پشتون ها هر کاری کردند ما کوتاه آمدیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ کد خبر: 144158 منبع: پرینت

بحث هویت یک امر ساده نیست که با اغماض و کلوخ گذاشتن و از آب تیر شدن قابل حل باشد اگر در جریان برگزاری مجلس بزرگان (لوی‌ جرگه) قانون اساسی، باقی نمایندگان از حفیظ منصور حمایت می‌ کردند در همان زمان هم نام کشور هم سرود ملی کشور به نام یک قوم و به زبان یک قوم تصویب نمی‌ شد. از قدیم گفته‌اند که: «بعضی‌ ها وقتی خاک را نرم دیدند غووج کر می‌ کنند»، اقوام غیرپشتون به خاطر ایجاد صلح و آرامش در کشور خیلی کوتاه آمده‌ اند:

1. آنها نام قوم خود را بر کل کشور گذاشتند اینها صبوری کردند.
2. آنها سرود ملی را فقط به زبان یک قوم تدین کردند اینها تحمل کردند.
3. حکومت را انحصاری و بقیه را به حاشیه راندند دندان روی جگر گذاشتند.
4. آنها در طول 18 سال گذشته به نام طالب و داعش و... هر ساله بیش از 10/000 نفر را کشته‌ اند اینها اعتراضی نکردند.
5. اکنون می‌ خواهند هویت و نام قوم شان را هم بر سایر اقوام تحمیل کنند. این دیگر قابل تحمل نیست.

این یک واقعیت است اگر در برابر صد قدمی که اقوام دیگر برای ایجاد وحدت ملی، همزیستی مسالمت‌ آمیز و ملت‌ سازی پیش گذاشته‌ اند هموطنان پشتون ما اگر یک گام جلو می‌ گذاشتند وضعیت ما اینگونه نبود آنها به جای قدم پیش گذاشتن دیگران را دسته دسته قتل‌ عام می‌ کنند اما اینها می‌ گویند که نه شما ما را نکشتید بلکه پاکستان کشته است. آیا از خودگذشتگی بالاتر از این وجود دارد؟

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون ها
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   جعفری بګو خودت تاجیک هستید باید ازحقوق ۱۲٪ تاجیکان دفاع کنید به دیګران کاری نهدارید دیګران از خود اراده دارد به شما ضرورت نیست که از قوم همان هزاره دفاع کنید که درسال ۱۳۷۲ درافشار کابل این قوم توسط مسعود غلام حلقه بګوش روس قتل عام شدند بس
بی خبر

>>>   اوبیادربسیار ..نگو دستت خلاص
اگرتو برضد پشتون مبارزه میکنی صرف دلی ته خوش میسازی درغیر آن هیچ کاری ازدستت پوره نیست ونمیتوانی
دوروز قدرت دردستت بود ...های زنان رابریدی برسرمردم میخ کوبیدی رقص مرده راتماشا کردی این بود ظرفیت تو آرام درحایت بنشین

>>>   Rayed
غني رييس جمهور نيست. او رييس حكومت توافقي است كه بزنده انتخابات نداشت. مشروعيت مردمي و حقوقي ندارد، منبع مشروعيت غني جان كري و توافق نامه است

>>>   Groepsbeheerder
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Badry gedeeld.
هموطنان ارجمند متوجه ناقلین تازه وارد در شمال زیر نام کوچی باشید .
دولت شوونیست و پیروان سنت اوغانوالی حاکم در قدرت سیاسی اوغانستان تصمیم گرفته اند در همه آستان های شمال به نام کوچی ها ، قبایل آنسوی سرحد را جا به جا نموده با احکام غیر قانونی برای این ناقلین تازه وارد زیر نام کوچی شناسنامه توزیع نماید . شرط گرفتن شناسنامه ناقلین تازه وارد هم تصدیق یک کوچی شناسنامه دار و تصدیق سرخیل یا کلان کوچی هاست . ( روباه را گفتند شاهدت کیست گفت دمم ) یک کوچی کوچی دیگر را تصدیق می کند که او هم از همین یا از فلان آستان است . این است قانونیت، اوغانیت و اسلامیت .
پیامد این کار دولت شوونیست کوچی ها مستقر در کابل چنین است که در انتخابات پوشالی آینده از هر آستان شاید یک یا دو کوچی را بر علاوه دیگر کوچی های انتصابی به نام وکیل منتخب کوچی ها در مجلس نماینده گان جا به جا نماید ،تا تصمیم های مجلس را برابر با خواست ارگ و شوونیست های حاکم در قدرت عیار نمایند .
با وجود اینکه ده ها ناقل سلیمانکوهی طالب دوست شمال امروز عملا در مجلس نماینده گان حضور دارند و سیاست طالب سازی را در همه عرصه های سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اجتماعی در عمل پیاده می کنند ، باز هم عطش این دولت کوچی ها در کوچی گری فرو نه نشسته است .
دولت کابل این پلان نهایت زیرکانه و خطرناک را گرفت استه و با چنین نیرنگ ها ، حیله ها و کوچی گری ها می خواهد در آینده زمام امور را کاملا در دست گیرد .
با چنین فرمان غیر قانونی که هیچگونه اساس اداری و پرنسیپ های قبول شده توزیع شناسنامه در آن دیده نمی شود ، همه صوبه سرحدی ها می توانند شناسنامه اوغانی بگیرند و کسی هم پیدا نخواهد شد بپرسد که قانون و قانونیت چی شد ؟

