از ریخت و پاش بن سلمان تا بودجه نظامی عربستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145445 منبع: پرینت

به لحاظ نظامی بودجه سال 2018 عربستان بالاترین مبلغ بودجه یعنی 83 میلیارد دالر به خود اختصاص داده است.

گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده تیل جهان به دنبال راهکاری می‌گردد که بتواند وام بین‌المللی ده میلیارد دالری خود را بازپس دهد.

بر اساس اعلام دفتر اداره وام عربستان، ریاض از بانک‌ها خواسته است که پیشنهاد‌ها و کمک‌های خود برای جمع کمک‌های مالی از طریق راه‌های دیگر، ارایه کنند. بازگرداندن قرض سعودی در بر گیرنده قیمت گذاری دوباره و تمدید مدت زمان استحقاق تا سال 2023 به جای 2021 می‌شود.

گفتنی است که عربستان سعودی در آوریل سال 2016 اولین وام خارجی خود را پس از گذشت 15 سال دریافت کرد. ارزش وام‌هایی که عربستان از بانک‌های بین المللی دریافت کرده است به 10 میلیارد دالر می‌رسد. سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث شود کشوری با حجم و ثروت عربستان مجبور به اخذ وام از بیگانگان بشود. آیا این مساله پیامد کاهش قیمت تیل در سال 2014 است یا اینکه سیاست داخلی و خارجی عربستان باعث شده است تا هزینه عربستان بالا برود و در آمد‌ها از بین برود.

بودجه عربستان برای سال 2018 بزرگترین بودجه در تاریخ عربستان است. به لحاظ نظامی نیز بودجه سال 2018 عربستان بالاترین مبلغ را یعنی 83 میلیارد دالر به خود اختصاص داده است که این مبلغ یک سوم کل بودجه عربستان است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اختصاص چنین بودجه‌ای برای امور نظامی نشان می‌دهد که اقتصاد عربستان تا چه اندازه از جنگ سعودی علیه یمن و نا آرامی‌هایی که در اطراف عربستان وجود دارد متاثر شده است.

اما این همه چیز نیست. در ماه مه گذشته پادشاه عربستان و رییس جمهور آمریکا توافقنامه‌هایی به ارزش 460 میلیارد دالر به امضا رساندند؛ و اینها ریاض را بر آن داشته است که برای تامین کسری بودجه عمومی خود به منابع مالی متعددی روی بیاورد.

به طور رسمی عربستان اعلام کرد تدابیر اتخاذ شده در راستای آنچه آن را اصلاحات می‌داند صورت می‌گیرد. عربستان از آغاز سال میلادی جاری مالیات‌های جدیدی وضع کرده است و قیمت سوخت را افزایش داده است آن هم پس از آنکه در میانه سال گذشته میلادی تعرفه‌هایی بر بیگانگان مقیم در عربستان و خانواده‌های شان بست.

به استناد گزارش نشریه فایننشال تایمز سیاست بازداشت شاهزادگان و ثروتمندان در عربستان، به اعتماد سرمایه گذاران در عربستان لطمه وارد کرده است و این مساله باعث شده است که فضای سرمایه گذاری در عربستان تضعیف شود.

نشریه وال استریت ژورنال پیشتر از این مساله پرده برداشته بود که عربستان با ولید بن طلال شاهزاده و تاجر برجسته سعودی در مورد مبلغ شش میلیارد دالر در مقابل آزادسازی وی از بازداشت به گفتگو پرداخته است. ولید بن طلال از ماه نوامبر گذشته تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

قبل و بعد از این بازداشت‌های جنجال و تردیدبرانگیز که هدف اعلام شده و هدف حقیقی این بازداشت‌ها در پرده‌ای از ابهام قرار دارد، گزارش‌های رسانه‌ای از هزینه‌های ولیعهد عربستان برای اموری که از مشکلات کشوری که در مرحله اصلاح اقتصادی به سر می‌برد فاصله بسیار دارد. گفته می‌شود که ولیعهد سعودی تابلوی منجی جهان اثر لیوناردو داوینچی را به قیمت چهارصد و پنجاه میلیارد دالر خریداری کرده است. پیش از آن نیز گزارش‌ها حاکی از آن بود که وی یک کشتی تفریحی به قیمت نیم میلیارد دالر خریداری کرده است.

اخیرا نیز نیویورک تایمز اعلام کرده است که شاهزاده محمد بن سلمان مالک کاخ لویی چهاردهم در فرانسه است. او این کاخ را در سال 2015 به بیش از 300 میلیون دالر خریداری کرده است. مرهم اقتصاد سعودی در دریافت وام‌های بیشتر است یا در کاستن از هزینه ها؟

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
بودجه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است