قانونی که استبداد را توجیه کند، قانون نیست
حکومت 94 ماده قانونی را زیر پاگذاشته و در یک مورد که منفعت قومی در میان است سراپا قانون گرا و قانون دوست شده است. قانون اساسی وحی منزل نبوده و اگر ما را به عدالت نرساند ورق پاره ای بیشتر نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148115 منبع: پرینت

روند بایومتریک شناسنامه های برقی بدون توجه به اعتراضات و تهدیدهای سران اقوام مختلف برسر درج هویت شان بعد از نشست دوم پروسه کابل بار دیگر در ارگ ریاست جمهوری آغاز شده است. سران شماری از اقوام و نیز سیاسیون کشور هشدار داده اند که در صورت تحمیل واژه افغان به تمامی اقوام کشور، شناسنامه نخواهند گرفت اما با این وجود ارگ به دفتر توزیع شناسنامه تبدیل شده است و در حال بایومتریک افراد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شیوای شرق فعال سیاسی در گفتگو با "فراخبر" در خصوص اختلاف ها درباره توزیع شناسنامه های برقی گفت: ملت سازی و همبستگی ملی برآیند کار خردمندانه رهبران دانا در کشورهای پس از منازعه است و آنان با عقلانیت کشورشان را به ملت شدن می رساندند اما بدبختانه که تاحال افغانستان رهبر فرهمند ملی و برخاسته از بطن مردم را تجربه نکرده است.

شرق درخصوص بایومتریک شناسنامه های برقی در ارگ ریاست جمهوری بیان کرد: آنچه اتفاق می افتد نتیجه یک رویکرد غیر ملی است و ما گم کرده ایم که آنجا ارگ ریاست جمهوری است یا اداره کوچک توزیع شناسنامه برای مردم.

این فعال سیاسی علاوه کرد: رییس جمهور تکیه گاهی برای خود نگذاشته است و از مساله شناسنامه گرفته تا دامن زدن به سیاست قوم گرایی استفاده ابزاری می کند؛ پروژه تاپی نیز یک قصه مفت است و تا حال قرارداد کننده ای حاضر نشده است میلیارد ها دالرش را در یک کشور جنگ زده مصرف کند.

وی تصریح کرد: رییس جمهور محبوبیت مردمی اش را مانند مشروعیت حکومتش از دست داده است و با علم کردن مساله شناسنامه ها پناهگاهی برای خود ساخته تا در میان اقوام جنجال و اختلاف راه بیاندازد؛ واقعیت این است که قضیه شناسنامه های برقی در افغانستان نیازمند گفتمان ملی مبتنی بر هویت تاریخی، هویت فرهنگی و شاخصه های ملت سازی در کشورهای پس از جنگ است.

این اگاه سیاسی درخصوص تبعات توزیع شناسنامه ها بدون حل اختلاف ها و توجه به اعتراض ها می گوید: توزیع شناسنامه ها بدون توافق شهروندان و حل مساله تاریخی و ملی آن، سنگ کلانی است که زور غنی و حکومت قومی کوچکش به آن نمی رسد و این پروسه بارها از سوی کسانیکه قصد داشتند با نگاه های قومی از آن استفاده ابزاری کنند متوقف شده است.

شرق می گوید: دل کسی برای افغانستان نمی سوزد اما نسل جوان و پسا طالبانی باید افق برابری و برادری را در این کشور خلق کنند.

وی درخصوص امکان بایومتریک افراد در خارج از ارگ ریاست جمهوری اظهار کرد: این روند به هیچ شکل عادی نیست و تنها مامورانی که از قطع معاششان می ترسند و افراد زیر دست که این دیکتاتور را قبول کرده اند حاضر هستند که شصت بگذارند و مسخ هویت شوند و اگر صحبت قانون باشد این حکومت 94 ماده قانونی را زیر پاگذاشته است و در این یک مورد که منفعت قومی و به اندازی جنجال در میان است سراپا قانون گرا و قانون دوست شده است!

این فعال سیاسی افزود: قانون اساسی وحی منزل نیست و اگر ما را به برابری و عدالت نرساند ورق پاره ای بیشتر نیست و پشیزی ارزش ندارد چرا که قانون باید زمینه ساز برابری و عدالت، اتحاد و اتفاق باشد.

شرق بایومتریک با روند کنونی را سنگ کلانی خواند که ریاست جمهوری نمی تواند آن را بردارد و در اینباره افزود: اینها خواب های پریشانی است که ارگ شعارش را می دهد و دیگر کسی از عینک یون به افغانستان نگاه نمی کند.