>>>   اعضای محترم مجلس نمایندگان، فردا غیر حاضری هیچ توجیه ندارد!
فردا در پیوند به رد فیصله‌ی جعلی کمیسیون مختلط و فرمان خلاق قانون اشرف غنی، در مجلس نمایندگان بحث و فیصله خواهد شد. پس نمایندگانی که به شهروندمداری، همدیگر پذیری و علیه هویت ستیزی هستند، غیر حاضری شان جفا به حق مردم و خیانت به رای آن‌هاست که هرگز بخشیده نخواهد شد. فردا فهرست غیر حاضران را شریک بسازید تا مردم بشناسند.
#شناسنامه‌ی_الکترونیک
#افغان‌هویت‌قومی‌است‌نه‌ملی
#من‌_افغان‌_نیستم

>>>   برای پاسداری از وحدت ملی، در پسوند هر استان افغانیت را اضافه کنید. مثلن، پنجشیر افغانی، بدخشان افغانی، بلخ افغانی، سمنگان افغانی، جوزجان افغانی، بامیان افغانی، تخار افغانی، هرات افغانی، کابل افغانی، پروان افغانی، فراه افغانی، غور افغانی، کندهار افغانی، غزنی افغانی، ننگرهار افغانی و اسلامی و.. به این ترتیب، به وحدت ملی افغانی و اسلامی رسیدیم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Haidarzoda
ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص

>>>   Ayar
یک هویت فروش بدتر ازیک ناموس فروش شرفباخته است ، چه رسد که حتی بدتراز حیوانات که گله های خود درا رها نمیکنند

>>>   Amirzada
موج سواری استاد عطا در نبرد قدرت
اوضاع کشور در حال انکشاف فرا تر از خواستهای محدود والی بلخ از ارگ بسوی موج بزرگ خواستهای مشروع و سرکوب شده میلیون ها انسان در شمال، جنوب، شرق و غرب تبدیل شده است. از بخت نیک استاد عطا بر این موج هیبتناک مردمی سوار است و بسوی ارگ کابل در حرکت است. حالا زمان آن رسیده که استاد نور این موج عدالت طلب و قدرتمند را در گفتگوها با جامعه جهانی و ارگ مدیریت کند.

>>>   Ariaie
همان موج را كه در زمان انتخابات در حمايت از داكتر صاحب عبدالله راه انداختيد ، اكنون دو برابر ان را براى حمايت از استاد عطا بايد راه بيندازيد چون خواست اصلى استاد اين است كه چرا باند چند نفره ارگ دروغ گفتند و فريب كارى نموده اند. استاد خواستار اجراى توافق نامه است ، خواستار تغير است. اين خواسته ها زمانى جامه عمل مى پوشند كه همه يك صدا ، قاطعانه و بدون لغزش از هر قوم و گرايش در حمايت استاد و اين خواسته هاى برحق ايستاده شويم. ياد مان باشد استاد يك شخصيت مردمى است نه يك ارگان . و نيروى او همه ما منحيث مردم هستيم و اين نيرو بايد هميشه در صحنه اماده باشند.

>>>   Faiq
هنر مذاكره(Art of Negotiation)بر ما امر ميكند كه تفنگت را بردار تا گپت را بشنونند! سياست بدون #تفنگ و تفنگ بدون سياست در #اوغانستان كاربرد دينامكي ندارد و محكوم به باخت، باخت است. مذاكره كننده گان گرامي تفنگ(#قدرت_سخت)تان را فراموش نكنيد!

>>>   Farghand
به نظر من این حق هر انسان است که هوویتش معلوم باشد، خود الله متعال بخاطر شناخت ما را به گروه های مختلف انسانی مشخص نموده است، اگر من جای این صلاحیت داران می بودم هوویت هر کس را مقابلش می نوشتم و تمام، من این حرف را بخاطر شما نمی نویسم، این سخن خودش حق است در صورت ناحق می شد که هیچ عنوان از ملیت یا قوم ذکر نمی بود و ما پافشاری می کردیم که حتمن ذکر کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است