افت اخلاقی در نظام جمهوری اسلامی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146778 منبع: پرینت

اخلاق و قانون برخواسته از مبانی ارزشی جامعه هستند اخلاق مداری و قانون پذیری از التزام و تعهد به مبانی ارزشی و بنیادین جامعه نشات می گیرد.

مبانی ارزشی یک جامعه دینی را اصول و مقررات دین و از یک جامعه اسلامی را اصول و آموزه های اسلام شکل می دهد. وقتی از نظام جمهوری اسلامی افغانستان صحبت می کنیم به قطع و یقین به ذهن مان این مساله می گذرد که قانون و اخلاق حاکم در جامعه ما به ضرور و التزام باید اسلامی باشد هر چند به نسبت دموکراتیک بودن قانون اساسی کشور یک سری قوانین و قاعده های اخلاقی غیردینی که در تضاد با اصول مسلم دینی نباشند نیز به حکم ضرورت پذیرفته شده است.

چرا در این مقاله از افت اخلاقی در نظام جمهوری اسلامی گفته ام؟
برای اینکه وقتی در رفتار قدمه های بالاتر از سرباز در قوای مسلح و بلندتر از اجیر در دستگاهای اداری و قضایی نگاه می کنیم هیچ کسی از کوچکترین نفع شخصی خود به نفع بزرگترین نیاز و ایجاب قانونی و اخلاقی نمی گذرد. رشوت، شراب، عیاشی، جاسوسی، اصراف، کارشکنی، خویش خوری و هزار و یک عمل خلاف را به شکلی که در حال عادی شدن باشد در اداره ها و میان کارمندان ملکی و نظامی مشاهده می کنید.

دلیل عمده آن در کجا است؟
1_ اکثر آنهایی که در مقام های عالیرتبه نظامی و ملکی کشور قرار گرفته اند از نظر تجربه و دانش درگذشته انس و الفت چندانی به مسایل و مباحث دینی نداشته اند و عده ای حتی در جهت خلاف ارزش های دینی کار کرده اند تا به این مناصب رسیده اند به طور نمونه تعداد بسیاری از این افراد را در قدمه های بلند اردو، پولیس، امنیت ملی و نمایندگی های سیاسی و قنسولی افغانستان دیده می توانید.

2_ اکثر کسانیکه دغدغه دینی دارند یا توان تحلیل درست رابطه اخلاق و سیاست در جامعه و نظام اسلامی را ندارند و یا به نسبت دلبستگی به امتیاز و معاش حکومتی تمایل چندانی به پرداختن به آن را نمی بینند.

3_ حضور نهادها و بنگاه های سیاسی و فرهنگی غربی که برای کمرنگ کردن اخلاقیات در جامعه ما پول های گزافی را به مصرف می رسانند و برنامه های متنوع را اجرایی می کنند که از این طریق با استخدام حتی علمای دین در برخی مواقع به تبلیغ مسایل خلاف ارزش های اخلاقی می پردازند.

4_ عمده ترین عامل اما حلقه رهبری کننده ی کشور است که به نسبت اعتقاد به ارزش های سکولاریسم غربی از بنیاد مخالف حضور ارزش های اخلاقی در جامعه سیاسی است.

به هر صورت یکی از عامل های جدی شکست و ریخت های موجود در کشورما از ترویج تروریزم و افراطیت گرفته تا ناتوانی نیروهای مسلح در دفاع مستقلانه از کشور و حتی اختلاف و نفاق قومی و مذهبی همین خالیگاه وحشتناک افت اخلاقی است.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمهوری اسلامی
افت اخلاقی
غرب
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است