سال 2017 پیروزی بر داعش و ناکامی تجزیه عراق
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۲    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143970 منبع: پرینت

سال 2017 برای عراق دو حادثه مهم به دنبال داشت یکی پیروزی کامل بر گروه تروریستی داعش و بسط سلطه دولت مرکزی عراق بر تمامی اراضی این کشور و دوم، ناکام گذاشتن طرح تجزیه از طریق طرح همه پرسی منطقه شمال عراق است.
نیروهای مسلح عراق اعم از ارتش، پولیس، واکنش سریع، الحشد الشعبی، سازمان مبارزه با تروریسم، پیشمرگه ها و عشایر در یک وحدت کم سابقه بینا بینی توانستند تمامی اراضی عراق را که گروه تروریستی داعش از ژوئن 2014 بر آن مستولی شده بود، بعد از سه سال جنگ، امسال به طور کامل بازپس گیرند.
در این رهگذر نیروهای عراق به مناطقی رسیدند که از 2003 تا به امروز خارج از سلطه دولت مرکزی عراق قرار داشت و به طور طبیعی تبدیل به بستری مناسب برای رشد و فعالیت گروه های مسلح، باندهای تروریستی و مجموعه های خارج از قانون تبدیل شده بود.

آزادسازی موصل مرکز استان نینوا به عنوان پایتخت گروه تروریستی داعش، در 10 جولای 2017 ، روحیه این گروه تروریستی داعش را در عراق و سوریه- همزمان - در هم شکست و بعد از این آزادی بود که مناطق تحت تصرف این گروه تروریستی یکی پس از دیگری در عراق و سوریه از این گروه تروریستی بازپس گرفته شد.
در این سال مرجعیت عالی دینی عراق و در راس آن آیت الله سید علی سیستانی، به تمامی بحث و جدل ها در خصوص آینده تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی پایان بخشید و در خطبه جمعه 15 دسامبر 2017 بر حفظ تشکیلات الحشد الشعبی و عدم انحلال یا ادغام آن در دیگر نیروهای مسلح عراق تاکید کرد.

عراق در این سال یکی از خطرناکترین تهدیدها را که تحت عنوان همه پرسی منطقه کردستان عراق که برخی از احزاب کرد حاکم بر شمال عراق در پس آن قرار داشتند، از سرگذارند.
گرچه همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برگزار شد اما متعاقب آن به سرعت، مخالفت های جدی در کردستان عراق با آن شروع شد.
همین امر باعث شد که دولت مرکزی عراق، کرکوک غنی از نفت را که رکن اصلی در طرح تجزیه شمال عراق بود، از احزاب حاکم طرفدار استقلال کردستان عراق بازپس گیرد و کل طرح با ناکامی مواجه شود که تبعات امنی و اجتماعی و اقتصادی آن، همچنان شمال عراق را در قالب اعتراض های مردمی و سیاسی در می نوردد.

ظهور برخی از جریان های افراطی جدید در صحنه عراق به ویژه در شمال این کشور بعد از خنثی سازی طرح تجزیه عراق، به باور برخی کارشناسان، مرتبط با همان جریان هایی است که درصدد تجزیه عراق به بهانه کشور مستقل کردستان عراق بودند.
گروه فدایی ها یا صاحبان پرچم های سفید که عموما از کردهای افراطی و بخشی از آن از اعراب تندرو متمایل به گروه تروریستی داعش هستند، یکی از نمودهای این جریان های افراط گرا است که هم اکنون نیروهای مسلح عراق عملیات های گسترده ای برای سرکوب این باند تروریستی در شمال عراق آغاز کرده است.

ظهور پرچم رژیم اسراییل در جریان تبلیغات برای همه پرسی استقلال شمال عراق، یکی از شواهد روشنی برعوامل خارجی پشت پرده این طرح بود که عملا ارتباطات خارجی هوداران استقلال کردستان عراق را آشکار کرد و باعث ایجاد موجی از مخالفت ها در داخل منطقه کردستان عراق علیه طرح مشکوک استقلال شد.
وصول نیروهای مسلح عراق به مرز های عراق و سوریه و در دست گرفتن کنترل کامل این مناطق از تحولات مهم نظامی و امنیتی بود که به طور مثبتی تبعات آن، هم اکنون بر عموم عراق به ویژه بغداد منعکس شده است.

بغداد پایتخت عراق که در اوج ناامنی های داخلی درعراق روزانه شاهد چند مورد انفجار خودرو بمبگذاری شده و کشف روزانه یکصد جسد در داخل و حومه پایتخت بود، در طول ماه های اخیر تقریبا با هیچ مورد انفجار جدی مواجه نبوده است.
فعال شدن بازارها و گسترش فعالیت های اجتماعی و افزایش واضح رفت و آمدها در خیابان ها و فعال شدن شهرداری ها برای رفع زباله ها و گشوده شدن خیابان هایی که به خاطر مسائل امنیتی با دیوارهای بتونی بسته شده بود، همگی از مظاهر بهبود شرایط امنیتی در عراق حکایت دارد.
یکی از قراین مهم بهبود اوضاع در عراق، عادی سازی روابط ریاض با بغداد بعد از یک ربع قرن قطع مناسبات بین این دو کشور است که هر چند بسیاری از جریانات و شخصیت های سیاسی در عراق نسبت به اهداف واقعی رویکرد جدید عربستان سعودی کاملا بدبین هستند و در این خصوص هشدار می دهد، بغداد اما برای تحقق رفع تنش ها با همه همسایگان عرب از جمله سعودی تلاش می کند.

امسال آمریکای دونالد ترامپ اهتمام ویژه به عراق داد، گرچه در ابتدا دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب امریکا، عراق را در فهرست کشورهای اسلامی قرار داد که اتباع آن از سفر به آمریکا منع شده بودند، اما تحت فشارهایی که ایجاد شد و منافعی که واشنگتن در خطر می دید، ناچار شد از این تصمیم عدول کند.
سفر 'حیدر العبادی' به واشنگتن در 20 مارس 2017 به عنوان اولین رهبر عربی که بعد از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، به این کشور سفر کرد و استقبال کم سابقه ای که از وی انجام شد، به اعتقاد کارشناسان، رویکرد جدید آمریکا را به عراق آشکار کرد و بسیاری معتقدند که عادی سازی روابط سعودی ها با بغداد، متاثر از این رویکرد ویژه واشنگتن به بغداد بوده است.

به اعتقاد کارشناسان سال 2017 در همه عرصه های سیاسی، نظامی و گسترش روابط منطقه ای و بین المللی و حفظ تمامیت اراضی عراق و خنثی سازی طرح تجزیه و از همه مهمتر شکل گیری نوعی وحدت و انسجام داخلی برای عراق سال پیروزی بود.
با وجود این، همچنان بحث شروع عملیات بازسازی و سازندگی در کشور، مبارزه با فساد اداری و مالی که عراق پایین ترین رده های جهانی را دارد، جزو مباحث بحث برانگیز داخلی عراق است.
بسیاری از کارشناسان انتظار دارند با روندی که عراق در پیش گرفته است، سال آینده، سال سازندگی و بازسازی و مبارزه جدی با فساد اداری و مالی باشد و با انتخابات مارس 2018، این امیدواری وجود دارد که دولت جدید عراق بتواند، روند پیروزی ها را با اصلاحات داخلی و توسعه کشور تکمیل کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
2017
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است