از اعتراض مردمی تا حمله انتحاری در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۱    ۱۳۹۶/۱۰/۱۵ کد خبر: 144287 منبع: پرینت

حوزه نهم شهر کابل شاهد یک حمله انتحاری بود که در آن بیش از 20 تن کشته و 30 تن دیگر زخمی شدند.

وزارت امور داخله در یک خبرنامه اعلام کرد که مهاجم انتحاری با پای پیاده خودش را در نزدیکی نیروهای پولیس و شماری از معترضان در منطقه بنایی ناحیۀ نهم شهر کابل انفجار داد.

این حمله ساعت 8 و 30 دقیقه شب گذشته در حالی روی داد که تعدادی از فروشندگان محل دست به اعتراض زده بودند و تا ناوقت‌های شب بخشی از جاده‌ها در این منطقه را بسته بودند.

پس از چاشت روز پنجشنبه نیروهای امنیتی با شماری از دکانداران در منطقه بنایی در حوزه نهم شهر کابل درگیر شدند. در این درگیری یکتن از باشندگان محل جان باخت.
پس از آن، باشندگان محل اعتراضات گسترده‌ای را در این منطقه به راه اندختند که لحظاتی به خشونت نیز کشیده شد.

هرچند برخی از مقام‌های پولیس فروشندگان بنایی را به فروش مشروبات الکولی متهم کرده اند، اما این فروشندگان این ادعا را بی بنیاد می‌خوانند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله انتحاری
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   اگر به غرفه های این محل نگاه کنید چند قطی نوشیدنی است و بس
اما اگر کدام جنس تان در شهر وزدی شود و کلان این غرفه هارا پیداکنید جنس تان به دست تان می آید.

>>>   این کاملا واضح است که دوکانهای که در مقابل تانک تیل ملا تره خیل موقیعت دارند همه شان مواد مخدر ومشروبات الکولی میفروشند هم چنان در عقب این دوکانها کیسه بران حرفه یی هم مسکن دارند که روزانه مبائیل های عابرین را سرقت می کنند

>>>   درهمه حوزه های کابل معمول است که فروشندگان مواد مخدر ومشروبات الکولی
هفته وار به حوزه مشووب میدهند ومواد مخدر برای حوزه پول میدهند
. یک دوکان که در مربوطات حوزه شانزده
مکروریان اول است بنام خوراکه فروشی مشتاق در خانه ودر دوکانشان مشروب فروخته میشود وبه حوزه شانزده پولیس هفته وار مشروب میدهد حوزه ها خودشان در توسط پولیس منطقه در پل سوخته و باغ علیمردان مواد مخدر میفروشند.

>>>   مشروعيت و قانونى بودنده گانه يک دولت حکومت و کشور از نگاه فلسفه و فلسفه سياست

