قهر و غضب ها مشکل تذکره ها را حل نمی کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۲    ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ کد خبر: 145094 منبع: پرینت

مشکل تذکره الکترونیک گره گاه سیاسی دارد و این باید حل شود. راه حل این اختلاف گفتگوی مبتنی بر منافع ملی و گفتگوی مبتنی بر دست یافتن به سهم مشترک سیاسی در قبال قضایا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» در خصوص منبع اصلی مشکل تذکره های بیان داشت: مشکل ما این است که این کار به مشکل سیاسی خورده است و این مشکل سیاسی هم در دوره کرزی و هم در دوره اشرف غنی وجود داشته است.

وی افزود: مشکل تذکره الکترونیک گره گاه سیاسی دارد و این باید حل شود. راه حل این اختلاف گفتگوی مبتنی بر منافع ملی و گفتگوی مبتنی بر دست یافتن به سهم مشترک سیاسی در قبال قضایا است. قهر و غضب های سیاسی این مشکلات را حل نمی کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره ها
شناسنامه
نظرات بینندگان:

>>>   این تذکره های شــــتــــری ما چی زمانی توزیع میشود ؟

>>>   آقاي خراساني من دريكي از دفاترمحلي هرات رفتم براي خودنكاح خط بگيرم به يك چيز باورناكردني بر خوردم در جاي قوم بجاي تاجك افغان نوشته كردن نمي دانم

>>>   محمد معصوم
وقتيكه عريضه همراي تذكراز شما ميگيرند روز بعد ميروي از كلكينچه شصت شما وشاهد را ميگيرند ناخوانده بالايت امضاه ميكند دوروز بعد آن را برايت تحويل ميدهد من وقتي خانه آمدم متوجه شدم در تذكره من نوشته قوم تاجك تخلص من را هم نوشته نكرده تمام مراجين در جاي قوم افغان نوشته ميكند من ميروم كه همرايشان گپ ميزنم ببينم چه كار مي شود من تعجب به برادران هرات هستم چرا سكوت كردن من از هرات نيستم

>>>   گفته عوام طرف شدن با حاکمان پشتون و یا افغان در زمینه تابع کردن غیر پشتون ها آسان است٬. زیرا پشتونها و یا افغان ها اهداف و نظريات روشن و مستقیم و فعالانه دارند و با ایشان می شود مسقتیم گرم روبرو و روشن صریح استدلال منطقی و زنجیری و پله ای دیالکتیکی تاریخی و فرهنگی و زبانی و هویتی سرگذشتی اقوام و قبيله ها ی پشتون و روهیله و پتهان و افغان که هرچار نامهاى يک ملت بازبان پشتو اند پاسخ جانانه واقعيت بينانه و درست حسابى وقابل شنوايى داد . اما مانع اصلى فراگيرى اين بينيش واقعيت آن درخت است. حاکمان افغان مانند آن شعر پشتو پيرامون استقامت درخت در بهارو تابستان را در تاروپود خود آگين نموده اند که هيچ تغير انعظاف پزيرى وتفکرىبرده بارى و کردارمدارا در ظمير وذهن راه نمى دهند. اين پافشارى
خود مانع پيشرفت و مانع راه بيرون رفت ازمشکل است.
همين قوم و قبيله در زير دل خوش مى شوند ولى ادعا مى کنند که ما افغانهاى چندنامى صفت افغان خود قربانى سرزمين کرديم و نام افغان ديگر نام پشتون تنها نيست و افغان را نقل و کاپى کرد الفنستيون در کتاب - سند اش خود داريم مانند پيرما الفنستيون باباى ما و بلاخره نان آور ن ما از الف گرفته مثل امريکا تا ي مثل يونان مجبور اند به ما استقامت کنندگان مانند درختان تغذيه و آب دهند و کمک کردند افغان در قانون اساسى براى افغان ملت و افغاندولت وافغان حکومت و "ستان" پارسى گزينيش نموديم و "تون" پشتو دور انداختيم و سرزنش و نکوهش نموديم.
ولى اقوام پختون و پختانه و پټهان "پسوند خوا" پس پختون گذاشتند ونام سرزمين کردند اصلى و حلالى و احمدخان ابدالى.
ولی من انسان عادی نفهمیدم که چرا غير پشتونها دوآتشه شدند افغانى حتى بدون توزيع تذکره برگى وبرقى زياتر فغانى و قانون را تقليل نمودد به راى گيرى و بدون خلاقيت و حقانيت وعقلانيت ومنطق .
تذکره الکترونی باشد که حوب ولی در تذکره ها شهروندان به کدام نام هوبت درج شود: "افغان کاذب" و یا" پشتون صادق و یا تاجیک صادق و با هزاره صادق"
اهداف حاکمان پشتون چه است?
1- استحکام و نيرومندى تفکر برابرى
شهروندى وحس وروحيه ستانى مشترک
قابل حل منطقى و عقلانيت
اين طرح ابتدا و انتها دارد
2- استحکام و تقويت و نيرومندى براى تحميل هويت قومى يا يک قوم خاص
قابل مشکل تراشى غيرعقلانى?
اين طرح دنباله دار دارد
نام ستان که گذاشت آن جنرال برتانيه
هيچ کش در جيب نداشت تذکره
نه پوليس سپاهى و نه سارنودى و گرزندوى
نه وطندار و حوالدار ونه ديگر باشنده
تنها تذکره اوليا بود در پشت هر رونده
دست خط داشت و رنگ در شست سازنده
باانگشتر نقره و با زبان و بيان آراسته
هويت هر فرد ديگر نبود بيگانه
شناخت بود از يکديگر مانند هميشه
وطندار مانده نباشى مى گفتند هر روزه
باوجود تباران رنگارنگ و زبانهاى گلگونه
وقتيکه بروز کرد تحميل حاکمان هرزه
جنجال افغان برامد براى درج در تذکره

>>>   مشکل تذکره هائ برقی بایگ باورمندی حل وفصل میشودباورمندی که تمام گروهاوقبائل که درافغانستان زنده گی میکنندمرده پنداشته نشوندخداوندبرائ ایشان حیات داده است باکمال تاسف گروهی جهل که اکنون به اریکه قدرت تکیه زده اندمیخاهندهمه اقشارمختلف رانادیده بگیرندگفته میشودکه این خیال است ومحال است وجنون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است