رنج مردم اوکراین از جنگ و بی‌ثباتی سیاسی اقتصادی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ کد خبر: 144070 منبع: پرینت

سال 2018 برای حیات سیاسی اوکراین سالی تعیین کننده است و مردم این کشور در انتظار رهبران جدیدی هستند که به اوضاع بی ثبات سیاسی و اقتصادی اوکراین سروسامان بدهند.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: سال 2017 با ادامه عواقب دوران پس از «انقلاب میدان» در اوکراین در حال پایان یافتن است و سال 2018 سال مبارزات انتخاباتی در این کشور است و رهبران کنونی که در سال 2014 با سرنگونی دولت "ویکتور یانوکوویچ" به قدرت رسیده اند، در سال جدید باید به مردم اوکراین ثابت کنند که تا چه اندازه وعده های شنیده شده در جریان انقلاب را تحقق بخشیده اند.

"ولادیمیر فیسنکو" رییس مرکز تحقیقات سیاسی در کی‌ یف یادآور شده است که در سومین سال ریاست جمهوری "پیتر پروشنکو"، بالاخره رژیم بدون روادید بین اوکراین و کشورهای اروپایی تحقق یافته و توافقنامه اتحاد با اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شد. ولی این کشور هنوز با مشکلات بسیار جدی در عرصه سیاست خارجی مواجه است و روابطش با همسایگان غربی خود، یعنی لهستان، مجارستان و تا حدودی هم با رومانی، بشدت تیره شده است. این در حالی است که اوضاع داخلی در اوکراین نیز همچنان بی ثبات است، مناقشه نظامی در دونباس نه تنها حل فصل نشده، بلکه وخیم تر شده و در عین حال درگیری های سیاسی جدی در پایتخت براه افتاد است.

این کارشناس افزوده است: «با آغاز سال 2017 محاصره اقتصادی منطقه دونباس به اجرا گذاشته شد و در پایان سال اعتراضات خیابانی گسترده به رهبری "میخائیل ساآکاشویلی" (رئیس جمهوری سابق گرجستان) رخ داد. این دو حادثه بی ثباتی سیاسی در کشور را تشدید کرده است. علاوه بر این، تحقیقات قضایی در خصوص فسادمالی مقامات بلندپایه، از جمله نمایندگان پارلمان، تاثیر مضاعفی بر اوضاع دارد. در حالیکه در سال 2017 یک جنگ بین وزارتخانه ای بین ساختارهای جدید ضد فسادمالی، دادستانی کل و شورای امنیت ملی اوکراین آغاز شده که نتیجه چنین درگیری هم چیز خوشایندی نخواهد بود.»

فیسنکو می گوید: «وخامت اوضاع در سال 2018 هم با توجه به اینکه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در اوکراین در اوایل سال 2019 باید برگزار شود، تشدید خواهد شد. در حال حاضر بیش از نیمی از مردم نامزدی را نمی شناسند که حاضر باشند در انتخابات از او حمایت کنند. هیچیک از نامزدهای مطرح برای ریاست جمهوری حتی حمایت یک پنجم شهروندان را نیز در اختیار ندارد. مردم اوکراین در انتظار سیاستمداران جدیدی هستند که دارای اعتبار اخلاقی قابل قبول باشند.»

مردم اوکراین از تداوم فقر در کشورشان رنج می‌برند
نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه بین المللی تحقیقات اجتماعی کی‌ یف به خوبی تغییر تمایلات مردم اوکراین طی 25 سالی که از زمان استقلال این کشور می گذرد، را به خوبی نشان داده است: در سال 2017 بیش از 12 درصد از شهروندان اوکراینی گفته اند که پول کافی برای تهیه غذای مصرفی روزانه خود را ندارند. این آمار برای کشوری که دارای بلند پروازی همگرایی اروپایی است، بسیار زیاد است. مقایسه این شاخص با اطلاعات سال 1994 نشان داده که در آن زمان میزان فقر در این کشور تازه استقلال یافته 28 درصد بود که در سال 1998 حتی به 52 درصد هم رسید. ولی از سال 2000 به اینطرف، وضعیت اقتصادی مردم اوکراین بهبود یافت و شاخص فقر به 47 درصد کاهش یافت و تا سال 2008 تا حد 11 درصد هم تنزل یافت.

بیشترین کاهش در دوران ریاست جهوری "ویکتور یوشنکو" رخ داد که دولت دارای کمترین دخالت در عرصه اقتصادی را داشت. سپس در نتیجه بحران اقتصادی جهانی میزان فقر در اوکراین دوباره رو به افزایش گذاشته و در سال 2009 به 21 درصد رسید. کمترین شاخص فقر در اوکراین در سالهای 2013 و 2014 به ثبت رسید که تنها 9 درصد بود، ولی بعد از آغاز «انقلاب میدان» در سال 2014 دوباره رشد یافت.

شهروندان اوکراینی از وضعیت زندگی خود رضایت ندارند
اکثریت مردم اوکراین از وضعیت اقتصادی کشورشان بشدت شکایت داشته و مهمترین مشکل را هم جنگ در دونباس می دانند. تحقیقات موسسه بین المللی تحقیقات اجتماعی کی‌یف نشان داده است: در سال 2001 تقریبا 38 درصد سوال شوندگان از وضعیت زندگی خود رضایت داشتند، سپس در سال 2010 و بعد از پیروزی یانوکوویچ در انتخابات، ابراز رضایت شهروندان از وضعیت کشور بطور قابل توجهی افزایش یافته و به 65 درصد رسید، ولی بعد از آن شروع به کاهش کرد. بعد از سرنگونی دولت یانوکوویچ در سال 2014 ، این رقم روندی نزولی را طی نموده و در سال 2017 به 53 درصد رسید. این اطلاعات همچنین نشان داد که رضایت مردم اوکراین تنها به سطح زندگی شخصی مربوط نبوده، بلکه اوضاع سیاسی کشورشان نیز در آن موثر بوده است.