1- Autarci خودگردانی سیاسی و خود دولت توسط شهروندان آزاد و نه غلامان و يا وابسته گان.
2- (Isonomia)برابر بودن همه شهروندان باقانون کانون که ابن سينا قانون طبابت cannon of medecus .
3- پیگیری استقلال داخلی از طریق قوانین خودمختارى (Autonomía) و نهادهای سیاسی. ادارات با انتخاب ادارات اعطا نمى شوند
4- اصول استقلال خارجی از طریق اقدام نظامی بر اساس یک سرویس عمومی و اجرائیات نظامی (Eleuthería = freedom) ونه خلق وپرچم (شوروى) طالبان ( امريکا پاکستان امارات عربستان) و کرزى وغنى (امريکا )
يعنى امنيت داخلى عليه تجاوز حمله و قطع مداخلات بيگانه گان
5- استقلال اقتصادی . خانوار شهروندان (Autarkia)
6- Poleis ( مانند گروه هاى اجتماعى امروز احزاب سياسى) ساختمان های عمومی (به عنوان مثال ساختمان های شورا) و یک محل ملاقات مرکزی (agora) بود. در تمام سطح ها سراسر کشورى شهرى و روستايى و اجتماعى حتى محله اى و همسايه گانى
7- گاهنامه و برنامه کارى سياستمداران
8- پاسدار فرهنگ ها و ارزشها جشنواره ها و حرمت های خود؛ برای هر پلیس نیز یک جامعه مذهبی با یک "خدای نگهبان" (به عنوان مثال آتنا پولیااس برای آتن) بود.
9- سکه خودى ارتش خودى نه پول گرفتن از خارجيان بلکه ماليه از روزه شهروندان پس از حاصلات و درجشن ميزان يا مهرگان وشکرگذارى درزمان درو وکشت و کاشت نوروز
10 در فرایند تصمیم گیری سیاسی یک پلیس بالغ (سياسيتمدار) ، شهروند و گاهی اوقات با مهارت های خاص دارایی (دفاتر اغلب بدون افتخار پست های افتخاری) بخشی از جمعیت درگیر بود. گرچه زنان در انتخابات و اشغال موقعیتی نداشتند، همانطور که در دوران پیش از مدرن معمول بود، زن در افغانستان در اجتماع نيست در زير چادر وجود دارد. فقط عده غرب ديده و از عرب آمده در اجتماع داخل است.
در اينجا ميتوان دريابيد که ده از مشروعيت دولتى يک امنيت حياتي امنيت خارجى است و 9 بار ديگر در مورد مشروعيت دولتى امنيت داخلى را در بر دارد. راى گيرى کردن تنها قانونيت و مشروعيت دادن منطق عقلانيت سياسى نيست
ازاين جهت جان باختن انسان نابودى حيات انسان چه ازطريق تفنگ بيگانه خارجى و چه ازنيروهاى دولتى وغيردولتى وچه از بيکارى و گرسنگى حفاظت و حمايت از هر شهروند و شهروندان و کرامت انسانى در قانون اساسى به اصطلاح کشور افغانستان فقط روى کاغذ و کاغذ صبور است.
اگر يک شخص آزاد (با مسووليت) امنيت ده گانه هسته خانواده خود را (کوچکترين بخش فاميل = پدرومادرو فرزندان) گرفته نتواند خود را شرمنده حس مى کند بزرگان خانواده و مردم به او چه خطاب مى کنند???
امکان دارد اين لقب ها شايد بکار برده شود: عدم غيرت ننگ و ناموس

>>>   ده ویژگی غیرقانونی و بدون مشروعیت دولت
شاخص های اجتماعی
1. فشارهای جمعیتی بلایای طبیعی، بیماری های همه گیر، بیماری ها، آلودگی، کمبود مواد غذایی، سوء تغذیه، کمبود آب، رشد جمعیت، اضطراب جوانان، مرگ و میر
2. پناهندگان و بیجاشدگان فرارو اخراج، اردوگاه پناهندگان فرارانسان و تخلیه مغز مهاجرت
3. شکایات گروهی تبعیض، اختلافات قومی، اختلافات مذهبی، خشونت دولتی
شاخص های اقتصادی
4. توسعه ناهموار اقتصادی توزیع نابرابر درآمد و ثروت، تفاوت ها روستایی و شهری ، محله های فقیرنشین فقر و رکود اقتصادی - بدهی عمومی، بیکاری، بیکاری جوانان، کسری تجاری، کندى تولید ناخالص داخلی سرانه، کندى رشد اقتصادی، تورم
شاخص های سیاسی و نظامی
5. دولت بدون مشروعیت - عدم استقلا يت فردى - حکومت غيرقانون فساد، عدم مشارکت سیاسی، انتخابات ناپاک، قاچاق
6. عدم خدمات عمومی عدم امنيت عدم کنترل پلیس نظارت، جرم و جنایت
7. سواد، سطح تحصیلات، دسترسی به آب شرب و بهداشت، زیرساخت ها، کیفیت مراقبت های بهداشتی، ارتباطات راه دور، دسترسی به اینترنت، امنیت عرضه
8. نقض حقوق بشر و آزادی مطبوعات، آزادی های مدنی، قاچاق انسان، زندانیان سیاسی، بازداشت، آزار و اذیت مذهبی، شکنجه، اعدام)نخبگان فاشیستی مبارزات قدرت، تقلب انتخاباتی، رقابت سیاسی
9. دستگاه امنیتی درگیری های بین المللی، خرید و فروش سلاح، محبوب شورش / شورش، بمب گذاری، تلفات در درگیری، کودتاهای نظامی، فعالیت های شورش
10.مداخله خارجی کمک خارجی، حضور نیروهای حافظ صلح و ماموریت های سازمان ملل، مداخله نظامی، تحریم ها، اعتبار

>>>   Salam
وزير مخابرات غنى يك پته خزانه يى ديگر را كشف كرده است ، مى گويد ؛
خدمات پُستى را امير شير على خان يك و نيم مليون قرن بيش اساس گذاشت . همين نواسه خدا و همين وزيرش . بيا و اوغان شو !!

