هشت سال تداوم بی وقفه فساد و تبانی در مجلس
آنچه که تا حدودی عامل بازدارنده از فساد علنی و نقابی نازک برای معامله گری ها و خیانت ها و دزدی های دست اندرکاران حکومت و خزانه ملی بوده است؛ حفظ آبروی اندک برای انتخابات بعدی و در واقع تنازع برای بقا در سیستم فاسد اداری افغانستان است و بس! 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۱    ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ کد خبر: 148072 منبع: پرینت

اگرچه خود برگزاری انتخابات فرمالیته و نمادین برای به ظاهر احترام گذاشتن به آرای مردم ملکی و در واقع فرصت زر اندوزی و تصاحب چوکی به لابی گران و فرمایش شدگان و آقازادگان نیز مورد تایید و قبول صد در صدی نهادهای مدنی، رسانه ها و آگاهان سیاسی نیست؛ اما به مراتب بهتر از تداوم غیر قانونی و نامشروع دوره کاری نمایندگان ملت در شورای ملی یا در ارگ ریاست جمهوری است.

آنچه که تا حدودی عامل بازدارنده از فساد علنی و نقابی نازک برای معامله گری ها و خیانت ها و دزدی های دست اندرکاران حکومت و خزانه ملی اعم از ارگ نشینان، قانون گذاران و دستگاه های قضایی بوده است؛ حفظ پایگاه مردمی و آبروی اندک برای انتخابات بعدی و در واقع تنازع برای بقا در سیستم فاسد اداری افغانستان است و بس!

از همین رو با تداوم 8 ساله ی دوره ی کاری نمایندگان دروغین و مایه ی شرمساری ملت در پارلمان و مجلس سنا با تعویق پیاپی انتخابات دوره ای تا اطلاع ثانوی، شاهد و شنونده بوده ایم که به مراتب دست های آلوده قویتر، نقاب ها برافکنده تر، افشاگری ها و اتهام زنی های متقابل بیشتر شده و در یک کلام شورای ملی تا خرخره غرق در منجلاب فساد فرو رفته است.

حتی کسانی که حفظ ظاهر می کرده اند تا بار دیگر بتوانند آب رفته را به جوی بازگردانند و خود را در قالب یک نماینده ی دلسوز و متعهد و مسوول مردم ملکی در انتخابات آتی، جا بزنند وقتی برگزاری انتخابات و ختم دوره ی کاری شان را معلق و نامعلوم دیدند؛ در فساد جری تر شده و از برای عقب نماندن از قافله ی دزدی ها و خیانت ها از یکدیگر سبقت جستند.

بنابراین از شورای ملی که خود نامشروع و غیرقانونی و بدون هیچ توضیح و استدلالی به کار خود ادامه می دهد و خود را خادم ملت نه بلکه سرور و محق خیانت ها و دزدی ها و لابی گری ها و انحصار امتیازات خاص اعم از بادیگاردها و سفرهای اروپایی ها و بورسیه ها می داند؛ نباید انتظار نظارت بر ارگ و دادستانی و دیگر دستگاه های حکومتی را داشت.

این درحالی است که برای تمام سفرهای از جزیی و بی اهمیت گرفته تا بزرگ و خاص، برای تمام نشست ها و کنفرانس ها و برنامه های تبلیغاتی و بزرگداشت ها و سالگردهای کلیشه ای، برای تمام معاشات و امتیازات گزاف و تشریفات غیرضروری دیگر، بودجه در اختیار ارگ هست و بهانه اینست که برای برگزاری انتخابات بودجه و امکانات متناسب و مقتضی در اختیار ندارند!

8 سال تداوم بی وقفه ی فساد و تبانی در شورای ملی که گویی تکیه زدن بر چوکی های پارلمان را میراث پدری نمایندگان خانه ی ملت کرده و چیزی جز 8 سال درجا زدن و سکون در منجلاب فساد و وطن فروشی در بر نداشته است صرفا یک حقیقت تلخ و گزنده را نمایان می سازد و آن اینکه: دست از این پارلمان بشویید و امیدی به اصلاحات و تحول نداشته باشید.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پارلمان
فساد
نظرات بینندگان:

>>>   ولسي جرگه را مسدود نموده و پول كه ذخيره ميشود به مردم بيخانه سرپناه حور شود

>>>   رژیمی که با سرکوب و موشک و ظلم و ستم حکومت کرده و سر پا باشد، با همان روش سرکوب و موشک و تفنگ هم سرنگون خواهد شد. زیاد به عمر ننگین دیکتاتوری دینی نمانده است. مگر موشکهای قاره پیما و سیاره پیما توانست اتحاد جماهیری شوروی سابق و اقمارش و یا قذافی و غیره را حفظ کند؟ فکر نان باش که خربزه آب است. سانسور و خفه کردن جامعه و استبداد دیکتاتورها که اقتدار حساب نمی شود

>>>   دهن هر دو جانب پر از آب است!!!

