ضرورت اصلاح سطح انتظارها از سیاست و سیاستگر
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۷/۱/۳ کد خبر: 148915 منبع: پرینت

مشکل مردم و بسیاری از جوانان این است که امر سیاسی را همچون امری اخلاقی می دانند و مناسبات حاکم بر آن را گاه حتی مناسباتی عیارانه و جوانمردانه تلقی می کنند. در حالیکه سیاست عرصهٔ تقابل و تعامل است و فلسفهٔ واقعی آن بر ابتنای منافع فرد و در بهترین حالت بر اساس منافع گروه استوار است.

تصور دیگران هرچه باشد، اندیشهٔ سیاست گر ، اندیشهٔ معطوف به قدرت و هدف های منفعت جویانه است. و این امر از دید منافع غلط نیست؛ چون ذات و جوهر سیاست همین است.

سیاست، انسان ها را به خودی و بیگانه و دوست - دشمن تقسیم می کند و در صدد آن است تا دشمن را دوست بسازد و بیگانه ها را به اردوی خودی بکشاند. سیاست گر گاه برای انسجام و تقویت بیشتر جبهه خودی دشمنانی می تراشد و برای کسب قدرت و منافع بیشتر خطوط دوست - دشمن را - تا هر زمانی که لازم بود-برجسته نگه می دارد.

سیاست، میدان فریب های کلان و دروغ پردازی های بزرگی است که در چشم عوام به رنگ راستی و تقدس درآورده می شوند.
سیاستمدار بر اساس محاسبه، مصلحت و منافع تصمیم می گیرد نه بر اساس خواست موج های مفتی که گاه به گاه و در اثنای ضرورت برایش سواری می دهند.

و اما در بازی ها و معاملات سیاسی مردم فقط یک بعد آن را می بینند؛ در حالیکه عوامل گوناگون دیگر و نیروهای نامرئی و پشت پردهٔ زیادی هستند که در مجموع سرانجام بازی را تعیین می کنند. هر که زیرکی و هنرمندی بیشتر داشت و تکیه گاهش قدرت واقعی و منسجم بود، پیروز میدان است.

در آخر باید یاد بگیریم که هیچ سیاست مداری عیار نیست و هیچ عیاری سیاست مدار نمی شود. و نیز باید بدانیم که کشت احساسات مردم را سیاست مداران زیرک درو می کنند، نه خود آنها.

لازم است، سطح انتظار مان را از سیاست و سیاست مدار معقول و منطقی بسازیم و دیدمان را نسبت به این امر اصلاح کنیم و هیچگاه کاسه یی داغتر از آش نباشیم!

عزیزالله آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مصلحت
سیاست
نظرات بینندگان:

>>>   عیار به معغنی دزد و غاصب واختلاس گر نیست اینها غلط درک کرده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است