جنرال نبرد و مصلحت اندیش در تبعید
جنرالی که هم برخوردار از قدرت مردمی است و هم یک لشکر نظامی در اختیار دارد، همچنان تبعید را به بازگشت ترجیح داده و از راه دور، برای حکومت نسخه صلح می پیچد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۸    ۱۳۹۶/۱۲/۶ کد خبر: 147419 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،دوران جدید که با اجماع رهبران جهادی شکل گرفت و بنا به ساختار جامعه بر محور رهبران قومی، دشمنی و نفرت از آنان درجهت جذف و ترور در حالی جز اصل سیاست ارگ قرار گرفته است که از یک سو حافظ نظام قبیله ای غنی می باشد و از جانب دیگر، تیشه ای است به ریشه این نظام.

پس از آنکه جنرال دوستم واکنش جدی در برابر برکناری عطا محمد به عنوان متحد در ایتلاف نجات بروز نداد در تازه ترین سخنرانی، خود را عاملی اصلی به صلح رسیدن با طالبان عنوان می کند و آشتی درون نظامی را اولین گام می داند.

اینکه چرا و چگونه بزرگترین رهبر میدان نبرد علیه طالبان اکنون سیاست گفتگو با طالبان را در پیش گرفته و با نرمش نسبت به حکومت اشرف غنی برخورد می کند، ریشه در نابسامانی های گسترده سیاسی کشور دارد که حتی حاشیه امن رهبران بزرگ جهادی و قومی را از میان برده است.

جنرالی در قامت رهبری قومت ازبک با تبعدی از سر ناچاری به ترکیه همواره از بازگشت به کشور و ادامه کار در مقام معاونت اول ریاست جمهوری می گوید در حالی که در بزرگترین اتحاد مخالف همین نظام حضور دارد و منطقه تحت حاکمیت وی در میانه ناامنی و جنگِ گروه های تروریستی از میان رفته است در کنار کاهش نفوذ و قدرت حزب جنبش اسلامی.

حکمتیار، دشمن بزرگ وی از دیرباز، اکنون در کنار حکومت وحدت ملی رویای تسلط بر پارلمان و حتی ریاست جمهوری آینده دارد و با توجه به حمایت راس قدرت در کنار روابط با طالبان و پاکستان روز به روز به خطری بزرگتر برای رهبران جهادی غیرپشتون بدل می شود.

جنرال دوستم که دو ماه قبل نتوانست وارد افغانستان شود بارها از بازگشت گفته اما سوال این است که چرا و چه عواملی سبب عدم حضور وی در کشور می شود؟
پرونده ایشچی و دادگاه جنایی بین المللی هیچ کدام در حد و اندازه منع برای ورود وی نمی باشند و ترور نیز با توجه به حمایت های خارجی و مردی از جنرال دوستم ضعیف به نظر می رسد اما فراهم نبودن فضای مساعد در داخل پررنگ تر از هر دلیلی است در حالی که در کاهش دامنه حاکمیت قومی ازبک و خطر ناامنی کامل شمال بیش از هر زمانی حضور رهبر را می طلبد.

در این میان، عطا محمد که بیش از دوماه در برابر برکناری از سوی ارگ مقاومت کرده و در تلاش برای کسب حمایت های خارجی و داخلی برای به چالش کشیدن قدرت و مشروعیت حکومت است در کنار پشتیبانی رهبران جهادی و قومی مخالف رییس جمهور بیش از همراهی کلامی دوستم به حضور وی نیازمند است که می تواند معادله های سیاسی را تغییر دهد.

اگرچه یک و نیم دهه گذشته نشان از مصلحت اندیشی در کنار منفعت طلبی جنرال دوستم در قدرت دارد که با وجود فشارهای حکومت کرزی در کنار حکومت ماند و در سیاست حذف و نفرت اشرف غنی نسبت به رهبران غیرپشتون جهادی بدل به صندوق رای و حمایتی وی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته شد، این امکان وجود دارد که با موضع نرم همچنان منتظر پیشنهاد بزرگ ارگ در ترکیه مانده و خواهان بازگشت به معاونت اول ریاست جمهوری است.

در همین راستا، رهبران جهادی باقی مانده در قدرت و سیاست در حمایت های خارجی توانسته اند از گزند ترور در امان باشند و به همین دلیل، سیاست آنان نیز ریشه در منافع حامیان دارد و اگر زمانی ترکیه در موضع ضعیف تر امریکا قرار گیرد و یا دیگر توان حمایت نداشته باشد، دوستم نیز به مانند ربانی حذف خواهد شد.

