انحصار قومی در وزارت اقتصاد بیداد می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ کد خبر: 146564 منبع: پرینت

برخلاف توافقنامه بن و تعهد حکومت‌ های بعد از آن مبنی بر عملی ساختن ترکیب عادلانه اقوام در قدرت و نظام اداری دولت هنوز تبعیض و نابرابری قومی در ادارات دولتی بیداد می‌ کند قربانیان اصلی این تبعیض‌ ها هزاره‌ ها و ازبک‌ ها هستند.

وزارت اقتصاد نیز مانند دیگر وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی از پدیده نامیمون تبعیض و نابرابری قومی رنج می‌ برد توافقنامه بن و تعهد دولت نسبت به رعایت عدالت اداری نادیده گرفته شده است و لیاقت و شایسته‌ سالاری جای خود را به وابستگی قومی و قومگرایی داده است در این وزارت نیز قربانیان اصلی این پدیده ناپسند دو قوم ستمدیده هزاره و ازبک‌ اند.

در یک بررسی اجمالی از میان 2 معنیت و 16 ریاست مرکزی حتی یک ریاست آن هم در اختیار هزاره‌ ها و ازبک‌ها نیست تنها یک آمر از ده‌ ها آمریت اداره مرکزی هزاره است. از میان 500 کارمند اداره مرکزی این وزارت تنها 18 کارمند از قوم هزاره است که تمامی آنها در بست‌ های بسیار پایین‌ رتبه کار می‌ کنند که در رهبری، پالیسی و تصمیم‌ گیری این وزارت هیچگونه نقشی ندارند.

از میان تمام ریاست‌ های ولایتی این وزارت تنها یک رییس هزاره آن هم در بامیان ریاست می‌ کند در نتیجه حضور فیزیکی هزاره‌ ها در اداره مرکزری این وزارت حداکثر به سه درصد می‌ رسد که با اضافه کردن کارمندان ولایات این درصد به کمتر از دو درصد تقلیل می‌ یابد.

نقش موثر مردم هزاره و ازبک در رهبری و تصمیم گیری این وزارت صفر است. بنابراین افراد این دو قوم ستمدیده از امتیازات مادی و معنوی این وزارت مانند بورس‌ های تحصیلی، اضافه‌ کاری، معاش امتیازی، مساعدت‌ های مالی، تقدیرنامه و تحسین‌ نامه، سفرهای داخلی و خارجی و... محروم هستند.

این آمار مربوط به سال 2016 است و اکنون وضعیت بدتر و تبعیض قومی در این وزارتخانه شدیدتر شده است.

عبدالکریم خلیلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومگرایی
وزارت های اقتصاد
نظرات بینندگان:

>>>   Fekri
والله هیچ چشم امیدی هم نیست خارجی ها حامی اینها همین ملیونها بیکار همه اش مردم غیر قوم غنی است حالا شما فکر کنید این معین ها وروسا یک غیر خودی را مقرر میکند ابدا

>>>   شما حقوق خود را از فاطمیون طلب نمایین

>>>   او برادر هزاره !
کمی شرم خوب است هم در جهاد و هم در مقاومت ما تاجکان پیشتاز همه بودیم
ما قربانی بیشتر به همه دادیم
نه پشتون و نه هزاره و نه هم ازبیک
حال همه شما از ما بهتر است
ما که نه مثل پشتونها از پاکستان دفاع کردیم و نه هم مثل شما از فاطمیون
جاوید هروی

>>>   از جوالیگری به وزارت و .....
فیصدی نفوس هزاره را با تاجکان مقایسه نمایین و بعدا بگویید که چند وزیر هزاره داریم و چند تن تاجک
جای تاسف است که برادران هزاره هنوز شاکی اند

>>>   اقای خلیلی!
هر چه مینویسی از ادرس خود بنویس
ما ازبیک ها نه مثل شما به ایران وفاداریم و نه هم مداح فاطمیون
جاوید بیگ از بلخ

>>>   یک سوال ذهنی :
چند وزیر هزاره داریم ؟؟؟
میبخشین .....
چند عسکر فاطمیون داریم ؟؟؟

>>>   خلیلی صاحب فراموش کردید بیت .. لولو بچیم کلان موشه والی بامیان موشه..اکنون معاون ریس جمهور .معاون ریس اجراییه و وزیران و والییان بیشماری دارید و هنوز سیر نمی شوید

>>>   این راهم اضافه کنید که چندنفر ازپشتونهاو...با پول سعودی و امارات به کمک داعش در موصل عراق وسوریه ویمن رفته اند وچه تعدادشان برگشته اند .
حق بین از هرات

>>>   تبعیض در تمام وزارت خانه بیداد میکند دولت دولت تک قومی ویک حلقه فاشیستی است که یکه تازی میکند نه تنها هزاره وازبک رنج این تبعیض را میبرند بلکه تاجیکها ودیگر اقوام هم رنج میبرند جهت کاریابی که مراجعه میکنیم هرقدر لیاقت داشته باشیم در مصاحبه یک سوال شان این است : ازکجاهستی؟؟؟؟؟ ازکدام قوم؟؟؟ تبار ومحل تولدش سوال ناکامی است.ده جای که مراجعه کرده ام همین سوال از کجاهستی مرا ناکام نموده به جرم محل تولد وزبان.
نظام فدرالی خوبست که از هرکجایی جرم نیست...همه برابر اند....حالا یک قوم یک زبان حکومت میکند ...دیگران به جرم زبان وسمت وولایت خود باید درکارشامل نشوند...
بااحترام عبیدی.

>>>   در کدام تقابل سیاسی واجتماعی هزاره ها وازبیک ها دخل بوده اند وقتکه سری یک موضوع جنجا میشود تیر خوده می آورند اما در وقت امتیاز گیری خوده به حق جلوه میدهند

>>>   بی كفايتی اشرف مردم افغانستان را بيدار ساخت در مقابل ظلم و ستم و بی عدالتی.

>>>   افغانستان تحت ریاست غنی بر محور قومیت اداره می شود این واقعیتی است که همه میدانند ترکیب اداری وزارت زراعت چند روز پیش نشر شد که نفرت انگیز و شرم آور است بر کسی که میگفت هیچ افغان از افغان دیگر بر تر نیست و حالا این بوی متعفن از وزارت اقتصاد بالا شده!
این واقعیت ها گنده گی حکومت را نشان میدهد و بس .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است