>>>   Paryani
اکثریت کسانیکه در ان محل زندگی میکنند هودخیلی های «مشهور به خر دزد » اند که عضو ملیشه های ملا تره خیل جنایتکار میباشند و بسیاری از انتحاری ها هم از همان جا به داخل شهر اورده میشود و دیکر اینکه این نخستین جنایت این باند جنانیتکار که مربوط به ملاتره خیل میشود نیست این ها در داخل شهر نیز این چنین جنایت ها را انجام داده اند و این دولت مزدور نه تنها که اینها را مجازات نمیکند بل اینها را تمویل و تجهیز هم میکند!

>>>   Omar Ahmad Parwani .
#کمپاین_وکیلم_کجاست
یکی از وکلای پروان، اقای عبدالستار خواصی را با همکاری دوستان یافتیم.
دو نشانی از اقای خواصی در دسترس است
۱. نظر به اطلاع دوستان آقای خواصی بعنوان معاون گلبدین انتخاب شده و این نکته را در سفر اخیر خود به غوربند به مردم ابلاغ نموده. آقای خواصی در کنفرانس اخیر گلبدین که غیر پشتون ها را غیر مستقیم اخطار میداد نیز حضور داشت.
۲. زیر سایه وکالت و نمایندگی آقای خواصی از پروان، طالبان توانسته اند در مناطق تحت نفوذ او در دره غوربند صاحب پایگاه باشند و انجا نهاد سازی نموده مکتب و محاکمه بسازند.
یاد اوری: آقای خواصی بنام اسلام و اخوت اسلامی از مردم پروان رای گرفت اما برعکس با جریان های تفرقه انداز و برتری طلب همدستی نموده است.

>>>   در هر جای که جرم و جنایت است پای ملا تره خیل و همراهان ان در ان دخیل است ملاتره خیل یک کوچی ناقل این مقدار بزرگ سرمایه وجایداد را از کجا بدست اورده است مدرسه ان در پلچرخی مدرسه دینی نه بلکه مدرسه اموزش انتحاری است و محل نگهداری و سازماندهی انتحاری ها است اگر انتحار کننده در نزدیکی های محل انتحاری نبوده پس چگونه به فرست بسیار کم خود را از خارج سرحد بمحل انتحار رسانده بود پرنده نبود که پرواز کرد و خود رابمحل مطلوب رساند و عمل انتحاری را در بین مامورین پولیس انجام داد اگر این دوکان های مواد مخدر بسته شود در کار و بار ملا تره خیل ضرر وارد میگردد فکر میشود دراین کار دست ملا ترخیل شامل است باز هم الغیب عندالله .

>>>   آقای مسلمیار باید جواب دهد......

>>>   او ئمردم سا ده افغا نستان هو شار شوید امریکا پروژه طا لب را ختم می کند و حالا داعش را در افغا نستان توسط طیارت هلکوپتر خویش داخل افغا نیتان می کند و مردم بی گناه ما را به قتل می رسا ند

>>>   حکومت باید این همه دوکانداران ...را اعدام کند همه ایشان الکول میفروشد و حتا بالای ....خود از را غیراخلاقی تجارت میکند

>>>   راستی که درین دوکانها شراب فروخته میشود وهم دزدان موقعیت دارند ازمن هم یک موبایلم درین جا به سرقت رفته بود.ملافره خیل هم درهبری ودر چشت آن قرار دارد حتا سلاح هم برایشان داده وشنیده میشود که حنیف اتمر بای مدم هودخیل وتره خیل سلاح توزیع نموده تا انتقام بگیرند.الغیب عندالله.عبیدالله.

>>>   آقای انعامی نماینده‌ی مردم بدخشان:
برای رسیدن به عدالت اجتماعی و برابر زیستن دراین ستمکده هنوزهم نیاز مند مبارزات پیگرانه توام با قوت و پشتیبانی مردم هستیم صدای ما وقتی قدرت تمامیت خواهان را محدود میسازد که ازطرف مردم حمایت شود لذا خواهش مندیم درصورت لزوم با حرکت های مدنی تان درولایات مختلف از حق تان دفاع کنید.