مردم اوکراین اعتمادشان به روسیه را هم از دست داده‌اند
دیدگاه مردم اوکراین در مورد روابط کشورشان با روسیه نیز طی سالهای اخیر دچار تغییرات زیادی شده است: در سال 2008 حدود 20 درصد مردم از نظریه ایجاد "کشور واحد" (روسیه-اوکراین) حمایت می کردند، ولی اکنون این درصد به 4 درصد رسیده است. نظریه وجود دو کشور مستقل همواره در اوکراین محبوب بوده، در آن سال 75 درصد و اکنون حدود 85 درصد مردم از آن استقبال می کنند.

البته تمایلات مثبت در قبال روسیه در سال 2008 حدود 90 درصد بود، ولی در سال 2015 به 30 درصد کاهش یافت. بر اساس این تحقیقات، همه پرسی مربوط به استقلال شبه جزیره کریمه و پیوستن این منطقه به روسیه، روی دیدگاه شهروندان اوکراینی نسبت به روسیه تاثیر منفی گذاشت. در حال حاضر هم حدود 40 درصد مردم اوکراین دیدگاه مثبتی نسبت به روسیه دارند. البته این دیدگاه منفی دوجانبه است و در روسیه نیز تنها 30 درصد از مردم دیدگاه مثبتی نسبت به اوکراین دارند.

دیدگاه شهروندان اوکراینی نسبت به اتحادیه اروپا و ناتو
نظر مردم اوکراین نسبت به همگرایی اروپایی و پیوستن به ناتو نیز طی سالهای اخیر دچار تغییراتی شده است. تردید در رابطه با همگرایی اروپایی نزد مردم اوکراین از همان سال 2005 که تیم رهبری یوشنکو این نظریه را مطرح کرد، وجود داشت. در آن سال تنها 33 درصد شهروندان از آن حمایت کرده و 39 درصد آنها مخالف همگرایی اروپایی بودند. در سال 2014 و بعد از انقلاب میدان، تعداد طرفداران همگرایی اروپایی به 54 درصد افزایش یافت و مخالفان این نظریه 23 درصد شدند. در سال 2015 حامیان این دیدگاه 52 درصد و مخالفان آن 25 درصد بودند، در سال 2016، این رقم به 43 درصد و 27 درصد رسید و در سال 2017 نیز 49 درصد مردم اوکراین موافق همگرایی اروپایی و 28 درصد مخالف چنین همگرایی هستند.

البته تمایل شهروندان اوکراینی در رابطه با نزدیک شدن به ناتو دچار تغییر اساسی شده است: در سال 2005 تنها 16 درصد از این نظریه حمایت کرده و 57 درصد مخالف آن بودند. در سال 2014 و بعد از انقلاب میدان، این تمایل برعکس شد و 48 درصد حامی نزدیکی به ناتو و 32 درصد مخالف بودند. سپس طی چند سال گذشته این شاخص دوباره تغییر کرده و اکنون حدود 40 درصد از عضویت آتی اوکراین در ناتو حمایت کرده و حدود 30 درصد از شهروندان هم مخالف پیوستن به ناتو هستند.

کارشناسان موسسه بین المللی تحقیقات اجتماعی کی‌ یف به این نکته نیز توجه داشته اند که تمایلات مردم نسبت به ناتو در مناطق مختلف اوکراین بسیار متفاوت است. در مناطق شرق و جنوب این کشور تعداد مخالفان ناتو بیشتر و در مناطق غربی اوکراین، تعداد موافقان نزدیکی به ناتو بیشتر است.

این تحقیقات همچنین نشان داده که اگر همه پرسی در مورد پیوستن اوکراین به ناتو، برای مثال در ماه سپتامبر سال 2017 برگزار میشد، 72 درصد شهروندان در آن شرکت می کردند و نزدیک به 62 درصد این افراد به پیوستن به ناتو رای داده و 38 درصد با آن مخالفت می کردند.

ناامیدی مردم اوکراین از اجرای اصلاحات وعده داده شده
شهروندان اوکراین از رهبران کشورشان انتظار دارند تا اصلاحات لازم در جهت رسیدن به سطح استانداردهای اتحادیه اروپا و ناتو را آنطور که قول داده اند به اجرا بگذارند. علاوه بر این مردم انتقادات زیادی از سیاست اقتصادی و فقدان مبارزه جدی با فساد مالی در کشور می کنند.

اصلی ترین مدعیان مخالف رهبران کنونی اوکراین در حال حاضر، طرفداران میخائیل ساآکاشویلی، رهبر جنبش «روح نیروهای تازه» هستند که خواستار اجرای اصلاحات اساسی و حذف سیستم الیگارشی در اوکراین می باشند. این درحالی است که به عقیده کارشناسان، اکثر مردم اوکراین تمایلی ندارند که انقلاب تازه ای در کشورشان رخ دهد، بخصوص در شرایطی که بحران دونباس هنوز حل و فصل نشده است. آنها انتظار دارند که در سال 2018 سیاستمدارانی وارد مبارزات انتخاباتی شوند که قادر باشند اصلاحات در کشور را تحقق بخشیده و جنگ در دونباس را نیز خاتمه دهند.

بر اساس اطلاعات موسسه بین المللی تحقیقات اجتماعی کی‌ یف، اکثریت شهروندان (بیش از 70 درصد) معتقدند که اوکراین در جهت درستی در حرکت نیست: فساد مالی افزایش یافته و اصلاحات نیز تحقق نیافته است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اوکراین
جنگ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است