لطفا موضع تان را روشن سازید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۷    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146818 منبع: پرینت

بر سر دو راهی رسیده ایم. صاف و ساده، محک، ملاک و عیار پذیرفتن یا نپذیرفتن واژه ی "افغان" به مثابه ی هویت تحمیلی همگانی در تذکره های ی برقی است.

از این چند تن بزرگوار صریح و مستقیم می خواهم موضع خود را بدون اگر و مگر روشن کنند.

-صلاح الدین خان ربانی
-امیر اسماعیل خان
-احمدضیا خان مسعود
-عطامحمد خان نور
-بسم الله خان محمدی
-عتیق الله خان بریالی
-امرالله خان صالح
-جنرال عبدالرشید خان دوستم
-استاد محمد خان محقق
-استاد محمد کریم خان خلیلی
-استاد سرورخان دانش

افغان هستید یا نه؟ در تذکره ها افغان (پشتون) نوشته شود یا نه؟ واژه افغان معادل پشتون است یا نه؟ اینکه بگویید و مغشوش کنید قانون ثبت احوال نفوس مصوب پارلمان تطبیق شود کافی نیست مردم را گمراه کردن است.

ما بیش از 130 تن وکلای پارلمان به صراحت در برابر رسانه ها گفتیم افغان نیستیم، افغان هویت هموطنان عزیز پشتون ما است. عده ای از روشنفکران پشتون در رسانه ها گفتند افغان یعنی پشتون بنابراین ما از شما می خواهیم طی یک کنفرانس خبری و نیز صفحات مجازی موضع خود را روشن کنید.

هر روز سخنرانی و ویدیو ها و مجالس تان را از طریق مطبوعات و صفحات می بینیم و می شنویم در این مورد هم می توانید عین کار را انجام بدهید. آن پول های باد آورده (حلال یا حرام) برای چه روزی و چه هدفی باید استفاده شوند؟ به جای "من، من" کردن ها باید همه چیز آشکارا و بدون سخنان دو پهلو در خدمت تثبیت هویت قرار بگیرد. عرفای بزرگ ما برای کشتن "منیت" در خود حتی وقتیکه در مقام متکلم وحده سخن می زدند و امری را ارشاد می نمودند نمی گفتند "من" گفتم" می فرمودند "او" گفت.

این هم از اخلاق عرفانی است که استفاده ی "او"، "ما" و "من" را هم بیاموزیم. به سخن مولوی:
آن چه می گویم به قدر فهم توست
مردم اندرحسرت فهم درست

لطیف پدرام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
هویت افغان
نظرات بینندگان:

>>>   لطیف پدرام و آن 130 نفر وکلای پارلمان افغان نیستند، بلکه ایرانیستانی هستند.
بروند به ایران ( اگر دولت ایران اینها را قبول کند) و مردم افغانستان را از شر خود خلاص کنند.
ما افغانها همه روزه قربانی انتحار و انفجار می شویم و شما ها در پی سؤاستفادۀ سیاسی و نفاق اندازی بین اقوام شریف این کشور هستید.

>>>   در شهر مونش ۱۳۹۶/۱۱/۲۸- 17 فبروى 2018 تظاهرت شهروندان کشور عليه دولت غنى

>>>   آقای پدرام درحسرت گروگانگیری یک مشت مظلوم سوخند . همچو حسرتهارا درزمان جنگهای دهه هفتاد هم گروهها به مردم فهماندند . سردمداران قبیله بجای حکومتداری جوالیگری بکنند چون اضافه ازآن شایستگی نداشتند .
نام کشورم افغانستان بوده حال اوزبیک افغانستان هستم . اینکه کدام گروگانگیر درفکر تجارت خونم است من گوسفند شان نمیشوم . ازدست همین تاجران دین ووطن تااینجا رسیدیم حال هم سردمدار قومی فارغ از شعور سیاسی و فارغ از حب وطن درفکر لقمه حرام از تجارت خون مردم خود است .
تذکره را بجان و دل میگیرم ولی مبارزه دموکراتیک را ادامه میدهم . لعنت به جهادگران !به هیچ گپ صداقت ندارند .پول کاردارند .
اگر یکنفر هم باشم پیروزی آینده ازمن است .
قششاق باله

>>>   این ها از قو خود تاجک ، ازبک ، هزاره هستند اما همسایه های شان افغانها ( پشتون ها هستند )، حالا ایجاب میکند که دی ان ان شان بررسی شود .