>>>   وقتیکه آب از سر بند گل آلود باشد،آب صاف بدست نمی آید. ابراهیمی رئیس مجلس دزد، وجنایت کار است .وکلا را هم بواسطه پول از خود ساخته است. این نماینده سران جمعیت است وعادت شان به غارت گری وچپاوالگری است. بخاطر آرامی کشور به نابودی این خائنین وجنایت کا ران دست به دوعا شوید .وگرنه بموجودیت شان هیج گاه صلح وآرامی را نخوا هیم دید. آز موده را آزمودن خطاست.
پروان.

>>>   من یکی از کارمندان بخش مالی دارالانشای ولسی جرگه هستم. مد تعجب میکنم که ولسی جرگه سر خود مسخره گی میکند یا مردم را به مسخره میگیرند. در صورتیکه ابراهیمی خود حاضر باشد بیش از 5 ملیون افغانی را دوباره تحویل میدهد معنی ان اینست که او پول متذکره را از بودجه ولسی جرگه کشیده است. این پول که پای ندارد که خودش از بودجه با "پای پیاده" خارج شود و به جیب ابراهیمی برود. حقیقت اینست که یک پولی که از بودجه بیرون میشود به امضا و طی مراحل توسط رئیس دارالانشاء صورت میگیرد. باین ترتیب نصرت صد در صد از اول تا آخر موضوع خبر دارد. یا شریک ابراهیمی است یا ابراهیمی موضوع را بر او تحمیل نموده است. بهر صورت بدون رفتن رئیس دارالانشا به څارنوالی هیچ چیز معلوم نمیشود. و ترس نصرت از رفتن به څارنوالی صد سوال در ذهن مردم ایجاد میکند.

>>>   ای برادر تمامگی این کشور غرق در فساد اند کدام آنها را زود تر افشا خواهید کرد گزشته را صلوات بگوئیدسر ازنو کوشش کنیدکه جلوش گرفته شود

>>>   این ویران سرا مملو از ارزوها وهوسها وباید وشاید های فراوان است هریکی ما توقعات وخواست های مشروع وغیر مشروعی بیشماری داریم اگر ایشان به دادستانی هم معرفی نشوند دیگر چه ابرو وحیثیت برایش مانده که امرار حیات نمایددر اصل چندان اختلاس قابل ملاحظه هم نکرده فقط ازبحر بیکران فساد ودست برد یک قطره را نوشیده اند اگر این پنج ملیون دالر اختلاص است صدها ملیون دالری را که کرزی واشرف غنی وبانوی اول والکوزی وزاخیل وال وابراهیم محب وحسین فهیم وبرادران کرزی وداوی واسدالله حنیف واقربا ودورو پیش اووسایر شرکای کابل بانک انجام داده اند چه نامیده شود جاجی عبیدالله سدوخیل وحاجی علی اکبر وبیطار فریدون که ده ها ملیون سهم خیالی کابل بانک را فروخته زر اندوزی نموده اند چه خواهد بود؟ داوی وشکریه باریک زی که هردو خیانت نموده اند یکی تقدیر میشود ودیگری هم به حبس ساختگی سوق می یابد اما حاجی رووف حتما بایدبه دادستانی معرفی شود بیشک که او به دادستانی معرفی شود ولی با یاران وهمراهان خاین دیگرش این مرد هم تنها نیست از خود حکمتیار وجنرال دوستم دارد وباز اورا مانند مار زخم خورده نگه میدارند وبا پیشکش نمودن این خیانت ها از نزدش کار میگیرند
جاندار از جاغوری

>>>   حقیقت غیر قابل انکار اینست که تمام اراکین بالا رتبه دولت دزدان و چپاولگران اند وزیر پیشین دولت در امور پارلمانی یک وقت خلقی بود و خلقیها دزد نبودند. ولی حالا عده ای محدودی از انها به اژدهار مبدل شده اند.
اینک فاروق وردگ جای او را گرفته که آدمها را با لباس قورت میکند. آخر او از حزب اسلامی است.

