دخالت آمریکا اوضاع را بدتر می کند
مداخلات بیرونی و یا اظهار نظرهای نسنجیده دوستان بین المللی و دخالت در جزییات مسایل افغانستان ممکن است که وضعیت را به طرف بحران ببرد و اوضاع را از این بدتر کند 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۲۱    ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ کد خبر: 146361 منبع: پرینت

کاخ سفید خواستار انتقال قدرت به والی جدید بلخ بگونه فوری و مسالمت آمیز شد. درخبرنامه آمریکا آمده است که ما بر این باور هستیم که این کشمکش باید به شیوه ای حل شود که به شهروندان افغانستان این اطمینان را بدهد که تعیین یک والی جدید امنیت و توانایی دولت وحدت ملی برای انجام مکلفیت هایش را در برابر مردم تقویت می کند. هفته پیش معاون رییس جمهور آمریکا طی تماس تلفنی با رییس جمهور غنی خواهان حل مسالمت آمیز مشکل نیز شده بود. سوال اساسی اینجا است که چه چیزی سبب شده است کاخ سفید وارد صحبت در این مورد شود؟ نگرانی آمریکا مشخصا در چه مورد است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، علیرضا محمودی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: آنچه را که ما در قسمت موضع گیری های آمریکا در مشکلی که میان ارگ و عطامحمدنور بوجود آمده می بینیم تناقضات زیادی وجود دارد. معاون رییس جمهور می آید و می گوید که حل مسالمت آمیز قضیه در آن زمان موضع گیری مثبتی بود و آنها گفتند این موضوع باید از راه گفتگو حل شود و از طرف دیگر سفیر آمریکا می آید و به صورت آشکار درامور داخلی افغانستان مداخله می کند و به ادامه آن اعلامیه کاخ سفید هم به نوعی مداخله آشکار در تصمیم گیری ها و امور داخلی افغانستان بود ما می توانیم این را از چند منظر مورد بررسی قرار دهیم.

وی، ادامه داد: آنانی که در ارگ ریاست جمهوری حضور دارند به دنبال این هستند که از آمریکایی ها و جامعه جهانی در جهت اهداف و برنامه های تیمی خودشان استفاده کنند. لابی که امروز آنها با خارجی ها دارند در واقع این لابی نه برای منافع ملی افغانستان بلکه برای منافع تیم اینها است. افکار عمومی افغانستان در حال حاضر که آگاه شده است دیگر این اجازه را نمی دهد که آمریکایی ها بیایند به صورت مستقیم در تمام جزییات داخلی کشور ما دخالت کنند. اعلامیه آمریکایی ها هم متاسفانه بیشتر جانب گرایی از یک تیم و آن هم جانب ارگ است.

محمودی، معتقد است با انتشار چنین اعلامیه هایی از جانب نیروهای خارجی مردم افغانستان دیگر به آنها اعتماد نخواهند کرد و افزود: آمریکایی ها فعلا متهم به این هستند که در حلقاتی درون حکومت به نام ستون پنجم یا مجموعه هایی دیگر در حال انتقال داعش به شمال افغانستان و آسیای میانه هستند خود آمریکایی ها با چنین عملکردهایی یا موضع گیری های یکطرفه متهم قضایا هستند. تا زمانیکه آمریکایی ها به یک حلقه مشخصی در ارگ بچسبند و به دنبال این باشند که اهداف و برنامه ها یشان را توسط این حلقات عملی بسازند، روزبروز اعتماد مردم افغانستان را از دست می دهند. ماموریت قوت های بین المللی و آمریکایی ها در افغانستان با چنین موضع گیری هایی و با چنین عملکردهای تحت تاثیر قرار می گیرد و مردم افغانستان اعتماد خود را به خارجی ها از دست داده اند. در حال حاضر مذاکرات میان ارگ و عطامحمدنور و ارگ خوب پیش می رود. چیزی که در این میان مهم است امروز بلخ محراق توجه جامعه بین المللی شده است. با توجه به اهدافی که خارجی ها در آنجا دارند این اعلامیه ها را صادر می کنند.وگرنه این موضوع مربوط به خود مردم افغانستان است و باید خود حل کنند.

