بزرگى بياموزيد تا بزرگ تان بشمارند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۶/۱۱/۷ کد خبر: 145632 منبع: پرینت

اينكه در سه قرن اخير به جز دو دوره كوتاه حاكميت تاجيكان زعامت كشور در قبضه ى رهبران قوم پشتون بوده يک واقعيت تاريخى است.

اينكه نخبگان و روشنفكران پشتون با هر محاسبه اى خود را قوم اكثريت و صاحب اصلى اين مملكت دانسته حق زعامت و محوريت را مختص خود مى دانند و بالتبع به تعميم هويت قومى و ترويج سنت ها، رسوم و عنعنات قبيلوى شان بمنزله هويت ملى تلاش دارند نيز جاى بحث دارد اما بى ترديد لازمه ى چنين ادعاى بزرگ و آرزوى عظيمى حتى اگر واقعى هم نباشد درايت، مستقل بودن و آزاد منشى است.

حالا اگر فطرتا فاقد چنين ظرفيتى هستيد و يا در محيط اجتماعى احساس غربت فرهنگى مى كنيد مي توانيد حداقل مانند رهبران خود فروخته ساير كشورها تظاهر به اين ارزش ها نمایيد، ژست و اداى آن را بجا آوريد تا نه تنها بستر اجتماعى و قومى خودتان بلكه ديگرانى هم كه با هر خفت و مصلحتى هويت و زعامت شما را پذيرفته اند در كهترى و زيردستى تان در درون شان از شرم فرو نريزند.

اينكه براى بركنارى يک مقام ولايت به زمين و آسمان متوسل مى شويد. به اربابان خارجى تان رو مى آوريد، به زور بيگانه تهديد و تخويف مى كنيد، شاخ و شانه ى باداران تان را به رخ مردم تان مى كشيد. هنوز ارباب تان ابراز نظر ننموده شما نعره مى كشيد. خمى به ابرويش نيامده از پايان طاقت و حوصله ى شان مى هراسانيد. اينها قبل از آنكه باعث ترس رقباى تان شود مايه ننگ شما خواهد بود و شرم اش به شما برخواهد گشت.

امير عبدالرحمن هم كه در عصر بدويت حكمرانى مى كرد و از راز و رمز امروزى سياست بويى نبرده بود و با سياست (وابستگى خارجى و استبداد داخلى) كشور را اداره مى كرد. در بدل نهادن حلقه ى غلامى انگليس به گوش اش استقلال عمل را در امور داخلى مطالبه نموده بود و خود تصميم مى گرفت. سردار داوود نيز به دليل استقلال داخلى و غرور ملى اش سرنوشت خونين و دردناک را به خود و مردم اش رقم زد زيرا كاملا مبرهن است كه زعامت و رهبرى يک ملت با حقارت و خوارى، ذلت و زبونى و كرنش در برابر بيگانگان و زورگويى در مقابل ملت خود سازگار و عملى نيست.

بهتر نيست به جاى تضعيف، كنار زدن و هراس از ديگران در توانايى خود، كنار آمدن و بزرگ منشى بكوشيد و در عوض بازى هاى طفلانه و مانورهاى مزدورانه سياست بياموزيد، تجربه كسب كنيد و آن را در عمل پياده كنيد تا مايه شرم و ننگ مردمى نباشيد كه با زر و زور و تزوير خارجى بر گرده یشان سوار شده ايد.

اين تذكر از واقعيت تلخی است كه امروز به سادگى از كنار آن مى گذريد اما بدون شک تاريخ و نسل هاى فردا در موردتان داورى سختى خواهند نمود.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
سیاست
نظرات بینندگان:

>>>   چرا از توزیع تذکره الکترونی میترسند.
چرا بجز آنها کسی دیگر نمیخواهد افغان گفته شود بلکه همه خواهان افغانستانی بودن استند
و چرا پشتون ها اصرار بر کلمه افغان دارند ؟
میدانید که در گذشته پشتو را افغانی یا اوغانی میگفتند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است