نور: شورای امنیت بلخ را ناامن می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ کد خبر: 144155 منبع: پرینت

عطامحمد نور، والی «مستعفی» ولایت بلخ شورای امنیت و امنیت ملی را متهم می‌کند که افراد «ولگرد» را مسلح و برای ناامن‌سازی بلخ می‌فرستند.

آقای نور که روز سه‌شنبه 12 جدی در میان حامیان اش در بلخ سخنرانی می‌کرد، مدعی شد که در یک مهمانخانه‌ شورای امنیت ملی در سرک 15 وزیر محمداکبر خان و یک مهمان‌خانه‌ امنیت ملی در این ساحه، افراد مسلح برای ناامن‌سازی بلخ فرستاده می‌شود.

به گزارش اطلاعات روز، او گفت: «تو امنیت و شورای امنیت که افراد ولگرد و دوسیه‌دار و جنایتکار را جمع می‌کنی و سلاح می‌دهی که یک شهر مانند بلخ را به آشوب بکشانی. تو چه دلیل داری در برابر قانون و ملت که پول بیت‌المال و سلاح کمکی خارجی‌ها را برای ویران کردن شهر مزار توزیع می‌کنی.»

نور تاکید کرد مانع «پروژه‌ داعشی‌سازی حکومت» می‌شود و نمی‌گذارد که ولایت بلخ ناامن و داعش در آن جابجا شود.

او گفت: «یک ولایت آرام است و این را هم اینا دستخوش ناامنی می‌سازد. متوجه باشید دستخوش ناامنی می‌سازد. ما اجازه نمی‌دهیم که بلخ را ناامن بسازند و داعش را بیاورند.»

عطامحمد نور یادآور شد که مکتوب‌های رسمی در مورد مسلح شدن افراد در مهمانخانه‌های شورای امنیت و امنیت ملی در ساحه‌ وزیر محمداکبر خانه را به دفاتر سازمان ملل در کابل، کمیسیون حقوق بشر و نیروهای ماموریت حمایت قاطع فرستاده است.

او خطاب به حکومت، شورای امنیت ملی و امنیت ملی گفت: «شرم باد برای‌تان که ولگرد را جمع می‎کنید و سلاح می‎دهید به‌خاطری که یک شهر آرام و منظم را بی‌نظم بسازید و ویران بکنید. اما اجازه نمی‌دهیم». «منتظر آغاز مذاکرات جمعیت با حکومت هستم»

از سوی دیگر آقای نور در مورد منظوری استفعایش از سوی رییس‌جمهور گفت که انتظار آغاز و نهایی شدن مذاکرات میان حزب جمعیت اسلامی و حکومت را در این مورد می‌کشد. او گفت: «ما انتظار نهایی شدن مذاکرات جمعیت و یا آغاز مذاکرات جمعیت را با حکومت داریم؛ ببینیم که به چه نتیجه‌یی می‌رسد، در آن‌صورت باز ما تصمیم خود را خواهیم گرفت».

عطامحمد نور همچنان گفت در مورد اینکه کدام مقام به فرماندهی قول اردوی شاهین دستور احضارات درجه‌یک را در برابرش داده بود، پاسخ می‌خواهد.

او افزود: «من یک سوال می‌کنم. کدام مقام، قومندانی قول اردوی شاهین بلخ را هدایت داده بوده که احضارات داشته باشد در برابر والی بلخ. این مسوولیت را کی به‌دوش می‌گیرد. والی بلخ چه جرمی داشت که تو قول اردو را هدایت می‌دهی که در برابر او احضارات داشته باشد؟»

نور گفت: «اما تو وزیر داخله یا تو زیر دفاع و تو شورای امنیت یا تو سر قومندانی اعلی؛ کدام‌تان این قومانده را داده بودید که قول اردو سلاح خود را بر سر ملت ما راست بکند. سینه‌ ملت ما را نشانه بگیرد. از شما پاسخ می‌خواهیم».

او این اقدام حکومت و مقام‌های امنیتی را «دیوانگی و تشنگی قدرت» خواند و گفت این کارهای شما «پلان‎های خبیثه درون ارگی و درون سپیدار را نشان می‌دهد که برای حذف ملت افغانستان، چهره‌ها و نخبه‌ها اقدام بکند.»