عطا محمد و محقق نیز با تکیه بر عوامل خارجی و حمایت های گسترده مردمی موفق به ماندن در سیاست هرچند در میانه توطیه و فشارها شدند و در تغییرات گسترده سیاسی و تحولات منطقه ای با وجود برخورداری از ظرفیت تقابل مردمی و قومی با حکومت رویه سازش در پیش گرفته اند.

جنرالی که هم برخوردار از قدرت مردمی است و هم یک لشکر نظامی در اختیار دارد، همچنان تبعید را به بازگشت ترجیح داده و از راه دور، هم برای حکومت نسخه صلح می پیچد و هم در صلح با طالبان حضور خود را ضروری می داند.

در حالیکه مردم بیش از هر زمانی نیازمند رهبرانی هستند که به جای معامله و امتیاز در قامت حافظ جان و امنیت کشور باشند آنهم در تاریک ترین روزگار ناامنی و زمانی که هر روزه حتی در امنیتی ترن مناطق در انتحاری کشته و در فقر جان می دهند آیا رهبران تهی از دغدغه را می توان رهبر نامید؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
تبعید
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   دستاورد این 2صدسال چیست ؟
خیانت
معامله
دزدی
خاکفروشی وخودفروشی
یکبار مناطق جنوبی را مطالعه کن که در کدام عرصه مردمانش که اغلب از ملیت پشتون است پیشرفت کرده است ؟
مریض

>>>   Bashir Ahmad Qasani
مركز رسانه هاى حكومت عكس هاى وزير انرژى و آب را سانسور كرد.
امروز يك تفاهم نامه همكارى ميان وزارت هاى اقتصاد، انرژى، اداره تداركات و نهاد ابتكار شفافيت به امضاء رسيده بود؛ اما به علت انتقادهاى وزير انرژى و آب از افزايش فساد و قوم گرايى در حكومت، مركز رسانه هاى حكومت تصاوير وى را سانسور كرده است.
رييس جمهورغنى در مراسم گشايش تاپى نيز وزير انرژى و آب را با خود نبرده بود.

>>>   Parsa
ممانعت عمدی وزیری ، که حتمن باید در مراسمی مربوط به حوزه کار و صلاحیتش در مراسم افتتاج طرح تاپی اشتراک می نمود، از جانب یک مریض عقده یی روانی اشرف غنی :
این هم به گمان قریب به یقین نمونه دیگر مافیای - سیاسی اقتصادی بر محور پشتونیسم و تعصب نیمه فاشیستی مقابل یک وزیر " غیر خودی " . شرم و ننگ بر گروه و یا تیمی که از هم تیمی خوددفاع کرده نمی توانند. چرا سخنگویان قصر سپیدار "بی ثمر" که در مواردی بدون موجب فضولی می کنند و منحیث سخنگوی ارگ صحبت می کنند در قبال این روش " سکه و اندر " غنی در قبال وزیران اجرائیه توضیحات به ملت نمی دهند.
با پر رویی و بی شرمی کامل آن مریض روانی دم از ملت واحد افغان در هرات میزند و هراتیی در کابل منحیث یک وزیر کارشناس و پاک مورد اهانت قرار میگیرد. نخیر غنی غول ما " اوغان " نبودیم ، نیستیم و نخواهیم بود.
در چهل سال اخیر از حفیظ ا لله امین و تره کی تا ملا عمر ، گلبدین ،مولوی خالص، کرزی ، غنی و سیاست های ا ین قوم ، به شمول خود کفانی و راکت پراگنی جنایتگارانه ، همه اقوام کشور قربانی میدهند به شمول قوم برادر پشتون که باید تعلیم ببیند و از مزایای تعلیم بی بهره شده اند. باید قبول کرد که مردم ، از امنیت ، آسایش و توسعه فقط نسبت جهالت این قوم ، حتی نیکتایی دارن خارج دیده شان ، محروم می باشند.
نفرین بر تسلیمی های بی همت " فیشنی " که حتی توان یک توضیح عادی رابه مردم ندارند

>>>   Khurasani
اين يادداشت در مورد شهروندانى نيست كه به عنوان يك انتخاب شخصى عمل مى نمايند، بلكه مخاطب من كسانى هستند كه به عنوان نماينده يك جريان سياسى يا يك شخصيت حقوقى از تاجيك ها وارد مذاكره با ارگ مى شوند و هويت را با سمت سياسى دولتى يا امتيازات ديگر معامله مى نمايند.