>>>   منبع همه فسادها همین کمیشن کاران دزد ومفسد هستند ، هرجای قانون شکنی است این دزدان شامل هستند هرجای غصب وزورگوئی است این مفسدین درخط اول قراردارند این دزدانسرگردنه وقت شان قبلا پوره شده اما ازجان مردم دست بردارنیستند

>>>   چون ارگ پشتیبان اقای ابراهمی است وکلای بهر شکلی بوده تطمیع شده و در حال عدم موجودیت تمام اعضای مجلس چنین تصمیم بعدی گرفته شده و از یک خاین دزد مختلس وکلای دزد مفسد حمایت شانرا بیان کرده در حالیکه مستند با اسناد جرم سنگین اختلاس صورت گرفته و مختلس هم واضح واشکار است وکلا چگونه وبکدام صلاحیت نقض قانون میکنند و از دزد دارایی عامه حمایت میکنند تثبیت جرم و عدم مسولیت متهم از صلاحیت ارگانهای عدلی و قضایی است نه از صلاحیت وکلای خودسر غیر قانونی که پس از ختم دوران کاری شان بدستور ریس جمهور به چوکی های پارالمان میخکوب گردیده اند و جز خیانت و بدنامی دیگر هیچ کاری را نتا کنون نکرده اند .

>>>   کابینه دزد مجلس دزد قضا دزد
در راس همه غنی و رولا دزد
ملت من شرمتان باد با این مسوولان دزد که شما دارید

>>>   وقتی ارگ از ابراهیمی دزد پشتیبانی میکند خی اشرف غنی چه ... پارگی دارد که ادعا میکند که حکومت از بالا پاک شده است!!!!

>>>   خداوند چی وقت وکیل کشی را بیاورد که تخم وکیل نماند.
اریا

>>>   اورئیس جمهور هرچه زود ترپارلمان رالغوکو

>>>   بی ....بجای تصویب قانون برای اداره درست کشور وتٲمین امنیت، مشغول درگیری بین خود هستند، ریشه اختلاف برسر تقسیم مال ملت دربین خودشان است، وجود چنین مجلسی تنفر زا و استفراق آوراست، من ازاین مجلس خجالت میکشم.
باکول

>>>   شما سر يكديگر تان را بخوريد و بيگناگان در اين جا حكومت كنند لعنت به شما رقم نماينده گان ملت بنام نماينده هستيد همه تان به تقلب وكيل شده ايد
سروري از مزار

>>>   عزيزان از اين جي بهتر كام بارلمان جند تا دزد جنكسالار را وكيل كفتن كناه است ( البته احترام به اعضاي صادق و مليت دوست) از قبيل رمضان بشر دوست و امثال ان ديكر خواهران و برادران عزيز .
اين بارلمان نيست شرم مردم افغانستان است. نه براي ما عزت ماند نه ابرو. هر دزد و قاتل را هي بارلمان كرديد ق جهادي ،باتك سالار بي سواد، بيايد صرف به رضائي خدا ببينيد خصوصا وكيل هاي كه از اطراف امدند اعم از بشتون هزاره تا جك و غيره كدام اش جنكسالار نيست شايد كدام نفر تصادفي از اين كروب نباشد. بهتر است بارلمان بسته شود تنها د مشرانو جركه كافي است.

>>>   خانه ملت..!؟
بازهم خانه ملت..!؟
درخانه که قاتلین حرفه وی قاچاقبران بین الملی دزدان ازخدا غیر
شرابخواران مفسدین جمع شده ان ان خانه خانه ملت شده میتواند..؟
پس امیداوارم جناب نویسده درانیده از خانه ملت نام نه بریددرحقیق جفا وخیانت دیگری برحق ملت هست.
بااحترام
سالنگی

>>>   کسانیکه سالها علیه ملت به خاطر بدست اوردن پول جنگیده باشد از ان باید انتظار خدمت را نداشت

>>>   سلام
البته تنها يك نظر است اگر وكلاي اصلاح طلب كه دلسوزي بر وطن مردم و پارلمان دارند ميتوانند ٩ نفر از اعضاي خود را از پارلمان بيرون و به جاي ان ٩ نفر ديگر را وكيل سازند
اين هم راه وطن دوستي و مردم دوستي و دلسوزي. اگر خود فروخته نيستيد!