>>>   اعلامیه شماره ۱۷ جنبش رستاخیز تغییر در پیوند به آشوب و حمله تروریستی در هودخیل
به نام خداوند دادگر و توانا
هموطنان گرامی!‌
آن طوری که در جریان هستید شام روز پنجشنبه در پی آشوب شماری از هم‌پیمانان باندهای تبهکار و سپس حمله تروریستی که در محله هودخیل کابل صورت گرفت در حدود ۴۰ تن از سربازان پولیس ملی کشور شهید و زخمی شدند. رستاخیز تغییر افغانستان با اغتنام از فرصت مراتب تسلیت و همدری خودش را با خانواده شهدا و زخمیان این حادثه ابراز می‌دارد و برای بازماندگان قربانیان از دربار خداوند دادگر صبر و استقامت می‌طلبد. در حالی که رستاخیز تغییر یک بار دیگر با آرمان‌های یاران شهید خود تجدید عهد می‌کند، لازم می‌داند تا موارد آتی را در این شرایط حساس با مردم شریف افغانستان در میان بگذارد.
تمامی قراین و نشانه‌ها حاکی از آن است همزمانی آشوب توسط باندهای تبهکار در محله‌ی هودخیل و سپس حمله تروریستی بر سربازان پولیس ملی کشور تصادفی نیست. هسته‌های خوابیده و فعالی از شبکه‌های جرایم جنایی و تروریستی در این محله وجود دارد. از سوی هم قلدرها و غاصبان بزرگ زمین در این محله برای سال‌ها با زور تفنگ، توطیه و ترور مردم غریب و بی‌امکانات این محله را به گروگان گرفته اند و مانع حضور فعال پولیس و انفاذ قانون شده اند. متاسفانه این محله عملا از کنترول و پوشش امنیتی بیرون است و می‌تواند برای همیش در صورتی برخورد قاطعانه و قانون‌محور صورت نگیرد برای همیش یک دردسر بزرگ امنیتی به شهر و شهریان کابل باشد.
جنبش رستاخیز تغییر که در پی حمله بزرگ تروریستی ۳۱ می سال پار میلادی به خیابان رفت تا از امنیت و مصوونیت مردم افغانستان و رشادت نیروهای امنیتی کشور دفاع بکند، خود را مکلف می‌داند تا مسوولان امنیتی را متوجه مسوولیت خطیر شان در امر بازرسی مستقلانه این حمله تروریستی باند‌های تبهکار ساکن در هودخیل نماید. رستاخیز تغییر که خود قربانی تروریسم، توطیه، و سرکوب‌ گری هست به هیچ عنوانی طرفدار اغماض از حضور شبکه‌های جرایم جنایی و دهشت ‌افگنی در کشور و به ویژه در پایتخت نیست و آن را خطری به سلامت کشور می‌داند. گفتنی است که ما به درستی می‌دانیم که حلقاتی در نظام چه در جریان انتخابات پر تقلب ۲۰۱۴ و چه پس از آن از حضور قلدر‌های محلی هودخیل منفعت برده‌اند و اکنون نیز تلاش خواهند کرد تا با فشار و دخالت مانع اجرای بازرسی مستقلانه از چگونگی وقوع این فاجعه شوند.
در حالی که بازرسی مستقلانه و دادخواهی مستمر برای قربانیان از خواست‌های اصلی رستاخیز تغییر در پیوند به فاجعه هودخیل است، ما همچنان پیشنهاد راه‌اندازی یک عملیات پاکسازی محله‌ی هودخیل را نیز می‌نماییم و آز آن حمایت می‌کنیم. به فرهنگ معافیت در برابر باندهای تبهکار و تروریستی باید پایان داد و ملحوظات سیاسی و قومی نباید مانع انفاذ قانون و برگشتاندن نظم در شهر شود.
کابل- ۱۵ جدی ۱۳۹۶ خورشیدی

>>>   Hakimi
حمله‌ی اوباش‌های موادمخدر فروش هودخیل بر نیروهای پولیس در پایتخت و همزمان انجام حمله‌انتحاری بر نیروهای پولیس در بین درگیری، پرسش‌های زیادی را به وجود آورده است.
به نقل از برخی از مقامام‌های کشفی، هودخیل منطقه‌ی امن برای شبکه‌های تروریست‌پروری، آدمربایی، قاچاق و جنایت‌های مختلف ساخته شده است. از آن جا که ملاتره‌خیل حاکم این محل از هم‌پیمانان اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی است، تبه‌کاران این محل هرچه خواستند انجام می‌دهند و از پیگرد معاف.
دیروز حضور انتحارکننده در حادثه‌ی درگیری پولیس با باندهای قاچاق در این محل، این گمان را تقویت کرده است که در این محل مناطقی است برای تنظیم و آموزش انتحاری.
حالا انتظار می‌رود که هرچه زود وزارت داخله و ریاست امنیت، ضمن حضور امنیتی در این محل امن برای تبه‌کاران، گزارش صادقانه و چند و چون این جنایت را به مردم، به ویژه به خانواده‌های قربانیان شریک بسازند.
سوگمندانه در این رویداد غم انگیز در کنار دیگر انسان‌های بیگناه، زبیر صدیقی، سرباز پولیس ضد آشوب و خواهر زاده‌ی سمیر بدرود دوست عزیز مان شهید شد. روح همه‌ی شهدا شاد به خانواده‌ی زبیر شهید صبر می‌خواهم.

