پاکستان از روابط حسنه، استفاده کاذبانه می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۶    ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ کد خبر: 146162 منبع: پرینت

دولت باید آگاهانه و زیرکانه با درک عمق منافع استراتژیک کشور وارد بازی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خلیل الرحمان سروری استاد دانشگاه در گفتگو با "محور" درخصوص توافق اسلام آباد و کابل با میانجیگیری چین در حل اختلافات گفت: پاکستان با توافق صورت گرفته بدنبال تغییر افکار عمومی به نفع خود هستند و از نام رابطه حسنه کاذبانه استفاده می کنند.

سروری می گوید: از بهر فشارهایی که از سوی مجامع بین المللی بر پاکستان وارد شده است این کشور بدنبال این است که نشان دهد مشکلی در روابط با افغانستان ندارد درحالی که پاکستان بر 40 تا 50 درصد اوضاع امنیتی افغانستان اشراف دارد.

این استاد دانشگاه درخصوص اهمیت این توافقنامه اظهار می کند: در شرایطی که بر اوضاع دو کشور حاکم است، هیچ تضمینی وجود ندارد که پاکستانی ها بیشتر بر اوضاع مسلط شوند. دولت باید با احتیاط در این مسایل ورود کند و حداقل پیش شرط هایی در رابطه با این موضوع بگذارند چراکه امروز بر همه دنیا و افغانستان روشن است که مراکز تربیتی و تمویل ترویستان در خاک پاکستان است و خود پاکستان نیز از این موضوع آگاه است.

وی بیان کرد: هر زخمی که پاکستان در افغانستان می دهد، بسیار آرام از بنادر عبور و به ملیشه های پاکستانی در مرزها تحویل داده می شود و در شفاخانه های پاکستان تداوی می شود. حداقل کاری که پاکستان باید بکند این است که برای ایجاد فضای اعتماد رهبران ترویستان که در آن کشور زندگی می کنند را از خاک آن کشور بیرون کند و مدارس شان را نیز ببندند در غیر این صورت این شروع یک بازی مجدد میان دو کشور است.

سروری افزود: این دومین باری است که چین میان دو کشور رایزنی می کند اگرچه که هیچگاه مخالف ادامه تنش با پاکستان نیستیم. امادولت باید آگاهانه و زیرکانه با درک عمق منافع استراتژیک کشور وارد این بازی شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی تکنوکرات ها اندیوالان غربی شانرا می آورند ومی گمارند چرا پاکستانی های داخلی پنجابی هارا نیاورند واستخدام نکنند یک ورق تذکره چی است که جور نشود مردم سند دکترا وماستری میسازند:
رییس شورای ولایتی زابل ضمن تایید این‌که در روز چهارشنبه انجنیر طیب مبلغ 17040000افغانی شهرداری زابل را گرفته و فرار گرده می‌گوید: « روز چهارشنبه انجنیر طیب فامیل خود را گرفته و به گویته رفته است.»

در ادامه گفت که انجنیر طیب از قبل هم زیاد به کویته می‌رفته و خانه اش همانجا بود و حال هم شهرداری زابل را چور کرده و به کویته رفت.

رییس شورای ولایتی زابل تاکید کرده گفت که این شخص اصلن پاکستانی بود که در شهردارد زابل فعالیت می‌کرد.

در این مورد یک منبع دیگر نیز گفته است که انجنیر طیب به نام مستعار در پست سرپرست شهرداری کابل کار می‌کرد و برای خود تذکره جعلی جور کرده بود.

همچنان مقامات ولایت زابل می‌گویند که انجنیر طیب از سوی افغان‌مل والی اسبق زابل به حیث سرپرست شهرداری زابل تعیین شده بود
( ر )

>>>   در سایت آژانس اطلاعاتی باختر( بی خبر آژآنس) همه روزه درمتن سایت بیرق پاکستان در اهتزاز است !

>>>   Ismail Feroughi
حالا که هم پاکستانِ مداخله گر از موجودیت پایگاههای آدمکشان در خاک اش انکارمینماید و هم دولتِ سازشکار وحدت ملی افغانستان ؛ برامریکاست ( هرگاه آنکشور واقعن ضد تروریزم و بنیادگرایی است ) تا با یورش عملی و کارساز بر این پایگاهها ، آدرس ها و نشانی های پایگاه های تروریستان را هم فاش نماید ؛ زیرا امریکا و انگلیس به حیث مهندسان پایگاه ها و پروژه های جنگ و جهاد از سالها پیش ، آدرس ها و نشانی ها را هم بهتر از پاکستان و افغانستان بلد اند .
واما ، قابل نگرانی اینکه ، وقتی حکومات هردوکشور ، امروزازموجودیت پایگاه های تروریستان در کشور هایشان اینگونه بیشرمانه انکار مینمایند ، میتوانند فردا هم بگویند که : تروریستانی اصلاً وجود نداشته اند . آنان همه برادران طالب و مجاهد ما بودند .
چونانکه همینحالا گلبدین حکمتیار و یاران اش را دیگرکسی تروریست نمی پندارد .

>>>   با « کبر سن‌ » یا بی « کبرسن» رخصت تان میکنند!
این دوستان تاجیک ما هیچ بیدار شدنی نیستند. هنوز هم با ناباوری و حیرت می پرسند که : چرا تاجیکها را از اردوی ملی به بهانه کبرسن سبکدوش می کنند؟!
برادرجان ، عزیزدلم ، یک چیزی به نام فاشیزم پشتون داریم در اوغانستان که بر همه امور آن کشور حاکم است. افغان ملتی ها ، کرزیی ها ، اشرف غنی ، اتمر، استانکزی، سورخلقی ها، گلبدینی ها ، طالبها ، داعشی ها و دیگران و دیگران شان، دست در دست هم داده اند، میخواهند قدرت ، حاکمیت ، فرمانروایی ، دولت و همه چیزدیگر در دست و در اختیار خود شان باشد. اینها ، از رنگ و از نام تاجیک بیزار بیزارند. میخواهند از تمامی رده های قدرت ، از تمامی عرصه های مهم زندگی ، تاجیکان را و شاید هم بعضی از دیگر اقوام را بکلی دور و محروم سازند و خود شان با دست باز ، با دل بیغم ، باداری کنند، حکمروایی کنند ، برای تاجیکان و دیگران هویت بسازند ، زبان بسازند ، مسیر زندگی شان را تعیین کنند. از همین خاطر، با کبر سن ، بی کبرسن ، پیرتان را ، جوان تان را ، با بهانه و بی بهانه از همه جا می رانند. شما چه وقت هشیار می شویید که همین قدر یک گپ روشن و ساده را درک کنید و از این نظام و رژیم و دستگاه فاشیستی دل ببرید و در فکر یک راه جویی و چاره اندیشی درست شویید ؟! اشرف غنی بسیار واضح و آشکار میگوید که تنها و تنها و تنها « افغانیت» میخواهد و دیگر هیچ . معنای این گپ او را میدانید که چیست ؟! با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمر راوی .

>>>   مستغنی سخنگوس وزارت خارجه درمصاحبه با رادیو آزادی میگوید:
روابط پاکستان وافغانستان وارد مرحله نوینی شده است که هدفش بهبود بود !!!!!
سیاست این حکومت ما معلوم نیست از هر فرد مسئولش جداگانه است یا عمومی حکومت یک سیاست مشخص درمورد مثلا پاکستان دارد درجریان یک ماه اضافه از سه صد تن زخمی وشهید شدند بخاطر همین روابط وارد مرحله بهتر شده ؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است