>>>   محمد اسلم سلیم
نام اصلی این حغرافیا خراسان است من افغان ، نیستم!
من نه افغانم و نه افغانستانی ،
تبارمن تاجیک ، زبانم فارسی و سرزمینم خراسان است ،
ملتم تاجیک و هویت من خراسانی است،
دربرابر تمامیت خواهان و برتری جویان مبارزه بی امان برای برگشت به نام خراسان وهویت خراسانی است ، این جغرافیا باید به نام اصلی اش خراسان برگردد راه دیگری وجود ندارد.

>>>   Mazdak Farid
ناسیو نالیسم تباری و جهادیسم دو ویروس بسیار بد و تباه کن اند که امروز دامنگیر بخشی از نسل جوان کشور اند . با اندوه باید گفته شود که این ویروس های بدخیم در موجودیت گستردۀ دولت ها و اقتصاد های بزرگ دنیا بیش از هر زمانی دیگر رشد کرده و بزرگ شده اند . پشت شعار و برنامۀ " افغانیت و اسلامیت " که توسط دولت و نیرو های تاثیر گذار سیاسی پیش کشیده می شود چیزی جز تبار گرایی و جهادیسم قرار ندارد . این دو بیشتر نسل جوانِ غرق در باتلاق فقر و انواع محرومیت را به کژراهه می برد . جوانان باید بیشتر و زود تر از دیگران به آزادی ، برابری و ارزش های شهروندی توجه کنند . تاکید به " افغانیت و اسلامت " باید جای خویش را به تاکید بر شهروند آزاد بدهد . نتیجۀ کار و مبارزۀ نسل جوان باید گذار از فرد قومی به شهروند ازاد باشد .

>>>   Badakhshi
بد تر از همه اینکه کسانیکه افغانیت و اسلامیت را مطرح می‌کنند از اسلامیت بوی نمیبرند فقط افغانیت مهم است

>>>   Hashmatullah Jalil
غنی عوام فریب برعلاوه که دزد رای پاک مردم بود دزد کار و دست اورد خدمت کاران واقعی کشور هم است خوبست بجای عوام فریبی و دزدی کردن دست اورد دیگران کمی به خود زحمت بدهد و کار کند

>>>   Shohaib Tajik Khurasani
من اسم یک ...را منحیث هویت ملی قبول ندارم !
یکبار لطف کنید در گوگل جستجو کنید ! Afghan dog
پینوشت : حالا هم وقت داریم تا از این هویت جعلی که اصلن اسم سگ است و توسط انگلیس تحمیل شده را قبول نکنید .

>>>   Abdulhabib Habibi
قبایل گمشدهء اسرائیلی یهودی کوچی، تاریخ سه صد ساله دارند، هفتصد سال قبل از اورشلیم به کوه های سلیمان و ولایت غور فرار کرده بودند، و در کوه های سلیمان مشِغول چراندن شتر، بز، گوسفند و مرغ بودند، بخاطری که از ترس حکومت هندوستان آنزمان حق نداشتند که وارد شهر ها شوند، زیرا هندوستانی ها این قوم مهاجر را .....محسوب میکردند، بنآ ایشان در کو ه ها بشکل ...زندگی میکردند، بالآخره در زمان احمد شاه ملتانی وارد خاک خراسان شدند، و تاکنون قسمت زیادی از خراسان را به انگلیس و روس فروختند و در مقابل پول هنگفت و سلاح بدست میآوردند، مثال زنده اش عبدالرحمان خان خاکفروس و نوکر انگلیس میباشد، تمام زمامداران از زمان احمد شاه ملتانی تا کرزی و غنی زی نوکران انگلیس و دستنشاندگان آمریکا بودند و هستند، علاوه بر آن این قوم لجام گسیخته در معاملگری های بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر، جاسوسی برای اجانب، آدمکشی، و .....فروشی دست باز و شهرت جهانی دارند، هشتاد درصد کابینهء غنی جاسوسان آی اس آی هستند ( شیطانکزی، اتمر لنگ، وزیر دفاع، و غیره.