>>>   پارلمان که اکثرا شان رشوت خور هستند و در غیرحاضری درجه اول است بین پارلمان های دنیا در این روز ها دشمنی عجیب و غریب را با دو تابعه ها ګرفته اند و انقدر عصبانی و احساساتی شده ان که کم است سکته کنند و یا زاره کفک شوند این نمایندګان بی سواد...باید بفهمد که بزرګترین خیانت و جنایت را یک تابعه ها کرده و می کنند مانند قتل و غصب زمین و جایدات مردم بیچاره و بی دفاع و هزاران زمین دولتی که حق ملت است به انتحای بی حیایی ګرفته و شهرک ها ساخته و هم در ترکیه و دوبی و دیګر ممالک ساخنه و می سازند و هم جاسوسی ...باکستان کرده و می کنند این کار ها توسط دو تابعه ها نشده شاید رشوت خورده باشند اما به اندازه نیست که شهرک بسازند علت دشمنی این نمایندګان با دو تابعه ترس از دانستګی و تخصص و علم و دانش و حکومت داری که در خارج اموخته اند می باشد این پارلمان باید توسط اسرف غنی منحل شود تا ملت از دست این ... نجات یابند
بصیر نظری

>>>   جاوید از هرات:
پارلمان که نیست فقط طویله است.. به خدا طویله به اینجا شرف داره.. این ها را پول های مفت و رشوت مست و دیوانه کرده که این قسم مثل ....به سر و کله هم میپرند.. دولت دزد و فاسد با کابینه دزد و پارلمان دزد ...خدا شما ها را از ما بگیره..

>>>   تصوير واقعى از اوغانستان

>>>   شرم است جنابان با سواد ! هم دیگر را متهم به دزدی قتل رشوه نکنید این رو همه می دانند . احتیاج گفتن نیست کشور را به کند کشیدید با این ؟ مسخره در داخل پارلمان هستید نه در خیابان .