>>>   پرسنده محترم: این اسمای را که تحریر نموده اید ، کدام شان در تصویب قانون اساسی کشور حضور نداشتند؟. مگر می شود که اینها امروز بگویند که ما چند سال قبل به معنی افغان نمی فهمیدید. اکنون فهمیدیم؟
به ریش این بیچاره نه خندید.
سرور

>>>   بسم الله خان در یک مجلس خصوصی گفته است پدرکلانم از السوالی پنجوائی قندهار بوده است ما در خانه پشتو صحبت میکنیم !

>>>   اینان بندگان زر و زورند هیچگاه نظر نخواند داد
مهاجر در ایران

>>>   Saboor Raheel
به این عکس نگاه کنید. این عکس ارگ امروز را نشان می دهد- جایی که چیزی به نام حکومت وحدت ملی در آن به نمایش گذاشته شده است. در این عکس یک نفر تاجیک را در صف اول نشان بدهید. هفت نفر در صف اول دیده می شوند. شش تایش افغان غلجایی است و یک تایش هزاره. تاجیک کجاست؟ ازبک کجاست؟ درانی کجاست؟

اگر بازهم کسی به بودن مفاهیمی مانند «وحدت» با «ملی» در این حکومت باور دارد یا کور است، یا چیزی به نام عقل ندارد، یا وجدان ندارد و یا هم اگر تاجیک است، خاین است و چیزی به نام غیرت و شهامت نمی شناسد.

در چهار سال گذشته این حکومت در غیابت مطلق تاجیکان و اراده تاجیکی در قدرت به پیش رفته است. این وضعیت باید دگرگون شود.این حکومت بر بنیاد دشمنی با اقتدار سیاسی تاجیک وسهم آنها در قدرت ساخته و به پیش برده شده است.

تایید حکومت کنونی و دفاع از آن خیانت و دشمنی با تاجیکان است. وقتی حکومت بدون تاجیک را تایید می کنید، کارتان دشمنی با تاجیک است.اگر تاجیک استید و این حکومت را تایید می کنید، خاین و غدار استید!

>>>   اوغان ها اصلا از کوه سلیمان اند ، به غیر از کوه سلیمان ، در هر جایی اوغانستان که هستند ناقل هستند . تاریخ بخوانید .

>>>   خراسان با افتخار و بدبختانه افغانستان انتحار و انفجار و برده . اين يك أصل پذيرفته شده جهاني است.

>>>   اکنون شما بتاریخ خود مراجعه کنید که سرزمین خراسان مطلق بکدام اتباع هست؟
اگر پشتونها مانند ما تاجیکها قرامت دیرینه داشت درست که این کشور مال پشتونهاست.
در غیر صورت بقول بزرگان!
مهمان ....صاحب خانه را مگوید خوش امدی.
یک تعداد پشتونهای بی خبر از تاریخ و یا امیانه بگم بی اقل هست...!!!

>>>   این قوم شرور و بیفرهنگ مانع تمام امکانات پیشرفت کشور شده اند۰ با لجاجت مانع سرشماری عمومی میشوند، قانون ثبت احوال را مانع میشوند، توزیع شناس نامه های الکترونیکی را مانع میشوند، خلاصه هرچه که بنفع ارتقاع عمومی کشور باشد ولی به مزاج و دروغ های قبیله سازگار نباشد مانع آن میشوند

>>>   Juyan
آزادی یعنی هر کسی باید خودش باشد بدون اینکه بر دیگری ضرر وارد کند، بنأ من خودم یک سید خراسانیافغانستانی هستم و هیچکسی حق ندارد من را از خودم بگیرد.
“وحدت من و تو، ما شدن هست، نه اینکه تو شدن”

>>>   شما كه خود را ١٣٠ نفر نماينده پارلمان معرفى ميكنيد دروغ نگويد اصلاا ٢٥ نَفَر استيت وشما به هيچ صورت نمايندگى از مردم كرده نميتوانيد و شما مستقيما به تفرقه اندازى در بين مليت ها متهم هستيد و كوشش نكنيد كه مردم به خشم باايد در أين سال هاى قبل كلمه افغان قابل قبول همه بود و حالا بهانهجويى ميكنيد معلوم ميشود كه أين تعداد از كدام مرجع بيرون اب ميخورد تاسف اوراست

>>>   این خــــــــان ها همه یک نظر نیستند حکومت کد 91 راباید تقویه کند!

