پیرامون هویت قومی (تباری)
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۵    ۱۳۹۶/۱۲/۷ کد خبر: 147467 منبع: پرینت

هويت فردى (هويت خانوادگى)، هويت اجتماعى (هويت قومى) هستى، نهاد، سرشت، معناى زندگانى اجتماعى، فرهنگ، تاريخ، افتخار و پيوند با نياكان ما است.

هيچ قدرت و قانون تزويرى حق تغيير، كتمان و حذف آن را ندارد. كتمان و حذف هويت هاى قومى در واقع خاموشى، فراموشى و نابودى هويت هاى قومى است. خاموشى در برابر جعل و جهل و استبداد، ننگ، مرگ و نفرين فرزندان و نسل آينده را در پى دارد.

پس عدالت و برابرى و بردارى با رعايت اصل احترام و پذيرش متقابل همچنان تنفيذ قانون توشيح شده سال 1393 يگانه راه حل و راه يافت بيرون شدن از اين بحران خطرناک و بى اعتمادى اجتماعى و تنش ميان اقوام است و بس.

بها بقايى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت
عدالت
نظرات بینندگان:

>>>   Najib Salam
مردم مى گويند زبان من نامش پارسى است و همه يى نياكانم هم نام زبان خود را پارسى مى خواندند ، قبيله مى گوئيد نه تو نمى فهمى ، نيكانت هم نمى فهميد زبان مادرى تو نامش درى است !
مردم مى گويند ، برادر جان خواهر جان ؛ هويت من تاجيك است ، هزاره است ازبيك است و قزاق و .......است
قبيله مى گوئيد نه شما نمى فهميد ، هويت شما افغان است !
ما و شما با يك چنين طايفه سرتبنه روبرو هستيم ، آيا با چنين طايفه يى مى شود گفتمان كرد ، سخن گفت و استدلال كرد، ملت و دولت و شهروند و جامعه يى انسانى ساخت !

>>>   يچكين خراسانى
بايد بخاطرتغيرنام منعوث افغانستان مبارزه كرد چون همين نام باعث احماقت اين طايفه شده است كه گاه به زبان فارسى تاخت وتازميكنند وگاه به هويت وحالا گپ به اينجاه رسيده كه خودشان ناقل استند به حمايت استعمارازكوه ها وازديره هند به سرزمين ابايى مان اورده شده اند حتى اسم خراسان راانگليس به افغانستان مبدل كرد ودراين اواخر مطابق حرفهاى قوم يهود قبيله مربوط قوم اسرائيل استند فقط راه حل تغير نام افغانستان است

>>>   Abdulhabib Habibi
قبایل گمشدهء اسرائیلی یهودی کوچی، تاریخ سه صد ساله دارند، هفتصد سال قبل از اورشلیم به کوه های سلیمان و ولایت غور فرار کرده بودند، و در کوه های سلیمان مشِغول چراندن شتر، بز، گوسفند و مرغ بودند، بخاطری که از ترس حکومت هندوستان آنزمان حق نداشتند که وارد شهر ها شوند، زیرا هندوستانی ها این قوم مهاجر را ....و یا ....محسوب میکردند، بنآ ایشان در کو ه ها بشکل وحشی زندگی میکردند، بالآخره در زمان احمد شاه ملتانی وارد خاک خراسان شدند، و تاکنون قسمت زیادی از خراسان را به انگلیس و روس فروختند و در مقابل پول هنگفت و سلاح بدست میآوردند، مثال زنده اش عبدالرحمان خان خاکفروس و نوکر انگلیس میباشد، تمام زمامداران از زمان احمد شاه ملتانی تا کرزی و غنی زی نوکران انگلیس و دستنشاندگان آمریکا بودند و هستند، علاوه بر آن این قوم لجام گسیخته در معاملگری های بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر، جاسوسی برای اجانب، آدمکشی، و ...فروشی دست باز و شهرت جهانی دارند، هشتاد درصد کابینهء غنی جاسوسان آی اس آی هستند ( شیطانکزی، اتمر لنگ، وزیر دفاع، و غیره.

>>>   اين كوچي هاي صحرا نشين وباديه نشين تازه مزه زندكي و شاور و كمود
را ديده اند بيخ خود را گور ميكنند
كأشكه اين ....ها يك كمي به فكر تعليم و تربيت هم شوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است