وی علاوه کرد: رسیدن به عدالت، تفسیر همه جنگی هایی که در افغانستان رخ داده است و همه می خواهند که جنگ از کشور برود و کجی ها اصلاح شود اما وقتی این نگاه های شوونیزمی، فرون خواهانه و برتری جوایانه که متعلق به انسان ماقبل مدرنیته است مطرح می شود شرم می اید که چنین بحث هایی مطرح شود؛ قانون نباید توجیه گر استبداد باشد و هویت انسان ها را مسخ کند و این مواردش باید اصلاح شود.

شرق برای کسانیکه بر کشور حاکم هستند آرزوی آمدن بر سر عقل می کند و می گوید: با رویکرد یک دندگی و تکروانه و مخالف ارزش های ملی افغانستان را بطرف یک بحران دیگر می برد و راه حل گذار از این بحران و رسیدن به ثبات، گفتمانی است که تنش ها را حل کند.

این فعال سیاسی ضمن اظهار نگرانی از زیاده طلبی تیم حکومت اظهار کرد: با فکری که غنی، تیم شوونیزم و چند مزدور از دیگر هویت ها در کنارش در سر دارند به ملت شدن نمی رسیم و محصول فکر این تعداد ما را به یک افغانستان رو به توسعه نمی رساند، این معامله گران از صحنه تاریخ می روند اما نسل جوان باید برای ملت شدن و رسیدن به عدالت اجتماعی تلاش کنند.

وی تصریح کرد: دوران بردگی های سیاسی گذشته است و همه مقاومت ها در برابر این حرکت تندورانه (بایومتریک بدون درنظر گرفتن خواست توده مردم) و دادخواهی های مدنی برای رسیدن به عدالت است. غنی شخصیت ملی نیست و دولتش هم ملی نیست و حتی از ملت محترم پشتون نیز نمایندگی نمی کند؛ این آقا چه کاره است که بالای دیگران هویت تحمیل کند.

شرق تصریح کرد: غنی و عبدالله هیچکدام نماینده من نیستند چراکه حکومت براساس قانون اساسی روی کار نیامد و براساس توافقنامه سیاسی تشکیل شد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه باید ابزارهای استفاده جویی را از غنی گرفت افزود: بایومتریک کنونی، خلاف ارزش های بومی، ملی، هویتی، فرهنگی و نص صریح قرآن است و ما و اعضای مجلس به نمایندگی از مردم معترض به آن هستیم و تلاش می کنیم که این ابزارهای سو استفاده را از غنی بگیریم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانون
بایومتریک
نظرات بینندگان:

>>>   u. Amin
برادران پشتون افغان ها حاكميت قوم خود بالاي اقوام ديگر را ببهانه اكثريت بودن توجيه ميكنند. اما اكثريت بودن قوم برادر پشتون يك جعل ودروغ بزرگ ميباشد.
در تمام مدت حاكميت پشتونها بزرگترين ترس شان از نفوس شماري درين كشور ميباشد.
حالا كه دوران شناسنامه هاي الكترونيك است زمينه ها براي افشاي اين راز بزرگ مساعد شده است .
در صورت افشاي اين راز بزرگ تمام اين ساختمان بزرگي كه بر پايه دروغ بنا شده است فرو ميريزد.

>>>   ...تا بحال به این نکته پی نه برده است که پشتون ملت نه بلکه ملیت است! ایشان اینرا فراموش کرده اند که در قلمرو یک جغرافیای سیاسی دو ملت نمیتوانند وجود داشته باشند اما بنا به نظر ایشان اگر پشتون در این سرزمین ملت است پس تاجک ملت دیگری و ازبیک و هزاره و ترکمان ..... دیگران هم ملت های دیگری اند! ایشان (شرق) نمیدانند چه میگویند، فقط سعی برآن دارند که که نقش یک سخنور تمام عیار را دشته باشند، اینکه سخنانش مفهومی دارند یا خیر، برای معنی ندارد.
....

>>>   در حالیکه پشتون های کشور ما میگویند که افغان به قوم پشتون ارتباط ندارد و سایر اقوام نوشتن کلمه افغان را در شناسنامه های برقی شان نمی خواهند لازم نیست یککلمه ای که به هیچ قومی درین کشور ارتباط ندارد بنام ملیت شهروندان در تذکره های برقی نوشته شود و اینکه قومگرایان پشتون اسرار به نوشتن چنین کلمه بنام ملت بر همه در تذکره های برقی دارند اگر ریگ در کفش ندارند اسرار شان بر نوشتن کلمه افغان بحیث ملیت بر همه برای چیست خو واضح است که خیانت و هدف شوم در عقب ان وجود دارد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است