>>>   شروع اینکه - قومندان یک چریک داشت . یک لک افغانی معاش ، دو بوجی آرد ، دو پیپ روغن ، آرد نمک تیل بوره و غیره استحقاق ماهانه چریک بود . هر چه از چور و چپاول به غنیمت گرفته میشد هم استحقاق چریک علیحده بود . به رسم پیروی از قومندان دیگر افرادش هم تا حد توان دست به این کار میزدند . کسانی بودند که زن و بچه شان گرسنه میخوابیدند ولی معاش پای پاک در جیب بچه بی ریش میرفت که بیگانه نشه . . . از این نوع گپ ها زیاد شنیده اید .
قنداری ها درین کار درجه ماستری دارند . قنداری ها به شیوه کلاسیک بازی میکنند . شیوه کار قنداری ها مختلف است . برادراان قنداری ما تهداب گذار روش بازی در افغانستان استند . قنداری ها همه امکانات را بکار میبرند تا بچه را زیر لحاف خویش کش کنند . یعنی خوش باشی یا خفه باشی کارت تمام است . گویند مسافری از موتر پیاده شد و یک قنداری دنبالش راه افتاد . مسافر ترسید و گریخت . قنداری دوید و تعقیبش کرد . تا آنجا که به کوچه یک طرفه رسیدند . مرد جوان گفت نزدیک نیا چیغ میزنم کومک میخایم . قنداری گفت بدا بحالیت اگه چیغ بزنی همه به کمک ما میاین . همچنان گویند که یک نفر به قندهار مسافر شد و خانه یک آشنای قنداری رفت . شب در را زدند . قنداری در را گشود و لحظه ای بعد با قهر واپس آمد . مهمان پرسید چه شده برادر ؟ قنداری گفت همسایه بود میگفت واسیلین کار داریم . ببین که مردم فکر نمیکنن که ما خود مهمان داریم ... پس به بچه های تان بیاموزانید که هرگز با قنداری بزرگتر از خودشان دوستی نکنند . علاقه قنداری ها به بازی از روی عادت و به طور عموم ژنیتیک است . این عادت را میتوان مرض هم نامید . ترک عادت موجب مرض است ،در قندهار صدق میکند . اگر این کار را ترک کردند بدانید که قنداری همه خود به خود میمیرند .
مقام دوم این روزها از آن برادران مزاریست . ایشان به شیوه رومانتیک در کار خویش استاد اند . عده ای هم از زور کار میگیرند نه از پول و چال و فریب ، که میتوان گفت تحت تاثیرات جوی قرار گرفته اند . ولی همه بازی مزاری از زور کار نمیگیرند ، فقط آنهایی که اسلحه دارند . اگر یک مزاری بچه باز مسلکی از یک بچه خوشش بیاید از همه چیز تیر میشود تا به مراد برسد و اگر نرسید فقط خفه میشود اما به او آزار نمیرساند . به این میگویند عشق به بچه .
مقام سوم از برادران اوزبیک ما است . هرچند که در دهه نود مقام دوم را کمایی کرده بودند ولی امروز مزاری ها در اینکار از ایشان سبقت جسته اند . اوزبیک های ما از کلاسیک چیزی نمی دانند ، علاقمند رومانتیک هم نیستند ، انها از زور کار میگیرند . مردهای اوزبیک نه عشق را میفهمند نه عادت به کاری میگیرند آنها بولهوس اند و جنون خودمردبینی دارند . اتفاق افتاده که یک بچه باز اوزبیک بعد از انجام عمل لواطت بچه را کشته است .
این رشته به مناطق دیگر افغانستان دویده است . در لوگر و وردک کتله عظیمی داریم . آنها خپک استند .
لغمانی ها فراموشم نشود زیاد استعداد فریب بچه ها را دارند . با هزار مداری گری سر بچه را زیر بالشت میکنند . آنها حیله گر استند .
در مناطق جنوب و جنوبشرقی افغانستان ، خصوصا در سرحدات با پاکستان بازی به شکل طفیلی اش در همه دوره ها سیر نزولی و سعودی خویش را پیموده است ولی هرگز به مقام اول دوم یا سوم نرسیده است . میتوان حایز جایزه مقام چهارم را در آن مناطق جستجو کرد . در آنجا یک بچه باز به مجرد کمخرچ شدن بچه بی ریش اش را میفروشد عوضش موتر سایکل یا یک موتر زیل هشت سلندره میخرد و سواری تا و بالا میبرد . تا آنزمان که صاحب بچه شود طفیلی خور دیگران است . مثل کفتار در جنگل .
در هرات غور فراه و هلمند بازی از نوع شوقی اش و گاهی مجبوریت بیشتر رواج دارد تا مسلکی . آنها از هر نوع بچه باز دارند .
آنطرف های دیگر چاریکار جبل السراج گلبهار پنجشیر و در مجموع شمالی ، حتی تا امروز نوعیت دیگری دارد . در این مناطق ، در گذشته ها به بچه باز به شفر و رمز ، لقب (صوفی) را داده بودند . منظورم دوره های ظاهر و پیش از او ، امان الله خان و داود ، تره کی و غیره است . این صوفیان ناصوفی ، به طور غیرمسلکی با دمبوره یا زیربغلی یا یکی از آلات موسیقی محلی دسترسی داشت یعنی شوقی موسیقی هم بودند .و آهنگهایی همچو (بچه ماشی ماشی ، ای پسر خوشنما ، او بچه جانم استی ، او بچه کاکل بزن یا مره خنجر بزن و غیره ...) را زمزمه میکردند . این عمل در شمالی تقریبا منحصر به شخصیت افراد است و اغلب بچه بازان با چشم حقارت دیده میشوند .
در دورترین مناطق افغانستان ، در دره های بدخشان الی سرحدات چین ریشه دوانده است . یعنی مردهای بدخشان نیز چندان بی علاقه به این عمل نیستند . اکثر آهنگهای محلی مردهای بدخشان میتواند صحت این گفته را تایید کند . در دهه گذشته قومندان های بدخشان و کسانی از ولسوالی کشم ولایت بدخشان در کابل بچه بازی هایی از نوع چپه-راسیسزم را تمرین میکردند . یعنی آنها فقط با بچه های بدخشی خودشان که باخود آورده بودند بچه بازی میکردند نه با دیگران . مردهای مناطق مرکزی افغانستان از جمله کابل گاه گاهی مزه این عمل را چشیده اند ولی گمان این نمیرود که در نهایت از فیصدی 5 بالا برود .
حال که این همه از بازی گفتیم ، آیا شما از بازی زن با زن در افغانستان اطلاع دارید ؟ همینقدر میآورم که در مناطق متعددی از افغانستان زن ها همان کاری را بلد بودند واستند که در غرب برایش لیس-بین مینامند . گویا که در افغانستان بین طبقه اناث همیشه صلح و آتش بس دایمی برقرار بوده است که کسی بالای مقام اول و دوم سر را نمیشکند . اما نخیر ، این چنین نیست . هرگاه مشت زن ها باز شود ، دیگر نه ملا و نه روشنفکر ، نه دهاتی و نه شهری ، نه قومندان و نه چریک و هیچ مردی در افغانستان اجازه تنفس به زن را نمی دهد .
مقبول شاه - کابل