>>>   Khurasani
شراب فروشان قوم درجه 1 معاف اند هرچه کنند آزاد هستند.

>>>   Forugh
هودخیل را دریابید، این یک آزمون بزرگ است

یک: حادثه تروریستی بر سربازان پولیس ملی کشور توسط #لندغرهای باند تره خیل در محله‌ی هودخیل ضرورت به یک بازرسی کشفی و اطلاعاتی غیرجانبدارانه، مستقل، و حرفه‌یی دارد. همزمانی حمله انتحاری با اعتراضات صاحبان شبکه‌های فساد و جرایم جنایی ضرورت راه‌اندازی یک عملیات برای پاک کاری این منطقه از وجود مافیای جرایم جنایی و‌ دهشت افگنی را توجیه می‌کند.

دو: برای آقای ویس برمک وزیر امور داخله کشور برخورد با این دهشت افگنی یک آزمون بزرگ است. درست در چند کیلومتری دفتر ایشان یک باند تبهکار در حدود چهل تن از سربازان زیر فرمان او را کشته و زخمی کرده اند. هر‌گونه سهل‌انگاری و مدارا با سازمان دهندگان این جنایت بزرگ - در نتیجه هر فشار ممکنی که باشد- تصویر او به عنوان مدیری که دعوی اصلاح‌گری و جدیت دارد را مخدوش می‌کند و از اعتماد صفوف پولیس ملی بر او خواهد کاست.

سه: امیدوارم هیچ وجدان بیداری نباید سکوت در برابر یک ظلم و جنایت آشکار را بر بتاباند. اگر نیت دولتمردان ما پاک است، برای انفاذ قانون و نظم آن‌ها ضرورت ندارند با شتاب به بلخ و قندهار بپردازند. بیایند اول به حساب جنگ‌سالاران تره‌خیلی برسند، بعد نوبت اجرای فرامین شان در بلخ و قندهار نیز خواهد رسید.

>>>   Salam
اين حكومت، كابل را به انتحار دانى تبديل كرده است و در وقت ضرورت ايشان را به جنت و ديدار حوران بهشتى مى فرستد و رنه اينها مانند سمارق چگونه هر جا آماده يى سبز شدن اند

>>>   Sarwary
وضعیت هودخیل چنین است كه بگذاريد تا دزدی، رهزنی، پودرفروشي، شراب فروشی و انواع جرم وُ جنايت را انجام دهند... درغير آن واسکت های خود را پوشیده انتحار می‌کنند.
روح شهدايي كه براي بستن دروازه هاي مي فروشي و ميكده ها رفته بودند و توسط انتحاري شرابدوست به شهادت رسيدند، شاد باد.
حادثه ي ديشب به خوبي نشان داد كه كي ها "انتحاري" را نگهداري و آماده ي استفاده در خانه هاي خود دارند؛ آدرس مشخص است،

>>>   Ahmadi
حمله هاي ترويستي و دهشت افگني اگر رد پاي اش گرفته شود اكثر شان به هوت خيل ختم مي شود. آنجا امن ترين منطقه شهر كابل براي جولان دادن تروريستان است.

>>>   عدی رفیعی
از قوم ترخیل پر سان شود
از اشرف غنی تا اتمر جواب گو در برابر ملت باشند
چند وقت پیش هم ملا تره خیل دو موتر رنجر پولیس ره به آتش کشیده بود هیچ کسی برایش نه گفنت چی کار کردی این بار این جنایت ره جهانی بسازید
نگذارید این قوم جهل برای اقوام دیگر محکمه داشته باشند برای جنایت خودشان عفو تا چی وقت حقایق ره پنهان می کنید
چرا به مثل برده زنده گی کنیم اگر تاجیک ها یک روز در جاده ها برایند برای عدالت خواهی این حکومت فاشیست قومی به صورت ما گلوله میریزند اینجا موتر دولت ره آتش میزنند بالای سربازان دولتی انتحاری می کنند هنوز هم کدام مشکلی نیست
ما خودرا بازی میدهیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است