>>>   درپاکستان پولیس پشتون هارا آنطور میزند ومیکشد که در امریکا پولیس سیاه پوستان را

>>>   آنها به زعم شما 11 نفراند جمع خودت 12 نفر آیا درمقابل 35 میلیون نفوس ایستاده گی کرده میتوانید شما 12 نفر اگرافغان نیستید پرواندارد بروید درجایگاه اصلی تان باقیمانده تماما افغان هستند ازافغانستان هستند وبالای افغانیت شان افتخاردارند
چی معنی دارد تجزیه ، فدرال ، خراسان
ما افغان بودیم افغان هستیم وافغان میباشیم توبروغمی ته جای دیگری بخور
وقت این بچه ترسانک ها گذشته

>>>   از عبدالحی حبیبی به قومش :
قـــــــوم من! ای توده والا نژاد وی نیاکان غیـورت مرد و راد

با تـــــــودارم گفتگوی محرمی تا زاسرار حیات آگــــــاه شوی

بشنو ای پشتون باصدق وصفا حافـــــــــــــظ کهسار قلب آسیا

گربزرگی خـــواهی و آزاده گی یا چــــو اسلاف غیورت زندگی

اولآ پشـــــــتو لسانت زنده ساز هم برین شالوده کاخت بر فراز

تا توانی تکیه بر شمــــــشیرکن قصـــــر ملت رابرآن تعمیر کن

>>>   این خان هایی که شما لیست کردید در برابر پول و شهرک از همه چیز شان می گذرند. دوران حکومت خوانین در افغانستان را مطالعه کنید. حاضرند کشور شان را بفروشند.

>>>   مشكل ما در فهم و مهارت لسان خود ما است، كساني كه بعد از انقلاب ثور در ايران و پاكستان و ديگر ممالك تحصيل كرده اند، از معني كلمات درك سالم ندارند، كشوري كه مركزش كابل است نامش افغانستان و تمام اتباع آن بشمول يهودي ها و أهل هنود و سك، افغان ، هستند، ولي اقوام مختلف مانند هزاره، پشتون، ازبك ، تاجك، تركمن، عرب، بلوچ، .... در اين مملكت زيست دارند، و بيشتر از صد سال گذشته تا حال در پيشاني يا پوش تذكره تابعيت افغانستان تنها نوشته شده بود: تذكره تابعيت جمهوري/پادشاهي افغانستان، و در داخل صفحات آن شهرت دارنده تذكره كه شامل اسم، اسم پدر، اسم پدركلان، محل تولد، سكونت فعلي/ دائمي، حالت مدني، قوميت، و هم برخي از آن شامل خدمت عسكري ميبود. كه در قوميت آن همان كلمات : پشتون، هزاره، ازبك، تاجك، تركمن، .... نوشته ميشد.
حالا نميدانم اين جنجال ملت و مليت در آن از كجا آمده، همان حكومات سابقه همه اين حساسيت ها ميدانستند، تبعاً همه اتباع افغانستان افغان هستند، ولي هر كس از قوم خاص ميباشند.

>>>   بی جا نگفته اند که عقل تاجک پسان می آید!نام کشورتان را افغانستان گذاشتند،پول تانرا افغانی گفتند،رتبه های علمی،عسکری،قضایی را به افغانی ردیف ساختند.در قانون اساسی هر تبعه وطن را افغان تعریف کردند،ارتش ملی افغان،پولیس ملی افغان و ... مسما نمودند. اما هیچ مخالفتی دیده نشد. حالا در مقابل ذکر واژه افغان در تذکره مخالفت صورت می گیرد.این بدان می ماندکه:معشوقه ات بگوید که به انجام هر کارت راضی هستم صرف به حامله شدن راضی نیستم.
آفغانپور

>>>   هرچی غالمغال کنید وقت تان به اتمام رسیده بعد ازین جاسوسان ودزدان افشا شده درین وطن جای ندارند بروند نزد باداران خویش

>>>   باعرض سلام. من معلم پشتو داشتم که‌خودش هم‌پشتون بود درساعت درس پشتو به زبان‌پشتو تشریح میکردکه:افغان په اصل کی پکت و بیا پخت شو بیا پختون شو بیا پشتون شو بیا ابگان شو بیا اوغان شو بیا افغان شو.حالا شما متوجه شوید که کلمه‌افغان ازکجا آمده است ؟دقیقا مربوط به‌پشتون است دراینصورت لزوم نیست که کلمه افغان در تذکره نوشته شود.جمهوری اسلامی افغانستان کفایت میکند.این چیزیکه من نوشته کردم کدام دروغ و افترا نیست اگر همصنفی های پشتون من زنده باشد حتما همین نوشته ام را تایید میکنند.ازطرف دیگر تذکره هویت یک انسان را تایید میکند هیچ لزومی ندارد که کاروان شتر درآن باشد.سنگین وزیر مخابرات قبلی متعلق به قوم وزیر واز یک قبیله کوچی وزیرستان بود مطابق میل و خواست خودش کاروان شتر را درآن زیاد کرده که بازهم خجالت آور است.ومن الله التوفیق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است