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلخ
شورای امنیت
نظرات بینندگان:

>>>   در زمان داکتر نجیب، دوستم با جمعیت و شورای نظار یکجا شد و به سمت کابل حرکت کردند و داکتر نجیب را در حالت فرار از میدان هوایی دستگیر کردند.
حالا تو میتوانی با جنرال رازق یکجا شوی و او از سمت جنوب بطرف کابل حرکت کند و تو از سمت شمال.
اما تفاوت اش در آن است که روس ها بعد از برآمدن عساکر شان از افغانستان وعده کمک مالی و نظامی را به افغانستان دادند و هزاران هزار توپ و تانک و راکت و سلاح و مهمات از بندر حیرتان وارد افغانستان شد و دوستم از داکتر نجیب پرسید که این همه سلاح را چه کنم؟
داکتر نجیب در جواب گفت که من هم در فرقه ها و قول اردو ها دیگر جای ندارم، بنأ همه شان را در خود مزار در دیپو های مهمات نگهداری کن.
همین که گرباچف برطرف شد و بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه شد و شوروی از هم پاشید، کمک مالی روسیه به دولت داکتر نجیب قطع شد و داکتر نجیب پلان صلح را با مجاهدین پیش کش کرد. به امید آن که در قدرت بماند.
اما بنین سوان نماینده ملل متحد به داکتر نجیب گفت که مجاهدین با تو دولت اعتلافی تشکیل نمی کنند و تو باید دولت را برایشان تسلیم کنی.
دوستم که این وضعیت را دید، بخاطر جایگاه قدرت خود در دولت آینده مجاهدین، با احمد شاه مسعود یکجا شد و کابل را تصرف کردند.
اما حالا وضعیت کاملآ طور دیگری است.
قوای امریکا و ناتو در داخل افغانستان هستند و دولت مرکزی افغانستان را کمک مالی و نظامی میکنند و نیرو های مسلح مزار و قندهار نیز توانایی نظامی کودتا علیه دولت مرکزی را ندارند.

>>>   Amirzada
موج سواری استاد عطا در نبرد قدرت

اوضاع کشور در حال انکشاف فرا تر از خواستهای محدود والی بلخ از ارگ بسوی موج بزرگ خواستهای مشروع و سرکوب شده میلیون ها انسان در شمال، جنوب، شرق و غرب تبدیل شده است. از بخت نیک استاد عطا بر این موج هیبتناک مردمی سوار است و بسوی ارگ کابل در حرکت است. حالا زمان آن رسیده که استاد نور این موج عدالت طلب و قدرتمند را در گفتگوها با جامعه جهانی و ارگ مدیریت کند.

>>>   Ariaie
همان موج را كه در زمان انتخابات در حمايت از داكتر صاحب عبدالله راه انداختيد ، اكنون دو برابر ان را براى حمايت از استاد عطا بايد راه بيندازيد چون خواست اصلى استاد اين است كه چرا باند چند نفره ارگ دروغ گفتند و فريب كارى نموده اند. استاد خواستار اجراى توافق نامه است ، خواستار تغير است. اين خواسته ها زمانى جامه عمل مى پوشند كه همه يك صدا ، قاطعانه و بدون لغزش از هر قوم و گرايش در حمايت استاد و اين خواسته هاى برحق ايستاده شويم. ياد مان باشد استاد يك شخصيت مردمى است نه يك ارگان . و نيروى او همه ما منحيث مردم هستيم و اين نيرو بايد هميشه در صحنه اماده باشند.

>>>   انجنیر داوود گفته است؛ هر وقت که استاد عطا از مزار رفت بیدارم کنید.

>>>   Muheddin
ارگ اگر به پلان شان موفق شونند در باره داود دو پلان دارنند مرگ داود در پلان شان است یا مسموم می کنند مانند مارشال فهیم یا ترور می کنند باز بگویند گروپ استاد عطا ترور کرد بخاطری جای به نفر اصلی شان جمعه خان همدرد باز شود من پیش از پیش روحش شاد یادش گرامی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است