، زلزله پنج ریستری 'گایو' در عمق 10 کیلومتری زمین، زلزله 6.6 ریشتری شهر 'پوزو' با تخریب گسترده ساختمانها، زلزله پنج و نیم ریشتری 'پادانگسیدمپوآن' در 'سوماترای شمالی' با ویرانی دستکم 40 خانه نیز از جلمه زلزله هایی بود که در سال جاری اندونزی را تکان داد.
خروش کوه آتشفشان 'آگونگ' پس از 54 سال نیز از دیگر حوادث طبیعی بود که در جزیره بالی اندونزیا را در بالاترین سطح هشدار زیست محیطی قرار داد که منجر به تخلیه بیش از 50 هزار نفراز 100 هزارنفراهالی و گردشگران این منطقه در اقداماتی شبانه روزی شد.
این کشور در روزهای پایانی 2017 نیز با فوران کوه آتشفشان 'سینابونگ' در جزیره سوماترا واقع در غرب اندونزی، بزرگترین فعالیت آتشفشانی در سال جاری میلادی را تجربه کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اندونزیا
2017
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است