این آگاه سیاسی، معتقد است حکومت با کارهایی که می کند به دنبال تک شدن و یکدست کردن است و افزود: ما باید در واقع به دنبال تکثر و تضاد افکار سیاسی باشیم و متناسب با هدف سیاسی که در پانزده سال داشتیم مردم باید بیایند و ابراز عقیده کنند. امروز از داعیه عدالت خواهی و عطامحمدنور در بلخ تمام مردم افغانستان حمایت می کنند. اما برخی از مداخلات بیرونی و یا اظهار نظرهای نسنجیده دوستان بین المللی و دخالت در جزییات مسایل افغانستان ممکن است که وضعیت را به طرف بحران ببرد و اوضاع را از این بدتر کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ودر افغانستان هژمونی قومی " افغانی" سالهاست بیداد میکند واین خود تجاوز آشکار برحریم حقوق و وآزادی شهروندان غیر افغان بوده دقیقآ به همان سناریوی دولت ها وحاکمیت های سلطه جو عملی میکنند ، اکر چیزی به گفتن داشتید ، عدالت انسانی میخواستید ودرصدد مطالبه حقوق شهروندی خویش شدید شما را تجزیه طلب - بیگانه و"غیرخودی" وتهدید به منافع ملی حساب میکنند ، درحالیکه این خواست برحق نه منافع ملی را تهدید میکند ونه هم بیانگر تجزیه است کشور است ، بلکه جلوگیری از هژمونی وسلطه جوی قومی است ، ولی اگر سکوت نمودید ومطیع فرمانبردار باشید دقیقآ ملیت وقوم شما ازجمله بهترین ها وبرادران قریب خونی حساب میشوید که گوی برابری وبرادری تامین است ودنیا گل گلزار شده است ودرلست خودی ها قرارمیگیرید زیرا اسارت را به عزت وشرف ترجیع داده ایید.
ما درمقابل این سلطه گری بیگانگان وبرتری خواهی تفکر قبیلوی جز ایستادگی وروشنگری از طرق ممکن دیگر چاره نداریم ، واین رسالت انسانی ماست.
" پایان هژمونی به پایان شکست سیاست هرکه بامانیست ازمانیست می انجامد."

>>>   Paryani
شور بختانه همین طور است که شما فرمودید!!! سیاست های استعمار گرانه ی امریکا٫انگلیس و شرکای شان خاورمیانه را به خاک خون یک سان نمودند و‌ نام اش بهار عربی گذاشتند که نتیجه اش همین بود که همه ی جهان به چشم سر دیدند که چه جنایات سخیف و شرم اور در حق مردمان بی گناهی عراق ٫سوریه و یمن و کشور ما انجام دادند و یک مشت مزدور و نوکر خود را بالای ملت بیچاره ی مان تحمیل نمودند که حالا همین رژیم مزدور غنی و عبدالله و دیگر شرکای خاین شان کشور مان را به طرف تباهی و بربادی برده است که فقر و نا امنی و ادم کشی و ده ها جنایات سازمان یافته دیگر که مردم مان را به خاک نشانده است !!! و خود این بی وجدان های وطن فروش در زد و بندی های سیاسی درونی و چنانه زنی برای فریب یک دیگر مصروف اند و‌مردم هر روز قیمت خیانت های این ها را میپردازد!
بنابرین تا خود مردم هوشیار نشوند و‌در برابر این حکومت قومپرست و شونست استاد نشوند و‌تا این کثافات را در زباله دان تاریخ نیندازند و این حکومت مزدور را سر گون نسازند و قدرت را خود به دست نگیرند ما شاهد بسیار قربانی ها و ریختن خون این مردم گوسفندی خواهیم بود!

>>>   Azizi
این ها اگر طالب استن بخواهست امریکاه استن اگر قومگرا استن هم بخواهست امریکاه استن
این ها طرف مزدور دالر. استن از هر کشور که پول بگیرند نوکر همون استن

>>>   فکرمیکنیم که اگاه صاحب امورسیاسی هنوزنمی فهمیده که ایجاد حکومت افغانستان توسط امریکایی ها صورت گرفته پس چطورمیتوان گفت که امریکا درامورداخلی افغانستان مداخله میکند قابل تعجب است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است