حکمتیار و شبح "لوی پاکستان"
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۳۸    ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ کد خبر: 148013 منبع: پرینت

گلبدین بخاطر صلح به افغانستان نیامده است. او نه به صلح باور دارد و نه به افغانستان متحد و سربلند. مهمترین ماموریت او زمینه سازی الحاق افغانستان به پاکستان در چهارچوب "لوی پاکستان" است. وی از هر فرصتی استفاده می کند که افغانستان به پاکستان الحاق شده و "لوی پاکستان" ساخته شود.

طرح سپردن سرنوشت ولایات جنوبی به طالبان دقیقا طرح آی اس آی و گلبدین در راستای الحاق افغانستان به پاکستان است. این طرح نو نیست. این یک استراتژی کهنه است که 4 دهه قبل گلبدین به آی اس آی تعهد کرده بود.

شکست تاریخی گلبدین در برابر مسعود بر سر قدرت در کابل در 1992 باعث شد که این طرح به بن بست برسد ولی بعد از فرار گلبدین به ایران طالبان ماموریت گلبدین را تا دریای آمو با وصف جبهه مقاومت ضد طالبان موفقانه انجام داد اما بعد از اشغال افغانستان توسط غرب و سقوط حکومت طالبان در کابل این طرح به تعویق افتاد.

اینک پس از خلع سلاح و به حاشیه راندن نیروهای ضد طالبان و پاکستان در 18 سال اخیر و حضور گلبدین در کابل این طرح روی میز اسلام آباد و گلبدین قرار گرفته است. اعلام نقشه راه تسلیمی افغانستان به طالبان بطور رسمی توسط غنی در روند کابل طرفداران الحاق افغانستان به پاکستان نفس تازه یافتند.

حکمتیار اخیرا از این طرح خود دفاع کرد و گفت اگر پایتخت "لوی پاکستان" کابل باشد بهتر است. واقعیت این است که اسلام آباد عملا ولایات جنوبی افغانستان را نه تنها از طریق طالبان، گلبدین و شبکه حقانی مدیریت می کند بلکه از طریق تجارت، قاچاق و کلدار خود و مهمتر از همه از طریق تمایل شدید پشتون های هم مرز با پاکستان کنترل می کند. مردم این مناطق از حکومت کابل کرده به حکومت پاکستان و مردم این کشور وابسته شده اند و حکومت کابل حیثیت و اعتبار و قدرت در این مناطق ندارند.

تنها اعلام الحاق این مناطق به اسلام آباد بطور رسمی نیاز به زمان دارد. سپردن سرنوشت ولایات جنوبی به طالبان در واقع آخرین میخ بر تابوت افغانستان واحد است. اما جنگ کنونی بر سر کنترل جنوب نیست، این جنگ بخاطر شکستن مقاومت مردم شمال و اشغال شمال کشور است.

برای اسلام آباد افغانستان بدون شمال و دسترسی به آسیای میانه ارزش استراتژیک ندارد. شکستن مقاومت شمال آخرین میخ بر تابوت افغانستان در نقشه سیاسی است.

امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   اگر اوخور دولت درخدمت ...باشد بزرگترین دشمن روس همین حکمتیار بود و حقش را میخواهد ان حقیکه شوروای نظار خورده و میخورد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است