>>>   اینجا پارلمان است یا میدان پالوانیست ؟
شرم وحیا ندارند بخدا حیف نان هستید.
مردم فریب دادین به صد نیرنگ خود را به تویله خانه رساندیدخجالت بکشید از این حرکات بی شمانه خود
...ای وطن دیگه وطن نمیشه ما جوانان که هیچ امید نداریم وامید باخته هستیم وقتیکه سر نوشت کشور بدست همچو پالوانان نام بدکن قرار گیرد ؛ ع وغ که از همه پالوان تر هستن
.........هرات............

>>>   باید برای وکلا یک میدان جنگ هم ساخته شود چون محوطه داخل پارلمان کوچک است ووکلای خانه ملت نمیتوانند به درستی جنگ کنند در تعمیر پارلمان جدید این موضوع درنظر گرفته شود

>>>   مثلا وانمود میکند که دانشش زیاد است ویا در چتلستان کلان شده پوز میته
ع غ

>>>   خدایا یک دعایم را اجابت کن !
ده ســـــال ازعُـــمــــــــر گلبیدین را به جنــــاب استـــــاد سیــــاف اعـــــــــــطا کن ، ده فیصد از منطـق وعقــــل استاد سیاف را بـــــه مــــلا هیبـــــت ببخـــــــــش ، هـــروکیــــلی که به اساس تقــــلب یا خـــرید به مجلس می آید یک مُهـــر سیاه درپیشانی اش نــقـــــش ییند ،برای کسانیکه از روزی حرام وپول بیت المال مردم نان می خورند برای اولاد شان روزی حلال نصیب گردان ، هرکسیکه راه ها وسرک هارا بروی مردم می بندد دروازه همه خوشی ها وسعادت ورحمتــــت را بروی او ببند ،هرالسوال یا رئیس که بنام معاش معلم خیالی پول این ملت فقیر را می دزدد همیشه جیب هایش را سوراخ گردان تا آنچه در جیب می اندازد فرو افــتـــــد ، آن افسر و جنـــرال کــه پول نان واعاشه سرباز شجــــاع وطن را وند میزند زود تر تـقـــــاعــدش ده ،
هرکسیکه جهت رسیدن به چوکی جنجال های قومی را براه می اندازد چهره اش را طوری نمایان گردان که هرکه بیند پندارد خارجی است ، بشر دوست را رئیس پارلمان گــــــــردان ،برای عبیدالله بارکزی که میگوید:( هرکس غیرت دارد بیاید برویم بیرون پارلمان اوبا کلاشینکوف مرابزند من اورا )
برای این وکیـــل تفــــاوت بین جهالــــت وغیــــرت را بنمایان ! همایون همایون معاون اول را از تصرف زمین دولتی خوست منصرف گردان ،پول های کرزی صاحب راکه صرف ده هزار دالردربانک جرمنی است به امپراطور سرمایه در دبی مبـــــدل گردان ، برادران فوزیه کوفی را براه راست رهنمون گردان تا بیشتر برمردم مظلوم بدخشان ظلم نکنند ، آن دستی که به جهت توهین وتحقیر وظلم بالای پولیس ویا مردم بلند میشود خشک گردان حتی اگر از ملا تره باشد ،برای ظاهر قدیرما اگر سیم خاردار های مرز پاکستان از بابت قاچاق مزاحمت کرده اند دروازه های دیگر بگشا ،اگر کوه صافی را برداری تا زمینش را ملا جنت گل تصاحب کند ، هیچ کدام از کمیشن کاران دورفعلی را دردور بعدی بع این خانه راه ندهی! آمین
گیلگمش
>>>   Arianfar
متاسفانه مساله آمار و احصاییه در کشور خدا داد افغانستان به یک ابزار سیاسی برای بهره برداری های محافل و حلقات خاص مبدل گردیده است. افغانستان یگانه کشور جهان است که در آن آمار و ارقام درست وجود ندارد. در دوره ظاهر شاه این کار به دلیل نبود بودجه صورت نگرفت. یک دلیل دیگر این بود که برای جلب و جذب بیشتر کمک های جهانی نفوس افغانستان را بیشتر از آن چه که هست، نشان می دادند. برای مثال شمار کوچی ها را که بسیار دشوار بود گفت اتباع افغانستان هستند، یا پاکستان، تا 2.5 میلیون نفر نشان می دادند. در دوره داوود سرشماری به کمک جامعه بین المللی انجام شد. چون در آن هنگام در افغانستان کامپیوتر نبود، تدوین و پردازش داده ها در تهران انجام شد. هنگامی که کارشناسان داده ها را روی میز داوود خان گذاشتند، با خشم آن را نپذیرفت.! این مطلب را پروفیسور داویدف در کتاب افغانستان مسایل جنگ و صلح نوشته است. در دوره حضور شوروی ها شمار کوچی ها با عکسبرداری هوایی از خیمه های شان در حدود 100 هزار خیمه تثبیت نموده بودند و تخمین می زدند که کوچی های افغانستان در حدود 500 هزار نفر هستند. این آمار بیشتر به حقیقت نزدیک است. زیرا 2.5 میلیون نفر بسیار زیاد است. در دوره کرزی من خودم شاهد هستم که کرزی به عمد مانع سرشماری نفوس شد. با آن که در سال های 2002 تا 2005 عملا امکان این فراهم بود و جامعه جهانی هم حاضر بود پروژه سرشماری را تمویل کند. روزی از داکتر امین فرهنگ وزیر اقتصاد پرسیدم که چرا با آن که زمینه فراهم است، سرشماری نفوس را انجام نمی دهید. چگونه بدون آمار و ارقام پلان گذاری می کنید؟ گفت من چند بار پیشنهاد کردم، اما کرزی نمی گذارد. موضوع روشن است. کرزی ترس داشت با روشن شدن آمار و ارقام دقیق، افسانه کذایی اکثریت و اقلیت فاش شده و دیگر نخواهند توانست از آن برای انحصارگرایی تباری بهره بگیرند

