حمایت روسیه و چین از پاکستان مقابل آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144226 منبع: پرینت

پس از توییت تحقیرآمیز رییس‌جمهوری آمریکا علیه پاکستان، 2 قدرت منطقه‌ای حمایت خود را از اسلام‌آباد اعلام کردند. به گفته منابع دیپلماتیک چین و روسیه تاکید کرده‌اند که پاکستان نباید خود را منزوی بداند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان که با مسکو در تماس است، گفت: تماس روس‌ها پس از اظهارات ترامپ دلگرم کننده بود. آنها از دیدگاه ما حمایت کردند و کنار ما ایستادند. روسیه خواستار ارتقای مناسبات دوجانبه و همکاری بیشتر در حوزه دفاعی است. همزمان با تقلای واشنگتن برای اعمال فشار بر پاکستان، ما چین و روسیه، 2 قدرت بزرگ را در کنار خودمان داریم.

ماه گذشته الکساندر خوزین، کنسول روسیه در کراچی گفته بود روابط پاکستان و روسیه در حال قوی شدن است و 2 کشور دیدگاه‌های مشترکی درباره صلح در این منطقه دارند.

او گفت، پاکستان جایگاه ویژه‌ای در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه دارد و مسکو آن را یک شریک قلمداد می‌کند.

ترامپ پیشتر در پیامی توییتری نوشته بود: آمریکا با حماقت بیش از 33 میلیارد دالر طی 15 سال گذشته به پاکستان کمک کرد و آنها چیزی جز دروغ و نیرنگ تحویل ندادند و گمان کردند که رهبران ما نادان هستند. آنها پناهگاه‌های امن به تروریست‌هایی دادند که ما در افغانستان آنها را تعقیب می‌کنیم و کمک اندکی کردند. دیگر کمکشان نمی‌کنیم.

خواجه آصف‌، وزیر خارجه پاکستان در واکنش به هشدارهای تند ترامپ گفت، ارتش آمریکا از اراضی، جاده‌ها و خطوط راه‌ آهن برای اهداف لجستیکی در راستای منافعش در افغانستان استفاده کرده است. او به رییس‌جمهوری آمریکا یادآوری کرد پولی که واشنگتن در اختیار اسلام‌آباد قرار می‌داد بابت "خدمات دریافتی" بوده و "صدقه در راه خدا" نبوده است.

این وزیر افزود: او (ترامپ) به جای اینکه ما را مسوول شکستش در افغانستان بداند، باید یقه مسوولان این اتفاق را بگیرد که به شکست آمریکا در افغانستان اذعان کردند. واشنگتن بابت ناکامی‌اش در افغانستان تلو تلو می‌خورد. ما حاضریم جزییات کمک آمریکا و نحوه استفاده از آن را در هر نشستی بیان کنیم. پاکستان هیچ اهمیتی برای حرف ترامپ که می‌گوید کمکمان نمی‌کند، قایل نیست چون خودمان گفته بودیم دیگر کمکی نمی‌گیریم.

خواجه آصف و سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل هم درباره راه‌های تقویت روابط پاکستان-روسیه گفتگو کرده بودند. الکساندر خوزین، کنسول روسیه در کراچی با یادآوری این دیدار گفت: مساله افغانستان و صلح در این کشور همچنین مورد بحث قرار گرفت.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به توئیت‌ ترامپ گفت: پاکستان تلاش‌ها و جانفشانی‌ زیادی در راه مبارزه با تروریسم انجام می‌دهد و مشارکت خوبی در عرصه بین‌المللی برای مقابله با تروریسم دارد. جامعه بین‌المللی باید به این مساله اذعان کند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
روسیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است