جنگ نور بر سر حفظ امپراطوری عظیم اقتصادی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۹    ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ کد خبر: 144941 منبع: پرینت

همراهی معدودی از اهالی سیاست هزاره‌ ها با حرکت خارج از قاعده و آنارشیک عطامحمد نور بیشتر در ذیل مخالفت‌ های جناحی و فردی‌ شان با رییس جمهور غنی قابل تحلیل است نه ارزیابی عملکرد 15 ساله ی نور نسبت به هزاره‌ ها و حقوق و جایگاه این قوم در ولایت بلخ. سوال من به صورت واضح این است که نور در طول بیشتر از یک‌ و نیم دهه حکومت مطلق اش بر ولایت استراتژیک بلخ حداقل در همان ولایت برای هزاره‌ ها چه عدالت و توازنی را رعایت کرده است که بعد از این در صورت ماندن اش در مقام ولایت بلخ رعایت کند؟

جواب واضح است او در ولایت بلخ به معنای واقعی ادارات دولتی را از وجود هزاره‌ ها تصفیه کرده است. (لیست ضمیمه ی این نوشته تنها بخش کوچکی از این واقعیت در ساختار اداری ولایت بلخ است). نور در تقابل اش با دولت مرکزی از ضرورت «توازنی» در ساختار قدرت صحبت می‌ کند که در پانزده سال گذشته در ولایت تحت امر خودش «تصفیه» معنا داده است. عطامحمد نور برای هزاره‌ ها نه چیزی داده است نه خواهد داد و نه چیزی برای دادن دارد. جنگ نور با دولت مرکزی بر سر حفظ امپراطوری عظیم اقتصادی و مالی است که او در یک‌ و نیم دهه ی گذشته در ولایت بلخ برای خودش پایه‌ ریزی کرده است نه جنگ بر سر منافع علیای کشور و نه حتی جنگ بر سر منافع حزب جمعیت و قوم شریف تاجیک.

تبعیض و نقایص موجود در ساختار و عملکرد حکومت افغانستان بد است و قطعا باید اصلاح شود اما چیزی بسیار بسیار بدتر از آن رشد «مُلوک‌الطوایفی» و سربرآوردن «جزیره‌ های قدرت» است که نه به نفع کشور است و نه به نفع هزاره‌ ها.

فرید خروش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نور
بلخ
قوم هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   جنگ نور دفاع از ملت افغانستان در مقابل فاشیسم قبیله است.
شما هرچه ... میگویید بگویید.
غنی بار ها از نور خواست که در تیمش داخل شود و ثروتش راده چند لسازد .
مگر نور شرافت جهاد را به بهای متاع دنیوی نمیفروشد چنان
که دیگران کردند.

>>>   هزاره های آگاه و با شعور با نور استند. از همه اقوام باشعور هایشان از نور حمایت می‌کنند به شمول تاجیک‌های خریده نشده .

>>>   مشکل اصلی استاد عطا اینست که میترسد بعد از خلع قدرت محاکمه نشود وحساب وکتاب صورت نگیرد

>>>   از همه اقوام دزدهای شان از نور حمایت میکنند. کبوتر با کبوتر زاغ با زاغ!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است