>>>   Salam
اگر تاريخ و تمدن دودمان تاجيكان ، پارسى گويان و تركان را از اين پارچه يى از خراسان شرقى بگيريد ديگر به اين سرزمين هيچ چيزى جز تاريخ قتل ، كشتار ، غارتگرى مردمان ديگر و قهقرا و تعصب ، ديگر شما يك افتخار تاريخى و انسانى هم نخواهيد يافت .
تاريك ترين و عقب مانده ترين بخش از تاريخ، همين سه سده اخير است ، نشان دهيد كه در اين سه سده يك دستاورد انسانى و تمدنى به جا مانده باشد . حتا شما يك اثر تمدنى از حاكميت قبيله را نمى يابيد ، نتتها تمدنى ايجاد نكردند بل آن چه هم بود تخريب كردند

>>>   Qubad Zareh
سخنان و طرح های اسماعیل یون را هیچکس محکوم نمیکند. چرا ؟‌ آیا با این طرح ها موافق اند ؟‌

>>>   چرا بعضی "... های" به اصطلاح روشنفکر "وطنی" فکر می کنند وقتی کسی هویت دیگری برخود را نمی پذیرد نژادپرست و خود برتر بین است؟
لالا! ما داد می زنیم: نه تو از من برتری و نه من از تو! همین!
ما هم آزادی، آبادی و امنیت می خواهیم، اما فقط در سایه برابری!
آزادی، آبادی و امنیتی که زیر سایه غلامی یا برتری من بر تو، یا تو بر من باشد، یک "جو" هم نمی ارزد!
فراموش نکن که انسان ها رنگارنگ اند و تفکرات و تصورات مختلفی دارند. تلاش نکن نقش "برادر بزرگ" را برای کسی بازی کنی و لباسی که اندازه تن توست را بر تن همه کنی!
رنگین کمان و گلستان با رنگ های مختلفش زیباست.
جناب روشنفکری که فریاد می زنی همه "افغان" هستیم و با هم برابر! لطفا عمامه افغانی و پرچم سه رنگ قومی ات را به کسی به زور نبخش! بلکه همت کن و "نان ات" را با دیگران تقسیم کن!
آن وقت است که به "انسانیت" تو باور خواهیم کرد!
من نیز هرگز نگفته ام که تو لباس من را بر تن کن! تو برای خودت زندگی کن، ولی بگذار من هم "زندگی" کنم.
و . سروش

>>>   Zubair
بگو پشتو را یاد بگیر، وطنفروش باش، چاپلوسی را زیاد کو، بعداً شاید کہ صدایت را کسی بشنود

>>>   ما شتر کارت اوغان را نمیخاهیم

>>>   کدام مصلحت اندیشی؟ چرا تهمتهای بیخود به رهبران سیاسی می بندید؟ هرچه دل ناپاک تان شد می نویسید وبه این وآن می چسپانید،.....

>>>   حالی او را کی گفته بود برود و مرتکب ....شود جرم در افغانستا کم بود ؟
کسی خو او را مجبور نکرده بود

>>>   این خصوصیات عیب یا امتیاز نیست :
قوم - مذهب یا دین - زبان - محل سکونت فعلی یا قبلی - کم یازیادبودن نفوس - حالت قبلی فامیلی یا قومی - خوب یابد بودن اقارب -
تنها عمل شخصی هر فرد بیان کننده خوبی یابدی وست ، فرضا کسی براستی از نسل اسرائیل باشد هیچ عیبی یا امتیازی ندارد - یا اگر کسی قبلا اجدادش درکشور دیگری بوده خودش فعلا درافغانستان هست این نه بیانگر عیب است نه امتیاز
اما از تجارب چند ساله یا دودهه گذشته اگر حکومت بدست تاجک ها بیافتد مخصوصا شمالی وال خدا بداد ما برسذ ممکن تعمیرات وزارت خانه هارا هم غصب وبین خود تقسیم کنند خیلی حریص ظالم هستند اگر بدست ازبک یا هزاره بیافتد هم بهتر ازین نمیشود که ددر دست پشتون ها باشد
همینکه پشتون ها توانستند سه صد سال حکومت کنند منبعد هم میتوانند وحقیقت هم همین است که باید رهبری در دست آنها باشد چون اقلا از ده نفر شان یک نفر شان عادل و منصف هست ، پابندی شان در دین بهتر از ماست بهمین دلیل خلاف کاری هم در بین شان کمتر است
برادران هزاره ما از یک قوم ده حزب بیشتر دارند تاجک ها هرکدامش یک حزب دارد وخودش رهبر است
اما در بین پشتون ها تعداد حزب خیلی محدود است حتی همان طالبان بیسواد در سخت ترین شرایط برضد یکدیگر نشدند به چندین گروپ ودسته وانشعاب نشدند
خصوصیت دیگر پشتون ها تسلیم ناپذیری وچاپلوس نبودن وعزم ثابت وبا اراده هستند
ر

>>>   "جنرال نبرد" خون شهید داکتر نجیب الله را بگردن دارد، او هیچگاه روز خوب را نمی بیند!!! او مثل .. سوزن خوردگی جاودانه سرگردان خواهد بود!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است