سوء استفاده پشتونيزم از قانون
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۲    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145152 منبع: پرینت

غربي ها پيشرفت امنيت آرامش صلح و ثبات را مديون قانون گرايي يا حاكميت قانون در كشورهايشان مي دانند.

سيستم قضايی آن كشورهای مستقل قدرتمند بالاتر از هر نهادي است. قضات در مورد هر آنچه خلاف قانون منافع ملي افراد، احزاب دولت و... را تهديد كند، دخالت مي كند و بر اساس قانون حق به حق دار مي رسد حتي اگر رهبران كشورها جرمي را مرتكب شوند بدون درنظرداشت جايگاه شان مجازات مي شوند. در چنين جوامعی كه قانون حاكميت دارد همه خود را مساوي مي بينند و نيازي به قدرت نمايي درگيري جنگ و بحران نيست.

در افغانستان نمايندگان و سفيران كشورهای نهادهاي بين المللي هميشه در هر بحراني حاكميت قانون را به رهبران افغانستان گوشزد مي كنند و در اين راستا دو هدف را پيگيري مي كنند که يكي سياست هاي خودشان در جهت منافع شان است و ديگري همراه كردن جامعه جهاني با خود و قبولاندن اين ذهنيت كه آنها براساس قانون افغانستان در رسيدن به قانون گرايي و آزادي مردم افغانستان را ياري مي كنند.

در واقع يک نوع مبالغه و مغالطه در گفتار آنها وجود دارد که واقعیت ها را برعكس تفسير و تعبير مي كنند. چند دور انتخابات تقلبي، ساختن رياست اجرایی، تهمت زدن به جنرال دوستم و تبعيد اجباري بدون محكمه آن به تركيه از بزرگترين خيانت ها به مردم افغانستان بود و با ترفندهاي آنها در سايه اسم قانون سمت و سو داده شد. مگر قانون در كدام نقطه افغانستان اجرا مي شود؟

اول خودساختن قانون افغانستان زير نظر ريش سفيدان در شرايط نادرست اشتباه بوده در عين حال مورد دستبرد و تحريف غيرواقعبينانه قرار گرفته آن نيازمند بازبيني است بعد ریيس جمهور، ریيس اجرایي و دولت وحدت ملي براساس كدام قانون شكل گرفته اند؟ آيا كار مجلس نمايندگان افغانستان از نظر قانوني مشكل ندارد؟ مجلس سنا كه چيزي براي گفتن ندارد و...

اين روزها در مورد بحران كابل بلخ پشتونيزم هاي ارگ و نمايندگان غربي سخن از حاكميت قانون مي زنند. قرار نيست هميشه آنچه در صفحات كاغد در مجلس ريش سفيدان (لوي جرگه) نوشته شده ماندگار بماند. قانون را اراده يک ملت مي سازد، قانون بر اساس خواست ها و نيازهاي مردم دچار تغیير و تحول مي شود. فعلا اراده و خواست مردم افغانستان ماندن استاد عطا به عنوان والي در بلخ و كنار رفتن رهبران متقلبي خواسته و پرداخته مدعيان قانون گرايي غربي است.

سخن گفتن محتاطانه پشتونيزم ها و غربي ها با استفاده از قانون گوياي حقيقت انكار ناپذير شهامت استاد عطا و ايستادگي مردم در كنار رهبر، جهاد و مقاومت شان و شكستن طلسم به نام قانون در صفحه كاغذ نزد دولت ياغي كابل و فريب دهندگان نهادهاي بين المللي بود كه هرگز در زمين افغانستان پياده نشده است.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت افغانستان
بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   برادربسیاروارخطا معلوم میشوی
بخیالم ازپشتونیزم بسیارترس خوردی

>>>   او مردم چقدر اوغان اوغان پشتون پشتون میگین

اگه در ای وطن باشین تا قاف قیامت اینمی دوهل است و اینمی ولوله

یک راه داره که هر چی فارسی وان است راه خوده از اوغانا جداکنند و کشور تجزیه شود در غیر اینصورت اگه شما روی خوشی ره در زندگی دیدین مه نام خوده میگردانم

لعل محمد

>>>   Ariaie .
تنها راه حل ، اجراى قانون است. هيچ توطيه نمى تواند تحميل هويت را بر مردم قانونى بسازد!
امروز ١١٥ تن از وكلاى مردم افغانستان كه نمايندگى از ميليون ها شهروند دارند خواهان اجراى قانون تصويب شده مجلس در مورد شناسنامه هاى برقى شده اند.

>>>   لعل محمد شناخته شدی که جاسوس پاکستان و از جمله نفرت منافق تفرقه انداز بین مردم ما هستی و نامت هم تقلبی و جعلی است .

>>>   امروز در افغانستان بطور کل دو نیرو یا جریان سیاسی وجود دارد:
پشتونیزم که شامل تکنوکرات های مزدور پشتون که توسط امریکا و انگلیس و عربستان حمایت میشوند، طالب و داعش هم به نحوی در این صف اند. چون 99 درصد طالبان و داعشیان پشتون اند.
جریان غیرپشتون که بر ضد داعش و طالب و فاشیزم پشتون است و امریکا و انگلیس را از اینها چندان خوششان نمیاید، چون این ها را در راستای منافع استمعاری خویش نمیبینند.
جنبش رستاخیز هم از همین صف است.

>>>   باید شعار ویرایش قانون اساسی و تغییر نظام به شعار همگانی و سراسری مبدل گردد.

>>>   لعل محمد جان ! باور کنید اگر خدای نخواسته این لهاف ملانصرالدین هم دو نصف شود باز از شر جهالت انفجار و انتحار آنها نجات نخواهید یافت چون و عده های رسیدن به بهشت و تصاحب شدن حور العین از طرف افراطی جاهل مذهبی و متعصبین سیاسیون جاهل و لجوج وفاشیست بیخرد معلوم الحال شان برای شان تبلیغ و از طرف لجوج های فاشیست که در پارلمان و دیگر ادارات دولتی تکیه زده زده اند تحریک میشوند. تاوقتیکه با سواد وبی سواد اینها فرهنگ انسانیت و همدیگر پزیری را نه آموخته اند تجزیه این لهاف ملاصاحب دردی را دوا نکرده بلکه به اساس مشترکات اجتماعی و منطقه که بام داریم زمینه انفجار و انتحار و وهشت گری بیشتر را از قبل شدیدتر فراهم خواهد شد.
م.ص.ی احمدی

>>>   کار را به کاردان باید سپرد قانون را باید حقوقدان و جامعه شناس و قاضی و متخصص امور دینی بادرنظر گرفتن خصوصیات بومی و منطقه ای و پیشرفت جامعه جهانی و علم روزوضع کنند هر ریش سفید جاهل متعصب بیسواد که قانون گذار نمیشود بخصوص اگراز طالب بیسوادوحشی ادم کش باشد!

>>>   تنها راه حل "تجزیه" است. ورنه این انتحاری ها ادامه می یابد. همین حالا در کانتیننتال داخل شدند!!!

>>>   فرهنگ همزیستی و تحمل پذیری را باید از پشتون ها آموخت یک تعداد متعصبین بویناک از صبح تا شام علیه قوم پشتون دزشکمبه های شان زهر میزیزند و دشنام میدهند ولی 2 تن پشتنو پیدا نشد که به اقوام دیگر توهین کنند،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است