>>>   Ayar
بیائید با خود صادق باشیم،چرا افغان ها از توزیع سناسنامه ترس دارند ؟به قول خودشان پادشاهی ۲۵۰ ساله در افغانستان داشتند و دستاورد این سالها کشوری در سطح سومالی هست و ننگ و غیرت قبیله گرایی و اسلام طالبانیسم‌شان افغانستان را به سرطان دنیا تبدیل کرده

>>>   Q.u. Amin
آيا تا زمانيكه هزاران خانواده در كشور ما در چنين حالتي بسر ميبرند رفتن به عربستان ومكه جهت انجام فريضه حج لازم است ؟ آنهم در صورتيكه چرخه اقتصاد نابسامان ولرزان كشور بر اساس كمك هاي جامعه جهاني سير ميكند . واگر كسي به هرنحوي در افغانستان مخارج رفتن به حج را تهيه كرده باشد ، بازهم در اثرگردش همان پولهاي كمكي كشور هاي غربي بخصوص امريكا ميباشد .
بياييد از ريا كاري دست برداريم وكمي واقعي باشيم .
دل بدست آور كه حج اكبر است
از هزاران كعبه يك دل بهتر است

>>>   Salam
امين كريم اين عاشق حملات استشهادى ( انتحارى ) ، خودش هنوز در خواب است نمى داند چه بگويد ، فدرال خواهى امروز به گفتمان مسلط تبديل شده است . جالب آن است كه اين نافهم ها براى طالبان خود مختارى مى خواهند ، ولى از خود نمى پرسند اين طرح شان را در قالب كدام سيستم عملى مى كنند ، هر چند فدرال را كه ما مى خواهيم فدرال دموكراتيك است ، با آنهم خودمختارى طالبان اولين قدم در اين راستا در ميان خودپشتون ها است .
به امين كريم اطمينان مى دهيم كه خواب شهيد مسعود، استاد ربانى و استاد مزارى دير يا زود به حقيقت خواهند پيوست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است