امضای پروژه تاپی به مرز دیورند رسمیت بخشید
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۳۹۶/۱۲/۵ کد خبر: 147310 منبع: پرینت

امضای پروژه تاپی به مرز بین‌ المللی دیورند همچنان رسمیت بخشید.

پایپ لاین گاز تاپی از دولت آباد ترکمنستان آغاز و با عبور از 816 کیلومتر خاک افغانستان وارد کویته پاکستان می‌ گردد و با گذشتن از 816 کیلومتر خاک پاکستان به فاضیلیکای هندوستان می‌ انجامد.

امضای این قرار داد بزرگ میان چهار کشور منطقه‌ ای به مرزهای کشورها رسمیت می‌ بخشد. در این قرارداد تنها 816 کیلومتر خاک افغانستان و متباقی 816 کیلومتر دیگر خاک پاکستان شناخته شده است.

مرز میان پاکستان و افغانستان زیر نام دیورند که نخستین بار در سال 1893 توسط امیر عبدالرحمان خان و شاهان محمدزایی امضا و به‌ رسیمت شناخته شده است امروز با امضای پروژه تاپی توسط اشرف غنی احمدزی دوباره مهر تایید گذاشته شد.

امیدوارم زخم ناسور دیورند با امضای این قرارداد بزرگ میان کشورها همچنان التیام یابد.

فهیم فطرت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   امیر عبدالرحمن برای مامور انگریز به سبب طرح وامضای دیورند مدال در سینه اش تعلیق کرد وحتی می گفتند این افتخار نصیب کی خواهد شد که مدال را بالای سینه دیورند تعلیق کند تا اینکه امیر یکی را مشخص کرد که به این افتخار نایل آمد
از کتاب تاریخ عبدالرحمن

>>>   همه جهان آنرا به رسمیت می شناسند بشمول خود پتان های آنطرف مرز

>>>   مرز دیورند با امضای فیصله سال ۱۸۹۳ رسمیت داشت و تاییدات شاهان
بعدی نمودار مضاعف اندر مضاعف .
اما شیطان لعین وسوسه میکرد و نمیماند دو همسایه در صلح و دوستی
روزگار به سر برند
م . ش . ف کابل

>>>   میخ زدنها برسرمردم به مرزدیورند رسمیت بخشیده بود این پروژه به مرزدیورند رمیت نبخشیده

>>>   خط دیورند خط بین المللی است. اقوام غیر پشتون دیگر برای پشتونها تلفات نخواهد داد. این مزز اصلی میان دو کشور است.

>>>   تمام جهان به رسمیت میشناسد به شمول افغانستان ،از خواب خرگوش برای برادر

>>>   پروژه 'تاپی'، جدا از نگرانی‌هایی که در مورد عملی شدن آن وجود دارد، فقط‌و‌فقط محصول کار حکومت فعلی، بویژه اشرف‌غنی و تیم او نیست که طرفدارانش چپ و راست خوده می‌زنند. استفاده سیاسی از یک پروژه‌ی ملی حد و مرز دارد..

>>>   خط دیورند یک خط رسمی بین اوغانستان و پاکستان به شمار میرود که توسط جامع بین المللی به رسمیت شناخته شده است حتی حکومت های فاشیستی خرزی و گاوزی ها بالا آن امضا کرده اند اگر امضا نمیکردند خواب ریاست جمهوری را بگور میبردند از همین رو بود که حکومت های که در بالا ذکر کردم در این خط دفاتر سیاسی خودرا باز کردند . امروز تنها ۴ نفر اوغان بیچاره بی سواد فقد خط دیورند گفته دهن پاره میکنند امان سرنوشت آن اوغان بیچاره در دست اشخاص است که همین اوغان اورا بابا و نیکه خطاب میکند وقتی او خودش غلام باشد تو بیچاره چی توقع از یک غلام داری ؟

>>>   دیورند یک خیمه شب بازی است که فاشیستان خود را بر گر ه ملت سوار کنند. در غیر اینصورت کدام انسان عاقلی حاضر است که خود را به گشوری متعلق بداند که از ان بجز کشت و کشتار و انتحاری چیز دیگری به دنیا مخابره نمی گردد.

>>>   دیورند از وسط کابل میگذرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است