رویدادهای مهم سال 2017 پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۲    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143965 منبع: پرینت

پاکستان در سال 2017 میلادی شاهد تحولات سیاسی، اقتصادی و بین الملل مهمی نظیر برکناری نواز شریف از سمت نخست وزیری این کشور تا برگزاری اعتراضات ضد دولتی بود.
اگرچه سیر تحولات در پاکستان به دلیل موقعیت این کشور در آسیا و ارتباطات و مراودات آن با دیگر کشورها بسیار سریع است، اما این کشور در سال میلادی 2017 به دلیل برگزاری انتخابات سراسری در این کشور در سال میلادی 2018 شاهد رخدادهای فراوانی بود.
به برخی از این رویدادها و روابط بین دو کشور همسایه ایران و پاکستان در سطور زیر می پردازیم؛

** اواسط ماه اسد سال جاری 'نواز شریف' نخست وزیر پاکستان با حکم دادگاه عالی این کشور به اتهام فساد مالی از سمت خود برکنار شد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در 21 ماه اوت - اوایل ماه سنبله - راهبرد خود را در مورد افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد موضع جدید آمریکا تنش و سردی روابط بین اسلام آباد و واشنگتن را در پی داشت.
وزیر امور خارجه پاکستان پس از اعلام راهبرد ضد پاکستانی ترامپ به تهران سفر کرد و با مقامات ایران درباره آخرین وضعیت منطقه ای و نحوه مبارزه با تروریسم به تبادل نظر پرداخت.

**سازمان ها و احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان نیز موضع ترامپ در قبال پاکستان را محکوم کرده و نمایندگان پارلمان ملی پاکستان نیز این اقدام را محکوم کردند.
پس از اعلام راهبرد ترامپ علیه پاکستان و آغاز سیاست یک بام و دو هوا از سوی آمریکا، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا با سفر به پاکستان تلاش کردند روابط دو کشور را به حالت طبیعی بازگردانند.

***خشم پاکستانی ها پس از تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس.
در حمله تروریستی در پاراچنار 25 تن از شهروندان این کشور جان خود را از دست دادند که گفته شد لشکر جهنگوی از گروه های فرقه گرا و تروریستی پشت این حمله بوده اند.
حمله تروریستی به آرامگاه لال شهباز قلندر در ایالت سند واقع در جنوب پاکستان 90 کشته بر جای گذاشت که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

**ششمین دور و بزرگ ترین سرشماری نفوس و مسکن در پاکستان پس از 19 سال، از 25 ماه حوت 1395 آغاز شد که این طرح در مرحله اول در 63 شهرستان پاکستان اجرا شد.
مرحله اول طرح سرشماری در پاکستان، 26 حمل سال 96 به پایان رسیده و همزمان مرحله دوم نیز در 85 شهرستان آغاز شده و این مرحله نیز 4 جوزای 96 به پایان رسید.
دور جدید سرشماری جمعیت پاکستان، بعد از سال ها تاخیر، در حالی آغاز شد که به دلیل نیاز دولت به نیروهای امنیتی و کمکی برای اجرای این مهم، ارتش پاکستان نیز پیش تر اعلام کرد که 200 هزار نفر از نیروهای خود را مامور کمک به اجرا و تامین امنیت این طرح می کند.
پس از اخطاری که دولت پاکستان حدود چهار ماه پیش از دادگاه عالی این کشور برای تعیین زمان آغاز سرشماری دریافت کرد، دولتمردان اعلام کردند که سرشماری از 25 حوت ماه (سال گذشته) آغاز و ظرف مدت دو ماه بطور کامل انجام می شود.
جمعیت پاکستان در این سرشماری بیش از 200 میلیون نفر اعلام شد.

** راهپیمایی های ضد دولتی در پاکستان
تظاهرات ضد دولتی احزاب مذهبی پاکستان با عنوان 'تحریک لبیک یا رسول الله' در اعتراض به اقدام دولت برای پایان قانون سوگند به ختم نبوت برای نمایندگان پارلمان نیز از دیگر رویدادهای مهم در این کشور در سال 2017 بود.
این اعتراضها پس از 22 روز به خشونت کشیده شد و در پایان با عقب نشینی دولت و استعفای یک وزیر به پایان رسید.

** حملات تروریستی در پاکستان
پاکستان در واپسین روزهای سال 2017 نیز از حملات تروریستی در امان نماند دو عامل انتحاری داعش پس از ورود به یک کلیسا جلیقه خود را منفجر کردند . در این حمله تروریستی 9 شهروند مسیحی پاکستان کشته شدند.
همچنین در پی حمله افراد مسلح طالبان پاکستان به خوابگاه یک دانشگاه کشاورزی در پیشاور پاکستان، دستکم 9 تن کشته و 35 تن دیگر زخمی شدند.
همچنین در حمله تروریستی به مسجدی در اسلام آباد پایتخت پاکستان در هشتم ماه قوس سال جاری، دو نمازگزار کشته و چهار تن دیگر نیز زخمی شدند.
این حملات تروریستی در سال 2017 در پاکستان از سوی گروه های تروریستی نیز تداوم یافت|، اگرچه ارتش و نیروهای مسوول در مبارزه با تروریسم در عملیات هایی موسوم به 'رد الفساد' اقدام کردند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
2017
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است